ازاره

معنی کلمه ازاره در لغت نامه دهخدا

( ازارة ) ازارة. [ اِ رَ ] ( ع اِ ) اِزار. چادر. || مئزر. شلوار و مثل آن. ( مؤید الفضلاء ).
ازاره. [ اِ رَ / رِ ] ( اِ ) اِزار. ایزار. ایزاره. هزاره. آن قسمت از دیواراطاق و یا ایوان که از کف طاقچه تا روی زمین بود.
ازاره. [ اِ رَ ] ( ع مص ) بزیارت برانگیختن کس را. ( منتهی الارب ). بر زیارت داشتن. ( تاج المصادر بیهقی ). بزیارت بردن. ( مؤید الفضلاء ). || بزیارت شدن.

معنی کلمه ازاره در فرهنگ معین

(اِ رِ ) ( اِ. ) آن قسمت از دیوار اطاق یا ایوان که از کف طاقچه تا روی زمین باشد.

معنی کلمه ازاره در فرهنگ عمید

پایین دیوار که از قسمت های دیگر متمایز است و آن را با سنگ، آجر، کاشی، یا موزاییک نماسازی می کنند.

معنی کلمه ازاره در فرهنگ فارسی

( اسم ) ازار ایزار ایزاره هزاره آن قسمتد از دیوار اطاق و یا ایوان که از کف طاقچه تا روی زمین بود .
بزیارت رفتن

معنی کلمه ازاره در ویکی واژه

آن قسمت از دیوار اتاق یا ایوان که از کف طاقچه تا روی زمین باشد.
بخشی از پائین دیوار است که معمولاً برای استحکام بیشتر آمودی از سنگ و کاشی دارد

جملاتی از کاربرد کلمه ازاره

و بعد از اینها دیده بصیرت بگشا و ببین که خداوند عالم چگونه الفت میان اهل همه این صنعتها افکنده و انس و محبت میان ایشان تا در یک جا جمع شوند و شهرها و ده ها برپا کنند و خانه های خود را در جوار یکدیگر ترتیب دهند و بازارها و کاروانسراها بنا نهند، تا از یکدیگر منتفع شوند.
هر کاروان که راه به کوی تو ساختند بازارها به مصر ز بوی تو ساختند
کلیسای ارتدوکس سیاریکس بانوی ما اولین معبد بی دینان را در قرن اول قبل از میلاد بنا نهاد و هنوز هم محل عبادت است. دیار بکر همچنین یکی از جاهایی است که بازارهای خیابانی زنده و خیلی جالبی دارد.
بخش اجتماعی این مدل اغلب به اشتباه توسط منتقدان راست‌گرا با سوسیالیسم اشتباه گرفته می‌شود. اگرچه این مدل از جنبه‌هایی از سوسیالیسم دموکراتیک و سوسیال دموکراسی الهام گرفته شده‌است اما رویکرد بازار اجتماعی ایده‌های کمونیستی جایگزینی مالکیت و بازارهای خصوصی با مالکیت اجتماعی و برنامه‌ریزی اقتصادی را رد می‌کند. عنصر اجتماعی این مدل در عوض به حمایت از ارائه برابری فرصت و حمایت از کسانی اشاره دارد که به دلیل کهولت، ناتوانی و/یا بیکاری قادر به ورود به بازار نیروی کار نیستند.
به دلیل واقع‌شدن کعبه در این کشور، بسیاری از مسلمانان جهان، به عربستان سفر می‌کنند. عمده‌ترین بازارهای جهانگردی عربستان، اندونزی، نیجریه، هند و پاکستان است. بر اساس یک بررسی که با پیش‌بینی حضور حدود ۲ میلیون مسلمان در مراسم حج سال ۲۰۱۴ در مکه صورت گرفته‌است، درآمد عربستان سعودی از این مراسم به ۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار خواهد رسید.
در آرژانتین، قوای نظامی در سال ۱۹۴۳ کودتا کردند که در نتیجه آن، قدرت به خوآن پرون رسید. دو سال نخست ریاست‌جمهوری او شاهد افزایش سطح رفاه و حقوق بود اما وقایع جهانی باعث بحران در آرژانتین شد؛ پس از پایان جنگ جهانی دوم، آمریکا طرح مارشال را با هدف مبارزه با کمونیسم در اروپا به اجرا گذاشت. از جمله بخش‌های طرح مارشال، تأمین غله موردنیاز اروپا بود و باعث شد آرژانتین که اقتصادی مبتنی بر کشاورزی داشت، بازارهای اصلی خود را از دست بدهد. افزایش جمعیت شهرنشین نیز بر کاهش صادرات کشاورزی اثر گذاشت زیرا مصرف محصول در داخل کشور افزایش پیدا کرده بود. نبود کالاهای اساسی میان سال‌های ۱۹۴۹ تا ۱۹۵۲ باعث افزایش شدید قیمت‌ها شد و درپایان پرون در سال ۱۹۵۵ با کودتایی نظامی سقوط کرد و به تبعید رفت.
هرکجا رفتیم داغی بر دل ما تازه شد سوخت آخر جنس ما ازگرمی بازارها
آری، از عشق است، عشق این کارها؛ گرم از عشق است این بازارها
دفتر مرکزی این شرکت در شهر پکن، چین قرار دارد و بخشی از سهام آن در بازارهای بورس شانگهای و بورس نیویورک معامله می‌شود.
گروهی از طلافروشان بازار تهران، در اعتراض به مصوبه مالیاتی مجلس شورای اسلامی و فعالیت دوباره «سامانه جامع تجارت» مغازه‌هایشان را تعطیل کرده و اعتصاب کردند. همچنین برخی گزارش‌ها حاکی از این است که طلافروشان در بازارهای همدان، تبریز و اصفهان نیز به این اعتصاب پیوسته‌اند.
این کمپانی، همچنین با برداشت گاز از «میدان گازی اسنوهویت» واقع در دریای بارنتز، گاز طبیعی مایع شده (ال‌ان‌جی) نیز، به بازارهای جهانی صادر می‌کند.
مستم و دریوزه دارم وجه می گو محتسب تا بگرداند مرا گرد همه بازارها
وضعیت طبیعی روستاکوهستانی تپه‌ای می‌باشد. این روستا در دامنه کوه سهند واقع شده‌است که دارای حدود ۱۰۶خانوار و جمعیت حدود بر ۵۱۴ نفر می‌باشد.یکی از هفته بازارهای روستایی نیز در این نزدیکی این روستا می‌باشد (اکین آباد بازاری)
عاشق کاه و علف دل نیست، بل نقل سگانست چون دل گاوان که بفروشند در بازارها
در سال ۲۰۱۲ رشد اقتصادی عراق ۴. ۸ درصد تعیین شده بود که پیش‌بینی‌شده‌بود در سال ۲۰۱۴ به ۷. ۸ درصد خواهد رسید. عراق بعد از جنگی که منجر به سرنگونی صدام شد، به صورت مداوم تولید نفت خود را افزایش داد و از بزرگ‌ترین صادرکنندگان نفت شد و ۵۰ درصد افزایش عرضه نفت بعد از حضور عراق در بازارهای جهانی مدیون این کشور است. کشور عراق که علاوه بر نفت منابع طبیعی بی شماری دارد.
تن روان در کوچه و بازارها دل ولی فارغ از این پندارها
ای ز مژگان تو در چشم گلستان خارها گل ز سودای رخت افتاده در بازارها
دفتر مرکزی التروبراس در شهر برازیلیا قرار دارد و دفتر عملیاتی آن در شهر ریو د ژانیرو مستقر می‌باشد. بخشی از سهام شرکت التروبراس در بازارهای بورس نیویورک، بورس سائوپائولو و بورس مادرید معامله می‌شود.
سرش را به نیزه به بازارها ببردند و کردند آزارها
حریم نبی را به بازارها کشانی، کنی هر دم آزارها