ارگان
معنی کلمه ارگان در لغت نامه دهخدا

ارگان

معنی کلمه ارگان در لغت نامه دهخدا

ارگان. [ اُ ] ( فرانسوی ، اِ ) ( از یونانی ارگانن ) عضو. کارمند. || مُبیِّن افکار گروهی : روزنامه شوری ارگان حزب اجتماعیون بود.

معنی کلمه ارگان در فرهنگ معین

( اُ ) [ فر. ] ( اِ. )۱ - کارمند. ۲ - عضو،اندام . ۳ - نشریه ای که بیان کنندة اندیشه ها و دیدگاه های یک سازمان یا حزب خاص باشد، ترجمان . (فره ).

معنی کلمه ارگان در فرهنگ عمید

۱. (زیست شناسی ) عضو، اندام.
۲. سازمان، نهاد، تشکیلات.
۳. نشریه ای متعلق به یک حزب یا گروه خاص که بیان کنندۀ اندیشه ها و اهداف آن حزب سیاسی است.

معنی کلمه ارگان در فرهنگ فارسی

شهری بود بزرگ و نخل زیتون و آب فراوان داشت . بین آن تا شیراز شصت فرسنگ و بین ان تا سوق الاهواز نیز شصت فرسنگ بوده است .
کارمند، عضو، اندام، آلت، عامل، جهازبدن، آلت ودستاویزبرای رسیدن بمقصودمعینی، عضویاطرفداریک حزب سیاسی
( اسم ) ۱ - عضو کارمند. ۲ - بیان کننده و نشر دهند. افکار و عقیده های گروهی روزنامه یا مجله یا نشریه ای که افکار و اندیشه های عضوها و پیروان یک حزب و دسته را نشر میدهد و بیان میکند .

معنی کلمه ارگان در دانشنامه عمومی

آرگان. آرگان یا اَرگان ( به عربی مغربی: أرݣان ) ( نام علمی: Argania spinosa ) گونه ای درخت بوم زاد درهٔ سوس در جنوب غربی کشور مراکش است.
آرگان ۸ تا ۱۰ متر بلند می شود و ۱۵۰ تا ۲۰۰ سال عمر می کند. درخت آرگان در ۳۰ سالگی میوه می دهد. شهرت این درخت به خاطر روغن میوهٔ آن است.
میوهٔ آرگان دارای ۲ تا ۴ سانتیمتر طول و ۱٫۵ تا ۳ سانتیمتر عرض است که پوستی ضخیم داشته و دارای مزه ای تلخ است. این پوست تلخ، گوشتی شیرین را احاطه کرده است.
سؤالی که شاید برای شما هم پیش بیاید این است که بذر آرگان، این میوهٔ گران بها از کجا به وجود می آید؟
من هم باورم نمی شد اما، میوهٔ آرگان، دارای یک بذر کوچک و روغنی است؛ و بذر درخت آرگان از دل همین میوه به دست می آید. سخت ترین کار در طول فرایند خارج کردن روغن آرگان، خارج کردن بذر آرگان از دل میوه است، در این مرحله میوه ها به صورت دستی شکاف داده شده و بذر خارج می شود.
این گیاه دارای ریشه های بسیار قوی است که می تواند شرایط سخت و کم آب بیابان را تحمل کند. این درخت مقاومت بسیار زیادی به شرایط خشکی، گرمای شدید و خاک های فقیر از نظر مواد غذایی دارد
بهترین رشد را در شرایط آفتاب کامل دارد. حدود یک سال طول می کشد تا میوه ها بالغ شوند. این میوه ها در ماه های جون تا ژوئیه ( یک سال پس از گلدهی ) می رسند.
ارگان (فیلم). «ارگان» ( انگلیسی: Organ ( film ) ) فیلمی در ژانر ترسناک است که در سال ۱۹۹۶ منتشر شد.
معنی کلمه ارگان در فرهنگ معین
معنی کلمه ارگان در فرهنگ عمید

معنی کلمه ارگان در ویکی واژه

کارمند.
عضو، اندام.
نشریه‌ای که بیان کنندة اندیشه‌ها و دیدگاه‌های یک سازمان یا حزب خاص باشد، ترجمان. (فره)

جملاتی از کاربرد کلمه ارگان

بدادش به بازارگانان همه شدندش روان تا سوی رومیه
فریبنده بازارگان گفت، شاه نه همواره دارد همی ره نگاه
چاره بیچارگان و یاور درماندگان سائلان را دست گیر و غمکنان را غمگسار
فصل اول - قوای چهارگانه و تبعیت سایر قوا از آنها.
در جنگ ستارگان اپیزود سوم: انتقام سیت آرتو به همراه آناکین اسکای واکر و اوبی‌وان کنوبی تلاش می‌کند سناتور پالپاتین را از سفینه کنت دوکو نجات دهد. سپس آناکین به سمت نیروی تاریک می‌رود. بعد از آن او به اسم دارت ویدر شناخته می‌شود.
دستگاه مختصات افقی به مکان ناظر بر روی زمین بستگی دارد و به جایگاه ستارگان در آسمان مربوط نمی شود. مقدار سمت و ارتفاع ستاره در طول زمان تغییر می کند در حالی که بعد و میل آن که به دستگاه مختصات سماوی ستاره تقریبا در طول زمان ثابت است.
آلدران یک سیاره علمی تخیلی اپرای فضایی جنگ ستارگان است. رنگ و ظاهر آن آبی و سبز است و به عنوان یک سیاره زمین سان با ساکنین انسان نما شناخته شده است. این سیاره خانه شاهزاده لیا یکی از شخصیت های محبوب سری فیلم های جنگ ستارگان است. این سیاره در جنگ ستارگان ۱۹۷۷ توسط سلاح مرگبار ستاره مرگ (یک ایستگاه فضایی غول پیکر) نابود شد.
نمایشگاه خانه ایده‌آل دیلی میل لندن در سال ۱۹۳۹ یک «کنسول نور ۷۲ جهته و ارگان کامپتون برای موسیقی رنگی» و همچنین یک برج «کالیداکو» ۷۰ فوت و ۲۳۰ کیلووات را به نمایش گذاشت.
منیژه بدو گفت کز کاروان یکی مایه ور مرد بازارگان
کجا فروغ دهد آفتاب همت تو نهفته گردد نور ستارگان همم
شامل ۲۵۶ صفحه که در آن ضمن بررسی ریشه‌ها و علل و تاریخ انقلاب فرانسه، دیدگاه‌ها و مبانی امام علی نیز بررسی و با یکدیگر مقایسه شده‌است و نهایتاً نتیجه‌گیری شده‌است که دیدگاه‌های وی در برگیرنده مبانی چهارگانه انقلاب فرانسه‌است.
او در کتاب «ستارگان فریب‌خورده» از ماجرایی تاریخی در عصر صفویه برای ترسیم واقعیت‌های زمان خودش بهره برده‌است.
۴. تاریک شدن خورشید و ماه و ستارگان: «در آن هنگام که خورشید در هم پیچیده شود و در آن هنگام که ستارگان بی فروغ شوند».
طب داخلی، یک تخصص جداگانه پزشکی است که به ویژه با تشخیص، کنترل و درمان غیر جراحی بیماری‌های غیرمعمول یا وخیم سروکار دارد؛ چه مربوط به یک دستگاه بدن باشد یا چند دستگاه به‌طور کلی. تأکید خاص این زمینه پزشکی روی ارگان‌های داخلی بدن است.[پانویس ۳]
دماغ یار ضعیف و نگاه بی پروا به غمگساری غمخوارگان که پردازد؟
کسی را که نامست و دینار نیست به بازارگانی کسش یار نیست
ستمکارگان را مکن یاوری که پرسند روزیت ازین داوری
نام فکه (شکسته) به معنی «حلقه شکسته ستارگان» است.
تا ز بهر نزهت نظارگان اهل دل غنچه ها خندان شود در گلشن نیلوفری
اصطلاح فشار خون پایین معمولاً به فشار خون سیستولیک کمتر از ۹۰ میلیمتر جیوه و فشار دیاستولیک کمتر از ۶۰ میلیمتر گفته می‌شود البته به‌شرط آنکه فرد علائم یا مشکلاتی نظیر ضعف و گیجی داشته باشد. زمانی که فشارخون به حدی پایین باشد که سبب ایجاد نقصان در رسیدن اکسیژن و مواد مغذی به ارگان‌های مختلف مثل مغز، قلب، کلیه و... شود اندام‌ها نمی‌توانند عملکرد طبیعی خود را انجام داده و به تدریج صدمه می‌بینند. برخی افراد ممکن است با وجود فشار خون ۹۰/۵۰ هیچ گونه علامتی از فشارخون پایین نداشته باشند و بنابراین فشارشان پایین محسوب نمی‌شود. برخی از افراد نیز که عموماً فشارخون بالاتری دارند ممکن است وقتی فشارشان به ۱۰۰/۶۰ برسد علائم افت فشار خون را نشان دهند.