ازو

ازو

معنی کلمه ازو در لغت نامه دهخدا

ازو.[ اَ ] ( حرف اضافه + ضمیر ) مخفف از او :
حضوری گر همی خواهی ازو غایب مشو حافظ
متی ما تلق من تهوی دع الدنیا و اهملها.حافظ.
ازو. [ اَزْوْ ] ( ع مص ) منقبض و کوتاه گشتن سایه. ( اوقیانوس ).
ازو. [ اَ ] ( اِخ ) موضعی است در بالا لاریجان از ناحیه لاریجان. ( سفرنامه مازندران و استراباد رابینو ص 114 بخش انگلیسی ).
ازو. [ اَ وِن ْ ] ( ع اِ ) اَزْواء. ج ِ زای یا زاء اخت راء.

معنی کلمه ازو در فرهنگ فارسی

از او از وی .
بترکی صبر است

معنی کلمه ازو در دانشنامه عمومی

آزو. آزو یک منطقهٔ مسکونی در افغانستان است که در ولایت فراه واقع شده است. آزو ۱٬۲۸۸ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است.

معنی کلمه ازو در دانشنامه آزاد فارسی

رجوع شود به:هوکایدو

جملاتی از کاربرد کلمه ازو

عددهای برنولی توسط ریاضی‌دان سوئیسی یاکوب برنولی معرفی شدند و به نام او ثبت شدند اما یک ریاضی‌دان ژاپنی به نام سکی تاکاکازو نیز این اعداد را شناسایی کرده بود که پس از مرگش در ۱۷۱۲ مقاله اش منتشر شد؛ کار او کاتسویو سامپو نام داشت.
اُدیپ شهریار نام فیلمی به کارگردانی پیر پائولو پازولینی و ساخته سال ۱۹۶۷ در ایتالیا است. فیلمنامه فیلم نیز از ادیپ شهریار نوشته سوفوکل در ۴۲۸ قبل از میلاد اقتباس شده‌است.
نازد به نکویان ز گرفتاری غالب گویی به گرو برد دلی را که ازو برد
مردم چشم عدو هم می‌کند گوهر نثار وین عجب نبود ازو کز بحر عمان می‌رسد
شده مشکبو غنچه در زیر پوست چو تعویذ مشکین به بازوی دوست
حرکات نامنظم و پرشی تنه و حرکات موج‌دار بازوها است. بیماران با این علائم ندرتاً زمین‌می‌خورند و در صورت
فراموش کرده همه بدخوئی شده چاکر سام بازوقوی
اندکی پس از انتخابات میان دوره‌ای ۱۸۶۲، لینکون مک کلان را مرخص کرد و برنساید جمهوری‌خواه را به رهبری ارتش پوتومک برگزید. برنساید قول داده بود که مطابق استراتژی لینکون جنگی مخاصمانه علیه ریچموند ولی به راه اندازد. وقتی که در نهایت تعجب برنساید در نبرد فروریکزبرگ شکست خورد جفدف هوکر علی‌رغم سخنان بیهوده اش در مورد اینکه افسر نظامی قدرتمندی در ارتش شود، به جای او انتخاب شد. هوکر نیز در نبرد چنسلرازویل دومی ۱۸۶۳ از لی شکست خورد و برکنار شد.
الکس کاربونل بعد از نیم فصل بدون تیم بودن با یک انتقال آزاد در ۳۱ ژانویه ۲۰۱۹ به تیم کوردوبا رفت تا بتواند دوران قدیمش را تکرار کند. او در اوایل فصل خیلی جایی در ترکیب تیم کوردوبا نداشت زیرا زیاد نمی‌توانستند به او اعتماد کنند. بعد از چند هفته او در ترکیب فیکس تیم کوردوبا جا باز کرد و به یکی از مهم‌ترین مهره‌های تیم تبدیل شد تا جایی که حتی می‌خواستند بازوبند کاپیتانی تیم را در برخی بازی‌ها به بازوی او ببندند؛ اما هیچ وقت این اتفاق نیوفتاد. او توانست در تیم کوردوبا در ۶ ماه ۲۲ بازی برای تسم انجام دهد و یک گل هم بزند. این عملکرد کاربونل از چشم مربی والنسیا دور نماند و او با یک قرارداد ۳ ساله راهی باشگاه والنسیا در لالیگا شد
امرسون یک نویسنده آزاد در نشریه نیو ریپابلیک بود که مجموعه مقالاتی را در سال ۱۹۸۲ در مورد تأثیر عربستان سعودی در همکاری با آمریکا، شرکت‌های حقوقی، سازوکارهای روابط عمومی و موسسات آموزشی نوشت. وی در مورد پیروی از قراردادهای بزرگ با عربستان سعودی، اظهار داشت که معاملات ایالات متحده به صورت غیررسمی و توسط لابی گران ثبت نشده برای منافع سعودی صورت می‌گیرد. او این موضوع را در سال ۱۹۸۵ در اولین کتاب خود بنام «خانه آمریکایی سعود: ارتباط دلارهای نفتی پنهان» منتشر کرد. امرسون از ماه ژوئیه ۲۰۰۹ تفسیرهای خود را در اختیار نیوزمگس که موضوعات مربوط به تروریسم را پوشش می‌دهد قرار داد.
جانداران بومی این جزیره عبارتند از اسبچه هوکایدو، خرس قهوه‌ای اوسوری، روباه سرخ ازو، سمندر ازو،
برخی از انواع غذاهای سنتی قزوین عبارتند از:قیمه نثار، شیرین پلو و کوکوی شیرین، آش دوغ، آش دندان کشه، یتیمچه، ماش پیازو، اشکنه و دیماج نام برد.
همه مردم قندهار و فرح ازویند پیوسته پر خون قدح
شهرهای سربرنیتسا و پوخو خواهرخوانده‌های استارا پازووا هستند.
در قانون اساسی جمهوری اسلامی نیز سازوکارهایی مشابه نظام سیاسی پارلمانی برای کنترل قوه مجریه مد نظر قرار گرفته‌است. امکان انحلال پارلمان در نظام سیاسی جمهوری اسلامی به شکل روشنی مطرح نشده‌است.
خیل غم چون یافت در کوی تو ره جانا مگر رفته از بازوی حسنت قوت و نیروی خویش
کردند تن مرا چنان خوار که باد می آید و گرد و خاک می بیزد ازو
ترازویی که بدان بار بر او سنجند سپهر کفهٔ او زیبد و زمین مثقال
خدنگ چار پر بر زه بپیوست چو برق تیز بگشادش ازو دست
حال سپاه اهل ضلالت بد است ازو تا بر سپاه اهل هدایت سپهبد است