اروق

اروق

معنی کلمه اروق در لغت نامه دهخدا

( آروق ) آروق. ( اِ ) این کلمه را اوحدی به معنی آروغ آورده و با عیّوق قافیه کرده است و این تسامحی است شایسته بی قیدی و وارستگی این مرد :
با چنین خوردن و چنین آروق
کی بری رخت خویش بر عیّوق ؟اوحدی.
آروق. ( اِخ ) نام محلی در 2700گزی دوراهه بناب ، میان قلعه جق و حسین آباد.
اروق. [ اَ وَ ] ( ع ص ) اسبی که سوار آن نیزه را میان هر دو گوش آن دراز کرده باشد. ( منتهی الارب ). مقابل اَجم . || آنکه دو دندان علیای او دراز باشد. ( منتهی الارب ). درازدندان. ( زوزنی ).دندان دراز. ( مهذب الاسماء ). ج ، روق. ( منتهی الارب ).
اروق. [ اَ ] ( ترکی - مغولی ، اِ ) اروغ. اولاد. احفاد. خاندان : و گفت خدای بزرگ چنگیزخان و اروق او را برکشید. ( جامع التواریخ رشیدی ).
اروق. [ اَ ] ( ترکی ، اِ ) به ترکی مشمش است. ( فهرست مخزن الادویة ). اروک. ( تحفه ٔحکیم مؤمن ). زردآلو. و امروز ترکان اَریک گویند.
اروق. [ ] ( اِخ ) برادر بوقا معاصر سلطان احمد و ارغون ایلخانان ایران. و اروق حاکم بغداد بود. ( حبیب السیر جزو 1 از ج 3 ص 43 و 44 ).

معنی کلمه اروق در فرهنگ معین

( اَ ) [ تر - مغ . ] ( اِ. ) = اروغ . اوروغ . اوروق : خانواده ، دودمان ، خویشان .

معنی کلمه اروق در فرهنگ فارسی

( آروق ) ( اسم ) آروغ در بیت ذیل از اوحدی با عیوق قافیه آمده و شاید تسامح شاعراست : با چنین خوردن و چنین آروق که بری رخت خویش بر عیوق .
نام محلی در گزی دو راهه بناب
( اسم ) خانواده دودمان خویشان اعقاب .
زرد آلو

معنی کلمه اروق در دانشنامه عمومی

آروق. روستای آروق یا آیخ مرکز دهستان گاودول مرکزی بخش مرکزی شهرستان ملکان است که در سه کیلومتری شرق این شهر ملکان قرار گرفته است این روستا که طی چندین سال گذشته بر اثر توسعه زیاد و مهاجرت از حالت روستا خارج گردیده است.
شغل اصلی مردم این روستا کشاورزی ( باغداری و زراعت ) بوده که در کنار آن به دامداری، شغل های اداری و خدماتی نیز مشغول هستند.
از لحاظ جمعیتی آمار روستای آروق بدین صورت می باشد:[ نیازمند منبع]
تعداد خانوار: ۱۳۰۰ - جمعیت ۵۲۳۲ نفر - جمعیت مرد: ۲۷۳۲ نفر - زن: ۲۵۰۰ نفر - جمعیت باسواد: ۳۷۵۰ نفر.

معنی کلمه اروق در ویکی واژه

اروغ. اوروغ. اوروق: خانواده، دودمان، خویشان.

جملاتی از کاربرد کلمه اروق

باز فاروقی که عدلش بود کار گاه می‌زد خشت و گه می‌کند خار
فاروق حق و باطل و میزان قسط و عدل پیمان پیر ماست که فصل الخطاب کرد
پیمان تو گاه صلح فاروقی دستان تو روز جنگ دستانی
جهان داور چو فاروق است و جاندار و چو فرقان هم که آرد هم شفا هم داد عز الدین بوعمران
ز فاروق از آن پس بپرسیدشان چو باهوش و با رای دل دیدشان
در پایان روز، ۶۱ عرب و ۱۷ پشتون کشته شده بودند. رهبر جندالفاروق که محمد احمد نام داشت نیز کشته شده بود.
در هجده سالگی با جوانی به نام فاروق نقشبندی ازدواج کرد. آن‌ها پس از شش ماه نامزدی در سال ۱۳۴۴ خورشیدی با هم عروسی کردند. مهوش پس از ازدواج در وزارت مالیه (دارایی) و پس از آن به عنوان تایپیست در ریاست کلتور (اداره فرهنگ) کار کرد و بعد از آن‌که ریاست کلتور منحل شد، به رادیو افغانستان آمده و تایپست مدیریت موسیقی آنجا شد.
فرستاده چون پیش فاروق شد ز شادی کلاهش به عیوق شد
نگاهی وام کن از چشم فاروق قدم بی‌باک نه در عالم نو
از کهزاد با جمع دیگری از روشنفکران چون قدیر تره‌کی، غلام‌محمد غبار، سرور جویا، نعیمی، فرقه مشر فتح محمد خان، دکتر فاروق اعتمادی و غیره از بنیان گزاران حزب وطن نام برده شده‌است.
گفت فاروقش که تو بعد از نماز شعر خوانی شعرهای دلنواز
آنکه خاک پای او عیوق بود خواجهٔ هر دو جهان فاروق بود
حکومت فؤاد نیز به‌طور غیر مستقیم تحت سلطه انگلیس بود با وجود این فؤاد با لیاقت‌تر از پسرش فاروق بود. او حقوق خاندان سلطنتی را در پارلمان لحاظ کرد.
ات‌دره‌سی، روستایی از توابع بخش باروق شهرستان میاندوآب در استان آذربایجان غربی ایران است.
۲۳ پلیس به تاریخ ۱۸ فوریه توسط جندالفاروق با شلیک گلوله به قتل رسیدند.
در کویت چندی از دوستان فلسطینی وی به پیش او آمدند و بعد از بررسی وضعیت آن زمان فلسطین تصمیم به ایجاد یک جنبش جدید برای آزادی فلسطین گرفتند؛ و در ۱۰ اکتبر ۱۹۵۹ همراه با خلیل وزیر و صلاح خلف و خالد حسن و فاروق قدومی جنبشی با نام فتح را که مخفف معکوس شده جمله حرکت تحریر فلسطین است، تأسیس کردند.
۱۱ نفر در ۱۷ فوریه توسط مهاجمان ناشناس در ابو شاکر، یکی از ناحیه‌های کابل (که حالا به‌نام وزیر اکبرخان یاد می‌گردد)، با ضرب گلوله کشته شدند. پلیس پیش‌بینی نمود که مهاجمان، شبه نظامیان عرب منتسب به جندالفاروق بودند، بخش نظامی گروه ضد شیعه به‌نام انصارالفاروق. انگیزه حمله احتمالاً محاصره ناحیه تحت کنترل جندالفاروق به‌نام بنی خالد (حالا شیرپور) که در نزدیکی ناحیه ابو شاکر موقعیت دارد، توسط ارتش افغان است.
استان آذربایجان غربی در سال ۱۳۹۵ دارای ۱۹ شهرستان، ۴۲ بخش، ۴۲ شهر، ۱۰۹ دهستان و ۳۷۲۸ آبادی است و مرکز آن شهر تاریخی ارومیه بوده‌است. از لحاظ وسعت و جمعیت شهرستان ارومیه بزرگ‌ترین و پر جمعیت‌ترین و شهرستان چهاربرج کوچک‌ترین و شهرستان باروق کم جمعیت‌ترین شهرستان‌های استان هستند.
فیلم مستند استاد ابوالحسن صبا به نویسندگی و کارگردانی احمد فاروقی و تهیه‌کنندگی ژاله صبا در سال ۱۳۴۷ از رادیو تلویزیون ملی ایران پخش شد. در این فیلم هنرمندانی همچون مهدی برکشلی، فرامرز پایور، رحمت‌الله بدیعی، حسین تهرانی، ابراهیم قنبری‌مهر، قباد ظفر، محمد بهارلو، داریوش صفوت، منوچهر جهانبگلو، حسین ناصحی و تقی تفضلی حضور دارند.
کرده اول رکن را از صدق صدیقی بنا پس ز رکن عدل فاروقش توانا ساخته