ازل
معنی کلمه ازل در لغت نامه دهخدا

ازل

معنی کلمه ازل در لغت نامه دهخدا

ازل. [ اَ ] ( ع مص ) بازداشتن. ( تاج المصادر بیهقی ). بازداشتن کسی را. ( منتهی الارب ). حبس. || کوتاه کردن رسن اسب و گذاشتن آنرا: ازل الفرس. ( از منتهی الارب ). || بازداشتن چهارپای از چراگاه از بیم. ( زوزنی ). نگذاشتن شتران خود را بچراگاه از ترس یا از قحط: ازلوا اموالهم. ( از منتهی الارب ). || در چاه بماندن. ( زوزنی ). || در تنگ سال درآمدن. ( منتهی الارب ). در تنگی و سختی افتادن. در تنگی و خشکی سال شدن. ( تاج المصادر بیهقی ). || ( اِ ) تنگی و سختی سال. ( منتهی الارب ). قحطسالی. شدت. ( مهذب الاسماء ).
ازل. [ اَ زَ ] ( ع اِ ) همیشگی. ( منتهی الارب ) ( غیاث ) ( السامی فی الاسامی ) ( دستوراللغة ) ( مهذب الاسماء ). || زمانی که آنرا ابتدا نباشد. ( منتهی الارب ) ( غیاث اللغات ازکنز ). اوّل اوّلها. مقابل ِ ابد. عبارتست از استمرارو امتداد وجود در ازمنه مقدر غیرمتناهی در جانب گذشته ، چنانکه ابد عبارت از استمرار وجود است در ازمنه مقدر غیرمتناهی در جانب آینده. ( تعریفات جرجانی ). ازل ، بفتح الف و زای معجمه ، دوام وجود در زمان گذشته باشد، چنانچه ابد دوام وجود در زمان آینده است ، همچنان که سابقاً در معنی کلمه اَبَد ذکر گردید و در شرح طوالع در بیان حدوث اجسام گفته است که اَزَل ماهیتی است که اقتضاء عدم مسبوقیت بغیر کند و همین معنی منظور است از آنچه گفته اند که : اَزَل نفی اولیت باشدو پاره ای دیگر گفته اند که : اَزَل استمرار وجود در زمانهای مقدره غیرمتناهیه باشد در طرف زمان گذشته - انتهی. در صورتی که معنی آخرین عین معنی اولین است. متصوفه گفته اند: اعیان ثابته و بعض از ارواح مجرده ازلیه میباشند و فرق بین ازلیت آن اعیان و ارواح با ازلیت مُبدع حقیقی آن است که ازلیت مُبدع ِ جل شأنه صفتی است سلبی بنفی اوّلیت به معنی افتتاح وجود از عدم زیرا او عزّاسمه عین وجود باشد. و ازلیت اعیان و ارواح دوام وجود آنهاست با دوام ابداع کننده آنها و در عین حال با افتتاح وجود از عدم ، برای آنکه وجود غیر از اعیان و ارواح باشد. کذا فی شرح الفصوص للمولوی الجامی فی الفص الاول. ( کشاف اصطلاحات الفنون ). ج ، آزال : هرچند در ازل رفته بود که وی [ موسی ] پیغمبری خواهد بود. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 201 ).
از برای یک بلی کاندر ازل گفته ست جان
تا ابد اندردهد مرد بلی تن در بلا.سنائی.دروازه سرای ازل دان سه حرف عشق

معنی کلمه ازل در فرهنگ معین

(اَ زَ ) [ ع . ] (اِ. ) زمان بی ابتداء.

معنی کلمه ازل در فرهنگ عمید

۱. آنچه اول و ابتدا نداشته باشد، همیشگی، دیرینگی.
۲. زمان بی ابتدا.
= زلل

معنی کلمه ازل در فرهنگ فارسی

( مصدر ) ۱ - لغزاندن . ۲ - گناه برانگیختن .
دروغ

معنی کلمه ازل در فرهنگ اسم ها

اسم: ازل (دختر) (عربی) (تلفظ: azal) (فارسی: اَزل) (انگلیسی: azal)
معنی: زمان بی پایان، ابتدا نداشتن، بی آغازی، قَدَم مقابلِ ابد، زمانی که از آن ابتدا نباشد، ( در فلسفه ) استمرار بی نهایتِ زمان در گذشته

معنی کلمه ازل در دانشنامه عمومی

ازل (فرانسه). اِزِل ( به فرانسوی: Aizelles ) یک کمون در فرانسه است که در پیکاردی واقع شده است.
اِزِل ۴٫۸۸ کیلومترمربع مساحت و ۱۱۲ نفر جمعیت دارد و ۷۵ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است.

معنی کلمه ازل در دانشنامه آزاد فارسی

اَزَل
(در لغت به معنای همیشگی) در اصطلاح فلسفه و کلام به مفهوم بی آغاز و بی ابتداست، دربرابر ابد، که بی پایان و بی انتهاست. ازل استمرار و امتداد وجود در زمان های نامتناهی، در جانب گذشته است، چنان که ابد عبارت از استمرار وجود است در زمان های مُقدّر نامتناهی در جانب آینده. نزد فیلسوفان این معنی فقط اختصاص به واجب الوجود دارد. میرداماد بر آن است که شیئی غیر واجب الوجود نیز می تواند ازلی زمانی باشد، بدین معنا که قبل از آن زمانی نباشد و آن را زمان دهری می گویند. اما واجب الوجود ازلی سرمدی است، نه ازلی زمانی و دهری. بدین گونه ازل را دو گونه می توان تفسیر کرد: با تأکید بر هستی، و آن دوام و استمرار دائمی هستی در گذشته است، مثل آن که نتوان برای وجود خدا ابتدایی درنظر گرفت؛ و با تأکید بر زمان، یعنی برای زمان چیزی نه تنها با فکر و خرد، بلکه حتی با وهم و گمان هم نتوان آغازی یافت. در کلام، به جای ازلی، از اصطلاح «قدیم» نیز استفاده می شود و از این رو اصطلاحات قدیم ذاتی و قدیم زمانی، که اشاره به دو تفسیر مذکور است، نیز وجود دارد. متصوفه گفته اند اعیان ثابته و بعضی از ارواح مجرده ازلی اند. در جهان بینی زردشتی، به ویژه در زروانیسم نیز از زمان بی کرانه (ازلی و ابدی) سخن می رود. احتمالاً واژۀ عربی ازل، معرب اَسر پهلوی، به معنای بی آغاز و اَبَد، معرب اَپَد (یا اَپاد) به معنای بی پایان است.

معنی کلمه ازل در ویکی واژه

زمان بی ابتداء.
زمان گذشته بسیار دور و بی ابتدا، مقابل ابد.

جملاتی از کاربرد کلمه ازل

تذکر: (در صورت یخ زدن و تشکیل کریستال می‌توان محلول را به آرامی گرم کرده و هم زد و از آن استفاده نمود. تنها باید توجه گردد که هیچ کریستالی در محلول وجود نداشته باشد که باعث گرفتگی نازل شود).
من بحسنت ز ازل واله و شیدا بودم عاشق بی دل و دیوانه و رسوا بودم
شد ز اشراق نور خود نازل گشت ظاهر به شکل سایه و ظل
آئین بیانی یا آیین بابی به جنبش مذهبی‌ گفته می‌شود که از سال ۱۲۵۹ قمری تا ۱۲۶۸ قمری به رهبری علی‌محمد باب در ایران رونق گرفت. این جنبش در ادامه به کشور عثمانی (ترکیه کنونی) تبعید شد. در آنجا برخی درآیین بیانی باقی‌ماندند و برخی دیگر به دنبال دعوی بها به آیین بها گرویدند. بخشی از بیانی‌ها که به آئین بهایی نگرویدند، جانشینی صبح ازل برای باب را پذیرفتند. این گروه از بابیان خود را ازلی یا بیانی می‌دانند. سید علی محمد باب در کتاب بیان پیروانش خود را اهل بیان می‌خواند.
چه زیان داشت گر از روز ازل می‌کردیم عدل را پیشه به مانند ترازو با هم؟
- شکاف نازل: فاصله بین نازل و درام خنک شده. در درجه اول ضخامت لایه تشکیل شده را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
آغمیون | ابرغان | حومه | رازلیق | صائین | ملایعقوب
به چشمِ خوار مبین جانبِ عزیزانی که دایگانِ ازل‌شان به عشق پروردند
باد چون پی کند این اشتر بازل را تا ابد در خور نفرین چو قدار آید
نازل شود و شود دل کامل صاعد شود و باصل وا گردد
در سال ۱۸۸۶، گلفاند ۱۹ ساله برای اولین بار از روسیه به بازل سوئیس سفر کرد. آنجا بود که گلفاند برای اولین بار در معرض آثار الکساندر هرزن و همچنین ادبیات انقلابی آن روز قرار گرفت. وی سال بعد مدت کوتاهی به روسیه بازگشت اما مورد بازرسی رسمی پلیس مخفی تزاری قرار گرفت و مجبور شد برای امنیت خود دوباره کشور را ترک کند. وی بیش از یک دهه در خارج از کشور می‌ماند.
روی لولهٔ انتقال خنک‌کنندهٔ حرارت یک شیر کنترل قرار داده شده‌است، کنترل‌کنندهٔ موتور، میزان گاز هیدروژن مورد استفاده در چرخهٔ خنک‌کنندهٔ نازل را زیر نظر دارد. این در نهایت به کنترل درجهٔ حرارت نازل می‌انجامد. شیر خنک‌کننده قبل از روشن شدن موتور ۱۰۰٪ باز است. پس از روشن شدن موتورها و در حال کارکرد ۱۰۰ درصد آن‌ها نیز این شیر ۱۰۰٪ بازمی‌ماند. در حالتی که کارکرد موتور به ۶۰ درصد می‌رسد، این شیر هم حدود ۶۰٪ بازمی‌ماند.
بر اساس باورِ سنتی مسلمانان، متن این سوره، همچون دیگر سوره‌ها، بر روایت‌های متاخر در ارتباط با سنت «اسبابِ نزول» فهمیده می‌شود. این سوره هم می‌توانسته مکی و هم مدنی باشد، اما از روایات مربوط به نزول آن نتیجه می‌شود که مکی بوده است. بنا بر روایت کلینی، محدث شیعه، از جعفر صادق و نیز برخی از روایات اهل سنت، این سوره در پاسخ به سؤال جمعی از یهودیان بیان شد. بنا بر روایت طبرسی، مفسر شیعه، از حسن عسکری این سوره در پاسخ به پرسشی از عبدالله بن صوریای یهودی نازل شده و در روایت دیگری از اهل سنت در پاسخ به عبدالله بن سلام بوده است. برخی روایات اهل سنت نیز این سوره را در پاسخ به مشرکان مکه دانسته‌اند.
حضور روس‌ها در بردعه بیش از یک سال طول نکشید. کالان کاتواتسی، نیز مدت حضور آنها را ۶ ماه نگاشته؛ فلذا به‌نظر می‌رسد روس‌ها در اواخر بهار یا اوائل تابستان آمدند و در زمستان از منطقه خارج شدند. حملهٔ روس‌ها وضعیت اقتصادی منطقه را تحت تأثیر قرار داد. بردعه موقعیت و ماهیت خود را به عنوان یک شهر بزرگ از دست داد و این موقعیت، به گنجه رسید. بردعه شهر بزرگ و آبادی بود و ازلحاظ عظمت مشابه بغداد و اصفهان بود؛ اما در این جنگ، تخریب شد و جمعیت آن به یک دهم کاهش یافت.
کز ازل پیش عشق و همت و زور خود کمر بسته زاده‌اند چو مور
شهر هرات به دو بخش تقسیم شده‌است، شهر جدید هرات و شهر کهنه هرات، در شهر جدید در سال‌های اخیر خانه و منازل نو با سبک نوین ساخته شده‌است اما عموماً تخریب خانه‌های شهر کهنه هرات مجاز نیست.
گروهی از کارگران شرکت نصب و راه‌اندازی لیدوما در اعتراض به سطح نازل دستمزدهای خود دست از کار کشیده و اقدام به برگزاری تجمع کردند. کارگران این شرکت که در فاز ۱۳ منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی فعالیت دارند، با تجمع در محل کار خود خواستار افزایش سطح دستمزدهایشان شدند. به گفته یکی از معترضان علیرغم گذشت بیش از ۲۸ روز از آغاز سال نو تاکنون هیچ صحبتی از افزایش سطح دستمزدها در این شرکت نشده‌است.
میزبان ازل الحق به من اکرام نمود که سر خوان غم عشق تو مهمانم کرد
طریقت بسپر و بود ازل جوی تمامت کارها در جان جان جوی
پوچ می‌آیی برون ازلاف هستی دم مزن نیست‌بی‌عرض‌حباب‌از قطره‌خندیدن در آب