ازن
معنی کلمه ازن در لغت نامه دهخدا

ازن

معنی کلمه ازن در لغت نامه دهخدا

ازن. [ اِ زُ ] ( اِخ ) پدر ژازُن که بسحر مِدِه جادوگر، جوانی از سر گرفت.
ازن. [ اَ ] ( اِخ ) قلعه ای در جبال همدان. ( معجم البلدان ). و مؤلف مرآت البلدان گوید: گویا ( ( ازنا ) ) و ( ( ازناوه ) ) هم بنویسند.

معنی کلمه ازن در فرهنگ معین

(اُ زُ ) [ فر. ] (اِ. ) ترکیبی است از اکسیژن به صورت ۳ o خاصیت اکسیدکنندگی آن بسیار زیادتر از اکسیژن است به طوری که نقره را اکسید می کند. به میزان کم در هوا موجود است و به صورت متراکم در لایة بالایی جو زمین وجود دارد. باکتری کش و رنگ زداست .

معنی کلمه ازن در فرهنگ عمید

گازی سمّی، آبی رنگ، و موجود در طبقات فوقانی جو، با بوی تند که هنگام رعدوبرق یا در اطراف ماشین های برق تولید می شود و برای تصفیۀ آب و از بین بردن میکروب ها به کار می رود.

معنی کلمه ازن در فرهنگ فارسی

اوزون: گازی دارای بوی تندوزننده که هنگام رعدوبرق تولیدمی شود، دراطراف ماشینهای برق ودرطبقات فوقانی جونیزوجوددارد
( اسم ) ترکیبی است از اکسیژن بصورت ۳ خاصیت اکسید کنندگی آن بسیار زیادتر از اکسیژن است بطوریکه نقره را اکسید میکند و مانند آب کلر خاصیت رنگ بری را دارد . اوزن اوزون .
قلعه در جبال همدان

معنی کلمه ازن در دانشنامه عمومی

آزن (آرکانزاس). آزن ( آرکانزاس ) ( به انگلیسی: Ozan, Arkansas ) یک شهر در ایالات متحده آمریکا با جمعیت ۸۵ نفر است که در آرکانزاس واقع شده است.
موقعیت جغرافیایی شهرها و مناطق اطراف به شرح زیر است:
معنی کلمه ازن در فرهنگ معین

معنی کلمه ازن در ویکی واژه

ترکیبی است از اکسیژن به صورت ۳ o خاصیت اکسیدکنندگی آن بسیار زیادتر از اکسیژن است به طوری که نقره را اکسید می‌کند. به میزان کم در هوا موجود است و به صورت متراکم در لایة بالایی جو زمین وجود دارد. باکتری کش و رنگ زد

جملاتی از کاربرد کلمه ازن

چون تو سروی در جهان ای نازنین اندام نیست صد هزاران سرو هست اما بدین اندام نیست
چنانکه خال تو برروی تو نباشد هم اگر بستر سازند هندوان آتش
سیاست پیشه مردم، حیله سازند نه مانند من و تو پاک بازند
افراتخت، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان قائم‌شهر در استان مازندران ایران است.
خود گرفتم که نظر بر رخ خوبان کفر است من از این بازنگردم که مرا این دین است
دکتر مستوفی بعد از سی و نه سال خدمت در دانشگاه تهران در سال ۱۳۵۶ بازنشسته شد و سرانجام در ۲۸ بهمن ۱۳۷۲ بعد از طی مدت طولانی بیماری در کشور فرانسه درگذشت و در ۱۳۷۲/۱۲/۵ در قبر شماره ۱۴۴ ردیف ۱۲ قطعه ۷۰ بهشت زهرا به خاک سپرده شد.
دارد حزین ، جدایی آن نازنین غزال مجنون صفت به کوه و بیابانم این چنین
آن نازنین پسر که دل از ما ربود و رفت خود را چو مه ز دور بهر جانمود و رفت
مستربین بسیار مشابه فیلم‌های صامت است که صرفاً مقداری کمدی بدنی دارد. مستربین دیالوگ بسیار کمی را به کار می‌برد (با این وجود مانند بسیاری از مجموعه‌های آن زمان صدای خنده در میان آن پخش می‌شود). این امر امکان آن را پدیدآورد که سریال در جهان بدون نیاز به دوبله فروش فراوانی داشته باشد. در نوامبر ۲۰۱۲، اتکینسون در مصاحبه با دیلی تلگراف، از قصد خود برای بازنشسته کردن شخصیت مستربین گفت. او بیان کرد که «این که کسی مانند او بخواهد در ۵۰ سالگی مانند بچه‌ها رفتار کند، کمی زننده است». اما در سال ۲۰۱۶ از این حرف پشیمان شد و گفت مستر بین در ذهن و نظر او هرگز بازنشسته نمی‌شود.
النگو نواری غالباً فلزی (معمولا از طلا) است که به دور مچ دست برای زینت می‌اندازند. جنس النگوها بیشتر از طلا می‌باشد و پهنای آنها از کمتر از نیم سانتیمتر تا دو سانتی‌متر یا بیشتر است.البته که النگو را با انواع جنس‌ها دیگری مانند استیل، نقره، بافت و . . . تولید می‌کنند.
هر چند دانمت مهر ای نازنین نباشد اما روا به عاشق پیوسته کین نباشد
همسر آن مرد به قتل می‌رسد و مأموران رئیس جمهو ر قتل را به روی آن دزد می‌اندازند و وی هم باید مدرکی پیدا کند.
سازندهٔ هر پویشگر، نرم‌افزارهایی را به منظور ترجمهٔ نرم‌افزار واسط به دستورات اولیهٔ قابل فهم برای کنترل‌کننده‌های سخت‌افزار، فراهم می‌کند. به این ترتیب، نرم‌افزارهای واسط هیچگاه مستقیماً به دستگاه (سخت‌افزار) دسترسی نخواهند داشت. برخی پویشگرها به گونه‌ای طراحی می‌شوند که بیش از یک نرم‌افزار واسط را پشتیبانی می‌کنند.
او در سال ۱۹۳۲ میلادی، برندهٔ جایزهٔ نخست رقابت بین‌المللی نوازندگی پیانو شوپن شد.
گوشت همی سازند از بهر تو از خس و خار یله کاندر فلاست
اولین بزرگداشت بین‌المللی جریر طبری در سال ۱۳۶۸ به دانشگاه مازندران و مجله کیهان برگزار شد.
تو نازنین جهانی و ناز پرورده ترا ز سوز درون و نیاز ما چه خبر
استان‌های گلستان، سمنان و تهران که در اولین تقسیمات کشوری ایران در کنار مازندران، استان دوم را تشکیل داده بودند، در سال‌های ۱۳۴۹، ۱۳۵۵ و ۱۳۷۶ از مازندران جدا شدند.
پس از بازنشستگی تئودوروس زاگوراکیس٬ نیکوپولیدیس کاپیتان تیم ملی یونان شد.
به کف برنهاد آن نوازنده سیب به بوئی همی داد جان را شکیب