ازکی

ازکی

معنی کلمه ازکی در لغت نامه دهخدا

ازکی. [ اَ کا ] ( ع ن تف ) نعت تفضیلی از زکی. پاکتر. ( غیاث اللغات ). صالحتر. ( مجمل اللغة ). پاکیزه تر. زکی تر: برسولی فرستاده آمد [ حصیری ] تا سلام وتحیت ما [ مسعود ] را اطیبه و ازکاه بخان رساند. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 209 ). || لذیذتر. ( غیاث اللغات ). || روشن تر. ( مؤید الفضلاء ).
ازکی. [ اِ ] ( اِخ ) نام قریه ای بعمان ازارقه را، و در آن آبهای بسیار و باغهاست.

معنی کلمه ازکی در فرهنگ معین

(اَ کا ) [ ع . ] (ص تف . ) ۱ - پاکتر. ۲ - پارساتر.

معنی کلمه ازکی در فرهنگ فارسی

زکی تر، پاکتر، پاکیزه تر، پرهیزکارتر، پارساتر
( صفت ) ۱ - پاکتر پاکیزه تر . ۲ - پارساتر .
نام قریه بعمان ازارقه را

معنی کلمه ازکی در دانشنامه عمومی

شهرستان ازکی ( به عربی: ولایة اِزکی ) یکی از شهرستانهای استان داخلیه در کشور پادشاهی عمان است. این شهرستان یکی از قدیمی ترین ( ولایتهای عمان است ) و توسط مالک بن فهم تأسیس شده است و تاریخش به دوران قبل از اسلام می رسد. نام قدیمی آن ( ازکی مالک ) بوده.
جمعیت آن در حدود ۳۰ هزار نفر می باشد.

معنی کلمه ازکی در ویکی واژه

پاک
پارسا

جملاتی از کاربرد کلمه ازکی

اگر چه یک گلسنگ حاصل ارتباط دو موجود زنده است اما کاملاً شبیه یک فرد عمل می‌کنند. تولید مثل آنها از طریق قطعه قطعه شدن یا به‌وسیلهٔ تولید سوریدی است. سوریدی رشته‌های نازکی هستند که توده سبکی را ایجاد می‌کنند تا به راحتی توسط آب، باد یا جانوران کوچک پراکنده شوند. این روش در حیطه تولید مثلی غیر جنسی صورت می‌گیرد در صورتی که در تولید مثل جنسی گلسنگ‌ها شبیه قارچ‌های کیسه‌ای عمل کرده و تولید آسکوکارپ (مشکوبَر) می‌کنند.
آزولا سرخس شناور آزادی است که معمولاً در آب‌های راکد و آرام نهرها، تالاب‌ها و شالیزارها از نواحی معتدله گرفته تا نواحی گرمسیری یافت می‌شود. این گیاه با ریشه‌های نازکی که دارد همانند فرشی است که روی سطح آب گسترش پیدا کرده‌است.
مشنو که کلک صنع بدین نازکی دگر سروی بشکل قامت دلجوی او کشید
صلبیه مانند دیواره‌ای دورتادور کره چشم را می‌پوشاند و در امتداد قرنیه قرار دارد. صلبیه توسط ملتحمه پوشانده می‌شود، یک غشای مخاطی شفاف که باعث راحتی حرکات چشم می‌شود. در ناحیه اطراف صلبیه، عصب بینایی ضخیم‌تر است. صلبیه از سه قسمت تشکیل شده‌است: روسَختینه (اپی‌اسکلرا)، بافت پیوندی نازکی (بافت نازک‌بین ملتحمه و صلبیه) که دقیقاً در زیر ملتحمه قرار گرفته‌است.
از نازکی رخ چو مهت بر بساط حسن لیلاج عقل را به دو منصوبه کرده مات
اِشترودل یا اِسترودل نام یکی از شیرینی‌های اتریشی است. اشترودل ورقه نازکی از خمیر پخته‌است که لوله شده و لای آن شیرینی یا انواع موادغذایی باشد.
با منشاگیری از تلاش‌های رابرت پاند در یک سری اختراعات ثبت شده مربوط به سالهای ۱۹۵۸–۱۹۶۱ (شماره ثبت اختراعات ۲۸۲۵۱۰۸، ۲۹۱۰۷۴۴ و ۲۹۷۶۵۹۰ ایالات متحده)، مفهوم کنونی اسپینر مذاب توسط پاند و مادین در سال ۱۹۶۹ بیان شد، گرچه در ابتدا مایع در سطح داخلی درام منجمد می‌شد. لیبمن و گراهام در ادامه این روند را به عنوان یک روش ریخته‌گری پیوسته، این بار در سطح خارجی درام، توسعه دادند. این فرایند می‌تواند به‌طور مداوم نوارهای نازکی از مواد را تولید کند و ورق‌هایی با عرض چند اینچ به صورت تجاری در دسترس است.
پرده گوش قسمتی از پوست نازکی است که مثل طبل محکم گسترده شده‌است و به اولین استخوانچه چسبیده‌است این استخوان کوچک استخوان چکشی نامیده می‌شود. استخوان چکشی به وسیله رباط‌های ریزی به استخوان کوچک دیگری چسبیده‌است که به آن سندانی گفته می‌شود؛ به‌طوری که با حرکت استخوانچه چکشی، استخوانچه سندانی هم همراه آن حرکت خواهد کرد. انتهای دیگر استخوانچه سندانی به تنه کوچکترین استخوان در بدن متصل است که به آن رکابی می‌گویند.
خواست پریدن چمن از چابکی خواست چکیدن سمن از نازکی
مهش را سلخ کرد از نازکی مهتاب در شبها اگر چه آفتاب من میان ماهتاب آمد
حجاب پدیده‌ای نسبتاً جدید در اندونزی است این موضوع حتی قبل از تأثیر فرهنگ غربی نیز وجود داشته، بخش اعظمی از زنان اندونزیایی فقط برای ادای نماز حجاب می‌کنند یا در غیر نماز با تکه پارچه نازکی سر خود را می‌پوشانند.
روی این صفحه سه شیار مختلف قرار دارد که نوارهای کاغذی (کارت آفتاب‌نگار) درون آن‌ها قرار می‌گیرد و زمانی که خورشید در حال تابش باشد این نوارها را با خط نازکی می‌سوزاند و در پایان روز با اندازه‌گیری قسمتهای سوخته می‌توان به مدت زمانی که خورشید در آسمان تابیده‌است پی برد.
نازکی دل سبب قرب تو است گر شکند کار تو گردد درست
ترسم از نازکی برنجد اگر تیز در روی یار من نگرید
اگر نفوذ به صورت ناقص شکل بگیرد،تنها لایه نازکی از سطح فلز پایه ذوب شده است.معمولا آزمون ذرات مغناطیسی توانایی تشخیص این نوع عیب را ندارد.
چو مطرب نازکی خواهد در آهنگ زند مضراب نازک بر رگ چنگ
داد بر باد، تف عشق تو خاکستر دل همچنان شعله زند خاطرت ازکینه ما
عمری بگلستان جهان گشتم و هرگز در نازکی و لطف ندیدم چو رخت ورد
پوسته نازکی دارد و به راحتی از ماشین‌ابزارها آسیب می‌بیند. درختان پیرتر پوسته آن خاکستری متمایل به زرد است، دارای فرو رفتگی‌ها و برجستگی‌های زیاد است، ساقه‌های آن نیز به یکدیگر جوش خورده‌اند و تنه درخت را نامنظم‌تر می‌سازند. درخت می‌تواند با چندین تنه رشد کند اما می‌تواند آن را با هرس کردن و روش‌های دیگر به شکلی ترتیب داد که با یک تنه واحد رشد نماید. پوست خارجی آن صاف است و به صورت صفحه‌ای از تنه جدا می‌شود.
از نازکی که رنگ رخ یار می‌نماید گل با همه لطافت او خار می‌نماید