ارگاسم

معنی کلمه ارگاسم در فرهنگ معین

(اُ ) [ انگ . ] (اِ. ) شور شهوانی ، طغیان پیش از اوج لذت جنسی در زن ها.

معنی کلمه ارگاسم در ویکی واژه

شور شهوانی، اوج لذت جنسی که به ویژه در اندام‌های جنسی حس می‌شود و معمولاً با انقباض‌های غیر‌ارادی در اندام‌های جنسی مرد و زن همراه است.

جملاتی از کاربرد کلمه ارگاسم

کلیتوریس و لبه کوچک هر دو نواحی اروژنی در فرج هستند. تحریک موضعی می‌تواند کلیتوریس، واژن و سایر نواحی پرینه را درگیر کند. کلیتوریس حساس‌ترین ناحیه اروژنیک زنانه در انسان و به‌طور کلی منبع اصلی تشریحی لذت جنسی زن است. تحریک جنسی کلیتوریس می‌تواند منجر به برانگیختگی جنسی گسترده شود و در صورت تداوم، می‌تواند منجر به ارگاسم گردد. تحریک ارگاسم به‌طور مطلوب با یک حس ماساژ به دست می‌آید.
جورج شومن نویسنده این اثر را اینگونه توصیف می‌کند: " وقتی مغز از اکسیژن محروم می‌شود، موجب ایجاد یک حالت روشن و نیمه توهم زا به نام هیپوکسی می‌شود. که گفته می‌شود در ترکیب با ارگاسم، قدرتی کم‌تر از کوکائین ندارد و بسیار اعتیادآور است.
در یک پژوهش تصادفی تلفی از ۱٬۵۰۱ تن از آمریکاییان، مشخص شد که ۴۸٪ زنان و ۱۱٪ مردان اقدام به ارگاسم ساختگی می‌کنند. چنانچه مردی از کاندوم بهره گیرد، به راحتی می‌تواند اقدام به ارگاسم ساختگی کند؛ چراکه انزال در مردان معمولاً پس از ارگاسم صورت می‌گیرد.
در هنگام خواب دیدن زن‌ها نیز دچار اوج لذت جنسی و ارگاسم می‌شوند.
زمان نهفتگی ارگاسم در مردان معمولاً بسیار کوتاهتر از زنان است. برخی تحقیقات نشان می‌دهد ۷۵ درصد مردان در کمتر از دو دقیقه از آغاز سکس به ارگاسم می‌رسند.
این وضعیت اغلب در مردان رخ می‌دهد، اما ناتوانایی در درک لذت جنسی در زنان هم رخ می‌دهد حتی زمانی که جسم آنها از نظر فیزیولوژیکی ارگاسم را تجربه می‌کند.
برای رسیدن مردان به ارگاسم تحریکاتی که بر روی آلت مرد همانند عمل دخول در واژن یا مقعد یا تحریکاتی که به وسیله شریک جنسی روی آن انجام می‌گیرد (نوازش و مکیدن)، نقش به سزایی دارد.
مرحله دوم از پیشروی حالت ارگاسمی، تشکیل شده از احساس انتشار گرما. انتشار گرما نخست در ناحیه لگن ایجاد شده و سپس در کل بدن پیشروی می‌کند. این احساس تقریباً تمام زنانی که به ارگاسم می‌رسند گزارش شده‌است.
لوله واژن به‌طور ریتمیک شروع به منقبض شدن می‌کند. همچنین انقباض غیرارادی اسفنکتر مقعد نیز در این مرحله پیش آمده و تعداد نبض و میزان فشار خون بالا می‌رود. افزایش انقباض عضلات و پر شدن سیاهرگ مهبل از خون موجب رسیدن به اوج لذت جنسی می‌شود. همچنین باید در نظر گرفت ارگاسم نمی‌تواند به زور صورت پذیرد، این بازتاب‌ها به‌طور طبیعی اتفاق می‌افتند.
برخی ممکن است صرفاً به جهت نمایش، مثلاً هنگام سکس تلفنی یا ایفای نقش در پورنوگرافی اقدام به ارگاسم ساختگی کنند.