ارگانیسم

معنی کلمه ارگانیسم در فرهنگ معین

(اُ ) [ فر. ] ( اِ. ) اندام ، مجموع اجزاء تشکیل دهنده موجود زنده .

معنی کلمه ارگانیسم در فرهنگ عمید

مجموع اجزا یا اعضایی که جسم یک موجود زنده را تشکیل می دهد.

معنی کلمه ارگانیسم در فرهنگ فارسی

مجموع اجزائ یااعضائ که جسم یک موجودراتشکیل بدهند، اندام، پیکر، کالبد
موجودی زنده را تشکیل دهد اندام .

معنی کلمه ارگانیسم در دانشنامه آزاد فارسی

رجوع شود به:سازواره

معنی کلمه ارگانیسم در ویکی واژه

اندام، مجموع اجزاء تشکیل دهنده موجود زنده.

جملاتی از کاربرد کلمه ارگانیسم

میکروب‌های دخیل در تجزیه پلاستیک‌های بر پایه نفت معمولاً از مکانیزم غیرمستقیم استفاده می‌کنند که در آن آنزیم‌های میکروبی پلاستیک را تجزیه می‌کنند. در عمل غیرمستقیم، محصولات متابولیک میکروارگانیسم بر خواص پلاستیک تأثیر می‌گذارد و در نتیجه تجزیه می‌شود.
منظور از زی‌سازند گروهی از ارگانیسم‌ها یا جانوران است که بسیار نزدیک به هم زندگی کرده‌اند و یک واحد زیست‌بومی طبیعی را تشکیل داده‌اند. بین بعضی از افراد موجودات یک زی‌سازند روابط متقابل وجود دارد ولی این روابط بین همه افراد یک زی‌سازند وجود ندارد. اصطلاح بیوسنوز اولین بار توسط جانورشناس آلمانی مولیوس در سال ۱۸۷۷ معرفی و تعریف شد.
اگر ارگانیسم های اولیه با همان شرایط محیطی هدایت شده اند تا بیوشیمی مشابه را به طور همگرایی تکامل دهند، ممکن است به طور مستقل توالی ژنتیکی مشابهی را بدست آورند. بر این اساس، "آزمون رسمی" توابالد توسط تاكاهیرو یونزاوا و همكاران به دلیل عدم در نظر گرفتن همگرایی مورد نقد و انتقاد قرار گرفت.
گروهی از دانشمندان در دانشگاه کرنل کاتالوگ میکروارگانیسم‌ها را به همراه نحوهٔ واکنش هر کدام به نور خورشید ایجاد کرده‌اند. هدف این کار کمک به جستجوی چنین موجوداتی در سیارات فراخورشیدی است، زیرا نور ستارگانی که از سیاراتی با چنین موجوداتی بازتاب می‌شود، طیف خاصی خواهد داشت که با نور ستارگانی که از سیارات بدون حیات بازتاب می‌شود متفاوت است. اگر زمین از دور با این سیستم مورد مطالعه قرار می‌گرفت، به دلیل فراوانی گیاهان با فتوسنتز، سایه‌ای از رنگ سبز آشکار می‌شد.
اسپوتنیک (روسی: Спутник) یک فیلم در ژانر علمی تخیلی، مهیج، درام، و ترسناک است که در سال ۲۰۲۰ منتشر شد. از بازیگران آن می‌توان به اکسانا آکینشاینا، پیوتر فیودوروف، و فئودور بوندارچوک اشاره کرد. در فیلم اکسانا آکینشاینا به عنوان یک پزشک جوان بازی می‌کند که توسط ارتش استخدام می‌شود تا یک کیهان نگار را که از یک حادثه فضایی مرموز جان سالم به در برد و با ارگانیسم خطرناکی که درون خود زندگی می‌کند به زمین برگرداند، استخدام شود.
سیالیک اسید به طور گسترده در بافت‌های جانوری تشکیل و توزیع شده است و در دیگر ارگانیسم‌ها کمتر یافت می‌شود، اعم از مخمر قارچ‌ها و باکتری‌ها و اغلب در گلیکوپروتئین‌ها و گانگلیوزیدها (آنها در انتهای زنجیره های کربوهیدراتی متصل به سطح سلول‌ها و یا پروتئین‌های محلول واقع شده‌اند.) وجود دارد. این چنین به نظر می‌رسد که در سیر تکاملی دیرتر تشکیل شده‌اند. با این حال در رویان دروزوفیلا و دیگر حشرات و کپسول پلی‌ساکاریدی برخی از نژاد های باکتری‌ها دیده شده است. به طور کلی گیاهان، سیالیک اسید را تولید و ذخیره نمی‌کنند.
دانش پزشکی در در اروپا در اواخر قرون وسطی، دوباره رونق گرفت. اندرو واسالیوس یکی از اثرگذارترین کتاب‌ها در زمینه کالبدشناسی را نوشت. باکتری و میکروارگانیسم‌ها اولین بار توسط میکروسکوپ آنتونی وان لوونهوک در ۱۶۷۳ مشاهده شد. مایکل سروانتس به‌طور مستقل از ابن نفیس، جریان خون ریوی را دوباره کشف کرد؛ ولی این کشف، انتشار نیافت؛ این کشف، بعدها توسط رنالدوس کولومبوس و آندره سزالپینو توصیف شد. بر مبنای کارهای کولومبوس، بعدها ویلیام هاروی پزشک انگلیسی، دستگاه گردش خون را توصیف کرد.
یک میکروگراف حاوی جزئیات گسترده‌ای از ریزساختارها است. انبوهی از اطلاعات را می‌توان از یک میکروگراف ساده مانند رفتار ماده در شرایط مختلف، تجزیه و تحلیل نابودی میکروارگانیسمها، تخمین اندازه دانه، آنالیز عنصری و غیره به دست آورد. میکروگراف‌ها در تمام زمینه‌های میکروسکوپی کاربرد وسیعی دارند.
آلودگی آب‌ها بر گیاهان و ارگانیسم‌های زنده درون این آب‌ها اثر می‌گذارند. تقریباً در همه موارد، این اثرات علاوه بر گونه‌های منفرد و جمعی، گروه‌های زیستی طبیعی را نیز تخریب می‌کند.
اگر حیات فرازمینی وجود داشته باشد، طیف وسیعی از موجودات را در بر می‌گیرد، از میکروارگانیسم‌های ساده و جانداران چندسلولی شبیه به حیوانات یا گیاهان، تا موجودات هوشمند بیگانهٔ پیچیده مشابهٔ انسان‌ها. دانشمندان هنگام صحبت از حیات فرازمینی، همهٔ این اشکال را در نظر می‌گیرند. ممکن است حیات فرازمینی پیکربندی‌های متفاوتی داشته باشد، اما دانشمندان برای سادگی از سلسلهٔ مراتب موجودات زندهٔ زمین استفاده می‌کنند، زیرا تنها موردی است که انسان تاکنون شناخته‌است.