ارزیاب

معنی کلمه ارزیاب در لغت نامه دهخدا

ارزیاب. [ اَرْزْ ] ( نف مرکب ) کسی که ارزش هر چیزی را معین کند. مُقوّم.

معنی کلمه ارزیاب در فرهنگ معین

( اَ ) (ص فا. ) ارز یابنده ، کسی که ارزش هر چیزی را معین کند.

معنی کلمه ارزیاب در فرهنگ عمید

ارزیابنده، کسی که ارزش چیزی را معیّن می کند، مُقوِّم.

معنی کلمه ارزیاب در فرهنگ فارسی

ارزیابنده، کسی که ارزش چیزی رامعین کندمقوم )
( اسم ) ارزیابنده کسی که ارزش هر چیزی را معین میکند مقوم کارشناس و سر رشته دار تعیین ارز و بها .

معنی کلمه ارزیاب در ویکی واژه

ارز یابنده، کسی که ارزش هر چیزی را معین کند.

جملاتی از کاربرد کلمه ارزیاب

در آزمون‌های ارزیابی بین‌المللی، دانش آموزان کلاس چهارم و هشتم ژاپن به‌طور مداوم در بین پنج دانشگاه برتر جهانی در هر دو گروه ریاضیات و علوم قرار گرفته‌اند.

بهروز صفاریان، آهنگساز موسیقی پاپ ایرانی که در آلبوم فاصله با اصفهانی همکاری داشت، آلبوم بی‌واژه را این‌گونه ارزیابی می‌کند: که اگر بی‌واژه برای جوانان ساخته شده باشد، موفق نشده‌است. او توضیح می‌دهد که با وجود صدای خوب اصفهانی که می‌توانست بهتر برای جوان‌ها بخواند اما آلبوم نمی‌تواند مورد پسند جوانان باشد چونکه اشعار و ترانه‌ها چنان قوی نبودند و ملودی آن‌ها نیز تقریباً تقلیدی و تکراری بودند.
در زبان پایتون را در نظر بگیرید. این تابع لیستی از اعداد را در بازه‌ای خاص و با فاصلهٔ گام‌های مشخص ایجاد می‌کند. این زبان برای این تابع ارزیابی کندرو را مورد استفاده قرار داده است. این ارزیابی برای فراخوانی تابع در بازه‌های بزرگی از اعداد، موجب کاهش زمان اجرا خواهد شد. همچنین حافظهٔ مورد استفاده نیز کاهش خواهد یافت. چرا که تمامی مقادیر بازه در یک لحظه مورد استفاده قرار نمی‌گیرند و نیاز به دسترسی همزمان به تمام اعداد در یک لحظه نخواهد بود.
مفهوم ارزیابی سرمایه انسانی در تلمود مشهود است. به عنوان مثال، یک کارگر مصدوم در بازار کار برده محسوب می‌شود در حالی که برای جبران خسارت، ارزش آنها قبل و بعد از آسیب، و همچنین کاهش احتمالی درآمد و مصرف آنها ارزیابی می‌شد ایده هزینه فرصت ریشه در مفهوم «زمان از دست رفته» در ادبیات تلمودی دارد. در اسرائیل باستان، به یک خاخام برای کار خود حقوقی پرداخت نمی‌شد، زیرا این بدان معنی است که کسی از تبلیغ و تفسیر کلام خدا سود می‌برد، اما از آنجا که آنها درگیر هیچ حرفه دیگری نیستند، برای بقای خود در ازای کارهایی که به عنوان یک خاخام انجام می‌دهند، پاداش داده می‌شوند.
در زمینه ی نامگزاری این شب به لیله القدر نیز وجوه مختلفی ذکر شده است: یکی آن که این شب، شب ارزیابی امور و احکام است.
تعاریف و روش‌های ارزیابی متفاوت سبب تخمین‌های متفاوتی از شیوع افسردگی سایکوتیک شده‌اند. شواهد نشان می‌دهد ۴ نفر از هر ۱۰۰۰ نفر از بزرگسال در جمعیت عمومی و ۱۴ تا ۳۰ نفر از هر ۱۰۰ نفر از افراد بالای ۶۰ سال مبتلا به این اختلال هستند. پنج تا ۲۰ درصد از بیماران سرپایی مبتلا به افسردگی تک قطبی ویژگی‌های روان پریشی را از خود نشان می‌دهند.
آن که کسی که بدیده خرد به نیروها و حواس ظاهر و باطنی که بوی داده شده است بنگرد، و با نور فطرت به دقایق حکمتی که در ترکیب بدن وی بکار رفته تأمل کند، و بصیرت خویش را در ارزیابی انواع بی انتهای نعمتهائی که وی را احاطه کرده است، بکار برد، خردش حکم خواهد کرد که منعمی که آنهمه نعمت عظیم و منت های درشت را بر وی ارزانی داشته است، در خور شکرگزاری است و نه ناسپاسی.
علاوه بر شرح حال پزشکی کامل و معاینه فیزیکی روش‌های تشخیصی بیماری سلول داسی شکل عبارت‌اند از آزمایش‌های خونی و دیگر روش‌های ارزیابی.
خواب خویش بهر گور بگذار و فخر خویش بهر هنگام ارزیابی کارت و لذتهایت. را بهر بهشت نه. بهر من باش، بهرت خواهم بود، با کوچک شمردن دنیا بمن نزدیک شود، از آتش دوری شوی.
با نزدیک شدن طرح‌های چندین ارائه‌دهنده برای ساخت صورت‌های فلکی شامل هزاران ماهواره به واقعیت، ارتش ایالات‌متحده در سال ۲۰۱۸ شروع به انجام مطالعات آزمایشی برای ارزیابی نحوه استفاده از شبکه‌ها کرد. در دسامبر ۲۰۱۸، نیروی هوایی ایالات‌متحده قراردادی ۲۸ میلیون دلاری برای سرویس‌های آزمایشی خاص در استارلینک منعقد کرد.
مرا معامله با آن دهان تنگ چه سود؟ که هم ز جانب من گیرد، ارزیابی رفت
افزایش ارزش پول تغییر در قیمت یک کالا یا کالایی خاص و به طور ویژه واحدپول است که در این حالت مشخصاً افزایش رسمی ارزش پول نسبت به ارز خارجی در یک نظام نرخ ثابت ارز است. در مقابل ، کاهش ارزش پول کاهش رسمی ارزش پول رایج است. تغییر چهره ارزش یک پول بدون تغییر در قدرت خرید آن ، در واقع باز تعریف پول است ، نه ارزیابی مجدد آن (این امر معمولاً با انتشار ارز جدید با ارزش متفاوت ، معمولاً پایین تر و یا بالاتر انجام می شود. ارز قدیمی بدون تغییر است ، سپس جدید جایگزین قدیمی می شود)
احمدعلی راغب علی‌رغم دریافت کسوت بازنشستگی در سال ۱۳۶۷، در بین سالهای ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۳ ریاست مرکز موسیقی سازمان صداوسیمارا بر عهده داشت. پس از آن نیز تا سال ۱۳۸۲، مدیریت تولید موسیقی مراکز و استان‌های سازمان صداوسیما را عهده‌دار بود. ضمناً عضو شورای عالی موسیقی صداوسیما و شورای عالی نظارت و ارزیابی شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی صداوسیما نیز بوده‌است که این همکاری همچنان ادامه دارد.
گرت به مردم چشم اهتزار قبله نماست به ارزیابی صد کعبه یک نگاهت بس
قیمت این هواپیما حدود ۱۲۰ میلیون دلار ارزیابی شده‌است. این هواپیما دارای دو موتور است که می‌تواند ۸۹ کیلو نیوتن تراست ایجاد کند. برد این هواپیمای ۳۷ متری هم بیش از ۱۱ هزار کیلومتر است