ازتی

معنی کلمه ازتی در ویکی واژه

آزتی
دارای ازت.

جملاتی از کاربرد کلمه ازتی

ازتیشه حوادث از پای درنیایم پشتم به کوه طورست از سخت جانی خویش
گفتم: این جا جازتی طلبی گفت: اگر دارد این هوس امکان
وی در رم به دنیا آمد و کارش را از سال ۱۹۲۰ میلادی آغاز کرد. مارتلی با روبرتو روسلینی، آلبرتو لاتوادا، فدریکو فلینی، آلساندرو بلازتی، جوزپه د سانتیس، ویتوریو دسیکا و پیر پائولو پازولینی همکاری داشته‌است. همکاری او به ویژه با فدریکو فلینی از سال ۱۹۵۰ میلادی با فیلم روشنایی‌های واریته آغاز و تا سال ۱۹۶۱ میلادی با قسمت وسوسه دکتر آنتونیو در بوکاچو ۷۰ ادامه یافت.
ازتیمایب یک پیش داروست که در کبد بعد از گلوکورونیداسیون به شکل فعّال تبدیل می‌گردد. این دارو جذب کلسترول و فیتواسترول‌ها را در دستگاه گوارش مهار می‌کند. ازتیمایب با مهار جذب کلسترول غذا و کلسترولی که در صفرا دفع می‌شود، ذخیره کبدی کلسترول را کاهش می‌دهد.
جهان پنهان شد از گرد سواران هوا تاریک گشت ازتیر باران
همه بی سر ازتیغ بران شوید نشان دربر تیر پران شوید
به هر حمله افکند جمعی به خاک فلک گشت ازتیغ او بیمناک
کجا اندیشد ازتیر ملامت که دید از عشق ورزیدن سلامت؟
اجازتی که کنم ناله، تا کجا غالب ز لب به سینه تنگم فغان بگردانی
چو ازتیره شب پاسی اندر گذشت دلیران برفتند از روی دشت
در۳ نوامبر ۲۰۰۸ الن آیورسون ازتیم دنور در آزاری ترید شدن با چانسی بولپس، , آنتونیو دیسیوس
سینه را ازتیر و، دل را نیست از زخم سنان بی‌قدت آن آفتی کز سرو و شمشادم رسید
وضعیت آبخاز در قانون اساسی گرجستان در ۱۹۲۱ تصدیق گشت. ماده ۱۰۷ این قانون استقلال «آبخازتی،[ت] ناحیه سوخوم» را برای «اداره امور آن‌ها» مشخص ساخت. قانون اساسی پس از حمله ارتش سرخ به گرجستان در فوریه ۱۹۲۱ صادر شد اما ماهیت خودمختاری مقرر هرگز مشخص نشد. به‌گفته تاریخ‌دان تیموتی بلوولت، این جمهوری میراث ماندگاری در منطقه داشت زیرا اولین بار در تاریخ معاصر بود که آبخاز به‌عنوان یک مجموعه جغرافیایی متمایز توصیف شده‌بود.
چند بپسندی ستم برجان خسرو هم بترس زانکه نیاد بازتیری کزکمان بیرون رود
ازتیمایب جهت درمان هیپرکلسترولمی و فیتواسترولمی به کار برده می‌شود. فیتواسترولمی یک بیماری نادر ژنتیکی می‌باشد که در آن دفع فیتواسترول‌ها مختل می‌گردد. این دارو معمولاً هنگامی مصرف میشود که یا سایر داروهای کاهنده کلسترول تحمل نشوند یا همراه با استاتینها ؛ هنگامی که استاتینها به تنهایی نتوانند کلسترول خون را طبیعی سازند.
آلمانها در شرایطی در جام جهانی ۲۰۰۲ پای بر میدان گذاشتند که جز دروازه‌بانشان ستاره نامی در ترکیب خود نمی‌دیدند و حتی خود مردم آلمان انتظاری ازتیم خود نداشتند تا به نیمه نهایی راه یابد ولی به یکباره ستاره دروازه‌بانی خود را پرفروغ یافته و الیورکان افسانه ای با درخشش و واکنش‌های استثنایی خود یک تنه تیم ژرمن‌ها را به فینال رساند و جواب تمام منتقدان خود را در آن سال داد.