اروپائی
معنی کلمه اروپائی در ویکی واژه
جملاتی از کاربرد کلمه اروپائی
یکصد و شصت و هشت قطعه از عکسهای او نیز در میان مجموعهٔ عکسهای یک دیپلمات هلندی به موزهٔ ملی نژادشناسی شهر لیدن کشور هلند هدیه شده که مورد مطالعه و معرفی قرار گرفتهاست. عکسهای او در نمایشگاهی در شهر بروکسل به سال ۱۸۹۷ و نمایشگاهی در شهر پاریس به سال ۱۹۰۰ موفق به دریافت مدال شد و خود او از دولت ایران دارای نشان مقدس بود. جهانگردان و پژوهشگران اروپائی که در سدهٔ ۱۹ و آغاز سدهٔ ۲۰ (میلادی) به ایران سفر کرده و خود عکاس نبودهاند، عکسهای مورد نیاز برای چاپ در سفرنامهها و کتابهای خود را در ایران تهیه میکردند. از همین راه است که شمار زیادی از عکسهای سوروگین به سفرنامهها راه یافته و در همان زمان زندگی شهرت سوروگین را به خارج از ایران کشاندهاست.
اعداد هندی صورت دیگری داشتند که زیاد قابل استفاده نبود بنابراین دانشمندان مسلمان آنها را بتدریج اصلاح کردند و به دو فرم شرقی و غربی درآوردند که بهتر قابل استفاده گردید. مسلمانان بعدها فرم شرقی آنرا استفاده کردند ولی اروپائیها عموماً فرم غربی آنرا استفاده کردند!
دولتشاهی بعد از این توضیحات اهمیت پایاننامه دکتری خود را استفاده از اسناد معتبر در انگلیس و دیگر کشورهای اروپائی دانستهاست. این پایاننامه با نظارت و مشاوره و راهنمائی پروفسور رُنُووَن، عضو آکادمی فرانسه و استاد وی در دانشگاه پاریس تدوین شده و با درجه «افتخارآمیز» که بالاترین درجه علمی پایاننامهها در فرانسه میباشد، پذیرفته گردیدهاست.
اروپائیان در قرن ۱۳ میلادی از راه اندلس اسپانیا و آثار اسلامی اسطرلاب را شناختند.
طریقه نوشتن اعداد به سبک امروزی را اروپائیان از طریقه نگارش اعداد توسط خوارزمی ریاضیدان و دانشمند ایرانی و ریاضیدانان ایرانی فرا گرفتهاند، که این اعداد بر اساس تعداد گوشه چیده شده اند مانند عدد 1 که یک گوشه دارد تا عدد 0 که هیچ گوشه ایی ندارد.
پس از دو حمله ژاپنی به جزیره کریسمس در اواخر فوریه و اوایل مارس ۱۹۴۲، روابط بین افسران بریتانیائی و سربازان هندیشان درهم شکست. در شب دهم مارس سربازان هندی به رهبری یک پلیس اهل سیک، شورش کردند تا پنج سرباز بریتانیایی را کشته و مابقی ۲۱ اروپائی را در جزیره زندانی کردند. پس از آن در تاریخ ۳۱ مارس، یک ناوگان ژاپنی به جزیره آمد و هندیها تسلیم شدند.
گروههای بومی غیر مالایایی بیش از نیمی از جمعیت ایالت ساراواک، و حدود %۶۶ مردم ساباه را تشکیل میدهند، و نیز در تعداد کمتری در داخل شبه جزیره وجود دارند، که در مجموع به آنها اورانگ اسلی گفته میشود. جمعیت بومی غیر مالایایی به گروههای متعدد نژادی تقسیم میشوند، اما دارای شباهتهای فرهنگی کلی میباشند. مالزیاییهای دیگر نیز از جمله در میانشان، اروپائیها، اهالی خاور میانه، کامبوجیها و اعقاب ویتنامی هستند.
آثار مندل محدود به اقتصاد نیستند و مباحث متنوعی را در برمیگیرند. "معنای جنگ"، "در باره فاشیسم"، "نقد کمونیزم اروپائی"، "پاسخ به آلتوسر والنشتاین" از این جملهاند.
پژوهشگران و مورخان ریاضیات دورهٔ اسلامی نیز برای معرفی اعداد متعادل در مقالات و کتابهای خود، به زبانهای اروپایی (ظاهراً بهطور موازی و بدون اطلاع از شناخت ریاضیدانان اروپائی از این اعداد) اصطلاحات گوناگونی به کار بردهاند و یکدستی اصطلاح در آثار آنان دیده نمیشود.
از آنجا که مجموعه نوشته شدهای از اساطیر آفریقا وجود نداشت بخش بزرگی از این اساطیر توسط اروپائیان و آنچه که آفریقاییها روایت میکردند، فراهم شد. اکنون آفریقاییهای باسواد نیز به گردآوری این اسطورهها همت گماشتهاند، تا اساطیر سرزمین خویش را پیش از دگرگونی و نابود شدن در کتابها حفظ کنند.