ارغ

معنی کلمه ارغ در لغت نامه دهخدا

( آرغ ) آرغ. [ رُ ] ( اِ ) آروغ .
ارغ. [ اُ ] ( ص ) بادام و پسته و فندق و نارگیل و گردکان و زردالو و امثال آن را گویند که درون آن تیز و تلخ و تند شده باشد. ( جهانگیری ) ( برهان قاطع ) ( آنندراج ). گردکانی که بدبو و بدطعم شده باشد و آنرا بتازی خنز گویند بفتح خای معجمه و کسر نون و آخرش زای معجمه. ( فرهنگ سروری ). زَنِخ. ( فرهنگ رشیدی ). ( جهانگیری ) ( برهان قاطع ).
ارغ. [ اَ رُ ] ( اِ ) بادی که از گلوی مردم بخوردن طعام یا چیزی ناگوارا به آواز برآید. ( مؤید الفضلاء ). بادی است بدبو که از گلوی مردم در وقت امتلای معده برآید. آروغ. زراغن. گوارش. بادگلو. آجل. رجک. جشاء. آرغ. زروغ. روغ. وروغ.

معنی کلمه ارغ در فرهنگ معین

( آرغ ) (رُ ) ( اِ. ) آروغ .
( اَ رُ ) (اِ. ) نک آروغ .

معنی کلمه ارغ در فرهنگ فارسی

( آرغ ) بادگلو
آروغ
( صفت ) ۱ - بادام و پسته و فندق و گردو و مانند آن که درون وی تیز و تلخ و تند شده باشد . ۲ - خشک باری که بدبو و بد طعم شده باشد . ۳ - زنگ سفید یا سبزرنگی که روی نان یا غذای شب مانده ظاهر گردد کپک .

معنی کلمه ارغ در ویکی واژه

نک آروغ.

جملاتی از کاربرد کلمه ارغ

او فارغ‌التحصیل رشتهٔ حقوق و دارای مدرک دکترا علوم سیاسی بود. سید احمد صدر حاج‌سیدجوادی در بامداد یک شنبه ۱۱ فروردین ۱۳۹۲ در بیمارستان آبان تهران در ۹۵ سالگی درگذشت.
چو پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه، به لس آنجلس نقل مکان کرد.و تلاش کرد تا بازیگری را دنبال کند.او فعالیت خود را به عنوان بازیگر در سال ۲۰۰۸ و با بازی در فیلم کوتاه نخستین کراش من آغاز کرد.از دیگر نقش‌های مهم میتوان به پرو در دروغ‌گوهای کوچک زیبا و کیرا یاکیمورا در تین ولف اشاره کرد.
المَیتُو یا آلمَیتُو یکی از روستاهای بزرگ افغانستان واقع در جاغوری، ولایت غزنی است. مرکز المیتو «ناوه» است که دارای دو بازار کوچک می‌باشد. حدود ۲۵۰۰ خانوار و ۱۵۰۰۰ نفر جمعیت دارد. از جنوب به مرکز جاغوری (سنگ‌ماشه)، سبزچوب و چهل باغتو، از خاور با تبرغنکِ خواجه‌علی، الودال، سیدامد و کمرک، از شمال و غرب با ولسوالی مالستان (غیغان‌تو، دوره و پشین) هم‌مرز است. المیتو، یکی از سرچشمه‌های ارغنداب به‌شمار می‌آید که در تاریخ از این رودخانه با نام خردروی نیز یاد شده‌است.
کسی کو فارغ از فرزند آمد خدای پاک بی‌مانند آمد
بیل که متولد والتامستو در شهر لندن و بزرگ شدهٔ اسلاو بود، با خانواده خود در ۱۹۶۸ میلادی به یورک‌شر شمالی نقل مکان نمود، جای که به عنوان یک هنرمند در کالج هنرهای تیسیدی آموزش دید. وی در ۱۹۷۴ میلادی در رشته فیلم‌سازی و هنر از دانشگاه لیدز فارغ‌التحصیل گردیده و در ۱۹۷۵ میلادی به عنوان استاد هنر در کالج سنت لوک، اکستر (حالا معروف به کمپس سنت لوک در دانشگاه اکستر) آموزش دید.
من ماندهام و لیک بی من منییی فارغ شده از تیرگی و روشنییی
پس از دبیرستان، نورا جونز وارد دانشگاه تگزاس شمالی شد و در رشتهٔ پیانو جاز فارغ‌التحصیل شد.
این صدا توسط لوله‌هایی هدایت می‌شود. کنترل این صداها توسط صفحه کلید انجام می‌شود. این ساز از قدیمی‌ترین سازهای ساخته شده توسط اروپاییان است و بیشتر در موسیقی مذهبی و کلیسائی کاربرد دارد. در زبان فارسی به این ساز ارغنون گفته می‌شود.
پس یک هفته که بیاسوده بود در شب طاهر نزدیک وی آمد سخت پوشیده و خدمت کرد نیکو و بسیار تواضع نمود و آن ملطّفه بخطّ مأمون بر وی عرضه کرد و گفت: نخست کسی منم که بفرمان امیر المؤمنین، خداوندم ترا بیعت خواهم کرد. و چون من این بیعت بکردم، با من صد هزار سوار و پیاده است، همگان بیعت کرده باشند. رضا، روّحه اللّه‌، دست راست را بیرون کرد تا بیعت کند، چنانکه رسم است، طاهر دست چپ پیش داشت. رضا گفت: این چیست؟ گفت: راستم مشغول است به بیعت خداوندم، مأمون، و دست چپ فارغ است، ازان پیش داشتم‌ . رضا از آنچه او بکرد، او را بپسندید و بیعت کردند. و دیگر روز رضا را گسیل کرد با کرامت بسیار .
چو آمد غمزه اش با میل در ناز فرو خواند این رباعی ارغنون ساز:
می پرد مرغ هوا جانب او فارغ بال کاش می بود من دلشده را بال و پرش!
الکساندر همن از دانشگاه سارایوو فارغ‌التحصیل شد و آثارش در جمهوری فدرال سوسیالیستی یوگسلاوی زمانی که ۲۶ سال داشت به چاپ رسیده بود.
تویودا در سال ۱۹۸۴ و پس از فارغ‌التحصیلی در رشته ام‌بی‌ای کالج بابسون، وارد شرکت خودروسازی تویوتا گردید. در سال ۲۰۰۰ به جمع اعضای هیئت مدیره این شرکت افزوده شد.
من از ساقی گلرخ باده چون ارغوان خواهم کجا در باغ چشمم یا به گل یا ارغوان افتد
وی در ۲۶ ژانویه ۱۹۲۴ در منهتن به دنیا آمد و از مدرسه جولیارد فارغ‌التحصیل گشت. همچنین برندهٔ جوایزی همچون بنیاد والتر دبلیو ناومبورگ شده‌است. وی در ۱۳ ژوئن ۲۰۱۶ در سن ۹۲ سالگی در منهتن درگذشت.
به یاد قامت و زلفت روم در بوستان هردم کشم در دیده شاخ ارغوان و جعد سنبل هم
کو مهی فارغ از عنای خسوف ؟ کو میی ایمن از صداع خمار؟
زاهد اگر نمی خورد اندر سه ماه می قلّاش فارغ است بیار از پگاه می
دربان اگر نمی‌دهدم بار، دل خوشم سلطان اگر نمی‌کند اکرام فارغم
فارغ‌التحصیل دانشکده حقوق دانشگاه تهران هستم. با تأسف باید بگویم زندگی خصوصی ندارم. اظهار تأسف کردم زیرا با این روشم به همسر و چهار فرزندم و خانواده‌ام ستم می‌کنم. پذیرفتن این وضع از جانب آنان از عذاب وجدانم می‌کاهد.