استانبول

معنی کلمه استانبول در ویکی واژه

شهری در کشور ترکیه. اسلامبول، قسطنطنیه.

جملاتی از کاربرد کلمه استانبول

در ۷ سپتامبر ۲۰۱۳ در صد و بیست و پنجمین نشست کمیته بین‌المللی المپیک در بوینس آیرس آرژانتین میزبان این بازی‌ها انتخاب شد. شهرهای استانبول ترکیه، مادرید اسپانیا و توکیو ژاپن نامزدهای نهایی بودند، در رای‌گیری اولیه آرا به این ترتیب بود: استانبول ۲۶، مادرید ۲۶ و توکیو ۴۲؛ که با توجه به تساوی آرای استانبول و مادرید رای‌گیری حذفی انجام شد و نتیجه بدین صورت بود: استانبول ۴۹، مادرید ۴۵؛ بنابراین مادرید از رقابت خارج شد. در رای‌گیری دور بعد استانبول ۳۶ رأی و توکیو ۶۰ رأی به‌دست آوردند که در نهایت توکیو به عنوان میزبان المپیک ۲۰۲۰ انتخاب شد.
صادق رضازاده شفق که این تصنیف را به ترکی در استانبول منتشر کرده‌است، آن را از شاهکارهای عارف خوانده‌است. این تصنیف یکی از معروف‌ترین آثار عارف است و از بین صفحه‌هایی که دوامی ضبط کرده، صفحه‌ای که حاوی این تصنیف است شهرت بسیاری دارد.
این فیلم در تاریخ ۴ مهر ۱۳۸۳ در شهر استانبول شروع به فیلم‌برداری شد و در تاریخ ۲۰ مهر ۱۳۸۴ بر روی پرده سینما رفت.
این فصل در نسخه کتابخانه سلطان محمد فاتح استانبول عبارت از ۳۲۲ بیت است، بیت اول و آخرش بروجه ذیل است:
تا حدی به همین خاطر استانبول اواخر قرن نوزده و اوائل قرن بیستم گویش ارمنی غربی تبدیل به کانون ادبی و فرهنگی ارمنی شده بود.
وی در ۲۶ مه ۱۸۸۸ در گرودنو (اکنون بخشی از بلاروس) به دنیا آمد و به همراه خانواده به ایالات متحده آمریکا نقل مکان نمود و در ایندیاناپلیس، ایندیانا تحصیل نمود. در سال ۱۸۹۳ به شهروندی ایالات متحده آمریکا درآمد. در سال ۱۹۱۵ با مسروپ نوتون آزگاپتیان که وی نیز به شهروندی ایالات متحده آمریکا درآمده بود ازدواج نمود. شوهر وی متولد استانبول بود و در دانشگاه کلمبیا تحصیل نموده بود. در ۱ سپتامبر ۱۹۷۳ در سن ۸۵ سالگی در درگذشت.
و آن جا یعنی بر آن مناره آیینه ای حراقه ساخته بودند که هر کشتی رومیان که از استانبول می‌آمدی چون به مقابله آن رسیدی آتشی از آن آینه افتادی و بسوختی. و رومیان بسیار جد و جهد کردند و حیله‌ها نمودند و کس فرستادند و آن آیینه بشکستند، به روزگار حاکم سلطان مصر مردی نزدیک او آمده بود قبول کرده که آن آیینه را نیکو باز کند چنان که به اول بود. حاکم گفته بود حاجت نیست که این ساعت خود رومیان هر سال زر و مال می‌فرستند و راضی‌اند که لشکر ما نزدیک ایشان برود و سر به سر پسنده است.
بنا به‌ گفتهٔ عارف قزوینی در دیوانش، چه شورها در استانبول و پس از «معلوم شدن خیالات ترک‌ها نسبت به آذربایجان» تصنیف شده است (اواخر سال ۱۳۳۶ ه.ق).
صیادمنش در ۱۱ شهریور ۱۳۹۸ به صورت قرضی به استانبول اسپور در دسته اول ترکیه پیوست
شهرت این عیش و عروسی گرفت ژاپن و استانبول و هند و پروس
شهر تاریخی استانبول مساجد باشکوهی را در دل خود جا داده‌است که ساختار آن‌ها باورها و معماری دوره‌های مختلف تاریخی را که بر این شهر حکومت می‌کردند، به نمایش می‌گذارند.
وی علاوه بر زبان مادری خود- زبان آذربایجانی- به خوبی بر زبان‌های انگلیسی، روسی و ترکی استانبولی مسلط هست.
اولین اثر این شاعر با عنوان (اسطوره وار)، در سال ۱۹۰۲م انتشار یافت. سیامانتو پس از روی کارآمدن دولت ترکان جوان در سال ۱۹۰۸م به استانبول بازگشت و یک سال بعد اثر خود را با عنوان (خبرهای سرخ از دوستم)، به چاپ رساند.
در اواخر دهه ۱۹۷۰ اردوغان در شرکت حمل و نقل استانبول شروع به کار کرد. او در آن زمان به حزب رستگاری ملی به رهبری نجم‌الدین اربکان پیوست.