استام

معنی کلمه استام در لغت نامه دهخدا

استام. [اُ ] ( اِ ) ستام. ( جهانگیری ). اوستام. ساخت. زین و یراق اسپ از طلا و نقره. ( برهان ) ( سروری ) :
نکورنگ اسبان با سیم و زر
به استامها در نشانده گهر.فردوسی ( شاهنامه چ بروخیم ص 1504 س 13 ).گوزن و گور که استام زر نمیخواهند
ز بند و قید و غل و بار پشت رستستند .ناصرخسرو.سوی گلبن زرد استام زر
سوی لاله سرخ جام عقار.ناصرخسرو.بفرش و اسب و استام و خزینه
چه افرازی چنین ای خواجه سینه.ناصرخسرو.ایدون شب و روز می پرستم
استاده ز بهر اسب و استام.ناصرخسرو.ایدون شب و روز بر ستم کردن
استاده ز بهر اسپ و استامی.ناصرخسرو.اسبی سخت قیمتی نعل زر زده و زین در زر گرفته و استام بجواهر... ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 535 ). هستند در این روزگار ما گروهی عظامی با اسب و استام زر و جامه های گران مایه... ( تاریخ بیهقی ص 415 ). سلطان فرمود خلعتی نیکو راست کردند سخت فاخر، تاش را کمر زر و کلاه دوشاخ و استام زرهزار مثقال... ( تاریخ بیهقی ص 266 ). || ( ص ) معتمد. ( جهانگیری ) ( برهان ). اعتمادی. ( برهان ).
استام. [ اَ ] ( اِ ) آتش کاو آهنین. مِحَش . مِحَشّه. مِسعر. مِسعار. مِحراک. محضاء. مِحْضَب. مِحْضَج. مِحراث. || سیخ که در تون حمام و تنور نانوائی بکار برند. || کفچه آتشدان. || بیلچه. مقحاة. مِسحاة. مجرفة. خاک انداز. خیسه. چمچه. کمچه.

معنی کلمه استام در فرهنگ معین

( اُ ) (اِ. ) زین و یراق اسب .
(اِ ) (اِ. ) سیخی که در تون حمام و تنور نانوایی به کار می رود، کفچة آتشدان ، آتش کش ، بیلچه ، خاک انداز.

معنی کلمه استام در فرهنگ عمید

سیخ فلزی دراز که با آن در تون حمام یا تنور نانوایی آتش را زیرورو می کنند.
= ستام: به فرش و اسب و استام و خزینه / چه افرازی چنین ای خواجه سینه (ناصرخسرو: ۳۵۲ ).

معنی کلمه استام در فرهنگ فارسی

اوستام، ستام: دهنه، لگام، زین ویراق اسب، آنچه ازسازوبرگ اسب که باطلا ونقره زینت داده باشند
( اسم ) زین و یراق اسب ساز و برگ اسب

معنی کلمه استام در ویکی واژه

سیخی که در تون حمام و تنور نانوایی به کار می‌رود؛ کفچة آتشدان، آتش کش، بیلچه، خاک انداز.
زین و یراق اسب.

جملاتی از کاربرد کلمه استام

شایع‌ترین عوارض جانبی استامینوفن کدئین، یبوست و احساس بیماری (تهوع) یا خواب‌آلودگی است. سایر عوارض جانبی این دارو ممکن است شامل خلط خونی، راش پوستی، گیجی، آرام‌بخشی، تنگی نفس، واکنش بیش‌حساسیت، غش کردن (سنکوپ یا قریب به سنکوپ)، کنفوزیون، از دست دادن حافظۀ کوتاه‌مدت، تغییرات در خون، واکنش‌های حساسیتی، سرخوشی، ملال، درد شکمی، احساس خارش، خون‌مردگی سست، خونریزی لثه، رؤیاهای واضح، خشکی دهان و اعتیاد باشد.
یکی خوب مرکب باستام زر بگفت: این بباید ز بهر سفر
در صورتی که دچار هریک از نشانه‌های جدی زیر شدید، استامینوفن خود را قطع کرده، با پزشکتان تماس بگیرید: زردی پوست یا چشمها، اسهال، بی‌اشتهایی، تهوع، یا استفراغ، معده درد، درد، تورم یا حساسیت در بالای شکم، مدفوع سیاه و قیری شکل، ادرار خونی یا کدر، کاهش ناگهانی ادرار، کبود شدگی یا خون‌ریزی غیرعادی، بثورات جلدی، زخم‌های دهانی، یا تب یا گلودردی که پیش از درمان وجود نداشته و ناشی از بیماری ای که بخاطرش تحت درمان قرار گرفته‌اید، نباشد. مصرف بیش از ۴ گرم استامینوفن در روز در دراز مدت باعث بروز نارسایی شدید کبدی می‌گردد.
رسول تو بر ما رزمه باشد و بدره پیام تو بر ما اسب باشد و استام
استاماتیوس نیکولوپولوس (یونانی: Σταμάτης Νικολόπουλος) دوچرخه‌سوار اهل یونان بود.
که از فشرده شدن ساده مواد اولیه تهیه می‌شوند. مانند استامینوفن.
و سه خلعت بساختند، چنانکه رسم والیان باشد: کلاه دو شاخ‌ و لوا و جامه دوخته برسم ما، و اسب و استام‌ و کمر بزر هم برسم ترکان، و جامه‌های نابریده از هر دستی هر یکی را سی تا. دیگر روز رسولان را بخواند و خلعت دادند وصلت. و روز آدینه پس از نماز، هشت روز مانده از شوّال، صینی و این رسولان از نشابور برفتند سوی نسا. و امیر لختی ساکن‌تر شد و دست بنشاط و شراب برد که مدّتی دراز بود تا نخورده بود.
استامن آنگلوف (بلغاری: Стамен Ангелов؛ زادهٔ ۱ ژوئن ۱۹۸۷) بازیکن فوتبال اهل بلغارستان است.
در سالهای پایانی حضور بهاءالله در بغداد آثار او مملو از شور و بشارت به اعلان علنی رسالت او به عنوان پیامبری جدید است. آثار این دوره او همچنین به مصائب و مشکلات بیشتری که این اظهار برای او و همراهانش به همراه خواهد داشت اشاره می‌نماید. او رسالتش را در اردیبهشت ۱۲۴۲ شمسی (۱۸۶۳ میلادی) در باغ رضوان، در ابتدای مسیر تبعیدش از بغداد به استامبول، اعلان علنی نمود. آثار زیر مملو از بشارات و اشارات یادشده است.
در سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۴ میلادی، تعدادی اندکی از کودکان مبتلا به نوع ۱ بیماری در ایتالیا با دستور دادگاه و در جریان برنامهٔ عوام‌فریبانهٔ «استامینا تراپی»، تحت درمان تزریق سلول‌های بنیادی قرار گرفتند، اما گزارش‌های بعدی حاکی از آن بود که این درمان، هیچ نتیجه‌ای در پی نداشت.
نکورنگ اسپان با سیم و زر به استامها در نشانده گهر
گوزن و گور که استام زر نمی‌جویند زقید و بند و غل و برنشست رسته‌ستند
در ۲۷ اکتبر سال ۲۰۲۰، استامن گریگوروف توسط گوگل به عنوان گوگل دودل روز مورد تقدیر قرار گرفت.
اکنون که ز دونی ای جهان گذران استام ز زر همی زنی بهر خران
استامینوفن کدئین در سال ۲۰۲۰ با بیش از ۲ میلیون نسخه، ۱۸۷مین داروی رایج در ایالات متحده بود.
زیست دانند باستام و کمر رفت دانند با عصا و جراب
چو گردون کوه را استام زر داد زمین را نیز فرش پر گهر داد
اخیراً طی یکی از آزمایش‌ها انجام گرفته مشخص شده‌استامینوفن علاوه برایجاد تسکین می‌تواند باعث ایجاد بی‌تفاوتی در افراد شود چنان‌که نسبت به همه احساسات مثبت و منفی واکنش عاطفی کمتری نشان دهند. آزمایش بدین گونه صورت گرفت که به گروهی از افراد مقداری استامینوفن داده شد و بعد آن‌ها را برابر تصاویری که باعث تحریک احساسات می‌شود قرار دادند (مثل تصویر یک حیوان) پس از آن افرادی که تحت تأثیر استامینوفن به پورتورها می‌نگریستند کمتر از کسانی که در خونشان استامینوفن وجود نداشت واکنش عاطفی نشان دادند. البته نتایج تحقیقات همچنین ثابت کرد احتمال اینکه بشود از این مسکن برای مهار استرس استفاده کرد پایین است..
به فرش و اسپ و استام و خزینه چه افزاری چنین ای خواجه سینه؟
و هستند درین روزگار ما گروهی عظامیان با اسب و استام‌ و جامه‌های گران مایه و غاشیه‌ و جناغ‌ که چون بسخن گفتن و هنر رسند، چون خر بریخ بمانند و حالت و سخنشان آن باشد که گویند پدر ما چنین بود و چنین کرد؛ و طرفه‌ آنکه افاضل و مردمان هنرمند از سعایت و بطر ایشان در رنج‌اند. و اللّه ولیّ الکفایة .