اره‌ای

معنی کلمه اره‌ای در فرهنگستان زبان و ادب

{serrate} [زیست شناسی- علوم گیاهی] ویژگی برگی دارای حاشیه ای با دندانه های کوچک تیز که نوک آنها به سمت رأس باشد

معنی کلمه اره‌ای در ویکی واژه

ویژگی برگی دارای حاشیه‌ای با دندانه‌های کوچک تیز که نوک آنها به سمت رأس باشد.

جملاتی از کاربرد کلمه اره‌ای

در سال ۱۹۷۷ برای نخستین بار از پیل‌های نیکل‌هیدروژن در سامانهٔ ردیابی ماهواره‌ای نیروی دریایی بهره برده شد. برای نمونه در ایستگاه فضایی بین‌المللی، اودیسهٔ مریخ و نقشه‌بردار سراسر مریخ، پیل‌های نیکل‌هیدروژن به‌کار رفته است. تلسکوپ فضایی هابل هم در بخش‌هایی از گردشش که فضا تاریک است از نیرو پیل‌های نیکل‌هیدروژن بهره می‌برد. اما این پیل‌ها در مه سال ۲۰۰۹ جایگزین شدند.
با هر ستاره‌ای سر و کار است هر شبم از حسرت فروغ رخ همچو ماه تو
گرچه اقلیم نیمه‌حاره‌ای در آسیا بیشتر منحصر به بخش جنوب شرقی این قاره است، ولی مناطقی در اطراف دریای خزر و دریای سیاه با اقلیم نیمه‌حاره‌ای مرطوب وجود دارد که نسبت به عرض جغرافیایی بالای آن‌ها به گونه‌ای غیرمعمول گرم هستند. تابستان‌ها در این مناطق خنک‌تر از حالت معمول و طبیعی اقلیم نیمه‌حاره‌ای مرطوب است و نسبت به این نوع اقلیم دارای بارش برف نسبتاً بسیاری هستند که البته معمولاً دورهٔ این بارش کوتاه است.
استقلال با کسب ۳۸ عنوان قهرمانی رسمی در جام‌های قاره‌ای، کشوری و استانی (بالاترین سطح) دومین باشگاه پر افتخار تاریخ فوتبال ایران است.
سامانه ماهواره‌ای اسپات شامل مجموعه‌ای از ماهواره‌ها و مراکز کنترل زمینی برای برنامه‌ریزی و مدیریت ماهواره‌ها برای تولید و انتشار تصاویر ماهواره‌ای است.
یعنی گروه‌هایی و افرادی دست اندرکار شاید این‌طور تشخیص بدهند که اگر شورا باشد دیگر ما چه کاره‌ایم؟ شما هیچ! بروید دنبال کارتان! بگذارید مردم مسئولیت پیدا کنند. این مردمند که کشته دادند. این‌هایی که این‌جا خوابیدند از همین توده‌های جنوب شهر بودند.
در سال ۲۰۱۲ در پویانمایی عصر یخبندان: رانش قاره‌ای نیز به عنوان صداپیشه به ایفای نقش پرداخت.
ای خوشا عیشی که باشد ای خوشا نظاره‌ای چون به اصل اصل خویش آید چنین هر پاره‌ای
ز بهر تن شاه غمخواره‌ایم نه از کوشش و جنگ بیچاره‌ایم
فاستر در ۱۷۷۵ میلادی، نایب کنگره استانی در اکستر بود. فاستر از ۱۷۸۳ تا ۱۷۸۵ میلادی نماینده نیو همپشر در کنگره قاره‌ای بود. او بین ۱۷۸۴ تا ۱۷۸۸ میلادی قاضی دادگاه دادخواست‌های رایج در شهرستان کانینگهام ان.اچ. بود. در ۳ مارس ۱۷۸۹ میلادی، عضوی از اولین کنگره ایالات متحده تحت اولین قانون اساسی ایالات متحده و تا ۳ مارس ۱۷۹۱ میلادی نماینده نیوهمپشایر شد. او در ۱۷۹۱ میلادی به سنای نیو همپشایر بازگشت و آنجا تا ۱۷۹۴ میلادی خدمت کرد، یعنی زمانی که مجدداً به عنوان نماینده مجلس ایالات متحده انتخاب شد. او از ۳ مارس ۱۷۹۵ میلادی تا ۳ مارس ۱۸۰۳ میلادی در آنجا خدمت کرد.
این بایگانی، رفتار یکسانی با خدایان گوناگون دارد. از خدایانی که به ایشان اشاره شده می‌توان به اهورامزدا، هومبان، اینشوشیناک، شیمات، اداد و خدایانِ ناشناختهٔ دیگری اشاره کرد. اشاره‌ای به میترا در این بایگانی پیدا نشده.
دلبری که سنگ خارا گر ز لعلش بو برد جان پذیرد سنگ خارا تا شود هشیاره‌ای
گوئیم و قید نکردن نام میدان در حالتی که در متن اشاره‌ای به میدان خاصی نشده باشد به معنای این است که میدان را اعداد گویا گرفته‌ایم و ریشه‌ها نیز در میدان شکافندهٔ این میدان در نظر گرفته شده‌اند که الزامی ندارد حتماً اعداد مختلط باشد، برای نمونه اگر ضریب‌ها از میدانی با سرشت‌نمای ناصفر بیایند دیگر هیچ گونه رابطهٔ شمولی بین میدان در بردارندهٔ ریشه‌ها و میدان اعداد مختلط وجود ندارد.
گفتمش زان عارض چون لاله‌ام یک بوسه بخش گفت ای کژ طبع باری پاره‌ای زان سوترک
تا گردن شک می‌زند بر میر و بر بک می‌زند بر عقل خنبک می‌زند یا بر فن مکاره‌ای
تو کمترخواره‌ای هشیار می‌رو میان کژروان رهوار می‌رو
به دایه گفت دایه چاره‌ای ساز که رفته یار بد مهر، آیدم باز
بردی ز جان معقول را وین عقل چون معزول را کردی دماغ گول را از علم تو عیاره‌ای
بگفتا منم زار و بیچاره‌ای گرفتار در دست پتیاره‌ای
آسیا سریع‌ترین رشد اقتصادی را در منطقه دارد، همچنین بزرگ‌ترین اقتصاد قاره‌ای را در بین دیگر قاره‌های جهان دارد، این اقتصاد در آسیا بر پایه تولید انواع مواد ناخالص و وجود منابع بسیار زیاد در سرتاسر قاره می‌باشد. علاوه بر این موضوع آسیا لقب بیشترین رونق اقتصادی را در خود دارد، که توانسته‌است از برترین قاره‌های اقتصادی در عصر مدرن اقتصاد باشد.