اسبه

معنی کلمه اسبه در لغت نامه دهخدا

اسبه. [ اِ ب َه ْ ] ( اِ ) مخفف اسباه است که لشکر و سپاه باشد. ( برهان ). اسپه. اسپاه. || سگ. ( برهان ). کلب. رجوع به اسپاه و سپاه شود.

معنی کلمه اسبه در فرهنگ فارسی

مخفف اسباه که لشکر و سپاه باشد .

معنی کلمه اسبه در ویکی واژه

از پهلوانیگ 𐫙𐫘𐫛𐫃‎ (ʿspg /ispag/) از ایرانی باختری *spaka "سگسان, مربوط به سگان" (بسنجید با خطای لوآ در پودمان:etymology/templates در خط 28: The language, family or etymology language code "xme-old" is not valid.., کردی se, seg, وOld Armenian ասպակ (aspak, “dog”), وامگرفته از مادی), از نیا-ایرانی *ĉwā́ (بسنجید با اوستایی 𐬯𐬞𐬁‎ (spā)), پشتو سپی‎ (spëy)), از نیا-هندو-ایرانی *ĉwā́ (بسنجید با سانسکریت श्वन् (śvā́)), که همگی برگرفته از نیا-هندو-اروپایی *ḱwṓ.
اسبه (جمع اسبه‌ها)
(کهن, لهجه‌ای) سگ

جملاتی از کاربرد کلمه اسبه

برقرار است. یک ذخیره امکانپذیر وجود دارد اگر و تنها اگر هیچ جریان مستقیمی، وزن کل منفی نداشته باشد. این توسط کوتاه‌ترین راه محاسبه منبع واحد قطعی و تصمیم گرفته می‌شود.
حقیقت- وحدت چون متعین شد نقطه گشت و از سرعت انقضا و تجدد تعینات متناسبه مانند خطی صورت بست، و بازاز تجدد تعین خطی جسم پیدا گشت و از تجدد تعینات جسمی حرکت مصور شد و ازتعینات متوافق زمان در وهم آمد و کثرت موهومۀ غیر متناهی نمودن گرفت: کسراب بقیعة یحسبه الظمآن ماء حتی اذا جائه لم یجده شیئا.
و طغرل سواران نیک اسبه‌ داشته بود بر راه؛ چون شنوده بود که امیر سوی طوس رفت، مقرّر گشت‌ که راهها بر وی فروخواهد گرفت، بتعجیل سوی اون‌ کشید. از اتّفاق عجایب که نمی‌بایست که طغرل گرفتار آید، آن بود که سلطان اندک تریاکی‌ خورده بود و خواب تمام نایافته‌، پس از نماز خفتن بر پیل بخواب شد و پیلبانان چون بدانستند، زهره نداشتند پیل را بشتاب راندن و بگام‌ خوش خوش میراندند و سلطان خفته بود تا نزدیک سحر و آن فرصت ضایع شد، که اگر آن خواب نبودی، سحرگاه بر سر طغرل بودی. و من با امیر بودم، سحرگاه تیز براندیم، چنانکه بامداد را بنوق بودیم. آنجا فرود آمد و نماز بامداد بکرد و کوس رویین‌ که بر جمّازگان بود فروکوفتند. امیر پیل براند بشتاب‌تر و بدر حاجب با فوجی کرد و عرب و ارتگین حاجب با غلامی پانصد سرایی برفتند بتاختنی سخت قوی‌ . چون بخوجان‌ رسیدند، قصبه استوا، طغرل بامداد از آنجا برانده بود، که آواز کوس رسیده بود، و بر راه عقبه‌ بیرون برفته، چنانکه بسیار جای ثقل‌ بگذاشته بودند از شتاب که کردند.
ز چشم جادوی مردافگن شبه رنگت جهان، اگر بتواند، دو اسبه بگریزد
پیچیدگی محاسبه آهنگ تبدیل نه تنها به خاطر دانستن سرعت واکنش بلکه نیار به دانستن مقرهای فعال کاتالیزگر هم دارد. معمولاً در منابع آهنگ تبدیل مستقیم گزارش نمی‌شوند ولی قابل محاسبه می‌باشند.
مه گرچه به روز و شب دواسبه همی تازد نرسد به رخ خوب خورشید مثال تو
تو ایسوار چرا سایه همعنان سازی مگر که بر سر عاشق دو اسبه می تازی
گفته می‌شود پس از شروع محاسبه در اکتبر ۲۰۲۱، کار کامپیوترها تا مارس ۲۰۲۲ به‌طول انجامید. کل فرایند ۱۵۷ روز بوده که در‌مقایسه‌با ۱۲۱ روزی که در سال ۲۰۱۹ صرف یافتن عددی کوتاه‌تر شد، بیش از دو برابر سریع‌تر پیش رفته است.
دو اسبه کرد آغاز دویدن چو وحشی آهوان گاه رمیدن
با آن سپه پیل مصاف از پی یرغو چار اسبه برانگیزد، در معرکه یرغا
چون خیالت را دو اسبه تاختی از چه رو بستی به چشمم راه خواب
برای تبدیل اعداد کسری (اعشاری بدون قسمت صحیح) در پایه ۱۰ به پایه ۸، عدد اصلی را در ۸ ضرب می‌کنید؛ قسمت صحیح عدد بدست آمده اولین عدد اعشاری بدون قسمت صحیح در دستگاه اعداد اکتال است. با تکرار این روش برای قسمت اعشاری، بقیهٔ اعداد را محاسبه می‌کنید تا زمانی که قسمت اعشاری صفر شود یا قابل تقسیم کردن نباشد. به نمونه زیر توجه کنید.
اما تکرار نیوتن - رافسون برای این، بی‌فایده است، چون نمی‌تواند بدون دانستن معکوس بودن آن محاسبه شود.
گاهی با دنباله‌ای از اعمال روی داده‌ساختاری سروکار داریم که هزینه‌شان بالا ولی تعدادشان پایین است و یا برعکس؛ یا اینکه یک عمل که هزینه زیادی دارد موجب می‌شود تا همان عمل در مراحل بعد با هزینهٔ کمتری انجام شود. در این حالت هزینهٔ یک عمل در بدترین حالتش زیاد است، اما اگر میانگین مجموع هزینه‌ها را برای همهٔ اعمال موجود در دنباله حساب کنیم؛ هزینهٔ معقول‌تری نسبت به هزینه در بدترین حالت را به دست آورده‌ایم؛ که به آن هزینهٔ سرشکنی و به روش محاسبه آن تحلیل سرشکنی می‌گویند.
اعرابیی ابن عباس را پرسید: به روز رستاخیز چه کس به حساب‌ها رسد؟ گفت: خداوند تعالی. اعرابی گفت: بدین گونه، به خدا سوگند که نجات یابیم. پرسیدند: چگونه؟ گفت: از آن رو که بخشنده هرگز در محاسبه دقت نورزد.
نیروی کوریولیس در شناسایی خصوصیات مسیر گلوله برای محاسبه منحنی مسیر طولانی گلوله توپ بسیار مهم می‌باشد.
خاقانیا سپاه غم آمد دو منزلی جان را دو اسبه خیز به خدمت به در فرست
فاصلهٔ نقاط بر روی خط استوا از قطب‌های شمال و جنوب به یک اندازه است. خط استوا مبدأ عرض جغرافیایی و درجهٔ آن صفر می‌باشد. ۹۰ درجهٔ عرض جغرافیایی به سوی شمال خط استوا و ۹۰ درجهٔ دیگر آن به سوی جنوب خط استوا کشیده شده‌است. در کرهٔ زمین، هر یک از این عرض‌ها به فاصله‌های برابر قرار گرفته و به‌طور میانگین هر درجهٔ آن معادل ۱۱۱/۰۴۲ کیلومتر یا ۶۹ مایل محاسبه شده‌است.
به‌طور رسمی یک الگوریتم قطعی یک تابع ریاضی را محاسبه می‌کند. یک تابع برای هر ورودی یک مقدار منحصربه‌فرد دارد، و الگوریتم فرایندی است که این مقدار منحصربه‌فرد را به عنوان خروجی را تولید می‌کند.
۱- ابتدا معکوس ضربی بایت مورد نظر محاسبه می‌شود. معکوس «۰۰را» ۰۰ " در نظر می‌گیریم.