اردش
معنی کلمه اردش در لغت نامه دهخدا

اردش

معنی کلمه اردش در لغت نامه دهخدا

اردش. [ اَ رَ دُ ] ( اِ ) نام مقدار معینی است از گناهان بزعم فارسیان. ( برهان قاطع ) ( آنندراج ).
اردش. [ اَ دَ ] ( اِخ ) شهریست قدیم به ارمنستان و پایتخت آن. موقع وی بر کنار نهر الرس بمسافت 68 میلی جنوب شرقی اریوان و آنرا ارضاشاش والی ارمینیه کبری 187 ق. م. بنا کرد و سپس شهر بسوخت و باز بنا شد و آنگاه ایرانیان به سال 370 م. آنرا تصرف کردند و جانبی از آنرا خراب کردند و سکنه آنرا اسیر گرفتند و در آن وقت در اردش 9000 خانه یهود و 40000 خانه ارمنیان بود و سکنه آن 190000 باشد و متناوباً این شهر بارها خراب و آباد گشته و امروزه قصبه ایست کوچک. ( ضمیمه معجم البلدان ).
اردش. [ اَ دِ ] ( اِخ ) ( رود... ) رودیست به فرانسه بطول 112 هزارگز. منبع آن سِوِن است و برود رُن ریزد.
اردش. [ اَ دِ ] ( اِخ ) ولایتی است در جنوب شرقی فرانسه. مساحت آن 2134 میل مربع و ارتفاع آن از سطح دریا 70 تا 1800 گز است ، از صادرات آن حریر نیکو و انواع حیوانات و شمع و پنیر و مقوا و غیره است و در آن آتشفشانهای بسیار است و پیوسته روائح گوگردی از آن متصاعد است و در حضیض آنها چشمه های آب گرم بسیار است و در کوههای این ناحیه معادن بسیار از نقره و قلع و ارزیر و آهن و رخام و ذغال سنگ یافت شود و بهترین کارخانه های فرانسه در این ولایت باشد و محصولات زراعتی آن کم و اهم آن سیب زمینی و انجیر و زیتون ، و درخت توت در آن فراوان است و کرم ابریشم در آنجا بسیار تربیت شود و مواشی آن زیاده است و مصنوعات آن فراوان و نیکوست مانند کاغذسازی و ماهوت سازی و کلاه دوزی و دستکش و غیره.

معنی کلمه اردش در فرهنگ فارسی

رودی است بفرانسه

معنی کلمه اردش در دانشنامه عمومی

آردش. آردش ( به فرانسوی: Ardèche ) هفتمین شهرستان فرانسه است.
شهرستان آردش در جنوب این کشور قرار دارد.
این شهرستان زیرمجموعه ناحیه رون - آلپ می باشد .
مساحت این شهرستان ۵٬۵۲۹ کیلومتر مربع و جمعیت آن ۳۰۹٬۴۵۶ نفر است.
معنی کلمه اردش در فرهنگ فارسی
معنی کلمه اردش در دانشنامه عمومی

جملاتی از کاربرد کلمه اردش

آرامگاه اردشیر یکم گوری صخره‌ای در کوه حاجی‌آباد نقش رستم است که در بلندای ۲۶ متری از تراز زمین جای گرفته‌است. اردشیر یکم در سال ۴۶۵ پیش از میلاد به تخت نشست و پس از ۴۰ سال پادشاهی، در سال ۴۲۴ پیش از میلاد در سن ۶۰ سالگی به مرگ طبیعی درگذشت و در این آرامگاه که در دل کوهی سنگی تراشیده بود جای گرفت.
تبریز شمس دینی گر داردش امینی با دیده یقینی در غیب وانمودی
بر آیین دهد دخترش را بدوی بداردش با ناز و با آبروی
که بود جاهش از دگر کس بیش داردش شه عزیز و خاصه خویش
اگرچه این مکان به آرامگاه قاسم پسر موسی کاظم مشهور است، ولی مورخین در این موضوع اختلاف نظر دارند. اردشیر برزگر در بازدید میدانی خود از این مکان می‌نویسد:
بیامد ز قلب سپاه اردشیر چکاچاک برخاست و باران تیر
آن سپهر ایوانکه از بخت بلند داردش کیوان به صد اخلاص پاس
آخرین حاکم شاخهٔ اسپهبدیه باوندیان، شمس‌الملوک رستم، برادرزن «شهریار بن کین‌خواز» بوده‌است. پسر شهریار هم «کین‌خواز» نام داشت و اردشیر پسر اوست. به عبارتی مادربزرگ اردشیر خواهر اسپهبد رستم پنجم بوده‌است.
یک حساب توییتری با نام اردشیر زاهدی با بیش از ۷۰۰۰ دنبال کننده، مدتی نقل قول‌هایی از وی را در حمایت غیرمستقیم از نظام جمهوری اسلامی ایران منتشر می‌نمود که برخی از رسانه‌های داخل ایران نیز این مطالب را باز نشر می‌کردند. این در حالی است که اردشیر زاهدی در گفتگو با وبسایت ایران‌وایر، داشتن حساب توییتر و انتساب نظرات و جملات منتشر شده در آن را به وی تکذیب نمود و آن را سوءاستفاده از نامش خواند. این حساب توییتری پس از چندی غیرفعال شد.
کتابی به نام خاطرات اردشیر زاهدی بیان گر خاطرات وی از دوران کودکی تا زمان استعفای فضل‌الله زاهدی از نخست‌وزیری توسط نشر کتاب‌سرا در ایران چاپ و انتشار یافت.
میر بابک در ظلال دولتش اردشیر بابکان باد از ظفر
گمانی نبردم که از اردشیر یکی نامجوی آید و شهرگیر
اردشیر سوم در سده دوم میلادی شاه پارس، یک دولت خراجگزار شاهنشاهی اشکانی، بود. او فرزند و جانشین منوچهر یکم بود.
وزان پس دمان اردشیر جوان جهان تنگ بگرفت بر اردوان
افسانه شهر قالی یک فیلم بلند انیمیشن تلویزیونی به نویسندگی و کارگردانی حمیدرضا حافظی باصدا پیشگی اردشیر منظم (مدیر دوبلاژ)، جواد پزشکیان، علی‌همت مومی‌وند و افشین زی نوری است که در بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم های کودکان و نوجوانان اصفهان در دو بخش مسابقه ایران و بین‌الملل (سال ۹۳) به نمایش درآمد. این پویانمایی با الهام از اساطیر و افسانه های ملی و متأثر از نقش و رنگ فرش های ایرانی ساخته شده و حضوری چشمگیر در جشنواره های فیلم داشته است.
چو بشنید بگزید شاه اردشیر جوانی گرانمایه و تیزویر
این دوره مربوط به زمانی می‌شود که روایت اساطیری ایرانی با داده‌های تاریخی ملموس مانند سنگ نبشته‌ها و متون یونانی منطبق می‌شود؛ یعنی سقوط ایران به‌دست اسکندر. با اینحال روایت ایرانی دوران حکومت اسکندر و یونانیان را بسیار کوتاه دانسته، هیچ زمانی برای سلوکیان فرض نکرده و دوره چهارصد و پنجاه ساله فرمانروایی خاندان اشکانی را تنها دویست سال برآورد کرده‌است. داده‌های پایانی دوران اشکانیان در اساطیر ایران به نبرد اردوان پنجم و شاهزاده پارسی یعنی اردشیر بابکان پرداخته که با آنچه در متون لاتین و ارمنی آمده یکیست. بعد از آن دوره ساسانی آغاز می‌شود که برآمده از تبار کیانیان معرفی می‌شوند.
اردشیر زاهدی در این گفت‌وگو که در مخالفت با تحریم‌ها سخن می‌گفت، این مدعا را بیان داشت که نظام جمهوری اسلامی برخلاف نظام پهلوی که وارد کننده هواپیما بود، قادر به ساخت هواپیماست. این گفته‌های اردشیر زاهدی توسط برخی از منابع، گمراه‌کننده توصیف شده‌است.
اسرائیل به ترور چند دانشمند هسته‌ای ایران مانند اردشیر حسین پور، مسعود علی‌محمدی، مجید شهریاری، فریدون عباسی، مصطفی احمدی روشن و محسن فخری‌زاده از سوی دولت ایران متهم شده‌است. مقامات رسمی آمریکایی تأیید کرده‌اند که سازمان مجاهدین خلق ایران تحت حمایت اسرائیل این ترورها را انجام داده‌است. چند منبع اروپایی دست داشتن موساد در این ترورها را تأیید کرده‌اند. از جمله روزنامه انگلیسی زبان ایندیپندنت در مقاله‌ای تحت عنوان «کشنده‌ترین ترورکنندگان جهان» از موساد با نام «ماشین قاتل بی‌رحم اسرائیل» نام برده‌است و با برشمردن ترورها گفته‌است که «در همه این ترورها امضای سرویس مخفی اسرائیل دیده می‌شود».
شنیده بودم کوهی که دارد آهن را ندیده بودم کوهی که داردش آهن