ارزشیابی

معنی کلمه ارزشیابی در فرهنگستان زبان و ادب

{evaluation} [علوم دارویی، علوم سلامت] بررسی ارتباط و اثربخشی و اثر نهایی (impact ) برنامه ها در مقایسه با اهداف تعریف شدۀ آنها

معنی کلمه ارزشیابی در دانشنامه آزاد فارسی

ارزشیابی (evaluation)سنجش وضعیت یک پدیده یا رفتار، براساس معیاری معین؛ و قضاوت دربارۀ کیفیت آن پدیده، یا رفتار برای رسیدن به هدفی از پیش تعیین شده. برای مثال اگر توان دویدن ورزشکاری را پس از یک دورۀ آموزشی مناسب، با معیارهای دویدن همسالان او مقایسه کنیم و از این مقایسه چنین قضاوت کنیم که این ورزشکار، نسبت به دورۀ پیش از آموزش پیشرفت داشته است، و براساس این اطلاع، برای ادامۀ تلاش این ورزشکار تصمیمی بگیریم، به ارزشیابی دست زده ایم. اگر میانگین نمرۀ امتحان هفتگی کلاسی را در درس ریاضی با میانگین نمرۀ هفتۀ پیش آن کلاس (به عنوان معیار) مقایسه کنیم و در مورد پیشرفت یا پسرفت کلاس نسبت به وضعیت پیشین خودش قضاوت کنیم و براساس این اطلاعات تصمیمی بگیریم، باز هم به ارزشیابی پرداخته ایم. بدین ترتیب هر ارزشیابی مستلزم ارکان زیر است: ۱. وجود برنامه ای با هدفی مشخص؛ ۲. نوعی اندازه گیری کمّی؛ ۳. قضاوتی عینی دربارۀ پدیده یا رفتار مورد بررسی؛ ۴. معیاری برای مقایسه. در آموزش و پرورش و آموزش عالی ایران، اصطلاح ارزشیابی، به عنوان ابزار سنجش و مقایسۀ میزان رشد یا پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان، اصطلاحی همه گیر نیست و اغلب با مترادف های امتحان، آزمون، ارزیابی، و سنجش تداخل می کند. در منابع آموزشی موجود ایران، سه گونه ارزشیابی پیش بینی شده است: الف. ارزشیابی تشخیصی یا ورودی: ارزشیابی بدوی یا مقدماتی به منظور تشخیص آموخته ها و مهارت های پیشین فراگیران در شروع هر مرحلۀ جدید آموزش. معلمان در آغاز هر سال تحصیلی، جهت شناخت میزان معلومات فراگیران خویش اقدام به این نوع ارزشیابی می کنند. ب. ارزشیابی تکوینی یا مستمر: ارزشیابی منظم و مداوم برای تشخیص آموخته های فراگیران در پایان هر بخش برنامۀ درسی، یا هر فصل کتاب درسی، که طی سال تحصیلی (معمولاً به صورت روزانه، هفتگی، ماهانه، ثلثی یا نیمسالی) انجام می گیرد. ج. ارزشیابی پایانی یا تراکمی: ارزشیابی نهایی پایان هر دورۀ آموزشی که برای تشخیص آموخته های فراگیران از کل مفاهیم و مطالب درسی ارائه شده طی یک دورۀ معین انجام می گیرد و منظور از آن تشخیص مهارت های آموخته شده و تعیین استعدادها و پیش بینی احتمال موفقیت در کلاس ها یا دوره های آموزشی بعدی است. ساده ترین و متداول ترین وسیله یا ابزار سنجش در فرایند ارزشیابی، امتحان است که یا به صورت امتحان کتبی، و یا امتحان شفاهی اجرا می شود. اما امتحان تنها وسیله یا ابزار سنجش ارزشیابی نیست و علاوه بر آن، مشاهدۀ (غیرمستقیم) رفتار و ثبت خصایص رفتاری دانش آموز، و همچنین کارسنجی و مشاهدۀ مستقیم انجام کار نیز ابزار خوب برای ارزشیابی اند. ارزشیابی در آموزش و پرورش و آموزش عالی ایران، معمولاً به صورت امتحان (کتبی و شفاهی) و با عنایت به پاره ای فعالیت های دیگر فراگیر، انجام می شود. بر اساس آیین نامۀ آموزشی دانشگاهی، ارزشیابی پیشرفت دانشجو در هر درس، بر اساس میزان حضور و فعالیت در کلاس، انجام تکالیف درسی و نتایج امتحانات بین نیمسال و پایان نیمسال صورت می گیرد و استاد هر درس مرجع ارزشیابی دانشجو در آن درس است. معیار ارزشیابی در ایران نمره است؛ معمولاً از صفر تا بیست، و با ارزش هایی به شرح زیر: از ۱۹ تا ۲۰، خیلی خوب؛ از ۱۵ تا ۱۸، خوب؛ از ۱۱ تا ۱۴، متوسط؛ از ۷ تا ۱۰، کم قوه؛ از ۱ تا ۶، بد؛ صفر، خیلی بد. در نظام آموزش عالی ایران، تا سال ۱۳۶۱، جهت نمایش کمّی ارزشیابی، از روش نمره گذاری حرفی (الف تا دال) استفاده می شد و برای سنجش میانگین نمره ها اعداد صفر تا ۴ را به کار می بردند؛ بدین ترتیب: الف، با ارزش عالی، معادل عددیِ ۴؛ ب، با ارزش خوب، معادل عددیِ ۳؛ ج، با ارزش متوسط، معادل عددیِ ۲؛ د، با ارزش ضعیف، معادل عددیِ یک (۱ )؛ ﻫ ، با ارزش مردود، معادل عددیِ صفر. گاهی مدرسان دانشگاه ملاک سنجش ارزشیابی را نمره گذاری تا ۱۰۰ قرار می دادند، ولی در نهایت، به هنگام ثبت نهایی نمرات دانشجویان، همان رده بندی الف تا دال را ـ به عنوان معادل حرفیِ نمره های عددی ـ به کار می بردند.

معنی کلمه ارزشیابی در ویکی واژه

بررسی ارتباط و اثربخشی و اثر نهایی (impact) برنامه‌ها در مقایسه با اهداف تعریف‌شدۀ آنها.

جملاتی از کاربرد کلمه ارزشیابی

حبیب‌الله کاسه‌ساز مدیرکل نظارت و ارزشیابی معاونت امور سینمایی در سال ۱۳۷۶
هم‌اکنون (۲۰۲۲), بر طبق ارزشیابی مجله آموزش عالی تایمز، دانشگاه آنتورپ رتبه ۱۴۲ را در میان دانشگاه‌های برتر جهان به خود اختصاص داده‌است.
از دیگر عناوین وی دبیر پنجمین مسابقهٔ سالانهٔ عکس ایران (موزهٔ هنرهای معاصر)، عضو شورای سیاستگذاری دوسالانه‌های موزهٔ هنرهای معاصر و مسابقات بزرگ، عضو شورای ارزشیابی هنرمندان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عضویت در هیئت انتخاب و داوری مسابقات و جشنواره‌های ملی و بین‌المللی، دبیر و داور بخش مواد تبلیغی جشنوارهٔ فیلم فجر، دبیر بخش مواد تبلیغی جشنوارهٔ بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان اصفهان، طراح و مجری طرح مطالعاتی شهرک سینمایی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، طراح سناریوی اولیهٔ موزهٔ بزرگ دفاع مقدس، دارای نشان عالی هنرهای تجسمی ایران و دریافت‌کنندهٔ تندیس ایثار و شجاعت چهرهٔ ماندگار جنگ می باشد.
شعبانی نشان درجه یک هنری در رشته شعر را از سوی شورای ارزشیابی هنرمندان، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال ۱۳۸۸ دریافت کرده است.
آینه شمعدون فیلمی به کارگردانی بهرام بهرامیان و نویسندگی احمد رفیع‌زاده و تهیه‌کنندگی محمد کمالی‌پور محصول سال ۱۳۹۱ است. این فیلم در میانه فیلمبرداری به علت مغایرت فیلمنامه با فیلمنامه مصوب وزارت ارشاد از سوی معاونت نظارت ارزشیابی توقیف و ادامه کار به بازنویسی مجدد فیلمنامه موکول شد. تلاشهای عوامل فیلم برای راه اندازی مجدد این پروژه تاکنون بی‌نتیجه بوده‌است.
بر اساس قانون تشکیلات و وظایف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران مصوب سوم خرداد۶۷، تعیین ضوابط مربوط به ورود، ساخت، نگهداری، صدور مجوز این فعالیت‌ها و انهدام تجهیزات و مواد مصرفی پزشکی، دندانپزشکی، آزمایشگاهی و توانبخشی و نیز ارزشیابی، نظارت و کنترل این ضوابط به عهده این وزارتخانه‌است.
با انجام صحیح ارزیابی کد، بسیاری از مشکلات احتمالی حال و آینده رفع خواهد شد. به عنوان مثال در صورت مراجعه مجدد به کد منبع در آینده فهمیدن و درک کدی که درست ارزشیابی شده و از قوانین پیروی کرده است راحت‌تر بوده و زمان کمتری را نیاز خواهد داشت.
ارزیابی دقیق کد غالباً به بررسی کدها منبع می‌پردازد. در صورتی که کد منبع از قوانین زبان مورد نظر پیروی کرده باشد، علاوه بر افزایش کیفیت کد منبع موجب می‌شود تا مشاهده، بررسی و رفع ایرادات برای تیم ارزشیابی بسیار آسان‌تر شود.
تشخیص ارزش اسناد (اداری و آرشیوی) را از اوراق زائد، ارزشیابی می‌گویند. اوراقی که فاقد ارزش‌های اولیه و ثانویه باشند اوراق زائد هستند.
احمدعلی راغب در سال ۱۳۸۲ به دلیل ساخت سرودهای انقلابی برای جمهوری اسلامی، موفق به دریافت مدرک درجه یک هنری (معادل دکتری) در رشته آهنگسازی از جانب شورای ارزشیابی هنرمندان کشور شد که از سوی احمد مسجد جامعی، وزیر ارشاد وقت، به او اعطا شد.