استادیوم

معنی کلمه استادیوم در فرهنگ معین

( اِ ) [ انگ . ] (اِ. )ورزشگاه ،زمین ورزش .

معنی کلمه استادیوم در فرهنگ عمید

= ورزشگاه

معنی کلمه استادیوم در فرهنگ فارسی

ورزشگاه، میدان ورزش، زمین ورزش، میدانی که در آن مسابقه هایاجشنهای ورزشی برپاشود
( اسم ) میدان ورزش زمین ورزش ورزشگاه .

معنی کلمه استادیوم در دانشنامه آزاد فارسی

اِستادیوم
واحد طول، برابر با طول مسیر مسابقۀ دو در المپیک، تقریباً معادل با ۱۸۴ متر.
استادیوم (ورزش). استادیوم (ورزش)(Staduim)
مکانی بزرگ برای برگزاری مسابقات، به ویژه مسابقات ورزشی که جایگاهی برای تماشاچیان دارد. در استادیوم های یونان قدیم در المپ، دلفی، آتن و دیگر مکان هایی که مسابقات ورزشی در آن ها برگزار می شد، مسیرهایی برای مسابقۀ دو وجود داشت. کلمۀ استادیوم برگرفته از واژۀ یونانی استادیون است که واحد طول برابر با طول مسیرهای مسابقات و حدود ۱۸۵ متر است. این مسیرها ظاهراً جز برای مسابقات غیر رقابتی، برای مسابقات ورزشی دیگر نیز به کار می رفت. تماشاچیان در دو طرف یا انتهای جایگاهی که به شکل نیم دایره بود، می نشستند. اولین استادیوم بزرگ و مدرن در ۱۸۹۶ در آتن برای برگزاری نخستین مسابقات المپیک ساخته شد که ظرفیتی برابر با ۶۰هزار تماشاچی داشت. امروزه استادیوم های مختلفی به صورت باز و بسته در اکثر کشورهای جهان، ازجمله ایران، وجود دارد.

معنی کلمه استادیوم در ویکی واژه

stadio
ورزشگاه، زمین ورزش.

جملاتی از کاربرد کلمه استادیوم

طبق برخی منبع ها، کراماتورسک با دارا بودن دو استادیوم است که هر دوی آنان اسم آوانهارد را یدک می‌کشند. یکی استادیوم پیشین پراپور می باشد که محل مرکزی شهر است و در باغ برناتسکی قرار گرفته است، دیگری یک مجموعه ورزشی بلومین( شکوفه ) است که متعلق به کارخانه ماشین سازی نیو کراماتورسک (ان کی ام زی) است و در پارک پوشکین واقع شده است.
این استادیوم همچنین شامل ۲۰۰۰ متر مربع دفتر کار، ۳ رستوران، ۴۵ بار، ۱ فروشگاه و ۶٬۰۰۰ پارکینگ می‌شود. برای ساخت این استادیوم از ۳۲٬۰۰۰ تن فلز و ۱۵۰۰ کارگر بهره گرفته شده‌است.
استادیوم المپیا در سایت باستان‌شناسی المپیا، یونان، در شرق معبد زئوس واقع شده‌است. این مکان جایگاه بسیاری از رویدادهای ورزشی در بازی‌های المپیک باستان بود.
مسوولان قطری در ورزشگاه محل بازی تیم‌های فوتبال جمهوری اسلامی و ولز، با ایرانیانی که با پرچم و نمادهای حمایت از خیزش ۱۴۰۱ ایران به استادیوم رفته بودند، برخورد کردند. بر اساس گزارش‌ها، مأموران حراست داخل ورزشگاه، پرچم‌های نشان‌دهنده شعار «زن زندگی آزادی» و «شیر و خورشید» را از میان هواداران جمع کردند. برخی تماشاگران ایرانی نیز از فشار پلیس قطر برای پاک‌کردن نام کشته‌شدگان اعتراضات ۱۴۰۱ و حذف تصویر مهسا امینی از لباس‌ها خبر دادند.
اولین گل رسمی که در این استادیوم مقابل بایرن مونیخ به ثمر رسید، توسط میروسلاو کلوزه از وردربرمن در بازی ۵ نوامبر ۲۰۰۵ بود. آن بازی نهایتاً ۳–۱ به نفع بایرن تمام شد.
مراسم افتتاحیه، روز جمعه ۶ مرداد، ساعت ۱۹:۳۰ به وقت محلی و ساعت ۰۰:۳۰ به وقت ایران در استادیوم المپیک برگزار شد. دنی بویل کارگردان برنده اسکار، مدیر هنری افتتاحیه المپیک لندن را بر عهده داشت، در فوریه ۲۰۱۲ میلادی الیزابت دوم و شاهزاده فیلیپ، دوک ادینبرا برای افتتاح مراسم دعوت و برگزیده شدند.
ورزشگاه آزادی کرمانشاه (یا استادیوم خسروپرویز پیشین) یک ورزشگاه فوتبال در شهر کرمانشاه است که شامل سه زمین چمن برای بازی و تمرین فوتبال و دو و میدانی است. این ورزشگاه در مجموعه ورزشی آزادی کرمانشاه قرار دارد و در مالکیت اداره ورزش و جوانان کرمانشاه می‌باشد.
در شهر اراک شمار ۵ ورزشگاه به نام‌های ورزشگاه ۱۵ هزار نفری امام‌خمینی، ورزشگاه شهدای پنجم مرداد، استادیوم آذرآب (شهر صنعتی)، مجموعه ورزشی ماشین‌سازی و ورزشگاه ۲۲ بهمن وجود دارد. همچنین دهکده المپیک در زمینی به مساحت ۳۰۰ هکتار در حال ساخت است. این مجموعه شامل پیست دوچرخه‌سواری، سالن سرپوشیده دو و میدانی، استخر سرپوشیده و سالن شش هزار نفری خواهد بود.
این استادیوم بر لبه شمالی شوابینگ در زمینهای فروتمانینگ، مونیخ بنا شده‌است و ۷۵٬۰۲۴ نفر ظرفیت دارد.
در طول بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۰۴، این استادیوم میزبان مسابقات دو و میدانی بود.