ارومیه

معنی کلمه ارومیه در لغت نامه دهخدا

ارومیه. [ اُ می ی َ ] ( اِخ ) ارمیة. ارومی. شهری بمغرب دریاچه ارومیه و نسبت بدان اُرمَوی باشد. رجوع به ارمیه شود: آزادخان... بعضی از بلاد آذربایجان هم در تحت تصرف آورده کوچ و متعلقان خود را بامتوسلان فتحعلی خان و شهبازخان در قلعه ارومیه که از قلاع مشهوره و در استحکام و متانت آن شهره آفاق است گذاشته قلعه مذکوره را محل سکنا مقرر... ( مجمل التواریخ ابوالحسن گلستانه ص 157 ). و رجوع به فهرست آن کتاب شود.
ارومیه. [ اُ می ی َ ]( اِخ ) ( دریاچه ٔ... ) دریاچه ای بمغرب آذربایجان. دریاچه ارومیه. چیچست. دریاچه شاهی. دریاچه تلا. نسبت بدان اُرموی است. رجوع به ارمیه ( دریاچه ٔ... ) شود.

معنی کلمه ارومیه در فرهنگ فارسی

( دریاچه ارمیه ) . دریاچه ارومیه که از زمان رضا شاه پهلوی بنام دریاچه رضائیه نامیده شده در آذر بایجان غربی واقع و مساحت آن ۳۵ هزار کیلومتر مربع و قابل کشتیرانیست . کف دریاچه ۱۲٠٠ متر از سطح دریا بلندتر و عمق متوسط آن ۶ متر است . فاقد ماهی و دیگر موجودات زنده است . رودهای متعدد از نجد آذر بایجان به آن می ریزد.

معنی کلمه ارومیه در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] ارومیه، مرکز استان آذربایجان غربی است که در جنوب شهرستان خوی، در شمال شهرستان مهاباد، در غرب دریاچه ارومیه و در شرق کشور های ترکیه و عراق قرار گرفته است. این شهر تا تهران حدود ۹۲۰ کیلومتر فاصله دارد.
۱. ↑ نظری به تاریخ آذربایجان، ص ۴۱. رده های این صفحه : ایران شناسی | تاریخ ایران | جغرافیای اسلامی

معنی کلمه ارومیه در ویکی واژه

(جغرافیا): نام یکی از شهرهای آذری زبان و مرکز استان آذربایجان غربی ایران که دریاچه ارومیه نیز از آن اقتباس شده است. ارومیه را گاهی اورومیه نیز می‌خوانند اما تلفظ صحیح و باستانی آن اور - مَی است یعنی سرزمین باغات انگور، شهر پرورش انگور. مَی به زبان معیار شاخه انگور یا همان تاک است.
اور + میه.
شهر آب.

جملاتی از کاربرد کلمه ارومیه

مسیحیان که در ارومیه می‌کوشیدند به پشتیبانی بیگانگان کشوری در برابر ایران پدیدآورند، چون شماره خود را کم می‌دیدند بر آن شدند که کردان را نیز همدست کنند و در این زمینه سیمتقو را بهتر دانستند. دو سه روز پس از کشتار ارومیه، مارشیمون که در ظاهر می‌گفت که با کشتار و تاراجی که می‌شود موافق نیست و می‌خواهد خود را کنار بکشد ولی در باطن برای به دست گرفتن سلماس و دیدار با سیمیتقو می‌رفت که او را با خود همداستان کند، در کهنه شهر با سمیتقو دیدار کرد. کسروی می‌گوید: دو تن چون با هم نشستند، مارشیمون به سخن پرداخت ما همه گفته‌های او را نمی‌دانیم. آنچه از زبان خود سیمیتقو بیرون افتاده آن است که مارشیمون به او گفته
آب و هوای ارومیه با متوسط درجه حرارت ۸/۹ درجه سانتی‌گراد در تابستان تقریباً گرم و در زمستان سرد است. دوره بارندگی از اواخر مهر و ابتدای آبان شروع شده و تا خرداد ادامه دارد.
و شکل درست آن ارمیه باید بوده باشد. گراملیش، مترجم آلمانی رسالهٔ قشیری نیز در ترجمه خود با استفاده از برخی نسخ خطی، ارومیه را بر ارمنیه ترجیح داده‌است. هرچند زرین‌کوب عقیده دارد که احتمالاً نسبت ارموی او با نسبت ارمنی‌اش منافاتی ندارد و «در اصل کردی ارموی بوده‌است که خانواده‌اش در ولایت ارمنیه می‌زیسته‌اند.»
عنان را از آن رز مگه در کشید بسوی ارومیه لشکر کشید
سلیمانیه، زاخو، موصل، نصیبین، اورقه، اربیل، کرکوک، ارومیه، بوکان، نقریه، تشرقیله و عمادیه
الواچ، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان ارومیه و در شهرستان ارومیه استان آذربایجان غربی ایران.
ارموداغاج، روستایی است از توابع بخش نازلو و در شهرستان ارومیه استان آذربایجان غربی ایران.
حوزهٔ انتخابیه ارومیه مهم‌ترین حوزه از حوزه‌های استان آذربایجان غربی برای انتخابات مجلس شورای اسلامی است. این حوزه به مرکزیت ارومیه، ۳ نماینده دارد.
گروهایی از بازنشستگان مخابرات حداقل در ۲۰ شهر ایران شامل: تبریز، خرم‌آباد، اراک، یاسوج، رشت، مریوان، ایلام، اردبیل، کرمانشاه، سنندج، اصفهان، ارومیه، اهواز، شیراز، زنجان، تهران، بندر عباس، قزوین، زاهدان، ساری، در اعتراض به نرسیدن به مطالبات‌شان مانند اجرای کامل آئین‌نامه پرسنلی استخدامی سال ۸۹ و حل مشکلات بیمه درمانی در برابر اداره‌های مخابرات دست به تجمع‌های اعتراضی زدند. بازنشستگان معترض شعار می‌دادند: «معیشت خواربار، به‌روز باید گردد»، «وعده زیاد شنیدیم، نتیجه‌ای ندیدیم»، «وای از این جهالت، مدیران خجالت خجالت»، «عزت بازنشسته، احیا باید گردد»، «شرکت پردرآمد، چه بر سر تو آمد»، «نه مجلس نه دولت، نیستند به فکر ملت» و «بازنشسته داد بزن، حقت رو فریاد بزن».
پایانه شبانه‌روزی شهید کاملی ارومیه با جابه‌جایی روزانه ۱۷ هزار نفر جابه‌جایی مسافرین از دیگر شهرها به ارومیه و بالعکس را انجام می‌دهد. به دلیل عدم کارشناسی برای ساخت این ترمینال، ترمینال ۱۸ هکتاری در جاده سرو قرار است ساخته و جایگزین این ترمینال بشود.
بسوی ارومیه لشکر برند بر آن قوم وحشی هجوم آورند
تظاهرات ۱۳۹۷ ایران مجموعه تظاهراتی است که از سه‌شنبه ۹ مرداد ۹۷ در بحبوحهٔ افزایش قیمت طلا و نیز رشد شتابان قیمت سکه و کاهش شدید ارزش ریال در برابر دلار شروع شد و از منطقه شاهپور جدید اصفهان و کرج به نقاط دیگری گسترش یافت. تظاهرات به سرعت فراگیر شد و از اصفهان و مناطق مختلف کرج به شیراز، رشت، تهران، قزوین، زنجان، ساری و در روز سوم به مشهد، نیشابور؛ کرمانشاه، همدان و قرچک نیز گسترش پیدا کرد و در روز چهارم اهواز و ارومیه و قم و تنکابن به تظاهرات پیوستند.