اریب

معنی کلمه اریب در لغت نامه دهخدا

اریب. [ اَ ] ( ع ص ) خردمند. ( صراح ) ( مهذب الاسماء ). بخرد. عاقل. ( آنندراج ) ( کنز اللغات ). زیرک. دانا. ( وطواط ) ( آنندراج ). اَرِب. ج ، ارباء. ( مهذب الاسماء ): ادیبی اریب.
اریب. [ اُ ] ( ص ) محرف. ( جهانگیری ) ( برهان ). کج. منحرف. قیقاج ( بترکی ). ( برهان ). اُریف. اریو. ( رشیدی ). وریب و این اریب اصل کلمه مُورب عرب است ، یا هر دو زبان این کلمه را داشته اند و مؤلف غیاث اللغات گوید: این [ کلمه ] اماله وراب است بعد ابدال واو بهمزه :
سر بتاب ازحسد و گفته پر مکر و دروغ
چرب کن مغز و مخر جامه پرکوس و اریب.ناصرخسرو. || ( اِ ) کجی. کج رفتن. ( غیاث ) :
یک قدم چون رُخ ز بالا تا نشیب
یک قدم چون پیل رفته در اریب.مولوی.

معنی کلمه اریب در فرهنگ معین

( اُ ) [ ع . ] (ص . )۱ - منحرف ، کج . ۲ - کجی .
( اَ ) [ ع . ] (ص . ) خردمند، زیرک ، دانا.

معنی کلمه اریب در فرهنگ عمید

۱. کج، خمیده.
۲. (قید ) به صورت کج: کمد را اریب گذاشته بود.
* بر (به ) اریب: [قدیمی] (قید ) به صورت مایل و کج: یک قدم چون رخ ز بالا تا نشیب / یک قدم چون پیل رفته بر اریب (مولوی: مجمع الفرس: اریب ).
عاقل، خردمند، دانا.

معنی کلمه اریب در فرهنگ فارسی

۱ - ( صفت ) محرف کج منحرف قیقاج . ۲ - ( اسم ) کجی .

معنی کلمه اریب در فرهنگستان زبان و ادب

{biased} [آمار، ریاضی] ویژگی یک برآوردگر که امید ریاضی آن برابر با مقدار پارامتر مورد برآورد نباشد

معنی کلمه اریب در ویکی واژه

خردمند، زیرک، دانا.
منحرف، ک
کجی.

جملاتی از کاربرد کلمه اریب

ز لفظ منهیان عالم غیب ز گفت آگهان سر لاریب
سفیر غیب زد به روی ندا از ملک لاریبی که رضوان بهر تو ملک جنان را ارمغان دارد
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال ماریبور، باشگاه فوتبال اوسیک، باشگاه فوتبال ستاره سرخ بلگراد، و باشگاه فوتبال لانس اشاره کرد.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال ماریبور، باشگاه فوتبال دینامو زاگرب، باشگاه فوتبال زاگرب، و باشگاه فوتبال رن اشاره کرد.
چون مرادت لا بود از گفتن لاریب فیه گل شکفت از شاخ لا در بوستان نیستی
در سال ۲۰۱۳ برونز قهرمان جام جهانی مونیخ در تفنگ سه وضعیت شد و رکورد تازه‌ای برای فینال این رشته ثبت کرد. همچنین در سال ۲۰۱۵ مدال طلای مسابقات قهرمانی اروپا را در ماریبور به دست آورد. برونز در المپیک ۲۰۱۶ ریو نیز به فینال سه وضعیت رسید؛ ولی در رتبهٔ هفتم قرار گرفت.
شایعترین عوارض جانبی این دارو شامل خستگی، حالت تهوع، ریزش مو (آلوپسی)، یبوست، برخی آسیب‌های عصبی که باعث ضعف یا بی‌حسی در دست‌ها و پاها (نوروپاتی محیطی) می‌شود، درد شکم و تب (پیرکسی) است. اریبولین همچنین ممکن است باعث کاهش سطح گلبول‌های سفید مقابله‌کننده با عفونت خون (نوتروپنی) یا کاهش سطح پتاسیم یا کلسیم شود.
پس شعیا را وحی آمد که تا صدیقه، سنخاریب را و قوم که با وی مانده‌اند با شهر خویش فرستد، ایشان را با شهر خویش بابل فرستاد. و پس از آن سنخاریب هفت سال زنده بود و بعد از وی بخت‌نصر پسر زاده وی بجای وی نشست و ملک راند هم بر آن قاعده که جدّ وی می‌راند طاغی و باغی و ظالم. پس تقدیر الهی چنان بود که پادشاه بنی اسرائیل: صدیقه فرمان یافت و کار بنی اسرائیل در اضطراب افتاد و هرج و قتل در میان ایشان پدید آمد و یکدیگر را می‌کشتند و سر بباطل و طغیان در نهادند و شعیا پیغامبر در میان ایشان بود، وحی آمد بوی تا ایشان را پند دهد و بترساند و نعمتهای اللَّه تعالی با یاد ایشان دهد، شعیا زبان وعظ بگشاد و ایشان را پند داد و وعید گفت و پیغام اللَّه تعالی بوعید و تهدید بایشان رسانید، ایشان چون سخن وی شنیدند قصد وی کردند تا او را هلاک کنند، شعیا از میان ایشان بگریخت درختی وی را پیش آمد آن درخت از هم شکافته شد شعیا در میان درخت شد، شیطان بوی در رسید و یک ریشه جامه وی بگرفت و بیرون بگذاشت تا بنی اسرائیل بنشان آن یک ریشه راه بوی بردند، ارّه بر آن درخت نهادند و درخت را و شعیا را بدو نیمه ببریدند، چون ایشان از اندازه فرمان در گذشتند و بفساد و طغیان سر در نهادند و پیغامبر را کشتند، ربّ العالمین بر ایشان خشم گرفت و بخت‌نصر را بر ایشان مسلّط کرد تا از زمین بابل بیامد و بیت المقدس را خراب کرد و خلقی بسیار ازیشان بکشت و هفتاد هزار کودک نارسیده از اولاد پیغامبران از اهل بیت داود و از فرزندان یوسف و بنیامین و یهودا و روبیل و لاوی و غیر ایشان ببردگی ببرد و هر چه زر و سیم بود و پیرایه و جواهر که سلیمان بن داود در مسجد بیت المقدس بکار برده بود همه نقل بابل کرد و تورات آنچ دید بسوخت.
تویی صحیفه لاریب در شمایل تو بجز معاند دور از یقین که ریب کند
ماریانیان در وزن ۶۰ کیلوگرم کشتی فرنگی قهرمانی کشتی جهان ۲۰۲۱ اسلو شرکت کرد، او در مسابقه اول احمد اویار از ترکیه را شکست داد اما در مسابقه بعد به ویکتور کیوبانو از مولداوی باخت و با توجه به حضور این کشتی‌گیر در فینال، به دیدار شانس مجدد رفت. او در مرحله شانس مجدد ژورا آبوویان از اوکراین را شکست داد و به دیدار رده‌بندی رسید. وی در این دیدار گئورگ قاریبیان از ارمنستان را شکست داد و مدال برنز را بدست آورد.
اریبو-سور-سیان ۵٫۴۸ کیلومترمربع مساحت و ۳٬۰۴۲ نفر جمعیت دارد.
من کان فی حبه مربئاً فاننی فیه لا اریب
نخستین بازی گنسالوس برای آپوئل، در پلی‌اف لیگ قهرمانان اروپا ۱۴–۲۰۱۳ و در ورزشگاه جی‌اس‌پی مقابل تیم ماریبور اسلوونی انجام شد. او این‌بار هم در نخستین بازی خود برای یک تیم موفق به گلزنی شد و در دقیقه ۲۱ تک گل تیمش را زد. هرچند این بازی در نهایت با نتیجهٔ ۱–۱ به پایان رسید، ولی تیم آپوئل به علت قانون گل زده در خانهٔ حریف، از صعود به لیگ قهرمانان اروپا بازماند و راهی لیگ اروپا شد. در لیگ اروپا نیز آپوئل به تاریخ ۲۴ اکتبر ۲۰۱۳ در ورزشگاه شابان-دلمس مقابل بوردو فرانسه قرار گرفت که ایزما توانست در دقیقه ۴۵ یک گل برای تیمش بزند و حساب کار را ۱–۱ کند؛ هرچند که در نهایت، حریف توانست با گل دقیقه ۹۰ پیروز مسابقه شود.
شیخ صنعان کیمی دونقوز اوتاریب ایللرجه، سنی بیر گؤرمک اوچون معبد ترسایه گلیم.
هر شب او را شاهدی غیبی به پیش هر شب او را «نزل لاریبی » به پیش
می روشن به تیره شب نیکوست که بود تیره شب بهار اریب
با استفاده از متغیرهای کنترلی اضافه در تشخیص‌های خود، می‌توانیم به راحتی اریب ایجاد شده را شدیدتر کنیم. در نبود چنین علم بی پایانی به دیدگاهی نیاز داریم که ما را به یک کنترل تجربی متقاعدکننده برساند که در آن تأثیرات عوامل تضعیف‌کننده کمتر باشد. جایگزین کردن طرحی برای کنترل، این کار را انجام می‌دهد. محدود کردن و متمرکز شدن و آزمون‌های کنترلی تئوری‌های گسترده تا زمانی که قطعی نشده‌اند مشاهده‌ای را فراهم می‌کنند که متقاعدکننده تر از معادله رگرسیونی است که با نصف دوجین متغیر کنترلی، وزنی کمتر دارد و مشاهدهٔ متقاعدکننده اساس و پایهٔ علم است.
ریاض قلوب عارفین محقق و بساتین ارواح سالکین مدقَّق را خضرت و نضرت از قطرات سطرات فیوضات متکّثره، و تجلیات متنّوعهٔ ذات جلیل لایزال و صفات جمیل ذوالجلالی است که به تأثیر حب ذاتی و تقاضای اسما و صفاتی و به مدلول کنت کَنْزاً مَخفیّاً فَأَحْبَبْتُ اُعْرَفَ فَخَلّقْتُ الخلقَ لِکَیِ اُعْرَفَ ریاحین رنگین موجودات را از سرابستان لاریب و شبستان غیب، به گلستان شهادت، ورق ورق بر طبق عرض نهاده و بر شقایق حقایق صور علمیه ازلیهٔ خوددر شواهق حدائق غیبیهٔ ابدیه، زمان زمان چشم تماشاگشاده. آری:
یک تخمین‌گر براساس داده‌های مشاهده باشد. اریبی
در ۲۰ ژانویه ۲۰۰۷، یونسکو از پلاکی در خیابان گاریبالدی، استرادا نووا سابق، رونمایی کرد که دلایل گنجاندن استرادا نووا و سیستم کاخ‌های رولی را در سایت‌های میراث جهانی توضیح می‌داد.