ازدو

معنی کلمه ازدو در لغت نامه دهخدا

ازدو. [ اُ دو / اَ دَ / دُو ] ( اِ ) صمغ. صمغی است که از آن حلوا پزند. ( سروری از نسخه میرزا ). صمغی است که حلوای آن بغایت لطیف شود و منفعت دهد درد کمر را. ( مؤید الفضلاء ). صمغ درخت ارجن باشد که درخت بادام کوهی است و از آن حلوا پزند و مطلق صمغ را نیز گفته اند. ( برهان ). صعرور.
- ازدوی ِ آلو ؛ صمغالاجاص.
- ازدوی ِ امرود ؛ صمغالکمثری.
- ازدوی ِ بادام ؛ صمغاللوز.
- ازدوی ِ تازی ؛ صمغ عربی. ( برهان ).
- ازدوی ِ خطمی ؛ صمغالخطمی.
- ازدوی ِ زیتون ؛ اصطرک.
- ازدوی ِ سداب ؛ثافیسا.
- ازدوی ِ سماق ؛ صمغ تتم.

معنی کلمه ازدو در فرهنگ معین

(اُ ) ( اِ. ) صمغ (مطلق ). صمغ درخت ارجنگ ، صغم بادام کوهی که از آن حلوا پزند.

معنی کلمه ازدو در فرهنگ فارسی

صمغ، صمغ درخت ارژن، صمغ درخت بادام کوهی
( اسم ) ۱ - صمغ ( مطلق ) . ۲ - صمغ درخت ارجنگ صمغ بادام کوهی که از آن حلوا پزند . یا ازدوی تازی . صمغ عربی .

معنی کلمه ازدو در ویکی واژه

صمغ (مطلق)
صمغ درخت ارجنگ، صغم بادام کوهی که از آن حلوا پزند.

جملاتی از کاربرد کلمه ازدو

سدوکووا از اعضای گروه نو ویگروس بود که پس از ازدواج با والنتین بلکویچ بازیکن باشگاه فوتبال دینامو کی‌یف، این گروه را ترک کرد.
جوابی داد سر منصور ایشان ستاد آنجایگه ازدور ایشان
چنان زان نگه گشت مجذوب حر که از خویش خالی شد ازدوست پر
هیچکس‌رانامده‌است‌ازدوستان‌درراه‌عشق بی‌زوال ملک‌صورت ملک‌معنی‌در کنار
پس مراد از حضور، حضور دل بود به دلالت یقین تا حکم غیبی ورا چون حکم عینی گردد؛ و مراد از غیبت، غیبت دل بود ازدون حق تا حدی که از خود غایب شود تا به غیبت خود از خود به خود نظاره نکند و علامت این،اعراض بود از حکم رسوم؛ چنان‌که از حرام نبی معصوم باشد. پس غیبت از خود حضور به حق آمد و حضور به حق غیبت از خود؛ چنان‌که هر که از خود غایب، به حق حاضر و هرکه به حق حاضر از خود غایب بود. پس مالک دل خداوند است، عزّ و جلّ. چون جذبتی از جذبات حق جل جلاله مر دل طالب را مقهور گردانید، غیبت به نزدیک وی چون حضور گردانید و شرکت و قسمت برخاست و اضافت به خود منقطع شد؛ چنان‌که یکی گوید از مشایخ، رحمهم اللّه:
و نقاشی استاد، انگشت نمای جهان در چیره دستی، از خامه چهره گشای او جان آزر درغیرت، و از طبع رنگ آمیز او خاطر امانی در حیرت، با ایشان همسایگی داشت. میان او و زن بازرگان معاشقتی افتاد. روزی زن او را گفت: بهر وقت رنج می‌گیری و زاویه مارا بحضور خویش آراسته می‌گردانی، و لاشک توقفی می‌افتد تا آوازی دهی و سنگی اندازی. آخر مارا از صنعت تو فایأه ای باید. چیزی توانی ساخت که میان من و تو نشانی باشد؟ گفت چادری دو رنگ سازم که سپیدی برو چون ستاره درآب می‌تابد و سایه یدرو چون گله زنگیان بر بناگوش ترکان می‌در فشد. و چون تو آن بدیدی بزودی بیرون خرام. و غلامی این باب می‌شنود. چادر بساخت، و یگچندی بگذشت. روزی نقاش بکاری رفته بود و تا بیگاهی مانده. آن غلام آن چادر را از دختر او عاریت خواست و زن را بدان شعار بفریفت، و بدو نزدیک شد و پس از قضای شهوت بازگشت و چادر بازداد. چون نقاش برسید و آرزوی دیدار معشوق می‌داشت، در حال چادر بکتف گردانید و آنجا رفت. زن پیش او بازدوید و گفت: ای دوست، هنوز این ساعت بازگشته ای، خیر هست که برفور باز آمدی! مرد دانست که چه شده است، دختر را ادب بلیغ کرد و چادر بسوخت.
باشد از ازدواجشان مضبوط کدخداییّ خاندان دهان
در جوامع امروزی، شاهد آن هستیم که افراد گرایش به آن دارند تا محل‌های جدیدی را برای سکونت بعد از ازدواج انتخاب کنند.
ازدواج دوم او با دختر فاطمه‌سلطان باغبانباشی (همسر ناصرالدین‌شاه قاجار) به نام خدیجه حاجبی بود. از ازدواج دوم دو پسر به نام‌های دکتر منوچهر شاهقلی و مهندس علی اشرف شاهقلی داشت.
او با ویلیام هنسون استیکل ازدواج کرده بود که او نیز یکی از اعضای سرویس آبزیان و حیات وحش ایالات متحده و متخصص خزنده‌شناسی بود. استیکل در ۲۲ فوریهٔ ۲۰۰۷ در اشویل، کارولینای شمالی درگذشت.
اسنودون دو بار ازدواج کرد. او برای اولین بار با شاهدخت مارگارت (۱۹۶۰ تا ۱۹۷۸)، و دومین بار با لوسی موری لیندسی-هوگ (۱۹۷۸ تا ۲۰۰۰)، ازدواج نمود.
بد آن نوری ازدوستان علی (ع) که شد بر کلیم خدا منجلی
او در 1 ژانویه 2015 با بازیگر ماساهیرو هیگاشیده ازدواج کرد. [6]
ایثن هاوک در سال ۱۹۹۸ با اوما تورمن، بازیگر فیلم‌هایی همچون پالپ فیکشن و بیل را بکش ازدواج کرد. حاصل این ازدواج یک دختر به نام مایا ری تورمن هاوک (متولد ۸ ژوئیه ۱۹۹۸) و یک پسر به نام لوون روآن تورمن هاوک (متولد ۱۵ ژانویه ۲۰۰۲) است. هاوک در ژوئیه سال ۲۰۰۴ از اوما تورمن جدا شد. او در شهر منهتن زندگی می‌کند و حامی دموکرات‌ها نیز می‌باشد.
ایالت نیوهمپشایر همچنین اتحاد مدنی و ازدواج همجنس‌گرایان را که در سایر ایالت‌های آمریکا و به طور قانونی انجام شده‌اند به رسمیت می‌شناسد.
شیخ را یکی از پیران گفت کی ترا بخواب دیدم، گفتم ایها الشیخ چه کنیم تا ازین نفس برهیم؟ شیخ گفت هیچ چیز نباید کرد برای آن معنی که همه کرده است و بوده، هیچ چیز از سر نتوان گرفت. اگر خدای نهاده است توفیق دهد و اگر ننهاده است ذرۀ نه کم باشد و نه بیش. اگر نهاده است ترا در طلب اندازدو بحقّیقت او ترا می‌طلبد، آنگاه ترا نیز در طلب اندازد.
الکساندر بعد از درگذشت پدرش در سال ۱۸۶۸ توسط دایی خود مورد تعلیم قرار گرفت. او در خانواده دایی‌اش به همراه دختر دایی خود ناتالیا که بعداً در سال ۱۸۸۶ با او ازدواج کرد مورد تربیت و آموزش قرار گرفت.
رشکم همه بر شادی اغیار تو ثابت اشکم همه ازدوری رخسار تو سیار
برخاسته ازدو کون و خوش بنشسته با شاهد و با شراب و با شمع امشب
اشوتوش رانا، متولد۱۰ نوامبر سال ۱۹۶۷ (میلادی) در ایالت مادیا پرادش هندوستان است. او در ۲۵ مه ۲۰۰۱ (میلادی) با بازیگر سینمای بالیوود روینوکا شاهانی ازدواج کرده و دو پسر دارد.