اجتماعی

معنی کلمه اجتماعی در فرهنگ معین

( ~. ) [ ع - فا. ] (ص نسب . ) منسوب به اجتماع ، ۱ - همگانی ، عمومی . ۲ - کسی که آداب معاشرت را می داند.

معنی کلمه اجتماعی در فرهنگ عمید

۱. مربوط به اجتماع.
۲. [عامیانه] خوش برخورد و آداب دان: آدم اجتماعی.
۳. (سیاسی ) = سوسیالیست

معنی کلمه اجتماعی در فرهنگ فارسی

( صفت ) منسوب به اجتماع مقابل فردی . ۱ - کاری که به اجتماع و به همگان بستگی داشته باشد آنچه مربوط بگروهی باشد که با هم زندگی میکنند مانند موئ سسات فرهنگی بهداشتی اقتصادی سیاسی تعاونی و مانند آنها. ۲ - کسی که با آداب و رسوم همگانی آشنا و دمساز است . ۳ - طرفدار اجتماع سوسیالیست . یا کارهای اجتماعی . کارهایی که بسود اجتماع مردم صورت میگیرد .

معنی کلمه اجتماعی در ویکی واژه

sociale
socievole
منسوب به اجتماع ؛
همگانی، عمومی.
کسی که آداب معاشرت را می‌داند.

جملاتی از کاربرد کلمه اجتماعی

خاستگاه این دگرگونی در شعر پارسی را باید پیرو تحولات اجتماعی در دوران جنبش مشروطه‌خواهی دانست که بنیاد جامعه را دگرگون ساخت.
مدیر کل اشتغال زنان وزارت کار و امور اجتماعی سالهای ۸۱–۷۹
چهارشنبه ۸ تیر، گروهی از بازنشستگان تأمین اجتماعی در اهواز در برابر فرمانداری این شهرستان تجمع اعتراضی بر پا کردند.
او در کتاب «مدرنیته زایا و تفکر عقیم» با عنوان فرعی «چالش‌های تاریخی دولت مدرن و باروری علوم انسانی در ایران» به دنبال پاسخی برای این پرسش است که چرا مدرنیته در غرب همچون نیرویی زاینده به رویش علوم‌انسانی پاسخگو به مسائل و مشکلات جامعه مدرن غربی انجامید اما در ایران هم‌زمان با نوزایی و نوگرایی ایرانی، مدرنیته چهره دیگری از خود به نمایش گذاشت و در شرایط تاریخی جدید ایران، تفکر مدرن ایرانی نتوانست سنت‌های علمی پاسخگو به مسائل اجتماعی جامعه ایرانی را به ظهور برساند.
زیارتگاه یا پانتئون لیتوانی در طول هزاران سال از ادغام سنت‌های پیشاهندواروپایی و هندواروپایی شکل گرفت. خدایان زنانه مانند ژمینا (الهه زمین) به سنت‌های پیشاهندواروپایی نسبت داده می‌شوند، در حالی که خدای رعد و برق بسیار رسا پرکوناس احتمالاً از دین نیاهندواروپایی سرچشمه می‌گیرد. سلسله مراتب خدایان نیز به سطوح اجتماعی جامعه لیتوانی باستان بستگی داشت.
برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی با هشتگ‌هایی نظیر «سلام درمانده»، «سلام وامانده»، و «سلام پس‌مانده» و بارگذاری ویدیوهایی روی این سرود، سید علی خامنه‌ای را با پایان کار رهبرانی مثل آدولف هیتلر، صدام حسین، و معمر قذافی مقایسه کرده‌اند. به گفته المیادین این سرود در استان‌ها و شهرهای ایران به یک پدیده اجتماعی تبدیل شده و نه تنها در ایران بلکه در بسیاری از مناطق دیگر از جمله سنگال، کشمیر، فلسطین، سوریه، لبنان و عراق و نیز در شبکه‌های اجتماعی در حال انتشار است.
اصل- انسانیت عبارت است از حقیقتی که اجزاء او نفس و بدن و هیأت اجتماعی است نه هر یک از این مجموع: ثم انشأناه خلقا آخر فتبارک اللّه احسن الخالقین.
اگرگوید به ترک عادت خویش بلای اجتماعی آیدش پیش
حقیقت- هیئات اجتماعی از جمله اجزاء مرکب است و هیئات اجتماعی نسبت و عرض است هر زمانی معدوم می​گردد ومرکب به عدم هر جزوی معدوم می​شود و امور معقوله به نسبت با مکاشفات همان اعتبار دارد که اعتباریات به نسبت با معقولات، بلکه محسوسات در عقل از آن رو که ایشان نیز متعین​اند، و تعین درغیر وجود جزعرض نیست و حکم عرض معلوم است، فی الجمله بر ناصیۀ غیر مطلقاً رقم کشیده آمد که: کل من علیها فان.
مجتمع گشت با وجود عدم اجتماعی قرین بوس و عناق
و هر اجتماعی را رئیسی بود چنانکه در منزل گفتیم و رئیس منزل مرؤوس بود به نسبت با رئیس محله و رئیس محله مرؤوس به نسبت با رئیس مدینه و همچنین تا به رئیس عالم رسد که رئیس رؤسا او بود، و اوست ملک علی الاطلاق، و نظر او در حال عالم و در حال اجزای عالم همچون نظر طبیب بود در شخص و اجزای شخص و همچون نظر کدخدای منزل در حال منزل و اجزای منزل.
حجاب زنان در افغانستان با تحولات سیاسی و نظامی تغییر کرده‌است. امان‌الله، در اولین قانون اساسی افغانستان در سال ۱۳۰۳ اعلام کشف حجاب کرد و ملکه ثریا، اولین زنی بود که در افغانستان حجاب را از سر برداشت. در زمان ظاهرشاه تعداد زنان بدون حجاب افزایش یافت و به طبقات متوسط جامعه رسید و حجاب اختیاری شد. با روی‌کار آمدن نظام جمهوری، در فعالیت‌های سیاسی زنان نیز وقفه ایجاد شد. اما در ذیل حکومت طالبان پوشش برقع (نوعی نقاب) الزامی بود، این در حالی است که این مقوله، موضوعی رسمی و قانونی نیست بلکه همواره فشار اجتماعی شدیدی برای پوشش برقع وجود دارد.
ندارم دل جمعیت، تفرقه به ببین تا چه بیند مه از اجتماعی
و شکی نیست که مصاحبت با صاحب هر صفتی و شنیدن حکایات و افعال او و استماع قصص احوال او باعث قوت مقتضی آن صفت می شود، و به این سبب کسانی که بیشتر اوقات با هم، همنشین هستند، یا در اغلب ازمنه به جهت اجتماعی که با یکدیگر دارند مانند شاگردان یک استاد یا بندگان یک مولی و امرای یک پادشاه غالب آن است که اخلاق ایشان «متلائمه»، و اوصاف ایشان متناسبه هستند، بلکه چنین است در اهل یک قبیله یا یک شهر و لیکن، چون اکثر قوای انسانیه طالب اخلاق رذیله است، انسان زودتر مایل به شر می شود، و میل او به صفات بد آسان تر است از میل به خیرات و از این جهت است که گفته اند: تحصیل ملکات ارجمند به منزله آن است که از نشیب به فراز روند، و کسب صفات ناپسند چنان است که از فراز به نشیب آیند و اشارت به این است آنچه حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم فرموده اند: «حفت الجنه بالمکار و حفت النار بالشهوات» یعنی «رسیدن به درجات بهشت به کشیدن جامهای ناگوار منوط، و دخول آتش جهنم به ارتکاب خواهشهای نفسانی مربوط است».
چون با این طایفه اختلاطی پدید آمد و بااین فرقه انبساطی ظاهر شد و حلاوت علم تن را در بار و دل را در کار کشید، معلوم شد که معجون علم پا زهر حیات و افسون نجات است و هر کجا که مرآن طایفه را اجتماعی بود و بفواید علمی استماع.
ای برق درخشنده برگوی آیا روزگاران وصل دوباره باز خواهد گشت؟ و ما را دوباره اجتماعی خواهد بود و من برسیدن آرزوها آیا سعادتمند خواهم شد؟
سازمان ملل متحد دارای بخشی به نام بخش آمار اجتماعی است که تفاوت میان گروه‌های اجتماعی و کشورها را در مواردی مثل سلامت ٫ شرایط کاری، تحصیل و اسکان بررسی می‌کند.
بخش مهمی از شرکت‌ها و کاربران در اینترنت داده تولید می‌کنند و از این طریق درآمد کسب می‌کنند. صاحبان وب‌سایت‌ها، صاحبان صفحات مختلف در شبکه‌های اجتماعی همه تولیدکننده محتوا هستند. همه این کاربران روش کسب درآمد یکسانی دارند. این روش «بازاریابی محتوا» نام دارد.
همین کاجتماعی فتد بعد ازآن از آن نور مهرش نماند نشان
الکساندر رادیشچف (روسی: Алекса́ндр Никола́евич Ради́щев؛ ۳۱ اوت ۱۷۴۹ – ۲۴ سپتامبر ۱۸۰۲) نویسنده و منتقد اجتماعی اهل امپراتوری روسیه بود.