ارسي
معنی کلمه ارسي در لغت نامه دهخدا

ارسي

معنی کلمه ارسي در لغت نامه دهخدا

ارسی. [ اُ رُ ] ( ص نسبی ) روسی. اهل روسیه. از روسیه : قند اُرُسی. || ( اِ ) کفش. پاپوش. چَموش. قسمی کفش پاشنه دار. نوعی از کفش که از چرم دوزند. || قسمی در که عمودی باز شود. قسمی در که گشودن و بستن آن به بربردن و فرودآوردن است برخلاف درهای عادی که بیک سوی بدو سوی یمین و شمال باز و فراز شود. در که وقت گشادن بسوی بالا کشند و گاه بستن فرودآرند. دری از اطاق که درگاه آن رو بصحن باشد و دارای چارچوبی بود که این در در جوف آن حرکت کرده بالا و پائین رود.
ارسی. [ اَ سا] ( ع ن تف ) نعت تفضیلی از رَسو. استوارتر. ثابت تر.
- امثال :
ارسی من رصاصة ؛ الرسو الثبوت یریدون به الثقل. ( مجمعالأمثال ).

معنی کلمه ارسي در فرهنگ معین

(اُ رُ ) (اِمر. ) ۱ - قسمی کفش پاشنه دار. ۲ - نوعی در یا پنجرة مشبک که رو به حیاط باز می شود.

معنی کلمه ارسي در فرهنگ عمید

۱. مربوط به روسیه.
۲. تهیه شده در روسیه، روسی.
۳. (اسم ) نوعی کفش پاشنه دار مردانه یا زنانه.
۴. (اسم ) نوعی در یا پنجره با شیشه های مشبک رنگی که رو به حیاط باز می شد.

معنی کلمه ارسي در فرهنگ فارسی

منسوب به ارسروسروسی، کفش مردانه یازنانه پاشنه دار ، ودراطاق که روبه حیاط بازشودودارای شیشه باشد
( صفت اسم ) ۱ - روسی اهل روسیه از مردم روسیه . ۲ - کفش پاپوش قسمی کفش پاشنه دار نوعی کفش که از چرم دوزند . ۳ - نوعی در قدیمی که دارای چهار چوب مخصوص بوده و آن در داخل چهار چوب حرکت میکرد و با پایین و با رفتن باز و بسته میشد قسمی در برای اطاق که عمودی باز و بسته میشود. ۴ - گاه از باب تسمی. کل باسم جزئ اطاقی را که دارای چنین درهایی است ( ارسی ) نامند. یا قند ارسی . قند روسی نوعی قند که از روسیه میاورند .
استوارتر

معنی کلمه ارسي در دانشنامه عمومی

آرسی. آرسی ( به انگلیسی: rc ) یک مفسر خط فرمان برای سیستم عامل های پلان ۹ و نسخه ۱۰ یونیکس است. این پوسته شبیه پوسته بورن است، اما سینتکس آن ساده تر است. این پوسته توسط تام داف ایجاد شده است، کسی که بیشتر به خاطر یک ساختار غیرمعمول از زبان برنامه نویسی سی که دستگاه داف نام دارد، شناخته می شود. آرسی از ساختارهای کنترلی شبه - سی استفاده می کند، برخلاف پوسته بورن که از ساختارهای کنترلی شبه - الگول استفاده می کند. به جز اینکه به جای کلمه کلیدی else از if not استفاده می کند. همینطور یک حلقه for مشابه پوسته بورن دارد. در آرسی، تمام متغیرها لیستی از رشته ها هستند که این ویژگی باعث می شود نیاز به ساختارهایی مانند $@ از بین برود.
if test " $1" = hello; then echo hello, world else case " $2" in 1 ) echo $# ' hey' " jude' s" $3; ; 2 ) echo `date` :$*: :" $@" :; ; * ) echo why not 1> & 2 esac for i in a b c; do echo $i done fi و معادل آن به سینتکس آرسی:
if ( ~ $1 hello ) echo hello, world if not { switch ( $2 ) { case 1 echo $#* ' hey' ' jude' ' s' ^$3 case 2 echo `{date}  :$" *:  :$*: case * echo why not> } for ( i in a b c ) echo $i } چون if و if not دو ساختار مجزا هستند، باید آن ها را برای استفاده در مواقع خاص گروه بندی کرد.
آرسی (کمون). آرسی ( به فرانسوی: Arsy ) یک کمون در فرانسه است که در اوآز واقع شده است. آرسی ۷٫۲۷ کیلومتر مربع مساحت دارد ۷۲ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است.
معنی کلمه ارسي در فرهنگ معین
معنی کلمه ارسي در فرهنگ عمید

معنی کلمه ارسي در دانشنامه آزاد فارسی

اُرُسی
پنجره یا درپنجره ای که روی لولا نمی چرخد، بلکه به صورت عمودی و کشویی باز و بسته می شود. برای بازکردن این نوع پنجره، آن را درون قاب خود، به وسیلۀ دستگیره هایی بالا می برند، و با دو نگه دارندۀ فلزی کوچکِ متصل به چارچوب، نگه می دارند. اُرُسی غالباً گره چینی چوبی با شیشه های رنگی دارد. امروزه ساخت و کاربرد اُرُسی منسوخ شده، اما نمونه های شاخصی از آن در خانه های صفوی و قاجاری، ازجمله در یزد، کاشان، و اصفهان، برجا مانده است.

معنی کلمه ارسي در ویکی واژه

قسمی کفش پاشنه دار.
نوعی در یا پنجرة مشبک که رو به حیاط باز می‌شود.

جملاتی از کاربرد کلمه ارسي

الکساندر دارسی (عربی: ألكسندر دارسي؛ ۱۰ اوت ۱۹۰۸ – ۲۰ آوریل ۱۹۹۶) یک هنرپیشه اهل مصر بود.