از آن

معنی کلمه از آن در لغت نامه دهخدا

( از آن ) از آن. [ اَ ] ( حرف اضافه + صفت / ضمیر ) مِنْه ُ. از او. از وی :
زن پیر رفت و می آورد و جام
از آن جام فرهاد شد شادکام.فردوسی.آن که برهم زن جمعیت ما شد یارب
تو پریشانتر از آن زلف پریشانش کن.؟و رجوع به آن شود. || از آن کس. || من جمله. من ذلک : و وی [ ماءالشعیر ] آن چیزی است که بیست وچهار گونه بیماری معروف را سود دارد، از آن... ذات الجنب و حمی مطبقه. ( نوروزنامه ). || ( حرف ربط مرکب ) زیرا. بدان سبب :
دل منه بر زنان ازآنکه زنان
مرد را کوزه فقع سازند
تا بود پر دهند بوسه بر او
چون تهی گشت خوار بندازند.علی شطرنجی. || ( ص مرکب ) زان. بیان جنس کند، مثل از این. رجوع به ازین شود :
زان گرانمایه گهر کو هست از روی قیاس
پردلی باشد از این شیروشی پرجگری.فرخی.، ( ازآن ) ازآن. [ اَ ن ِ ] ( ضمیر ملکی مرکب ) ملک ِ. مال ِ : ازآن تو یا من یا اوست. منزلیست اندر وی خرگاه هاست ازآن خلخیان. ( حدود العالم ). و اندر نصیبین دیرهاست ازآن ترساآن. ( حدود العالم ). و غلامی ترک ازآن پسرش بسرای امیر آورده بودند. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 122 ). بفرمای [ حصیری ] خازنان را که با تواند تا ببرند و تسلیم کنند ازآن خان و ولیعهد و خاتونان و مادران دو ودیعت و از آن عمان و خویشاوندان و حشم. ( تاریخ بیهقی ص 212 ). و صد شتر ازآن عبدالمطلب بُرده بودند به سوی ابرهه. ( مجمل التواریخ والقصص ). و هر مالی که جمعکرده ام ازآن بندگان ملک است. ( قصص الأنبیاء ص 88 ).
آن قاطر لگدزن بابا ازآن من
وآن گربه میوکن بابا ازآن تو.وحشی.رجوع بهمین لغت نامه ذیل ( ( آن ) ) شود. || مربوط به. منوط به. متعلق به : این طبقه [ برمکیان ] وزیری کردندبروزگار هرون الرشید و عاقبت کار ایشان همان بود که ازآن وزیر [ حسنک ] آمد. ( تاریخ بیهقی ص 176 ). صلاح های کارهای امروز چنان نیکو نگاه دارد که ازآن خود [ قدرخان ]. ( تاریخ بیهقی ص 217 ). || منسوب به. فرزندِ. از نسل : دختری از آن ِ قدرخان بنام امیر محمد عقد و نکاح کردند. ( تاریخ بیهقی ص 193 ). ولایتی سخت بانام که برین جانب است بنام فرزندی از آن او کرده آید. ( تاریخ بیهقی ). || مختص به : در آن وقتی که امیران مسعود و محمد... بگرگان ببودند و قصد ری داشتند این محدث بستارآبادرفت نزدیک منوچهر و وی او را بازگردانید با معتمدی ازآن خویش. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 129 ). هر روزی رسم همان بود که امیر گوزگانان همه سالاران محتشم ازآن سامانی و خراسان بدر خیمه امیر عادل سبکتکین آمدندی. ( تاریخ بیهقی ص 198 ). سبکتکین... بوعلی و ایلمنکوررا با حاجبی ازآن خویش بغزنی فرستاد. ( تاریخ بیهقی ص 204 ). امیر دانشمندی را به رسولی آنجا فرستاد با دو مرد غوری از آن بوالحسن و شیروان تا ترجمانی کنند.( تاریخ بیهقی ). و سلطان سنجر را [ غزان ] بگرفتند وهمچنان با خویشتن می آوردند بر آئین سلطنت الا آنکه خدمتکاران ازآن خویش نصب کردند و بمرو آمدند. ( مجمل التواریخ ).

معنی کلمه از آن در فرهنگ فارسی

( از آن ) ۱ - از چیز معهود یا مذکور از مشارالیه . ۲ - از آن جهت بدان سبب : از آن گریستم که .... (بیهقی ) . ۳ - از آن مردی است که در شهر چین میان چند تن خیق در میدان فرزند من قابض را بکشت و بیامد و ریش من بگرفت ... ) ( سمک عیار . ) ۴ - از آن جمله از جمله : و وی ( مائ الشعیر ) آن چیزی است که بیست و چهار گونه بیماری معروف را سود دارد از آن ... ذات الجنب و حمی مطبقه. ) ( نوروز نامه . )
مال

معنی کلمه از آن در ویکی واژه

ازآن
آنِ، ماله، متعلق به. موفقیت ازآنِ توست. وقت شما تعلق به ملت دارد، ازآنِ خودتان نیست. «جمال‌زاده»

جملاتی از کاربرد کلمه از آن

«أَمْ تَسْأَلُهُمْ خَرْجاً» یا پندارند که از ایشان جعلی خواهی خواست و مزدی، «فَخَراجُ رَبِّکَ خَیْرٌ» روزی خداوند تو به از آن، «وَ هُوَ خَیْرُ الرَّازِقِینَ» (۷۲) و او بهتر روزی رسانان است.
شگفتم آید از آن دل که بدبشه مشغول چنانکه بیخبر از کشور و سپاه نبود
قدیری کوچوشد ظاهر بشد ظاهر از آن قادر سراسر قدرت داور علی هو علی حق
نداری تو دمی خود در دوعالم که این دم داری اینجاگه از آن دم
شهنشه از آن جای یکران براند به نزد دگر کشتگانش رساند
پس از آن، کمیته‌ای مشترک بین مجلس و دولت تشکیل شد که ۳ نفر را به مجلس معرفی کرد. در ۱۸ مرداد، رجایی با ۱۵۳ رای موافق، ۲۴ مخالف و ۱۹ ممتنع نخست‌وزیر شد.
یکایک نهادند سر سوی شهر از آن رزم رنج و غمان دید بهر
به گفتهٔ منوچهر لمعه نان گندم رایج‌ترین نان در عشایر کهگیلویه‌و بویراحمد است. این نان شبیه به نان لواش و اندکی از آن کلفت‌تر است و شکل دایره‌ای و قوامی نرم دارد. به گفتهٔ او در هر منزل تنوری به شکل چاله برای پخت نان وجود دارد. وی به جز این نان، از نان گرده، نان بلوط (کَلج) و نان قندی به عنوان دیگر نان‌های منطقهٔ کهگیلویه و بویراحمد نام می‌برد.
الگوی برش دستی (خیاطی خانگی) یا الگوی بلوک (تولید صنعتی) الگوی پایه سفارشی است، که می‌توان از آن الگوهای متفاوت برای سبک‌های مختلف تهیه کرد. به مراحل سایز بندی الگوی پایه درجه‌بندی گفته می‌شود.
جدول زیر شامل فهرستی از سلاح‌هایی است که استفاده داعش از آن‌ها گزارش شده‌است:
بر پایه گفته محمد جواد شریعت، زبان شعری دقیقی بیشتر از آن «دری» است که بتواند زرتشتی پهلوی‌دان در آن دوره باشد. همه واژه‌های پازندی که دقیقی در نزدیک به ۳۵۰ بیت پراکنده بکار برده از شمار انگشت‌های یک دست نیز فراتر نمی‌رود و برای نمونه با زرتشت بهرام پژدو که شاعر زرتشتی سده هفتم هجری است، قابل سنجش نیست.
زنده از خواب و خور چو حیوانی اهل دل را از آن نمیدانی
اعتقاد ملاصدرا بر آن بود که «وجود مقدم بر ماهیت است و بر اساس این اصل است که هر شیئی اول باید وجود داشته باشد تا بتواند ماهیت داشته باشد». شایان ذکر است که این مسئله برای ملاصدرا مخصوصاً در مورد خداوند و موقعیت خداوند در جهان هست صادق بود، خصوصاً از آن جهت که بتواند موضع خداوند را از دیدگاه قرآن با جهان‌شناسی فلسفی دوران طلایی اسلامی که تحت تأثیر فلسفهٔ یونان بود وفق دهد.
آنسلم در سال ۱۰۳۳ میلادی (424 قمری) در شهر آئوستا واقع در پیدمونت، ایتالیا به‌دنیاآمد. تحصیلات مقدماتی‌اش را در بورگوندی گذراند و سپس به دیر بندیکتی بک در نورماندی رفت تا الاهیات مسیحی را فراگیرد و به درجهٔ کشیشی و بالاتر از آن برسد. آنسلم در سال ۱۰۷۸ میلادی (449 قمری) به ریاست دیر بک رسید. در سال ۱۰۹۳ میلادی (471 قمری) استاد، دوست و پیشوای دینی آنسلم، لانفرنک، درگذشت و آنسلم قدیس به جانشینی او برگزیده‌شد و برای منصب اسقف کانتربری انتخاب شد. از آن پس او به آنسلم کانتربری مشهور گشت. این فیلسوف بزرگ قرون وسطی و متأله بزرگ مسیحیت در سال ۱۱۰۹ میلادی (487 قمری) درگذشت.
میش‌ قربانی‌ کش اینک ‌کشته بینی هر طرف باز هر لقمه از آن‌ گردد روانی هوشیار
از آن جام کش نیمه خوردی بده اگر صاف حیف است، دردی بده!
صبا بیار ز زلف نگار ما بویی که تا دماغ دل من از آن بیاساید
درهٔ کول خرسان (کول خرسون) مسیر باریکی از میان دیواره‌های طبیعی بلند است چشمه‌های فراوانی از آن جاعبور میکند این مسیر پوشیده از نیزار ودرختان بید است
نیوزکورپ که در سال ۲۰۰۷ شرکت داو جونز ناشر مجله «وال استریت ژورنال» را از آن خود کرده بود، در اوایل سال ۲۰۱۰ میلادی نیز ۷۰ میلیون دلار از سهام شبکه سرگرمی عربی روتانا را خریداری نمود. این مبلغ که معادل ۹٫۹٪ درصد از سهام روتانا بود، به حضور «نیوز کورپ» در منطقه عرب توسعه بخشید و حوزه پوشش برنامه‌های روتانا را در سایر نقاط جهان گسترده‌تر کرد.
الفبای لهستانی، یا گونه‌هایی از آن، همچنین برای نوشتن کاشوبیایی، سیلسیایی و تا اندازه معینی در زبان سوربیایی استفاده می‌شود.