ارجمندی

معنی کلمه ارجمندی در لغت نامه دهخدا

ارجمندی. [ اَ م َ] ( حامص مرکب ) گرانبهائی. || عزّ. عِزّت. ( زوزنی ). عزازت. ذوآبة. ( منتهی الارب ). مقابل ِ ذُل و ذلّت و خواری : هو فی عِز و مَنعة؛ یعنی او در ارجمندی است و با خود حمایت کنندگان و پشتی دهندگان دارد. هو فی عِز مَنیع؛ او در عزّت و ارجمندی است. اخسن الرجل ؛ خوار گردید بعد ارجمندی. مریرة؛ ارجمندی نفس. ( منتهی الارب ) :
به کسری چنین گفت کای شهریار
جهان را بدین ارجمندی مدار.فردوسی.|| کَرامت. ( منتهی الارب ). بزرگواری. || فضیلت. || قدر. منزلت. شوکت : کُوفان و کَوْفان ؛ ارجمندی و شوکت. ( منتهی الارب ). || لیاقت. شایستگی. || آبرومندی.

معنی کلمه ارجمندی در فرهنگ عمید

بزرگواری، عزت.

معنی کلمه ارجمندی در فرهنگ فارسی

۱ - گرانبهایی پربهایی . ۲ - بزرگواری کرامت . ۳ - عز عزت عزیزی مقابل ذلت خواری . ۴ - لیاقت شایستگی . ۵ - بی نیازی توانگری . ۶ - وقار . ۷ - خرمی سرسبزی . ۸ - جوانمردی سخاوت . ۹ - نجابت اصالت . ۱٠ - دانایی هوشیاری خردمندی .

جملاتی از کاربرد کلمه ارجمندی

طبقه اجتماعی با زبان ارجمندتر همبستگی دارد و مطالعات در جوامع مختلف نشان داده‌است که گاه اعضای یک طبقه اجتماعی پایین‌تر سعی در تقلید از زبان افراد طبقات بالاتر دارند تا نگذارند زبان متفاوت آن‌ها هویتشان را بسازد. رابطه میان زبان و هویت‌سازی در نتیجه ارجمندی، زبان جنسیت‌ها و نژادهای مختلف را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
کتاب منطق دهم انسانی نوشتن مطلب:عارفه ارجمندی
«گوبینو می‌نویسد: «ایرانیان قومی باستانی‌اند و چنان‌که خود می‌گویند، شاید، کهن‌ترین ملت جهان‌اند که حکومتی منظم داشته‌اند و بر روی زمین همچون ملتی بزرگ عمل کرده‌اند. این حقیقت در ذهن هر خانواده ایرانی حضور دارد و تنها گروه‌های درس خوانده نیستند که این مطلب را می‌دانند و آن را بیان می‌کنند. حتی مردمان طبقات بسیار پایین نیز همین سخنان را تکرار می‌کنند و آن را موضوع گفتگوهای خود قرار می‌دهند. این مطلب شالوده استوار حس برتری آنان و یکی از اندیشه‌های عمومی و بخش ارجمندی از میراث معنوی آنان است. گاه شنیده‌ام که به تعارف می‌گویند که فرانسویان عالی‌ترین نمونه نظام پادشاهی کهن اروپایی را به وجود آورده‌اند و از این حیث به ایرانیان شباهت دارند.»
یکی ارجمندی بود کشته خوار چو با شاه گیتی کند کارزار
تا نشد آیینه خاکستر نشین، رویی ندید کرده هرکس خاکساری، ارجمندی یافته
وجود گویش‌های ارجمند در نتیجه رابطه بین ارجمندی یک گروه از مردم و زبانی است که آن‌ها استفاده می‌کنند. به‌طور کلی، زبان یا گونهٔ مورد استفاده گروه ارجمندتر و ارزشمندتر، از ارج و اعتبار بیشتری برخوردار است. سطح ارجمندی یک گروه همچنین می‌تواند در این که زبان آن‌ها یک زبان متمایز تلقی شود یا گویش/گونه (دلالت بر این دارد که این گویش/گونه ارزش کافی برای زبان مستقل بودن را ندارد) باشد نیز تأثیر می‌گذارد.
بس سربلندی، بس ارجمندی گه در تشهد، گه در قیامی
سربلندیش نخل بی ثمری است ارجمندیش گلبنی همه خار
تا پیش از پروژه‌ٔ دولت-ملت سازی در اتحاد جماهیر شوروی و تشکیل ازبکستان شوروی، دانستن و پایبند بودن به قانون هماهنگی واکه‌ای در گفتار، نشان تسلط شخص بر زبان زبان ترکی و نشان ارجمندی بود. زبان فرهنگ و ادب ترکی در آن زمان، زبان جغتایی بود که در آن، مثل سایر زبانهای ترکی، قانون هماهنگی واکه‌ها رعایت می‌شد.
تا پیش از پروژهٔ دولت-ملت سازی در اتحاد جماهیر شوروی و تشکیل ازبکستان شوروی، دانستن و پایبند بودن به قانون هماهنگی واکه‌ای در گفتار، نشان تسلط شخص بر زبان زبان ترکی و نشان ارجمندی بود. زبان فرهنگ و ادب ترکی در آن زمان، زبان جغتایی بود که در آن، مثل سایر زبانهای ترکی، قانون هماهنگی واکه‌ها رعایت می‌شد.
ارج ما از ارجمندیهای او ما همه از نقشبندیهای او
آیدین ارجمندی (زادهٔ ۵ فروردین ۱۳۶۷ در تهران) طراح و کارتونیست ایرانی است. او تا کنون موفق به دریافت جوایز زیادی در رده ملی و بین‌المللی شده و عضو رسمی کنسرسیوم جهانی طراحی، باشگاه جهانی دیزاین، انجمن بین‌المللی صنایع خلاق، و مجمع بین‌المللی طراحان می باشد.
کنندش با هزاران ارجمندی به عقد ان زمرد عقد بندی
به آن مهر سپهر ارجمندی ختام خواجگان نقشبندی
اروپائیان به این کتاب بیشتر از مورخین شرق اهمیت می‌دهند؛ به دلیل آنکه محتویات آن مجموعه مشاهدات و اتفاقاتی است که رازی برأی‌العین دیده و این بزرگ‌ترین و مهم‌ترین وجهی است که «حاوی» را بر سایر کتب طبی اسلامی مزیت و برتری می‌دهد و رازی در این کتاب جمیع عقاید اطباء یونان و ایران و عرب و روم را تا زمان خود با عملیات و نظریات خویش جمع‌آوری کرده و منبعی عالی برای پی بردن به مقام وی می‌باشد و به این دلیل در تاریخ طب، رتبه ارجمندی را داراست.
سعادت نامۀ اختر بلندی به ذکر پیر یابد ارجمندی
ارجمندیه، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان زرند در استان کرمان ایران است.
سوی پایگاه بلندی رسی بدان حضرت ارجمندی رسی
طلب می کن به صدر ارجمندی ز تعظیم فرودان سربلندی
محمّد بن سَلّام جُمَحی با کنیهٔ ابوعبدالله (۷۵۷، بصره - ۸۴۶م، بغداد) ادیب و زبان‌شناس عراقی در دورهٔ اول عباسی بود که بیشتر برای شعرشناسی‌اش (شعر روایی) شهرت یافت. ابن ندیم در الفهرست آثاری از او یاد کرده‌است که از میان آن‌ها طبقات الشعراء مهم‌ترین است؛ «اثری که شهرت ابن سلام و ارجمندی او در تاریخ ادبیات عربی، در نقد و در تاریخ تألیف به زبان عربی را نمایان می‌سازد.».