ارزانی

معنی کلمه ارزانی در لغت نامه دهخدا

ارزانی. [ اَ ]( ص نسبی ) ( در پهلوی : ارژانیک ) منسوب به ارزان. ارزنده. ( رشیدی ) :
گه ِ رفتن صفاهان داد آنرا
که ارزانی است بختش صد جهان را.( ویس و رامین ).به دلی صحبت تو نیست گران
چه حدیثی است بجان ارزانی.انوری. || درخور. لایق. ( بهار عجم ). سزاوار. مستحق. ( بهار عجم ). ازدرِ : قصیر گفت بینی من ببُر وبر پشت من تازیانه زن و مرا با وی دست بازدار. عمروگفت من هرگز این نکنم و تو از من بچنین ارزانی نیستی. ( ترجمه طبری بلعمی ).
گر ایدونکه هستم ز ارزانیان
مرا نام کن تاج و تخت کیان.فردوسی.اگرروزی ترا زشتی نمودم
بدان با مرگ ارزانی نبودم.( ویس و رامین ).بپیچ ای دل که ارزانی بدردی
به پیش آمد تراهر بد که کردی.( ویس و رامین ).بهر کاری تو ده فرمان ایشان
که ارزانی توئی بر داد فرمان.( ویس و رامین ).در ایران نیست جفتی با تو همسر
مگر ویرو که هستت خود برادر...
از آن خوشترنباشد روزگارم
که ارزانی به ارزانی سپارم.( ویس و رامین ).تو ارزانی نه ای اکنون بکویم
چگونه باشی ارزانی برویم.( ویس و رامین ).بنال ای دل که ارزانی بدینی
که هم در این جهان دوزخ ببینی.( ویس و رامین ).هیچ از آن فضل ندادند ترا بهره
بسزاوار ندیدندت و ارزانی.ناصرخسرو.چون درین نوبت رودکی بسمرقند رسید چهارصد شتر زیر بنه او بود و الحق آن بزرگ بدین تجمل ارزانی بود. ( چهارمقاله عروضی ).
دو برادر با هم ارزانی که در قدر آمدند
آن وزارت را مآب و این امارت را مآل.عبدالواسع جبلی.انوری ای سخن تو بسخا ارزانی
گر بجانت بخرند اهل سخن ارزانی.فتوحی.به دلی صحبت تو نیست گران
چه حدیثی است بجان ارزانی...
با فلک یار مشو در بد من
ای بهرنیکوئی ارزانی.انوری.جانی که مرا بی تو بمرگ ارزانیست
گر هست در این تنم ز بی فرمانیست.تاج الدین باخرزی.هست ارزانی بدان آن مهتر آزاده خلق
کز ثنای او زبان در کام ناساید مرا.سوزنی.رومه سوزی مژه بر می کنی از نادانی
ای بهر کندنی و سوختنی ارزانی.

معنی کلمه ارزانی در فرهنگ معین

( ~. )۱ - (ص نسب . ) ارزنده . ۲ - درخور، لایق . ۳ - پیشکش . ۴ - (حامص . ) کم بهایی ، کم - قیمتی .

معنی کلمه ارزانی در فرهنگ عمید

۱. ارزان بودن، کم بهایی.
۲. عطا، بخشش.
۳. (اسم ) پیشکش.
۴. (صفت نسبی، منسوب به ارزان ) درخور، لایق، شایسته، مستحق.
۵. (صفت نسبی، منسوب به ارزان ) فقیر، درویش: به ارزانیان بخش هرچت هواست / که گنج تو ارزانیان را سزاست (فردوسی: ۶/۲۶۰ )، چو بخشی به ارزانیان بخش چیز / که ایدر نمانی تو بسیار نیز (فردوسی: ۴/۳۳۷ ).
* ارزانی داشتن (کردن ): (مصدر متعدی ) پیشکش کردن چیزی به کسی، عطا کردن، بذل کردن، بخشیدن.

معنی کلمه ارزانی در فرهنگ فارسی

۱ - ( صفت ) ارزنده. ۲ - درخور یق سزاوار مستحق . ۳ - درویش بی نوا نادر . ۴ - صالح ( مقابل طالح ) سزا ( مقابل ناسزا ) اهل . ۵ - پیشکش . ۶ - کم بهایی کم قیمتی مقابل گرانی . ۷ - آسانی سهولت . ۸ - فراخی فراوانی . یا سال ارزانی . سالی که زندگی فراخ و خواربار و کا کم بها و فراوانست . ۹ - دستوری اجازه اذن رخصت .
منسوب به ارزن شهریست بدیار بکر

معنی کلمه ارزانی در ویکی واژه

ارزنده.
درخور، لای
پیشکش.
کم بهایی، کم - قیمتی.

جملاتی از کاربرد کلمه ارزانی

متروپل: یعنی کشور امپریالیستی صاحب مستعمره، انحصارات بزرگ کشور متروپل با نیروی عظیم مالی و صنعتی خود سد کلانی به حساب غارت و بهره‌کشی از مستعمرات به دست می‌آورند. به علت بازوی کار ارزان، کثرت منابع طبیعی و ارزانی مواد خام، سرمایه‌گذاری متروپل در مستعمره سودهای افسانه ای به بار می‌آورد. هم‌زمان با غارت آشکار مردم این سرزمین‌ها و ثروت‌های ملی آنان، کشور مستعمره به زایده کشاورزی و مولد مواد خام متروپل مبدل می‌شود.
درست همان‌طور که مردوک پیش از این از بر تخت نشستن کوروش در ایران خشنود شده بود (سطر ۱۴)، در اینجا نیز کوروش می‌گوید مردوک از کارهای نیک او در بابل شادمان است. مردوک به پاداش این کارهای نیک به کوروش و پسرش کمبوجیه (همتای پرهیزکار ولیعهد شرور بابلی) و سپاهیان پیروزمند او برکت ارزانی می‌دارد (سطرهای ۲۶–۲۸). درست همان‌طور که مردم و بزرگان بابل بر پاهای کوروش بوسه می‌زدند (سطر ۱۸) او می‌گوید که همهٔ شاهانی که بر تخت نشسته‌اند از مدیترانه تا خلیج فارس و شاهان چادرنشین سرزمین آمورو، همه باج به بابل می‌آوردند و بر پاهایم بوسه می‌زدند (سطرهای ۲۸–۳۰).
پس از آنکه ارتش عراق به دنبال حملات گسترده شبه نظامیان داعش از شهر کرکوک خارج شد، نیروهای پیشمرگه حکومت اقلیم کردستان عراق کنترل این شهر نفت‌خیز را به دست گرفتند. بارزانی تأکید کرد: «پیشمرگ‌های کرد از مناطقی که اکنون تحت کنترل آنهاست خارج نخواهند شد.» پیشتر بارزانی با ادعای این مسئله که کرکوک جزو منطقه کردستان عراق است گفته بود که اقلیم کردستان عراق مجبور نیست بهای سیاست‌های اشتباه بغداد را بپردازد.[نیازمند منبع]
پس از آنکه ارتش عراق به دنبال حملات گسترده شبه نظامیان داعش از شهر کرکوک خارج شد، نیروهای پیشمرگه حکومت اقلیم کردستان عراق کنترل این شهر نفت‌خیز را به دست گرفتند. بارزانی تأکید کرد: «پیشمرگه‌های کرد از مناطقی که اکنون تحت کنترل آنهاست خارج نخواهند شد.» پیشتر بارزانی با ادعای این مسئله که کرکوک جزو منطقه کردستان عراق است گفته بود که اقلیم کردستان عراق مجبور نیست بهای سیاست‌های اشتباه بغداد را بپردازد.[نیازمند منبع]
خردمندی و وجدان به آن‌ها ارزانی شده و بایسته‌است تا با یکدیگر عادلانه و برادرانه رفتار کنند.
ای درم یافته از دست تو ارزانی ای کرم داشته ایزد بتو ارزانی
گرانبهاست گل اندر چمن ولی مشتاب بَدَل کنند به ارزانی این گرانی را
تا که در من‌یزید دور بود روی نرخ امل به ارزانی
در ۲۵ اسفند ۱۳۹۲ مسعود بارزانی بخشنامه‌ای برای تبدیل شهرستان حلبچه به استان ابلاغ کرد و حلبچه نوزدهمین استان عراق شد.
اتحادیه میهنی کردستان که نیروهای نظامی‌اش هنوز تا حد زیادی منطقه کرکوک را کنترل می‌کرد، با امضای یک توافق، تسلیم دولت فدرال حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق شد. اتحادیه میهنی (طالبانی‌ها) در صحنه سیاسی کردستان عراق توسط حزب دموکرات کردستان (بارزانی‌ها) به حاشیه رانده شده و از نظر مالی هم مورد تبعیض واقع می‌شوند. این امر باعث بی‌انگیزگی آن‌ها در جلوگیری از پیشروی نیروهای عراقی به منطقه کرکوک شد. بارزانی‌ها اتحادیه میهنی را در از دست دادن کرکوک مقصر می‌دانند و اتحادیه میهنی این باخت و زیان را نتیجه سوءمدیریت سیاسی بارزانی قلمداد می‌کنند.
حضور حضرتت ارزانیم دار که من غایب شدن طاقت ندارم
صبح ارزانی خورشید که چون شمع مرا سرمه روشنی از فیض شب تاری هست
میوه خلد به کوته نظران ارزانی دست امید من و سیب زنخدان کسی
با روشن شدن همکاری یکی از افراد خانواده دکتر قاسملو با ساواک و اخراجش از کمیته مرکزی، اختلاف بین دو جناح حزب بالا می‌گیرد و کمیته اجرایی رو می‌آید. در سال ۱۳۴۳ با کمک ملا مصطفی بارزانی کنگره دوم حزب دموکرات کردستان ایران در روستای سونی کردستان عراق به صورت مخفی برگزار می‌شود و عبدالله اسحاقی با نام مستعار احمد توفیق به عنوان دبیرکل حزب دمکرات کردستان ایران انتخاب می‌شود و بدین صورت کمیته اجرایی جای پای خود را محکم می‌کند.
و کارهای خلایق بخلاف آن بر انواع مختلف و فنون متفاوت رود، اتفاق دران معتبر نه استحقاق، گاه مجرمان را ثواب کردار مخلصان ارزانی می‌دارند و گاه ناصحان را بعذاب زلت جانیان می‌نمایند و هوا بر احوال ایشان غالب و خطا در افعال ایشان ظاهر و نیک و بد و خیر و شر نزدیک ایشان یکسان .
عاشقان درد و غمت را به خدایی خدا به دو صد جان بخریدند و هنوز ارزانی
آلفا-پی‌وی‌پی مادهٔ مؤثرهٔ موجود در داروهای مخدری است که تحتِ عنوانِ «نمک‌های حمام» فروخته می‌شود. در ایالت فلوریدا به آن «فلاکا» و در سایر ایالت‌های آمریکا بدان «گِرَوِل» می‌گویند و قیمت آن به ارزانیِ ۵ دلار در هر دوز است. بنا به گزارشِ یک آزمایشگاه محلی در یکی از بخش‌های ایالت فلوریدا، میزان ردیابی این مادهٔ شیمیایی در داروهای کشف و ضبط‌شده، از «صفر» در ماه‌های ژانویه و فوریه ۲۰۱۴، به «۸۴» در سپتامبر همان سال افزایش داشته‌است.
اولین شورش‌های بزرگ بارزانی در سال ۱۹۳۱ پس از آن رخ داد که مصطفی بارزانی، یکی از برجسته‌ترین رهبران کرد و برادر احمد در کردستان عراق، موفق شد تعدادی دیگر از قبایل کرد را که سلطنت او را زیر سؤال می‌بردند، شکست دهد.
بیا کندند بارت تا نینگاری که بی توشی گران کردند سنگت تا نپنداری که ارزانی
من بودم و دیدنی چو این هم منع است آن نیز به یاران دگر ارزانی