استبصار

معنی کلمه استبصار در لغت نامه دهخدا

استبصار. [ اِ ت ِ ] ( ع مص ) طلب بصیرت کردن. ( منتهی الارب ). بینادل شدن. ( زوزنی ) ( تاج المصادر بیهقی ). دیدن بچشم خرد و دل و عقل. صاحب بصیرت و بینادلی گشتن. بیقین دانستن و دیدن. ( غیاث ). بینا شدن. بینائی. ( غیاث ). || پیدا و آشکار گردیدن. ( منتهی الارب ).

معنی کلمه استبصار در فرهنگ معین

(اِ تِ ) [ ع . ] ۱ - (مص م . ) طلب بصیرت کردن . ۲ - (اِمص . ) بینا گردیدن . ۳ - شناسایی .

معنی کلمه استبصار در فرهنگ عمید

بصیرت، نکته بینی.

معنی کلمه استبصار در فرهنگ فارسی

( ال- ) استبصارفیمااختلف من الاخبار تالیف محمد حسن بن علی طوسی ( - طوسی ) یکی از کتب اربعه شیعه ( ه . م . ) است و به ترتیب احکام فقهی تنظیم شده وبر آن شروحی نوشته اند.
طلب بصیرت کردن، صاحب بصیرت وبینادلی شدن، بینایی خواستن، بیناشدن ، بینایی
۱ - ( مصدر ) بینایی خواستن طلب بصیرت کردن . ۲ - ( مصدر ) شناساشدن بینا گردیدن . ۳ - ( اسم ) شناسایی بینادلی . استبصار یافتن معرفت حاصل کردن بینایی یافتن : در مذهب حق استبصاری یافت .

معنی کلمه استبصار در دانشنامه آزاد فارسی

اِستِبصار
(یا: الاستبصار فی ما اختلف من الاخبار) تألیف شیخ طوسی، کتابی به عربی در حدیث و چهارمین کتاب از کتب اربعۀ امامیه. مؤلف در این اثر پس از فصل بندی احادیث مربوط به هر باب، افزون بر نقد و بررسی سندی و محتوایی آن ها، پیشنهاد خود را نیز برای رفع ناهمخوانی های ظاهری میان احادیث، یا ترجیح گروهی از آن ها بر گروهی دیگر ارائه می کند. شیوه های جمع بین احادیث و رفع ناهمخوانی های آن ها، که در فقه شیخ طوسی جایگاهی ویژه دارد، به روشنی در این اثر بازتاب یافته است. ۵۵۱۱ حدیثی که به سخن مؤلف در این کتاب فراهم آمده، به ترتیب ابواب فقهی، از طهارت تا دیات و در سه بخش کلّی تدوین یافته است. این اثر بارها به چاپ رسیده و شرح ها و حاشیه ها و تعلیقه های بسیار نیز بر آن نوشته شده است.

معنی کلمه استبصار در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] هدایت یافتن مسلمان غیر شیعه به مذهب شیعۀ امامیّه را استبصار گویند. به فرد هدایت یافته «مستبصر» گفته می شود. از آن در باب های طهارت، صلات، زکات، حج و طلاق سخن رفته است.
بر استبصار، آثاری در عبادات و غیر عبادات مترتّب است که به آن ها اشاره می کنیم. آثار استبصار در عبادات استبصار در باب عبادات آثاری دارد که به آن ها پرداخته می شود. ← قضای عبادات فوت شده قضای عبادات فوت شده از مستبصر در ایّام گمراهی، واجب است- هر چند برخی عدم وجوب آن را ترجیح داده اند. ← اعاده عبادات انجام گرفته امّا اعاده عبادات انجام گرفته- حتی به قول مشهور حج- در دوران ضلالت که طبق مذهب خودش صحیح انجام گرفته، واجب نیست، مگر زکات که باید اعاده شود. ←← استبصار پیش از خروج وقت البته در عبادتی مانند نماز، چنانچه استبصار پیش از خروج وقت محقّق شود، در این که اعادۀ نماز در وقت واجب است یا نه، اختلاف است. ←← استبصار و اعاده حج در خصوص حج- بنا بر قول به واجب نبودن اعاده- در این که علاوه بر شرط یاد شده، عدم اخلال به رکن نیز شرط است یا نه، و نیز در این که مراد از رکن، رکن نزد مخالف است یا رکن نزد شیعه، اختلاف است. ←← استبصار و اعاده زکات در مورد زکات، اگر آن را به هم کیش خود داده باشد، اعاده واجب است، ولی اگر به اهل ولایت (شیعه) پرداخت کرده است، واجب نیست؛ هر چند بعضی اعاده را مطابق احتیاط دانسته اند. آثار استبصار در غیر عبادات فقیهان از آثار استبصار در غیر عبادات به طور مستقل بحث نکرده اند. برخی تنها به اشاره، متعرّض آن شده و گفته اند: ← پاکی یا نجاست چیز نجس اگر مخالف چیز نجسی را بشوید، چنانچه شستن آن مطابق مذهب شیعه بوده، پس از استبصار، نیاز به شستن دوباره نیست، ولی اگر مطابق مذهب خود و مخالف مذهب شیعه شسته است، بنابر اقوی دوباره شستن آن واجب است. ← رجوع به همسر طلاق داده شده اگر مخالف همسرش را طبق مذهب خویش طلاق دهد، در صورتی که طلاق از نظر شیعه صحیح نباشد، می تواند پس از استبصار بدون عقد جدید به آن زن رجوع کند. ← حق الناس ثابت بر ذمه مستبصر حق الناس ثابت بر ذمّۀ مخالف، پس از استبصار نیز بر ذمّۀ او باقی است و باید به صاحبانش بازگردانده شود. حکم فرقه های مختلف در احکام یاد شده ظاهر کلمات فقها، بلکه تصریح بعضی، یکسان بودن فرقه های مختلف اسلامی- حتی فرقه هایی مانند ناصبیان و غالیان که محکوم به کفر هستند در احکام یاد شده است؛ گرچه برخی در گروه های محکوم به کفر، توقّف کرده اند.
[ویکی فقه] استبصار (مستبصر). هدایت یافتن مسلمان غیر شیعه به مذهب شیعۀ امامیّه را استبصار گویند. به فرد هدایت یافته «مستبصر» گفته می شود. از آن در باب های طهارت، صلات، زکات، حج و طلاق سخن رفته است.
بر استبصار، آثاری در عبادات و غیر عبادات مترتّب است که به آن ها اشاره می کنیم.
آثار استبصار در عبادات
استبصار در باب عبادات آثاری دارد که به آن ها پرداخته می شود.
← قضای عبادات فوت شده
فقیهان از آثار استبصار در غیر عبادات به طور مستقل بحث نکرده اند. برخی تنها به اشاره، متعرّض آن شده و گفته اند:
← پاکی یا نجاست چیز نجس
...

معنی کلمه استبصار در ویکی واژه

طلب بصیرت کردن.
بینا گردیدن.
شناسایی.

جملاتی از کاربرد کلمه استبصار

در وجود از سر حق و ذات او دورتر از فهم و استبصار کو
تنها اثر ابوبصیر مرادی کتابی در فقه است. شهرت این کتاب بیشتر به خاطر روایت ابن فضال فطحی مذهب از ابوجمیله مفضل بن صالح بود. از این کتاب محدثانی چون برقی در المحاسن، کلینی در کتاب الکافی، ابن بابویه در من لا یحضروه الفقیه، طوسی در تهذیب و الاستبصار به مقدار محدود استفاده کرده اند. یکی از مهم ترین شاگردان ابوبصیر مرادی که روایات زیادی از او نقل کرده است، ابوجمیله مفضل بن صالح اسدی است و در مرتبه بعدی می توان به عبدالله بن مسکان، عبدالله بن بکیر و عبدالکریم بن عمرو خثعمیاشاره کرد.
نیست پوشیده بر اهل خرد و استبصار زانکه(الناس لباس) است کلام اخیار
سه مؤلف کتب اربعه، از میان دانشمندان بزرگ شیعه هستند که به محمدون ثلاث — به جهت اشتراک نام محمد در میان آنها — شهرت دارند. این چهار اثر به ترتیب تاریخ نگارش عبارتند از کافی فی علم الدین[الف] گردآوری شده توسط محمد بن یعقوب کلینی به سال ۳۲۹ ه‍. ق؛ من لایحضره الفقیه[ب] اثر محمد بن علی بابویه به سال ۳۷۲ ه‍. ق، تهذیب الاحکام فی شرح المقنعه[پ] و الاستبصار فیما اختلف من الأخبار[ت] تألیف محمد بن حسن طوسی تألیف‌شده به تاریخ قرن پنجم می‌باشند.
وَ عاداً وَ ثَمُودَ ای و اهلکنا عادا و ثمود وَ قَدْ تَبَیَّنَ لَکُمْ یا اهل مکة مِنْ مَساکِنِهِمْ منازلهم بالحجر و الیمن، من هاهنا للتّبعیض و الضمیر راجع الی ثمود بها بقیّة دورهم و بساتینهم و نخیلهم، وَ زَیَّنَ لَهُمُ الشَّیْطانُ أَعْمالَهُمْ من الکفر و المعاصی فَصَدَّهُمْ عَنِ السَّبِیلِ الذی وجب علیهم سلوکه و هو الایمان باللّه و رسله وَ کانُوا مُسْتَبْصِرِینَ ذوی بصائر یمکنهم تمیز الحق من الباطل. و قیل وَ کانُوا مُسْتَبْصِرِینَ یعنی ثمود و استبصارهم حدقهم فی جوب الصخر بالوادی بیوتا، و قال فی موضع آخر: فارِهِینَ.
شیخ طوسی (۹۹۵–۱۰۵۰م)(۳۸۵–۴۶۰ق) بنیانگذار اجتهاد شیعه و بنیانگذار حوزه علمیه نجف وی دو مجموعه احادیث را جمع‌آوری کرد الاستبصار و تذهیب الاحکام که از کتب اربعه شیعه هستند. کتاب المبسوط او اولین کتاب اجتهاد است که فروع را از اصول استخراج می‌کرد.
عقل روشن ازوست روشندل دل و جان را بدوست استبصار
و محبت فرزند از محبت پدر قاصر بود چه او معلول و مسبب است، و بر وجود خود و وجود سبب خود بعد از مدتی مدید انتباه یافته، و خود تا پدر را زنده درنیابد و روزگاری از منافع او تمتع نگیرد محبت او اکتساب نکند، و تا تعقل و استبصار تمام محظوظ نشود بر تعظیم او توفر ننماید، و بدین سبب فرزندان را به احسان والدین وصیت فرموده اند و والدین را به احسان ایشان وصیت نکرده. و اما محبت برادران با یکدیگر از جهت اشتراک بود در یک سبب.
النهایه فی مجردالفقه و الفتوی نام کتابی فقهی نوشتهٔ شیخ طوسی ملقب به شیخ طائفه است. این کتاب جمع‌آوری اخبار فقهی شیعه است و شیخ طوسی آن را پیش از استبصار و پس از تهذیب نگاشته است.
وجود روایات ضعیف در کتاب استبصار از جمله ضعف‌های این اثر عنوان شده‌است. تا جایی که در این خصوص، برخی از بزرگان شیعه همچون ابن ادریس و شوشتری بر شیخ طوسی خرده گرفته‌اند. شوشتری در جای دیگر بر مولف معترض می‌شود که در طریق جمع بین روایات، راه افراط را پیش گرفته‌است و برخی دلایل برای جمع، ضعیف توصیف شده‌اند. شوشتری همچنین استناد مولف در استبصار به برخی دلایل ضعیف با وجود دلایل قوی‌تر را مورد نقد خویش قرار می‌دهد. همچنین در این اثر، بعضاً وقوع خطا و تحریف در نقل سند و متن روایت‌ها صورت گرفته‌است.
وگر به جلوهٔ طاوس شوخیی کردم به چشم نقص نبینندم اهل استبصار
ملک‌زاده‌ای را شنیدم که کوتاه بود و حقیر و دیگر برادران بلند و خوبروی، باری پدر به کراهت و استحقار در او نظر می‌کرد، پسر به فراست و استبصار به جای آورد و گفت: ای پدر کوتاهِ خردمند به که نادانِ بلند. نه هر چه به قامت مهتر به قیمت بهتر.
گفت: لعنت بر لشکریان من باد که هر دینار و درم که به ایشان دادم فروج زنان خود را فربه ساختند و مرکوبان خود را از گرسنگی بگداختند. آن شخص بشنید گفت: والله ای امیر اگر نظر استبصار بر فرج زن من گماری آن را از سرین اسب من لاغرتر شماری.
تا بچندم سخن از کافی و من لایحضر تا بچندم نظر از وافی و از استبصار
تا بکی ذکرم از تذکره و از مبسوط تا بکی فکرم در تبصره و استبصار