اریخت

معنی کلمه اریخت در ویکی واژه

ویژگی یک جامد غیرمتبلور.

جملاتی از کاربرد کلمه اریخت

خم شکسته آب ازو ناریخته صد درستی زین شکست انگیخته
ای تیر باران غمت، خون دل ما ریخته نگذاشت طوفان غمت، خون دلی ناریخته
این چه باده است که تاریخت زمینا در جام اثر آتش او گنبد مینائی سوخت
وی همچنین به عنوان نقاش، سازندهٔ پوستر و عکس‌های چاپی و تصویرگر نیز شناخته می‌شود. او دوست دارد ضمن پیروی از تکنیک‌های چاپ سنتی مانند منبت‌کاری و قلم زنی، از پارادوکس بصری، تصاویر دو معنایی و رویکردهای توهم‌گرایانه استفاده کند. او همچنین سعی می‌کند تکنیک واریخت‌سازی را تجدید کند. وی شرکت‌کننده دائمی در دوسالانه اصلی بین‌المللی پوستر و هنر گرافیک است و آثار وی در نمایشگاه‌های انفرادی و گروهی در مجارستان و خارج از کشور به نمایش گذاشته شده‌است.
واریخت‌سازی در زمان رنسانس پدید آمد. در آن زمان هنرمندان می‌کوشیدند تصاویر را هرچه واقع‌گرایانه‌تر بنمایانند و به این خاطر در زمینه ژرفانمایی مداقه کردند و در این راه به واریخت‌سازی هم رسیدند نمونه‌ای از واریخت‌سازی که معمولاً به آن اشاره می‌شود جمجمه‌ای است کژریخت که در برخی نقاشی‌های «یادآور مرگ» کشیده شده و پیام اخلاقی آن به یاد داشتن گذرا بودن زندگی است. از هنرمندانی که به این سبک می‌پرداخت می‌توان به هانس هلباین پسر اشاره کرد.
روزی آتنا برای ساخت زره به نزد هفائستوس رفت و در آنجا به تمجید آثار او پرداخت. هفائستوس که پیش از این به او دلباخته و مجذوب هوش و درایتش شده بود، تلاش کرد به او نزدیک شده و دامنش را لکه‌دار کند اما آتنا سخت از خود دفاع کرد و مانع او شد و از آنجا گریخت و هفائستوس نتوانست طرح خائنانه خود را اجرا کند اما تخم خود را بر زمین پراکنده و اندکی بعد فرزندی پیدا شد به نام اریختونیوس، آتنا او را یافت و به دور از چشم سایر خدایان بزرگ کرد. آتنا اریختونیوس را پسر خود می‌دانست و برای نگهداری فرزندش از دختران سکروپس کمک خواست. آتنا که حکمران آتن بود، زمانیکه اریختونیوس بزرگ شد، او را به عنوان شهردار آتن برگزید.
چو بر مغز پدر این ماجرا ریخت تو گفتی ابر رحمت بر گیاریخت
به جداریختی، گاه «نوریختی» هم گفته‌اند اما اصطلاح نوریختی بیشتر به مفهومی دیگر در زمین‌شناسی اشاره دارد.
زینسان که چشمت تیغ کین هر دم کشد برآن و این مشکل که ماند ز اهل دین خون کسی ناریخته
با شروع دوره مس و سنگ یعنی ۵ تا ۷ هزار سال پیش عملاً انسان‌های ساکن در منطقه چهارمحال مشغول به کار کشاورزی گردیده و به تولید مواد غذایی پرداختند. از ۵۰۰۰ سال قبل چون دیگر مناطق، دوران نگارش یا دوران تاریخی آغاز می‌شود. در این رابطه کشف نمونه‌های سفال لب واریخته ارتباط این منطقه را با مناطق خوزستان و بین‌النهرین و آغاز نگارش در استان را مورد تأیید قرار می‌دهد.
گر عقل عزیز را به فرمان شومی ناریخته آبم از پی نان شومی
هان به گورستان اقران بگذر از روی قیاس تا ببینی دفتر هستی ز هم واریخته
و گفت: چهل سال است تا مرا قبول است میان خاص و عام و چندان نعمت برماریختند که او را حد نبود و چنان زیستم در این مدت که زکوة فطر بر من واجب نشد.
منظور از هم‌جداریختی، صفاتی است که در نزدیک‌ترین نیای دو یا چند تاکسون یافت می‌شود اما در نیای قدیمی‌تر آن‌ها وجود نداشته‌است.
اوروس سعی می‌کند تکنیک واریخت‌سازی را تجدید کند و هدف او این است که وقتی به تصویر تحریف‌شده معنایی نیز می‌بخشد، آن را توسعه دهد. این دیگر تصویری آمورف نیست، بلکه یک تصویر معنادار است که از نتیجه‌ای که در آینه ظاهر می‌شود یا از دیدگاه ویژه‌ای مشاهده می‌شود، مستقل است. این روش واریخت سازی برای بیان پیام‌های پیچیده‌تر مناسب است و متناسب با آن است که سرگرم‌کننده‌تر است.
قطره ناریخته از طرف خم و رنگ هزار یک خم رنگ و سرش بسته و پیوسته به جوش
هنوز آن طلسم ِ برانگیخته در آن دشت مانده‌ست ناریخته
با توجه به پیشرفت‌های حاصله جایگزین‌های کم خطر و مناسبی برای دفع آفات برنج وجود دارد و می‌توان از برنج تراریخته استفاده کرد. از سال ۱۳۹۲ در ایران فروش این قرص در عطاری‌ها ممنوع شد و واردات قانونی آن متوقف گردید.
ابوالقاسم بطحایی علوی اکثر تاریختگاران اتفاق دارند که ابوالقاسم بطحایی را می‌توان سر دودمان علویان همدان می‌توان بشمار آورد. او به همراه گروهی از علویان از طبرستان به همدان مهاجرت کردند، برای علویان همدان شالوده‌ای محکم ریختند.
او به خاطر کارهای الهام گرفته از ریاضیات، اشیاء غیرممکن، خطای دید، تصاویر دو منظوره و واریخت‌سازی مشهور است. هنر هندسی اوروس، با فورس پرسپکتیو و خطای دید، با آثار موریس اشر مقایسه شده‌است.