ارزیابی چرخه عمر
معنی کلمه ارزیابی چرخه عمر در دانشنامه عمومی

ارزیابی چرخه عمر

معنی کلمه ارزیابی چرخه عمر در دانشنامه عمومی

ارزیابی چرخه عمر ( LCA, که تحت عنوان آنالیز چرخه عمر, تعادل اکولوژیکی , و همچنین آنالیز گهواره تا گور خوانده می شود ) روشی است که برای ارزیابی تأثیرات زیست محیطی همراه با تمامی مراحل گوناگون زندگی محصول از گهواره تا گور استفاده می شود ( از استخراج مواد خام تا فرآوری مواد، تولید، توزیع، کاربرد، تعمیر و نگهداری و همچنین دفع و بازیافت ) . LCA می تواند به اجتناب از ارائه دیدگاه های محدود و نامحدود در رابطه با نگرانی های زیست محیطی به صورت زیر کمک کند:
• توجه به مسائل مربوط به انرژی های مرتبط و همچنین نهاده های ماده و رهاسازی زیست محیطی
• ارزیابی تأثیرات بالقوه همراه با نهاده های مشخص شده و رهاسازی آن ها
• تفسیر نتایج برای کمک به اتخاذ تصمیمات آگاهانه تر
اهداف LCA مقایسه محدوده کاملی از تأثیرات زیست محیطی مرتبط با محصولات و خدمات و کمی سازی تمامی نهاده ها و خروجی های جریان مواد و ارزیابی این مسئله است که چگونه جریان این مواد می تواند بر محیط تأثیر گذارد. این اطلاعات برای بهبود فرایندها، پشتیبانی از سیاست ها و ارائه مبانی مناسب برای اتخاذ تصمیمات آگاهانه ارائه شده است.
عبارت چرخه عمر نشان دهنده این مسئله است که یک ارزیابی آگاهانه و کل نگر نیازمند ارزیابی تولید مواد خام، توزیع، کاربرد و دفع و دورریز می باشد که در آن تمامی مراحل جابجایی ضروری یا ایجاد شده به دلیل وجود محصولات مورد توجه قرار گرفته است.
دو مورد از منابع اصلی LCA وجود دارد. LCA نسبت دادنی تلاش می نماید تا محدودیت های همراه با تولید و کاربرد یک محصول را بررسی نماید یا محدودیت های همراه با یک خدمات یا فرایند ویژه را مشخص می نماید و در نقطه ای از زمان انجام می گیرد ( معمولاً همین اواخر ) LCA نتیجه گرا تلاش می نماید تا نتایج زیست محیطی یک تصمیم را ارائه داده یا تغییراتی را در سیستم مورد بررسی پیشنهاد دهد. «جهت گیری برای آینده» بدین معناست که مسائل بازار و اقتصادی یک تصمیم خاص باید مورد توجه قرار گیرند. LCA اجتماعی، به عنوان یک رویکرد متفاوت برای تفکر چرخه عمر در حال توسعه است که هدف آن ارزیابی مسائل اجتماعی یا مسائل و مشکلات بالقوه می باشد. LCA اجتماعی را می توان به عنوان رویکردی در نظر گرفت که مکمل LCA زیست محیطی می باشد.
فرایند ارزیابی چرخه عمر بخشی از استانداردهای مدیریت زیست محیطی ایزو ۱۴۰۰۰ می باشد: در ایزو ۱۴۰۴۰:۲۰۰۶ و ۱۴۰۴۴:۲۰۰۶ ( ایزو ۱۴۰۴۴ جایگزین نسخه های قدیمی تر ایزو ۱۴۰۴۱ تا ایزو ۱۴۰۴۳ شده است ) ، ارزیابی چرخه عمر محصول پروتکل GHG باید تمامی استانداردهایی مانند PAS 2050 و همچنین استاندارد گزارش و حسابداری چرخه عمر پروتکل GHG صورت گیرد.
معنی کلمه ارزیابی چرخه عمر در ویکی واژه

معنی کلمه ارزیابی چرخه عمر در ویکی واژه

روشی برای ارزیابی کل‌نگرانۀ پیامدهای زیست‌محیطی یک محصول یا یک فعالیت در سرتاسر عمر آن

جملاتی از کاربرد کلمه ارزیابی چرخه عمر

گهواره تا گور شامل کل ارزیابی چرخه عمر از استخراج منابع (گهواره) تا مرحله استفاده و مرحله دورریز (گور) می‌باشد. برای مثال، درخت کاغذ تولید می‌کند که می‌تواند به صورت سلولز تولیدی کم انرژی (کاغذ فیبری‌ شده) و عایق بازیافت گردد و در ادامه، از آن به عنوان یک وسیله صرفه جویی در مصرف انرژی در ایجاد پوشش سقف خانه به مدت ۴۰ سال استفاده می‌شود و بدین ترتیب ۲۰۰۰ برابر انرژی سوخت فسیلی مورد استفاده در تولید آن صرفه جویی می‌شود. پس از گذشت ۴۰ سال، فیبرهای سلولزی، جایگزین شده و فیبرهای قدیمی دور ریخته شده و احتمالاً آتش زده می‌شوند. تمامی نهاده‌ها و خروجی‌ها، برای تمامی مراحل چرخه عمر مورد توجه قرار می‌گیرند.
بر مبنای استانداردهای ایزو ۱۴۰۴۰ و ۱۴۰۴۴، ارزیابی چرخه عمر در چهار مرحله جداگانه ارائه شده‌است که در شکل نشان داده شده‌است. مراحل گوناگون اغلب از این جهت با یکدیگر ارتباط متقابل دارند که نتایج یک مرحله می‌تواند مشخص کند که چگونه مراحل دیگر تکمیل می‌شوند.