ارزق
معنی کلمه ارزق در لغت نامه دهخدا

ارزق

معنی کلمه ارزق در لغت نامه دهخدا

ارزق. [ اَ زَ ] ( ص ) مقلوب کلمه ازرق. رجوع به ازرق شود. || آب صافی. ( شمس اللغات ) و غلط است.

معنی کلمه ارزق در دانشنامه عمومی

ارزق، روستایی در دهستان کنت بخش هیدوچ شهرستان سیب و سوران در استان سیستان و بلوچستان ایران است.
بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، جمعیت این روستا برابر با ۴۹ نفر ( ۱۲ خانوار ) بوده است.
ارزق (گیاه). ازرق، رنگینک ( نام علمی: Chrozophora tinctoria ) نام یک گونه از سرده ازرق است.
معنی کلمه ارزق در دانشنامه عمومی
معنی کلمه ارزق در دانشنامه اسلامی
جملاتی از کاربرد کلمه ارزق

معنی کلمه ارزق در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] ریشه کلمه:
رزق (۱۲۳ بار)

جملاتی از کاربرد کلمه ارزق

و در دعا رسول (ص) گفت که اللهم ارزقنی حبک وحب من احبک و حب من یقربنی الی حبک، واجعل حبک احب الی من الماء البارد، بارخدایا مرا روزی کن دوستی خویش و دوستی دوستان خویش و دوستی آن که مرا به دوستی تو نزدیک گرداند و دوستی خود را بر من دوست تر گردان از آب سرد بر تشنه». و اعرابیی بیامد و گفت، «یا رسول الله! قیامت کی خواهد بود؟» گفت، «آن روز را چه بنهاده ای؟» گفت، «نماز و روزه بسیار ندارم، اما خدای و رسول را دوست دارم»، گفت، «فردا هر کسی با آن بود که وی را دوست دارد». و صدیق رضی الله عنه گفت، «هرکه خواهد که خالص محبت حق تعالی بچشد از دنیا فارغ شود و از خلق مهجور». حسن بصری گفت، «هرکه خدای تعالی را بشناخت وی را دوست دارد و هرکه دنیا را بشناخت وی را دشمن دارد. و مومن تا غافل نشود شاد نشود. چون اندیشه کند اندوهگین گردد».
و قال (ص) اللّهم من احبّنی فارزقه العفاف و الکفاف و من ابغضنی فارزقه مالا و ولدا.
به ارزق در آویخت آن نامدار زدش تیغی اندر سرترک دار
ارزقان (خمین)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان خمین در استان مرکزی ایران است. نام خانوادگی مردم این روستا همگی ایرانشاهی است. اکثر مردم این روستا به شهرهای کرج تهران کوچ کرده‌اند.
نقلست که گفت: شبی طواف گاه خالی یافتم طواف می‌کردم و هر بار که به حجرالاسود می‌رسیدم، دعا می‌کردم و می‌گفتم اللهم ارزقنی حالا و صفة لا التغیر منه باری خدایا مرا حالی و صفتی روزی کن که از آن نگردم یک روز از میان کعبه آوازی شنیدم که یا ابوالحسین می‌خواهی که با ما برابری کنی مائیم که از صفت خود برنگردیم اما بندگان گردان داریم تا ربوبیت از عبودیت پیدا گردد مائیم که بر یک صفتیم صفت آدمی گردان است.
اللهم ارزقنا والسلام
تا به کی باشم ذلیل خواجه ارزق سپهر تا به کی مانم اسیر شحنه پنجم حصار
و گفت: الهی ابراهیم خلیل تو علیه السلام از حضرت تو درخواست که: ربنا انی اسکنت من ذریتی بواد غیر ذی زرع عند بیتک المحرم ربنا لیقیموا الصلوه فاجعل افئدة من الناس تهوی الیهم وارزقهم من الثمرات لعلهم یشکرون، و دعای وی اجابت کردی و اگر من ابراهیم خلیل نیستم تو رب جلیل هستی من نیز دعا می‌کنم و از تو در می‌خواهیم: اللهم ان تجعل هذا الوادی الفقر و المکان الوعر اهلا عامرا بذکرک و اولیائک من عبادک و اصفیائک. و اگر این مکان مکان مکه نیست باری از وادی فقرا خالی نیست از خیراتش خالی مگردان و اهل این بقعه را ایمن گردان در دنیا و آخرت و از مکر شیطان نگاهدار. اللهم اجعل دعائی مرفوعا و ندائی مسموعا واجعل وافئد فمن الناس تهوی الیهم وهممهم واقفه علیه حتی یتصل فیه الخیرات و یدوم اقامة الطاعات.
خرقهٔ صوفیانهٔ ارزق بر هزار اطلس انتخاب منست
تاکه ارزق‌پوش شد سوسن بسان رومیان باد می‌رقصد ز شادی همچو اهل زنگبار
دست فضا ز بهر کنف بر سر دولت از قبه های ارزق گردون خیام زد
ارزق، روستایی در دهستان کنت بخش هیدوچ شهرستان سیب و سوران در استان سیستان و بلوچستان ایران است.