ازگ

معنی کلمه ازگ در لغت نامه دهخدا

ازگ. [ اَ ] ( اِ ) شاخ خرد. شولان. ترکه : بر هر شاخ هزارهزار ازگ است ، و بر هر ازگی هزارهزار برگ. ( تفسیر ابوالفتوح رازی چ 1 ج 5 ص 177 س 7 ). رجوع به ازغ شود.

معنی کلمه ازگ در فرهنگ معین

( اَ ) [ په . ] (اِ. ) ترکه ، شاخ خرد.

معنی کلمه ازگ در فرهنگ عمید

= ازغ

معنی کلمه ازگ در فرهنگ فارسی

( اسم ) شاخه های کوچک که بر تن. شاخه های بزرگ میروید ترکه شاخ خرد .

معنی کلمه ازگ در ویکی واژه

ترکه، شاخ خرد.

جملاتی از کاربرد کلمه ازگ

آزادی‌ور در سال‌های پیش از انقلاب ۱۳۵۷ ایران برای آموزش شیوه تولید فیلم در استودیو، به فرانسه اعزام شد و پس از یک سال به ایران بازگشت و به تئاتر روی آورد. او می‌گوید: «من اولین بار تئاتر را از طریق آربی اوانسیان شناختم.» وی در«کارگاه نمایش» (تأسیس ۱۳۴۸ توسط اوانسیان) دو نمایش «شب افسون شده» نوشته اسلاومیر مروژک و «شب جنایتکاران» از خوزه تریانا نمایشنامه‌ نویس کوبایی را کارگردانی کرد. هر دو این آثار ترجمه خود او بودند که و بعدها منتشر شدند. در دوران کار در کارگاه نمایش، به سفارش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان او جزوه‌ای را بر اساس کتاب «بدیهه‌سازی در تئاتر» نوشته ویولا اسپولین تهیه کرد که از سال ۱۳۵۰ در مراکز کانون در شهرستان‌ها تدریس می‌شد.
چو گوهرم بازگیر ز بهر تاج هنر چو زر بدین و بدان مرا مده رایگان
پس از بازگشت به افغانستان، استقبال مردم موجب گردید دولت وقت نسبت به وی بد بین شود. پس از سفری که سید اسماعیل بلخی به هزاره جات داشت و حسینیه‌ای را در بهسود تأسیس کرد، به علت بیماری به کابل بازگشت و در شفاخانهٔ علی‌آباد کابل بستری شد و به صورت مشکوکی در روز یکشنبه ۲۴ تیر ۱۳۴۷ درگذشت.و پس از تشییع جنازه، در دامنهٔ کوه افشار مدفون گردید.
آلکسی ناوالنی در ۱۸ ژانویه ۲۰۲۱ به کشورش بازگشت و بلافاصله در بازرسی گذرنامه در فرودگاه بازداشت شد. مقام‌های زندان فدرال روسیه نیز بازداشت وی را تأیید کردند.
سازگاری چرخ را با من نبود از راه لطف چند روزی بهر ویرانی مرا آباد داشت
می کنم قطع امید از تیغ تو زخم اگر در تازگی ناسور نیست
چو بیدادگر شد شبان با رمه بدو بازگردد بدیها همه
ز وصف خویش خود را رازگویم نمود خویش با خود بازگویم
امید سازگاری دارم از حسن جهانسوزی که نقش از خوی او چون لاله بندد بر زمین آتش
مردی مالی نزد دیگری به ودیعت نهاد و به حج رفت. زمانی که بازگشت، مرد آن مال را انکار کرد. وی به نزد ایاس قاضی رفت، وی گفت: این امر را پنهان دار. و سپس خود، آن مرد را بخواند.
به دستان چو زد اهرمن بازگشت جهانجو به مرکز سبک تاز گشت
امروز، زمانی است که حاکمیت باید دربارهٔ حضور نظامیان در اقتصاد تصمیم قاطعانه بگیرد. اگر تصمیم درست گرفته نشود، افرادی که قدرت نظامی دارند، دارای قدرت اقتصادی هم می‌شوند و به آنجا می‌رسند که قدرت سیاسی را هم در دست بگیرند و این روند با مردمسالاری سازگار نیست؛ با مشی امام و رهبری هم سازگار نیست.
وسعت تجاری کردن کشاورزی در اقتصاد روستایی نشانگر مرحله توسعه این بخش است. بازگشایی بخش عظیمی از اقتصاد روستایی تجاری شدن کشاورزی در هند را ممکن کرده‌است.
براساس یک سنت دیرینه مردم عرب خوزستان عید را در کنار اعضای خانواده، دوستان و دیگر مسلمانان با شکرگزاری به درگاه خداوند سپری کرده یا پس از بازگشت از نماز عید فطر افراد کوچک‌تر به خانه بزرگ‌ترهای خود می‌روند تا عید را به یکدیگر تبریک بگویند. این بازدیدها در محله‌ها به صورت دسته جمعی صورت می‌گیرد.
چو تو فرزند بادی سازگاری که ماند تا قیامت یادگاری
در حدود ۱۷۴۵ و زمانی که ۱۴ سال داشت به عنوان دریانورد بازرگان قرارداد بست. او بر روی چند کشتی مشغول به کار شد و سپس در سال ۱۷۵۱ به مدت چهار ماه به بریتانیای کبیر بازگشت.
وقتی که در تابستان ۱۸۴۲ میلادی، آدولف تیده مان، به نروژ بازگشت، ابتدا قصد داشت در کریستیانیا، اقامت کرده و به عنوان یک هنرمند تجسمی و نقاش، مشغول فعالیت گردد. نقطه شروع، امیدوار کننده به نظر می‌رسید؛ زیرا قبل از سفر به ایتالیا، به او نقاشی یک تابلوی هنری برای محراب کلیسا سفارش داده شده بود. مأموریتی که می‌توانست وضعیت مالی او را برای مدتی تأمین کند.
اسلام در بلغارستان بزرگترین اقلیت دینی این کشور محسوب می‌شود که طبق سرشماری سال ۲۰۱۱ میلادی تعداد مسلمانان این کشور در حدود ۷.۸% و جمعیتی بالغ بر ۵۷۷،۱۳۹ نفر تخمین زده شده‌است.که اکثریت قاطع مسلمانان بلغارستان را مردمان ترک‌تبار تشکیل می‌دهد.نواحی پرجمعیت مسلمانان بلغارستان در مرز با ترکیه و در استان‌های نظیر استان کرجالی، استان سیلیسترا، استان شومن، استان ترگوویشته و استان رازگراد پراکنده هستند.
این الگوریتم یک توصیف شهودی بازگشتی دارد. تابعی مانند
آن ولیعهد شهنشه این ولیعهد پدر آن‌چوگل‌زاد ازگلستان این زگل‌همچون‌گلاب