ارزه
معنی کلمه ارزه در لغت نامه دهخدا

ارزه

معنی کلمه ارزه در لغت نامه دهخدا

( آرزه ) آرزه. [ رِ زَ ] ( ع ص ) شترماده قوی. || شب سرد. || درخت استوارشده در زمین.
آرزه. [ زَ / زِ ] ( اِ ) کاهگل.
( ارزة ) ارزة. [ اُ زَ ] ( ع اِ ) یک بنه صنوبر نر یا درخت عرعر. ( منتهی الأرب ). رجوع بماده قبل شود.
ارزه. [ اَ زَ / زِ ] ( اِ ) کاهگل. ( جهانگیری ) ( برهان ). اندود. گلابه. اندایه. خازه. آژند. سیاع. ( منتهی الأرب ). || کِلس. ( دهار ). گچ. دوغاب.سیم گل. || نام درختی است. ( مؤید الفضلاء از شرفنامه ) ( برهان ). درختی است که از او چوب عصا گیرند. بعضی گویند درخت سرواست. ( مجمعالفرس ) ( برهان ). و بعضی دیگر گویند درخت صنوبر است و زفت از آن گیرند و بعضی دیگر گویند به این معنی عربی است و بعضی دیگر گفته اند درختی است چلغوزه میوه و بار آن درخت است. ( برهان ). درخت نار و قیل قسمی از سرو. ( مؤید الفضلاء از الغنیه ). و نیز در غنیه است در لغت چلغوزه که ارزه بر وزن لرزه صنوبر را گویند و در ادات مذکور است. درختی است که چلغوزه میوه اوست. ( مؤید الفضلاء ). درخت ارجن. درخت ارزن. درخت ارژن. ناژو. ناجو. ناجور. ( مهذب الاسماء ). نوژ. نوژن. صنوبرالصغار. کاج . رجوع به ارز شود. || زفت و آن چیزی باشد شبیه بقطران که از درخت صنوبر نر که آنرا ارز گویند بگیرند و صنوبر نر آن است که بر ندهد. ( جهانگیری ). زفت که از درخت صنوبر گیرند و آن درخت را ارز گویند. ( آنندراج ). زفت رومی. ( تحفه حکیم مؤمن ) :
پنبه به گوش اندر آکند ز تو ممدوح
پنبه چه گویم که ارزه ریزد و ارزیز.سوزنی.
ارزه. [ اَ زَ ] ( اِخ ) نام کشور اول است. ( آنندراج ). نخستین کشور از کشورهای هفتگانه. ( بندهش ، در پنجم بند 8 و در یازدهم بند 3 ).

معنی کلمه ارزه در فرهنگ عمید

چیزی که با آن دیوار و سقف را اندود می کنند، مانندِ کاهگل و گچ: پنبه به گوش اندر آ کند ز تو ممدوح / پنبه چه گویم که ارزه ریزد و از ریز (سوزنی: ۵۵ حاشیه ).

معنی کلمه ارزه در فرهنگ فارسی

( آرزه ) ( اسم ) خاکی که با کاه آمیزند و گل سازند و بر دیوار و بام خانه مالند کاهگل .
کاهگل
نخستین کشور از هفت کشور ( ه . م . ) در نظر ایرانیان باستان .
کاهگل، گچ، زفت
یک بنه صنوبر نر یا درخت عرعر

معنی کلمه ارزه در فرهنگستان زبان و ادب

{valuation} [ریاضی] تابعی نرده ای بر یک میدان که خواصی مشابه خواص قدر مطلق دارد

معنی کلمه ارزه در دانشنامه عمومی

آرزه. آرزه ( به ایتالیایی: Arese ) یک کومونه در ایتالیا است که در استان میلان واقع شده است.
آرزه ۶٫۵ کیلومترمربع مساحت و ۱۹٬۲۳۵ نفر جمعیت دارد و ۱۶۰ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است.
شهرهای مشونماگروور و کامپولیتو خواهرخوانده های آرزه هستند.
معنی کلمه ارزه در فرهنگ عمید

معنی کلمه ارزه در ویکی واژه

اَرِزَه
arezah
اوستایی
اَرِزَهی. سرزمین‌های خاوری در انگاره جغرافیایی ایرانیان. در جغرافیای ایران باستان، زمین به هفت بخش تقسیم می‌شد که خْوَنیرث در میانه آن قرار داشت و شامل ایران نیز می‌شد.

جملاتی از کاربرد کلمه ارزه

دل ارمهرت نورزه بر چه ارزه گل است آندل که مهر تو نورزه
ایتالیا با جنگ با ترک‌های عثمانی در سال ۱۹۱۱ لیبی را از دست عثمانی‌ها درآورده و در اختیار خود گرفت. در سال ۱۹۲۲، بنیتو موسولینی، فاشیست ایتالیا، با این ایده که رومی‌ها ۲۰۰۰ سال پیش از آن لیبی را فتح کرده‌بودند اقدام به «فتح دوباره» لیبی کرد و سنوسی‌ها رهبران مقاومت علیه حملات او شدند. ایتالیایی‌ها خانقاه‌های سنوسی را بستند، شیخ‌های آنان را دستگیر کردند و زمین مسجدهای آن‌ها را مصادره کردند. مبارزه مردم لیبی علیه ایتالیا تا سال ۱۹۴۳ ادامه یافت. پس از جنگ جهانی دوم رهبر سنوسیه به پادشاهی رسید و تا زمان سرهنگ معمر قذافی در قدرت بود.
اذا رایت نیوب اللیث بارزه فلا تظنن ان اللیث مبتسم
دهونْ حقّه‌یِ گوهرهْ، پریرویی یاقوته که گمّه ارزهْ نُه کرویی
روز ۱۳ آبان در تقویم جمهوری اسلامی ایران به عنوان «روز مبارزه با استکبار جهانی» نام‌گذاری شده‌است. تبعید سید روح‌الله خمینی به ترکیه، گروگان‌گیری در سفارت ایالات متحده آمریکا و روز دانش‌آموز در ۱۳ آبان اتفاق افتاده‌است.
لقد ورث الضّلالة عن أبیه ابی حین بارزه الرّسول‌
جکی چان این فیلم را در جوابیه قسمت اول همین فیلم یعنی استاد مست (میمون مست) که خوردن مشروب را در قدرتمند ساختن مبارز در طول مبارزه امری صحیح نشان داده بود، ساخت. چان در زمان اکران فیلم استاد مست ۲ از مردم به خاطر قسمت اول عذر خواهی و قسمت دوم را جوابیه به آن فیلم (با نشان دادن تخریب الکل در مبارزه و زندگی) اعلام کرد.
بصیرت گاندی باعث شد خیلی زود بسیاری از مردم عوام هند به جنبش بپیوندند، و در نتیجه جنبش از یک کشمکش مربوط به نخبگان به یک مبارزه ملی تبدیل شد. علل مبارزه به تمامی صنایع و مصالحی که اقتصاد مردم هند را تشکیل می‌داد گسترش یافت. برای مثال در چامپاران، بیهار گاندی از حقوق زارعین فقیر و کشاورزان بدون زمین که مجبور به پرداخت مالیات‌های ظالمانه بودند حمایت کرد. سود حاصل از محصولات کشاورزان برای امرار معاش و پرداخت هزینه‌های زندگی کافی نبود.
کنون تازم چنان بر این مبارزهای نالایق که تا بیرون کنند از سر هوای هم‌نبردی را
بنابر گزارش کلنل پایبوس تا ورود نیروهای دولتی مردم حدود ۳۰۰ تن از اعضای فرقه دموکرات که بیشتر نیروهای مسلح حزب که از قفقاز به ایران آمده بودند را کشته بوده‌اند که با ورود ارتش این کشتارها متوقف شد. نشریه «آزادلیق یولوندا موبارزه» که وابسته به حزب دموکرات بود آمار کشته شدگان را با درج نام و مشخصات حدود ۴۰۰ نفر عنوان کرد.
دو دسته یکسره در جنگ و توده بدبخت در این مبارزه پامال هر دو دسته ماست
ارزه خوران یک روستا در ایران است که در دهستان اوریاد واقع شده‌است. ارزه خوران ۲۴۳ نفر جمعیت دارد.
چو ارزه و شوه آنگاه آذرخش بود چهارمین دان بدرخش و با درخش بود
وی از سال ۱۳۴۲ به صف مبارزه با دولت وقت پیوسته و با شرکت در تظاهرات مردم قم و تمامی فعالیت‌های سیاسی مرسوم و متداول، از پیشگامان عرصه مبارزه محسوب می‌شود. وی همچنین یکی از دست‌اندرکاران مراسم استقبال از روح‌الله خمینی به قم پس از ماجرای مدرسه فیضیه و بازداشت وی در تهران بود.
جمال میرصادقی بیان کرده که بزرگ علوی همواره روحیهٔ مبارزه‌جویانهٔ خود را در آثارش حفظ کرده و از این حیث به کلی با هدایت متفاوت است. آثار هدایت رو به ناامیدی است؛ ولی علوی در داستان‌هایش نگاهی منفعل ندارد و آدم‌های داستانی‌اش مانند شخصیت‌های هدایت سرخورده نیستند. جمال میرصادقی او را همراه احمد محمود و صادق چوبک، تنها سه نویسندهٔ موردعلاقهٔ خود بیان کرد. بزرگ علوی به سبک واقع‌گرایی اجتماعی می‌پرداخت و در داستان‌هایش به نابسامانی‌های اجتماعی روی می‌آورد.
غلامحسین الهام (زاده ۱۳۳۸ در اندیمشک) حقوقدان، مدرس دانشگاه و سیاستمدار ایرانی است. او معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ریاست‌جمهوری در دوران محمود احمدی‌نژاد بود. وی حقوقدان شورای نگهبان، سخنگوی دولت محمود احمدی‌نژاد، وزیر دادگستری و رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بود. او، عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران است و پیش از آن سخنگوی شورای نگهبان و مدتی نیز سخنگوی قوه قضائیه بوده‌است.
همچنین او نویسنده کتاب فلک السعاده بود. او رسمیت اعتقاد به سعد و نحس از طریق نجوم را لغو کرد و گام بزرگی در مبارزه با خرافات برداشت.
سنان و پرند آورش برگرفت مبارزه طلب کردن از سر گرفت
رفتی به جنگ و جز تو که دید ای صنم صنم کو با هزار مرد مبارزه فره بود
آن مه سپه کشد پی تاراج جان ز ناز من میکنم مبارزه با خیل اشک و آه