اریز

معنی کلمه اریز در لغت نامه دهخدا

( آریز ) آریز. ( اِخ ) نام محلی براه سنندج و مریوان میان گردنه آریز و تودار در 27هزارگزی سنندج.
اریز. [ اَ ]( ع اِ ) بَشک که در شبهای تیرماه بر زمین افتد . شبنم و پشک در شبهای تیرماه. || مهتر قوم. || ( ص ) روز سرد.

معنی کلمه اریز در فرهنگ فارسی

( آریز ) نام محلی براه سنندج و مریوان
شبنم که در شبهای تیرماه بر زمین افتد مهتر قوم

معنی کلمه اریز در فرهنگ اسم ها

اسم: آریز (پسر) (کردی)
معنی: نام کوهی در مسیر مریوان به سنندج

معنی کلمه اریز در دانشنامه آزاد فارسی

آریز. گردنه ای در استان کردستان، با ارتفاع ۲,۲۲۶ متر. سر راه سنندج به مریوان قرار دارد.

جملاتی از کاربرد کلمه اریز

پولیبیوس مورخ یونانی سده سوم پیش از میلاد متذکر شده است که در زمان هخامنشیان آن کس که کاریزی حفر یا زمینی را آباد می‌کرد یا کاریز خشکی را بازسازی می‌نمود مالیات ۵ نسل بر او بخشوده می‌شد. در سیاحتنامه فیثاغورس به باغ‌های مصفا که با دولاب آبیاری می‌شده اشاره شده که داریوش و کوروش بزرگ خود ساعتی را در آن به کشاورزی می‌پرداخته است. او از اسب‌های تربیت شده که آن‌ها را پارس می‌خواندند یاد کرده است. [۱]
همان بود کز آب بی مایه بود ز باغ و ز کاریز بی سایه بود
در حال حاضر لارس الکساندرسون، رهبر کاریزماتیک سابق نیروی تکن است. در حال حاضر او باید پاندورا را نابود کند و از هر گونه جنگ نزدیک میان میشیما زایباتسو و شادالو، جلوگیری کند.
گزارش‌های تأییدنشده‌ای از فوران‌های تاریخی آتشفشان تاخومولکو وجود دارد. ساپر در سال ۱۹۱۷ بر این عقیده بود که این آتشفشان در دوره‌های تاریخی زمین‌شناسی فوران کرده است اما تاریخ دقیقی برای آن ذکر ننمود. همچنین در گزارشی از فوران تاخومولکو در ۲۴ اکتبر ۱۷۶۵ و پرتاب سنگ به بیرون از آن و تخریب خانه‌ها بر اثر آن سخن گفته‌شده است اما این امکان نیز وجود دارد که تخریب خانه‌ها نه بر اثر فوران تاخومولکو بلکه بر اثر بروز بهمن واریزه روی داده باشد. همچنین گزارش‌هایی از فوران این آتشفشان در ۱۸۲۱ یا ۱۸۲۲، ۱۸۶۳ و ۱۸۹۳ وجود دارد که نامحتمل به نظر می‌رسند. بنابراین آخرین فوران تاخومولکو نامعلوم در نظر گرفته شده است.
تا بیشتر بکان و بکاریز تو رسد آن سرخ زرد گاو زبان کار سودمند
نهم ربیع الاول از رقه برفتیم و دوازدهم ماه به شهر تون رسیدیم. میان رقه و تون بیست فرسنگ است، شهر تون شهر بزرگ بوده است اما در آن وقت که من دیدم اغلب خراب بود و بر صحرایی نهاده است و آب روان و کاریز دارد و بر جانب شرقی باغ های بسیار بود و حصاری محکم داشت. گفتند در این شهر چهارصد کارگاه بوده است که زیلو بافتندی و در شهر درخت پسته بسیار بود در سرای‌ها و مردم بلخ و تخارستان پندارند که پسته جز بر کوه نروید و نباشد. و چون از تون برفتیم آن مرد گیلکی مرا حکایت کرد که وقتی ما از تون به گنابد می‌رفتی دزدان بیرون آمدند و بر ما غلبه کردند. چند نفر از بیم خود را در چاه کاریز افکندند بعد از آن از آن جماعت یکی را پدری مشفق بود بیامد و یکی را به مزد گرفت و در آن چاه گذاشت تا پسر او را بیرون آورد. چندان ریسمان و رسن که آن جماعت داشتند حاضر کردند و مردم بسیار بیامدند. هفتصد گز رسن فرو رفت تا آن مرد به بن چاه رسید، رسن در آن پسر بست و او را مرده برکشیدند و آن مرد چون بیرون آمد گفت که آبی عظیم در این کاریز روان است و آن کاریز چهار فرسنگ می‌رود و آن گفتند کیخسرو فرموده است کردن.
شهره کاریزیست پر آب حیات آب کش تا بر دمد از تو نبات
هین بیاور سیخهای تیز را امتحان کن حفره و کاریز را
به گفته فرزندش بهروز عطایی مدیر کنونی انتشارات عطایی، احمد عطایی تا زمان پیروزی انقلاب بیش از ۱۰۰۰ کتاب در حوزهٔ عمومی از جمله کتاب‌هایی از سعید نفیسی و باستانی پاریزی منتشر کرده بود. خط سوم (ناصرالدین صاحب‌الزمانی)، در مکتب استاد (سعید نفیسی) و نای هفت بند (محمدابراهیم باستانی پاریزی) از جمله آثار شاخص انتشارات عطایی در دوره مدیریت احمد عطایی بوده‌است.
حسن روحانی، هفتمین رئیس‌جمهور ایران در پاسداشت یاد استاد باستانی پاریزی بیان داشت: «این استاد فرزانه بیشتر عمر گرانمایه خود را با نگاه ستایش آمیز به تاریخ و تمدن ایرانی صرف تبیین ارزش‌های انسانی فرهنگ کشورمان کرد و ده‌ها اثر ارزشمند از خود به یادگار گذاشت که همچنان پربار و روشنگر خواهد بود».
احمد اشرف (زادهٔ ۱۳۱۳) نویسنده و جامعه‌شناس ایرانی است که در دانشگاه‌های پنسیلوانیا، کلمبیا، پرینستون و تهران، به تدریس جامعه‌شناسی و تاریخ اجتماعی ایران پرداخته‌است. تاکنون چند کتاب و نیز مقالات متعددی از او منتشر شده، از جمله کتاب موانع تاریخی رشد سرمایه‌داری در ایران: دورهٔ قاجاریه که در سال ۱۳۵۹ توسط انتشارات «زمینه» به چاپ رسیده‌است. موضوعات مطرح‌شده در آثار او عبارت‌اند از: سلسله‌مراتب اجتماعی در ایران، سنت و مدرنیته، هویت ملی ایرانیان، روابط زراعی در ایران و رهبری کاریزماتیک و حکومت تئوکراتیک (دین‌سالار) در ایران پس از انقلاب.
شرکت در پایان هر روز تمامی تراکنش‌های پرداختی را جمع‌آوری و به بانک عامل شرکت واریز می‌کند.
غلاف شوان. غلاف میلین سلول‌هایی عصبی محیطی را سلول‌هایی بنام شوان تشکیل می‌دهند. میلین عامل مهمی جهت هدایت جریان عصبی به صورت الکتروتونیک است که منجربه هدایت جهشی جریان عصبی در مسیر فیبر عصبی می‌گردد. در حقیقت در نواحی حاوی میلین یک آکسون دپلاریزه شدن صورت نمی‌گیرد بلکه انتشار یونی در گره‌های رانویه انجام می‌شود. آسیب میلین به هر علتی، باعث اختلال در انتقال جریان عصبی می‌گردد.
حبذا کاریز اصل چیزها فارغت آرد ازین کاریزها
بسا رود برداشت از هیرمند وزان جوی و کاریزها برفکند
در سال ۲۰۱۰ و ۲۰۱۲ وازنیک در دو مراسم دیگر کمپانی فرست که یکی در سالن بزرگ ایالتی اریزوانا در شهر مرکزی فینیکس و دیگری در شهر لاس وگاس در استان نوادا برگزار شده بود نیز به عنوان داور شرکت کرد.
گفت: وصیّت کنم شما را که خدای، عزّ و جلّ، به یگانگی شناسید و وی را اطاعت دارید و بدانید که کردار زشت و نیکوی شما می‌بیند و آنچه در دل دارید، می‌داند و زندگانی شما به فرمان اوست و چون کرانه شوید، بازگشت شما بدوست و حشر و قیامت خواهد بود و سؤال و جواب و ثواب و عقاب‌ . و نیکویی گویید و نیکو‌کاری کنید که خدای، عزّ و جلّ، که شما را آفرید برای نیکی آفرید و زینهار تا بدی نکنید و از بدان دور باشید که بد کننده را زندگانی کوتاه باشد. و پارسا باشید و چشم و گوش و دست و فرج‌ از حرام و مال مردمان دور دارید. و بدانید که مرگ خانه زندگانی است‌، اگر چه بسیار زیید، آنجا می‌باید رفت. و لباس‌ شرم می‌پوشید که لباس ابرار است. و راست گفتن پیشه گیرید که روی را روشن دارد و مردمان راست‌گویان را دوست دارند و راست‌گوی هلاک نشود. و از دروغ گفتن دور باشید که دروغ‌زن‌ ارچه گواهی راست دهد، نپذیرند. و حسد کاهش تن است و حاسد را هرگز آسایش نباشد که با تقدیر خدای، عزّ اسمه‌، دایم به جنگ باشد، و اجل ناآمده‌، مردم را حسد بکشد. و حریص را راحت نیست، زیرا که او چیزی می‌طلبد که شاید وی را ننهاده‌اند. و دور باشید از زنان که نعمت پاک بستانند و خانه‌ها ویران کنند؛ هر که خواهد که زنش پارسا ماند، گرد زنان دیگران نگردد. و مردمان را عیب مکنید، که هیچ کس بی‌عیب نیست؛ هر که از عیب خود نابینا شد، نادان‌تر مردمان باشد. و خوی نیک بزرگتر عطاهای خدای است عزّ و جلّ. و از خوی بد دور باشید که آن بند گرانست‌ بر دل و بر پای، همیشه بدخو در رنج بزرگ باشد و مردمان از وی به رنج. و نیکوخوی را هم این جهان بود و هم آن جهان، و در هر دو جهان ستوده است. و هر که از شما به زاد بزرگتر باشد، وی را بزرگتر دارید و حرمت او نگاه دارید و از او گردن مکشید. و همه بر امید اعتماد مکنید، چنانکه دست از کار کردن بکشید . و کسانی که شهرها و دیه‌ها و بناها و کاریزها ساختند و غم این جهان بخوردند، آن همه بگذاشتند و برفتند و آن چیزها مدروس‌ شد.
زان همه کاریز او در پیش و پس پنج من آبش نصیب افتاد و بس
شراب آن نگه در جام طاقت هر کراریزی چو خم بی دست و پا گردد اگر باشد فلاطونی
بافت پینه ای (کالوسی) سالم و دارای رشد سریع پیش شرطی ضروری برای تراریزش گیاهان به کمک اگروباکتریوم می‌باشد.