ارصد

معنی کلمه ارصد در لغت نامه دهخدا

ارصد. [ اَ ص َ ] ( ع ن تف ) نعت تفضیلی از رصد. ارقب. چشم داشته تر :
انّی لامن ُ من عدوّ عاقل
و اخاف خِلّاً یعتریه جنون
فالعقل فن واحد و طریقه
ادری و ارصد و الجنون فنون.

معنی کلمه ارصد در فرهنگ معین

(اَ صَ ) [ ع . ] (اِ. ) آواز پانزدهم از هفده آواز اصول .

معنی کلمه ارصد در ویکی واژه

آواز پانزدهم از هفده آواز اصول.

جملاتی از کاربرد کلمه ارصد

نخستین غلامی ز فغفور چین ابا چهارصد نامدار گزین
گفت: نه! تو گفته بودی که گذر بر بایزید کن. بر او رفتم چنین پرسید، و من چنین جواب دادم و او چنین گفت، من از هول این سخن بازگردیدم تا تو را بیاگاهانم. شقیق زیرک بود. عیب این سخن بر خود بدید که چنین گویند که چهارصد خروار کتاب داشت، و مردی بزرگ بود. لکن پنداشت بزرگان را بیشتر افتد. پس شقیق مرید را گفت: تو نگفتی که اگر او چنان است تو چگونه‌ای؟
مرکز این استان شهر سان خوزه است. جمعیت آن حدود چهارصد و هفتاد هزار نفر است. مساحت این استان دو هزار و پانصد کیلومتر مربع است .
استاندارد نقره یک سیستم پولی است که در آن واحد محاسبه اقتصادی استاندارد، وزن ثابتی از نقره است. استاندارد سکه نقره از زمان سقوط امپراتوری روم شرقی تا قرن نوزدهم، رواج داشت. بعد از کشف ذخایر عظیم نقره در کرو ریکو در بولیوی در قرن شانزدهم، نوعی استاندارد بین‌المللی نقره ظهور یافت و به‌مدت حدود چهارصد سال، نقش ارز تجاری بین‌المللی را داشت. در حال حاضر هیچ کشوری از استاندارد نقره استفاده نمی‌کند.
وزان بد سگالان دور از خرد بود بیست افزونتر از چارصد
مرکز این استان شهر کالیبو است. جمعیت آن حدود چهارصد و پنجاه هزار نفر است. مساحت این استان هزار و هشتصد کیلومتر مربع است .
یکبار اگر رسد به زبان نام نصرتت هشتاد و هشت و چارصد ارد شمار فتح
در ۲ اکتبر ۲۰۱۷، گزارش شد که کلوبک مبلغ چهارصد هزار دلار به پویش «به من پول بده» مربوط به حادثهٔ تیراندازی لاس وگاس استریپ اهدا کرده تا به نفع قربانیان آن هزینه شود.
گفت: این چه حکایت است؟! آنچه من دانم در این ملک چهارصد زاهد است.
امامان شیعه، همواره شاگردان خود را به نگارش حدیث ترغیب می‌کردند. در این‌باره، محمد باقر، مفضل بن عمر را به نوشتن حدیث توصیه کرد و به او از در پیش بودن روزگاری پرآشوب خبر داد که جز روایت‌های مکتوب، منبع دینی دیگری وجود ندارد.[یادداشت ۳] از آن پس، شاگردان امامان شیعه، به‌ویژه اصحاب جعفر صادق، احادیث را مکتوب می‌کردند. در نتیجه ۴۰۰ کتاب حدیثی تألیف شد که بعدها پایهٔ علوم حدیث شیعه را شکل داد. این آثار که در اصطلاح علوم حدیث به آنها «اصل» می‌گویند؛ به جهت تعدادشان، به اصول اربعمائه (به فارسی: اصول چهارصدگانه) مشهورند. اهمیت این اصول، پس از روی‌کار آمدن عباسیان و سخت‌گیری بر علویان بیشتر شد و به این جهت، شیعیان برای جمع‌آوری و کتابت حدیث، انگیزهٔ بیشتری پیدا کردند.
همه چهارصد کافر بدلقا نشسته در آن بزم چون اژدها
نخستین ورژن آلوئت ۳، پیش نمونهٔ اس اِ ۳۱۶۰ برای نخستین بار در تاریخ ۲۸ فوریه ۱۹۵۹ پرواز کرد. اس آ ۳۱۶آ (اس اِ ۳۱۶۰) در سال ۱۹۶۱ وارد خط تولید شد و تا سال ۱۹۶۸ که اس آ ۳۱۶ب جایگزین آن شد در خط تولید باقی ماند. آخرین و هزار و چهارصد و سی و هفتمین آلوئت ۳ در سال ۱۹۷۹ از خط مونتاژ بیرون آمد و خط تولید اصلی آن در فرانسه بسته شد. آخرین فروند از آلوئت ۳ از شرکت آئروسپاسیال در سال ۱۹۸۵ تحویل داده شد.
و پنج وسق سیصد صاع باشد، هشتصد من بقبان، هر کرا هشتصد من مویز بیاید از انگور و همچندین خرمای خشک از رطب و از انواع حبوب و همچندین پاک کرده عشر آن بدادن واجب شود، هر ده من نه من آن ویست، و یک من آن درویشان. و اگر این نصاب از دو جنس باشد، چنانک چهارصد من گندم و چهار صد من جویا چهار صد من مویز و چهار صد من خرما بر وی زکاة واجب نیست، و اگر درختان و کشت زار خویش به دولاب آب دهد که آب آسمان و کاریز نبود، بر وی نصف العشر بود، چنانک در خبرست‌
درین تضرع و زاری آدم را برایتی مدت چهارصد سال سرگشته و دیده بخون دل آغشته بگذاشتند و عزت ربوبیت از کبریا و عظمت با جان مستمند و دل دردمندآدم میگفت: من ترااز مشتی خاک ذلیل بیافرینم و بعزت از ملایکه مقرب برگزینم و ترا محسود و مسجود همه گردانم و حضرت کبریا را در معرض اعتراض «اتجعل فیها«آرم و عزازیل را از دوستی تو دشمن گیرم و در پیش تخت خلافت تو بردار لعنتش کشم و بترک یک سجده تو سجده‌های هفتصد هزار ساله او را هباء منثور گردانم و بضربت «فاخرج منها» از جوار خود دور کنم تو شکر این نعمتها نگزاری و حق من نشناسی و قدر خود ندانی و دشمن را دوست گیری و دوست را دشمن دانی و مرا و خود را در زبان دوست و دشمن اندازی. لاجرم چون سطوت قهاری ما بر قضیه «ولئن کفرتم ان عذابی لشدید» دستبرد بنماید باید که در صدمت اول بصبر پای داری و چین در ابرو نیاری که «الصبر عند الصدمه الاولی». بیت:
نقل است که یک روز هیچ نیافت. گفت: الهی اگرم هیچ ندهی به شکرانه چهارصد رکعت نماز زیادت کنم.
بر اساس تخمین، حدود دو میلیون و چهارصد هزار معتاد به مواد مخدر و داروهای مسکن قوی در آمریکا وجود داشته باشد. در چند سال گذشته، مصرف مواد مخدر و داروهای مسکن قوی در آمریکا رشد چشمگیری داشته‌است. به‌طوریکه در سال ۲۰۱۶ میلادی حداقل ۶۳ هزار نفر به خاطر مصرف بیش از اندازه مواد مخدر و داروهای اعتیادآور جان خود را از دست داده‌اند. به این جهت کوشش‌هایی برای صدور حکم اعدام برای قاچاقچیان مواد مخدر شده‌است. هرچند که تاکنون در این کشور، کَسی، تنها، به جرم قاچاق مواد مخدر اعدام نشده‌است. اما در نظام حقوق ایالات متحده آمریکا در موارد قتل مرتبط با مواد مخدر، قاضی می‌تواند حکم اعدام صادر کند.
شیخ بزرگوار ابوالحسن خرقانی، نامش علی بن جعفر است و از بزرگترین صاحبدلان بود، و بشب عاشورای سال چهارصد و بیست و پنج وفات یافت.
یزید همچنین پیش از شکست خوردن، پیمانی نوشت که مطابق شرح محمد بن جریر طبری مفاد این پیمان چنین بود که فرخان پانصد یا هفتصد هزار درهم بپردازد و سالانه چهارصد بار زعفران پیشکش نموده و چهارصد نفر مَرد را که روی سرشان سپری داشته و قنطاری نقره‌ای و بالشی حریری در دست، به حاکمان عرب دهند. ابن اعثم نیز علاوه بر این موارد انگشتری از طلا یا نقره و تحویل پانصد ترک که مسلمان‌های پناهنده را کشتند و آزادی سیصد برده مسلمان را شرح داده.
این منطقه کوهستانی مساحتی برابر ۸۲۱۲۵ هکتار دارد، و بین شهرستان‌های اراک، محلات و خمین قرار دارد. این منطقه از سال ۱۳۵۳ تحت کنترل سازمان حفاظت محیط زیست درآمده‌است. این منطقه نمونه بارز یک اکوسیستم کوهستانی است به خاطر ارزش‌های زیستگاهی اش از زمان‌های قدیم به عنوان یکی از بهترین شکارگاه‌های کشور به حساب می‌آمده، وجود بیش از هفتاد کتیبه که قدیمی ترینشان به چهارصد سال پیش متعلق است نشانه‌ای بر این مدعا است. در این منطقه بیش از دویست گونه گیاهی وجود دارد و حیات وحش آن عبارت است از: قوچ و میش، کل و بز، آهو، پلنگ، گراز و گونه‌های مختلف پرندگان از جمله غاز خاکستری، اردک، لک لک سفید، بلدرچین، هوبره، فاخته و…
در بخشهای تصویربرداری مسجد امام اصفهان که واقعه مسجد گوهرشاد بازسازی شده‌است روزانه چهارصد نفر هنرور به مدیریت حسن علیرضایی حضور داشتند.