ازدحام

معنی کلمه ازدحام در لغت نامه دهخدا

ازدحام. [ اِ دِ ] ( ع مص ) انبوهی کردن بر. ( مجمل اللغة ) ( منتهی الارب ) ( تاج المصادر بیهقی ). زحام. زحمت. تزاحم. ( مجمل اللغه ). مزاحمت. بک. مک. هجوم و انبوهی کردن. ( مؤید الفضلاء ): که غالب همت ایشان بمعظمات امور مملکت متعلق باشد و تحمل ازدحام عوام نکنند. ( گلستان ). || فراهم آمدن. ( منتهی الارب ). || ( اِ ) انبوه. ( غیاث اللغات ). جمعیت . || انبوهی. کبکبه.
- ازدحام کردن ؛ تتایع. ( از منتهی الارب ). مزاحمت. تزاحم.

معنی کلمه ازدحام در فرهنگ معین

(اِ دِ ) [ ع . ] (مص ل . ) انبوه شدن ، انبوه جمعیت ، مزاحمت ، تزاحم . ج . ازدحامات .

معنی کلمه ازدحام در فرهنگ عمید

هم فشار آوردن جمعیت و هنگامه برپا کردن.

معنی کلمه ازدحام در فرهنگ فارسی

انبوهی کردن، هجوم کردن، بهم فشار آوردن جمعیت وهنگامه برپاکردن
( مصدر ) انبوهی کردن بر هجوم و انبوهی کردن مزاحمت تزاحم . جمع ازدحامات .

معنی کلمه ازدحام در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] تراکم و هجوم جمعیت را ازدحام گویند. از آن به مناسبت در باب های طهارت، حج و دیات سخن گفته شده است.
در صورتی که ازدحام نمازگزاران جمعه مانع خروج فرد برای وضو گرفتن باشد و بیم از دست رفتن نماز برود، اگر نماز جمعه بر او واجب عینی باشد، می تواند با تیمّم نماز بخواند و قول مشهور، عدم وجوب اعادۀ آن است.
رمی در شب بر اثر ترس از ازدحام
حاجی در صورت عذر مانند بیم بر خود بر اثر ازدحام جمعیت در روز، می تواند در شب رمی کند.
کشته شدن به سبب ازدحام
اگر کسی به سبب ازدحام جمعیت در محلی کشته شد، در صورتی که قاتل او مشخص نشود، دیه اش از بیت المال پرداخت می شود.

معنی کلمه ازدحام در ویکی واژه

انبوه شدن، انبوه جمعیت، مزاحمت، تزاحم.
ازدحامات.

جملاتی از کاربرد کلمه ازدحام

ازدحام جمعیت در ساعت ۲۲:۲۰ به وقت محلی)، در امتداد یک کوچه در نزدیکی خروجی دوم ایستگاه ایته‌وون و هتل همیلتون رخ داد. گروه‌های رسانه‌ای محلی گفتند که مردم به دلیل شایعه‌ای مبنی بر حضور یک فرد مشهور، در یک بار تجمع کردند.
پدر وی مولا بوده، دربان علی بن موسی رضا علوی، کی در مشهد طوس در گورست، و گویند بر دست وی مسلمان شده بود. وقتی علی بن موسی رضا بار داده بود، ازدحام کردند، وی در پای آمد، دران هلاک گشت.
من خود ، به شب پناه برم ،ز ازدحام روز دو گوش و چشم بسته ز غولان هرزه‌لای
در ازدحام غم و غصه وقت گم کردی تو را که گفت؟ سر کیسه در غلو بگشا
بود ازدحام بر سر او رنگ خسروی این نوجوان به قوت بخت جوان نشست
الگوریتم ازدحام ذرات گفته شده نوع سنکرون بود، یک نوع دیگری از این الگوریتم وجود دارد که به آن آسنکرون گویند. در این حالت پس از محاسبه شایستگی هریک از ذرات اگر بهینه سراسری عوض شد بلافاصله به‌روزرسانی می‌شود. این کار باعث می‌شود که سرعت همگرایی تا حدودی افزایش یابد؛ ولی امکان پیاده‌سازی موازی را می‌گیرد.
ازدحام بیگانه با دریافت نمره بازبینی ۷۷/۱۰۰ در وب سایت متاکریتیک، نقدهای مثبت دریافت کرد.
در فراخای جهان از ازدحام عاشقان جای جولانی نماند از تنگ میدانی مرا
پس از آنکه سپاه یزید اسراء را به شهر شام وارد کردند، کثرت جمعیت و ازدحام تماشاچیان بقدری بود که راه نمی‌دادند سرها و اسراء را سریع حرکت دهند.
در میان جامعه ارمنی در سوریه، آموزش و پرورش ارمنی در حفظ زبان و ملی‌گرایی ارمنی بسیار حائز اهمیت است. حلب به عنوان کانون اصلی ازدحام ارمنیان در سوریه، مرکز مدارس با سابقه و موسسات فرهنگی ارمنی است. دانش آموزان ارمنی که از مدارس ارمنی فارغ‌التحصیل می‌شوند می‌توانند بعد از گذراندن امتحان رسمی یا امتحان لیسانس دبیرستان فوراً وارد نظام دانشگاهی سوریه شوند. در شهر شمالی حلب حدود نه مدرسه ارمنی فعال است که چهار تا از آن‌ها دبیرستان می‌باشند.
چندین عامل می‌تواند به بروز ازدحام بینجامد. اگر به ناگاه دنباله‌ای از بسته‌ها بر روی سه یا چهار خط ورودی دریافت شده و خط خروجی همه آن‌ها یکی باشد صف تشکیل خواهد شد و اگر فضای حافظه کافی برای نگهداری تمام آن‌ها وجود نداشته باشد، بسته‌ها از بین می روند.
گه رحمت است ایشاه باهل فارس الحق که شدند جمله مغلوب زازدحام حیرت
مرد را از زن خبر نه ز ازدحام رفته درهم چون قیامت خاص و عام
رسید کار به جایی ز ازدحام عدو که در قلوب بر اوهام تنگ شد معبر
اگرچه زهره شیرست آب وادی عشق ز ازدحام جگرتشنگان در او جا نیست
در کنار قرار دادن عناصر مورد نیاز یک بازی جهان باز در شهرها، دسیلتس همچنین قصد داشت تا از امکان شبیه‌سازی جمعیت‌های عظیم هم مطمئن شود، چرا که این عامل در شن‌های زمان برای آن‌ها ممکن نبود و دلیل آن هم محدودیت‌های سخت‌افزاری پلی‌استیشن ۲ بود که تنها از ۸ شخصیت در یک صحنه پشتیبانی می‌کرد، اما کنسول‌های نسل بعد قادر بودند تا ۱۲۰ نفر در یک صحنه را پشتیبانی کنند. وجود ازدحام در بازی همچنین به وجود ویژگی «مخفی‌کاری در اجتماع» کمک می‌کرد، ویژگی‌ای که به شخصیت اصلی اجازه می‌داد تا علاوه بر راه رفتن روی پشت‌بام‌ها برای دور ماندن از چشم دشمنان، خود را در میان مردم هم پنهان کند.
بر درت از بس که جن و انس و ملک هست جان شیاطین ز ازدحام برآمد
ازدحام توسط اقتصاددانان یک اثر خارجی منفی تلقی می‌شود. اثر خارجی زمانی رخ می‌دهد که یک معامله باعث ایجاد هزینه یا منفعت برای شخص ثالث شود، اغلب، اگرچه نه لزوماً، اثر خارجی ناشی از استفاده از یک کالای عمومی است. به عنوان مثال، حمل و نقل باعث آلودگی هوا می‌شود و هزینه‌هایی را به دیگران در هنگام استفاده از «هوای عمومی» تحمیل می‌کند.
در این حالت در نیمی از حالات از روش استخوان خالی و در نیمی از الگوریتم ازدحام ذرات معمول استفاده می‌شود.
حادثه ازدحام هالووین سئول ازدحام جمعیتی بود که در ۲۹ اکتبر ۲۰۲۲، در طول جشن‌های هالووین در منطقه ایته‌وون، سئول، کره جنوبی موجب کشته شدن ۱۵۹ نفر و زخمی شدن حداقل ۱۹۶ نفر شد.