اریس
معنی کلمه اریس در لغت نامه دهخدا

اریس

معنی کلمه اریس در لغت نامه دهخدا

اریس. [ اَ] ( ص ) زیرک. هوشیار. ( جهانگیری ) ( برهان ) ( رشیدی ).
اریس. [ اَ ] ( ع ص ) کشاورز. ( منتهی الارب ). برزگر. ( مهذب الاسماء ). ج ، اراریس ( مهذب الاسماء )، اریسون. ( منتهی الارب ). || مؤلفین جهانگیری و برهان گویند: اریس در عربی به معنی متابع آمده است ، ولی در قوامیس عرب بدین معنی دیده نشد. ظاهراً اصل مزارع بوده و غلط از کاتب است.
اریس. [ اِرْ ری ] ( ع ص ) برزگر. ( مهذب الاسماء ) ( کنز اللغات ). کشاورز. مزارع. ( جهانگیری ). زراعت کننده. ( برهان ). ج ، اراریس ، اریسون ، ارارسة، ارارس. || امیر. ( منتهی الارب ). رئیس.
اریس. [ ]( اِ ) ارکس. ارز. فوقا.
اریس.[ اَ ] ( اِخ ) ( بئر... ) چاهیست بمدینه نزدیک مسجد قبا. ( منتهی الارب ). خاتم پیامبر صلوات اﷲ علیه در خلافت عثمان از دست عثمان در این چاه افتاد و یافته نشد.

معنی کلمه اریس در فرهنگ فارسی

چاهیست بمدینه نزدیک مسجد قبا

معنی کلمه اریس در فرهنگ اسم ها

اسم: آریس (پسر) (ارمنی) (تلفظ: aris) (فارسی: آریس) (انگلیسی: aris)
معنی: ﺩﺧﺘﺮﻯ ﮐﻪ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻋﺮوﺱ زﯾﺒﺎﺳﺖ، برزگر

معنی کلمه اریس در دانشنامه عمومی

آریس. آریس ( به اسپانیایی: Ares ) یکی از دهستان های اسپانیا است که در Ferrol واقع شده است.
آریس ۱۸٫۵۱ کیلومترمربع مساحت و ۵٬۷۴۱ نفر جمعیت دارد.
آریس (قزاقستان). آریس ( قزاقی: Арыс ) یک شهرک در قزاقستان است که در استان ترکستان واقع شده است. این شهرک ۵۹۲۸۰ نفر جمعیت دارد.
اِریس ( نماد: ) ( به انگلیسی: Eris، تلفظ: "ee' - ris" ) یا اِریس ۱۳۶۱۹۹ یا ۲۰۰۳ یوبی۳۱۳، با نام پیشین زینا ( به انگلیسی: Xena ) ۱۳۶٬۱۹۹ اُمین سیارهٔ کوتولهٔ کشف شده، بزرگ ترین سیارهٔ کوتولهٔ و جسم فرانپتونی منظومهٔ خورشیدی است که پس از کشف، به عنوان سیارهٔ دهم منظومهٔ خورشیدی شناخته شد. اما در سال ۲۰۰۶، اتحادیهٔ بین المللی اخترشناسی تعریف جدیدی از سیاره کرد و اریس به همراه سرس، پلوتون، هائومیا و ماکی ماکی در گروه سیارات کوتوله قرار گرفت و شمار سیارات منظومهٔ خورشیدی به ۸ رسید.
در ۲۱ اکتبر ۲۰۰۳، مؤسسهٔ فناوری کالیفرنیا سه نگاره از آسمان شب گرفت و حرکت اریس در آن سه نگاره به اندازه ای آرام بود که رایانه ها آن را تشخیص ندادند. اما در ۵ ژانویهٔ ۲۰۰۵ و در بازبینی مجدد، مایکل براون، چد تروهیو و دیوید رابینوویتز اریس را کشف کردند. مایکل براون نام زینا را بر روی این سیارهٔ کوتولهٔ جدید و نام گابریل را بر روی ماه آن نهاد. اما در ۱۳ سپتامبر ۲۰۰۶، نام زینا به پیشنهاد مایکل براون به اریس ( ایزدبانوی نفاق و کشمکش ) و نام گابریل به دیسنومیا ( دختر اریس ) تغییر یافت.
اریس تقریباً ۱۶٬۰۹۳٬۴۴۰٬۰۰۰ کیلومتر[ م ۱] از خورشید فاصله دارد و فاصلهٔ اریس تا خورشید سه برابر فاصلهٔ پلوتون تا خورشید و ۳۸ تا ۹۷ برابر فاصلهٔ زمین تا خورشید است. اوج اریس ۹۷٫۶۶ واحد نجومی و حضیض آن ۳۸٫۲۵ واحد نجومی است و یک بار گردش آن پیرامون خورشید ۵۶۰ سال طول می کشد. اریس در دیسک فشرده پیرامون خورشید می چرخد و °۴۳٫۸۳ درجه نسبت به دائرةالبروج کج و مایِل است. قطر اریس طبق برآورد تلسکوپ فضایی هابل ۲٬۴۰۰ کیلومتر ( ۱۰۰± کیلومتر ) و ۱۰۵ درصد پلوتون تخمین زده می شد اما پس از کشفیات تازه کاوشگر فضایی نیوهورایزنز و گذر آن از نزدیک پلوتو در سال ۲۰۱۵ مشخص شد که پلوتو بزرگ تر از اریس است. جرم این سیارهٔ کوتوله ۱۰۲۲×۱٫۶۷ کیلوگرم است. چگالی اریس نیز ۲٫۳ گرم بر سانتی متر مکعب است. به باور دانشمندان، درون اریس مخلوطی از سنگ و یخ است. سطح این سیارهٔ کوتوله نیز از یخ متان و نیتروژن ساخته شده و جو آن نیز یخ زده و منجمد است.
دیسنومیا تنها ماه اریس است که در سال ۲۰۰۵ توسط مایکل براون و گروهی از دانشمندان، مدتی پس از کشف اریس کشف شد. قطر این ماه ۱۰۰ تا ۲۵۰ کیلومتر است. اریس از نظر میزان جرم و حجم، هفدهمین جسم در منظومهٔ خورشیدی است.
اریس (بارسلونا). اریس ( بارسلونا ) ( به اسپانیایی: Òrrius ) یک شهرستان در اسپانیا است که در بارسلونس واقع شده است.
اریس ۵٫۶۶ کیلومترمربع مساحت و ۶۴۰ نفر جمعیت دارد و ۲۶۹ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است.
اریس (تروئل). اریس ( تروئل ) ( به اسپانیایی: Orrios ) یک شهرستان در اسپانیا است که در استان تروئل واقع شده است.
اریس ۴۴ کیلومترمربع مساحت و ۱۸۰ نفر جمعیت دارد.
معنی کلمه اریس در فرهنگ فارسی
معنی کلمه اریس در فرهنگ اسم ها
معنی کلمه اریس در دانشنامه عمومی
معنی کلمه اریس در دانشنامه آزاد فارسی
معنی کلمه اریس در ویکی واژه
جملاتی از کاربرد کلمه اریس

معنی کلمه اریس در دانشنامه آزاد فارسی

اِریس (Eris)
اِریس
در اساطیر یونان، تجسم نزاع، مصاحب آرِس، خدای جنگ، و دختر نوکس (شب). در اساطیر روم به دیسکوردیا (نفاق) معروف است. در روایات بعد او را مسبب جنگ های تروآ می دانستند. اریس خشمگین از این که به جشن عروسی پلئوس و تِتیس دعوت نشده بود، سیب زرین نفاق را میان مهمانان انداخت. روی آن سیب نوشته شده بود: «برای زیباترین». هِرا، زوجۀ زئوس، و دو الهۀ دیگر، آفرودیت و آتنا، بر سر تصاحب آن به نزاع پرداختند. داوری پاریس که از طرف شاهزادۀ تروآ به نفع آفرودیت تمام شد، رقابتی را میان آن سه الهه برانگیخت که به جنگ های تروآ انجامید.

معنی کلمه اریس در ویکی واژه

الهه ناسازگاری. فرشته شرارت و بد یمنی مترادف با سلیته و افریته فارسی.

جملاتی از کاربرد کلمه اریس

او در سال ۱۹۵۳ آخرین آهنگ خود را با نام یک کانتاتا کریسمس نوشت. پس از یک بیماری طولانی، در ۲۷ نوامبر ۱۹۵۵ در پاریس بر اثر سکته قلبی درگذشت و در قبرستان سنت وینسنت در محله مونمارتر به خاک سپرده شد. او توسط دولت فرانسه تشییع جنازه ای دولتی برگزار شد، اگرچه او تابعیت سوئیس باقی ماند و هرگز تابعیت فرانسه را نگرفت.
رخسار تو نوریست که هی نار دهد بر لبهای تو ناریست که هی نور دهد بار
داچیا فیس‌لیفت جدید لوگان را در نمایشگاه خودروی پاریس ۲۰۱۶ معرفی کرد. این مدل همانند سایر مدل‌های جدید داچیا دارای طراحی جدید، فرمان جدید و موتور ۱٫۰ لیتری جدید است.
به جان تو که از مستی چشمت دلم را دایماً در سر خماریست
حالت کوانتومی برداریست با نشانه‌گذاری برا-کت
مالیکه در جهان پی تقدیر و سرنوشت سازند صرف جنگ که کاریست شوم و زشت
دگر اشیا که هریک بهر کاری است یکایک را درین ملک اعتباریست
نومید نیم ز کار وصلت زیرا که زمانه هم به کاریست
دفتر مرکزی این شرکت در شهر پاریس، فرانسه قرار دارد و سهام آن در بازار بورس یورونکست پاریس معامله می‌شود.
استلاریس یک بازی ویدئویی استراتژی هم‌زمان و استراتژی مقیاس بزرگ در فضا است که در سال ۲۲۰۰ آغاز می‌شود. بازیکن، یک گونه (انسان) را انتخاب می‌کند. هر گونه دارای مزایا و معایب خود است و بازیکن می‌تواند براساس نوع بازی خود گونه را انتخاب کند. پس از آن، بازیکن از یک سیاره و سیستم شروع به گسترش قلمرو خود و مستعمره‌سازی سیاره‌های دیگر می‌کند. در این بین دیگر گونه‌ها هم به این کار مشغول می‌شوند. بازیکن می‌تواند از طریق منو دیپلماسی با دیگر گونه‌ها تجارت کند یا قراردادهای سیاسی امضا کند. برنده کسی است که بیش از ۴۰ درصد سیاره‌های موجود در بازی را مستعمره‌سازی کند یا اینکه تمامی تمدن‌های دیگر را نابود کرده باشد.
در سال ۱۹۷۲ هم نمایشگاهی از نقاشی‌ها و طرح‌های او در موزهٔ سرنوچی پاریس به نمایش گذاشته شد.
خداوندی کبیرست و کریمست ترا با بندگی کاریست پیوست
به کام دشمنم کردی نه نیکوست که بد کاریست دشمن کامی ای دوست
صبر مرا آینه بیماریست آینه عاشق غمخواریست
بجای آورد حالی شاهزاده که آن کاریست با حسنا فتاده
هر خاصیت که در دو عالم نقد است در جوهر تو زان همه انموداریست
یوکسل در وزن ۶۶ کیلو مسابقات قهرمانی کشتی جهان ۲۰۱۷ پاریس حاضر بود که در مسابقه اول به ماتیو برینتک از لهستان باخت و با توجه به حضور این کشتی‌گیر در فینال، به دیدار شانس مجدد رفت. او در مراحل شانس مجدد میکال نواک از چک و دانیل خانسیس از کرواسی را شکست داد و به دیدار رده‌بندی رسید. وی در این دیدار محمد الیاسی کشتی‌گیر ایرانی را شکست داد و مدال برنز وزن ۶۶ کیلوگرم را بدست آورد.
گلوکسمن در ۱۰ نوامبر ۲۰۱۵ در ۷۸ سالگی در پاریس درگذشت.
او در ۱۸۴۱ درگذشت و مقبره وی در گورستان مون‌پارناس، پاریس است.
والنسیانز در پاریس متولد شد و تحت ژرژ کوویه تحصیل کرد. مطالعه والنسیانز در مورد کرم‌های انگلی در انسان نقش مهمی در مطالعه انگل‌شناسی داشته‌است. وی همچنین طبقه‌بندی‌های متنوعی سیستماتیک را انجام داد و گونه‌های فسیلی و فعلی را به هم پیوند داد.