ارجمند

ارجمند

معنی کلمه ارجمند در لغت نامه دهخدا

ارجمند. [ اَم َ ] ( ص مرکب ) مرکب از ارج و مند، چه ارج قدر و قیمت و مند کلمه ایست که دلالت بر داشتن کند مثل دولتمند و سعادتمند. ( از فرهنگی خطی ). باارج. باارزش. صاحب قیمت. ( غیاث اللغات ). قیمتی. ( آنندراج ). ثمین. گرانبها. ( آنندراج ). پُربها. ( اوبهی ). نفیس :
بدرویش بخشیم بسیار چیز
اگرچند، چیز ارجمند است نیز.فردوسی.مرا با چنین گوهرارجمند
همین حاجت آید بگوهرپسند.نظامی.جز آن چار پیرایه ارجمند
گرانمایه های دگر دلپسند.نظامی. || باقدر. صاحب قدر و منزلت. ( آنندراج ). صاحب مرتبه. ( غیاث اللغات ). بزرگوار. ( اوبهی ). بلندمرتبه. بااعتبار. مُعتبر. گرانمایه. ( اوبهی ). شریف. مدیخ. مادِخ. متمادخ. ( منتهی الارب ). هدی. ( منتهی الارب ) :
بشهر اندر آمد چنان ارجمند
به پیروزی شهریار بلند.فردوسی.همه لشکر از بهر آن ارجمند
زبان برگشادندیکسر ز بند.فردوسی.بدانگه شود تاج خسرو بلند
که دانا بود نزد او ارجمند.فردوسی.از آن جایگه کآفتاب بلند
برآید کند خاک را ارجمند.فردوسی.بدانش بود شهریار ارجمند
نه از گنج و مردان و تخت بلند.فردوسی.که مردم بمردم بود ارجمند
اگرچند باشد بزرگ و بلند.فردوسی.تو او را بدل ناهشیوار خوان
و گر ارجمندی بود خوار خوان.فردوسی.تن آنگه شود بیگمان ارجمند
سزاوار شاهی و تخت بلند
کز انبوه دشمن نترسد بجنگ
بکوه از پلنگ و به آب از نهنگ.فردوسی.همه گوش دارید پند مرا
سخن گفتن سودمند مرا
بود بر دل هرکسی ارجمند
که یابد از او ایمنی از گزند.فردوسی.بماند بگردنْت سوگند و بند
شوی خوار و ماند پدرت ارجمند.فردوسی ( گفتار ابلیس بضحاک ).ببینیم تا این سپهر بلند
کرا خوار دارد کرا ارجمند.فردوسی..... که من دختری دارم اندر نهفت
که گربیندش آفتاب بلند
شود تیره از روی آن ارجمند.فردوسی.هنر خوار شد جادوئی ارجمند
نهان راستی ، آشکارا گزند.فردوسی.نه از تخت یاد و نه جان ارجمند
فرودآمد از بام کاخ بلند.

معنی کلمه ارجمند در فرهنگ معین

(اَ جú یا جُ مَ ) [ په . ] (ص مر. ) ۱ - باارزش ، گرانبها. ۲ - عزیز، گرامی ، شایسته .

معنی کلمه ارجمند در فرهنگ عمید

۱. باارزش، گران بها.
۲. صاحب قدر و قیمت، عزیز، گرامی، بزرگوار: ببینیم تا این سپهر بلند / که را خوار دارد که را ارجمند (فردوسی: ۴/۲۰۰ ).
۳. مهم، شاخص، عالی.
۴. [قدیمی] لایق، درخور.

معنی کلمه ارجمند در فرهنگ فارسی

باارج، باارزش، گرانبها، صاحب قدروقیمت، عزیزوگرامی، بزرگوار، ارجمندی: گرانبهایی، بزرگواری، مقابل خواری
( صفت ) ۱ - با ارج با ارزش صاحب قیمت ثمین گرانبها پربها نفیس . ۲ - با قدر صاحب قدرو منزلت صاحب مرتبه بزرگوار بلند مرتبه با اعتبار معتبر گرانمایه شریف . ۳ - عزیز گرامی معزز محترم مقابل خوار . ۴ - در خور سزاوار یق قابل شایسته ارزنده . ۵ - بی نیاز غنی توانگر . ۶ - با وقار موقر . ۷ - خرم سرسبز . ۸ - جوانمرد بلند همت سخی . ۹ - نجیب اصیل نژاده . ۱٠ - دانا هوشیار خردمند .
موضعی در کنار راه آمل بتهران

معنی کلمه ارجمند در فرهنگ اسم ها

اسم: ارجمند (پسر) (فارسی) (تلفظ: arjmand) (فارسی: اَرجمند) (انگلیسی: arjmand)
معنی: باارزش، گرامی، گرامی و عزیز، دارای قدر و منزلت، محترم، بزرگوار، شریف، قیمتی، گران بها، مهم، با اهمیت، عالی، ( در قدیم ) لایق، شایسته، سزاوار، در خور، مورد قبول، ( در قدیم ) همراه با شکوه و جلال

معنی کلمه ارجمند در دانشنامه عمومی

ارجمند (فیروزکوه). اَرجُمَند شهری است در استان تهران ایران. این شهر در بخش ارجمند از توابع شهرستان فیروزکوه قرار دارد. زبان مردم این شهر طبری ( مازندرانی ) است.
جمعیت این شهر در سال ۱۳۹۵، برابر با ۱۹۰۳نفر بوده است.
از میان ۱۰ شهری که در مدّت دهه ۱۳۸۵–۱۳۷۵ به شهرهای استان تهران افزوده شده اند، ارجمند کوچک ترین آن ها است.
منطقهٔ پیرامون شهر ارجمند منطقه ای ست ییلاقی و کوهستانی با رودهای فراوان و بلندی های برفگیر که به کوه دماوند مشرف می باشد. آب و هوای آن سردسیری و کوهستانی، سرسبز با آب فراوان است و رودخانهٔ نم رود که بر روی آن سد نم رود ساخته شده است از نزدیکی آن می گذرد. سرشاخه های این رود رودهای فرح رود، قزقان چای و ورسخواران هستند.
از روستاهای دیدنی پیرامونی ارجمند روستای لزور است. بقعه های امام زادگان دوازده تن که در انتهای شمال غرب شهر ارجمند در فاصله ۳۵ کیلومتری شمال غرب فیروزکوه قرار دارند نیز از دیدنی های این شهر است.

معنی کلمه ارجمند در دانشنامه آزاد فارسی

شهری در استان تهران، شهرستان فیروزکوه، و مرکز اداری بخش ارجمند. با ارتفاع ۲,۱۸۰ متر، در منطقه ای کوهستانی، در ۲۳کیلومتری شمال غربی فیروزکوه، در درّۀ نمرود، و سر راه فیروزکوه به لزور، قرار دارد. اقلیم آن سرد و نیمه خشک است. جمعیت آن ۱,۷۰۰ نفراست (۱۳۸۵).

معنی کلمه ارجمند در ویکی واژه

با ارزش، گرانبها. عزیز، گرامی، شایسته. اَرجُمَند. در دخمه بستند بر شهریار/ شد آن ارجمند از جهان زار و خوار. «فردوسی»

جملاتی از کاربرد کلمه ارجمند

زبان برگشودند کای ارجمند به رایت سپهر برین پای‌بند
امامزادگان محمد و احمد مربوط به سدهٔ ۷ و ۸ ه.ق است و در شهرستان فیروز کوه، بخش ارجمند، روستای ارجمند واقع شده و این اثر در تاریخ ۷ مهر ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۶۳۵۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
اریک سرخ در آن سامان دولتی پدید آورد و اکنون که هم دارای ارجمندی هم دارایی بود به خود لقب سرکرده برتر را داد.
کتاب دیگری که می‌توان آن را در کنار ترجمه رساله قشیریه از مشهورترین و ارجمندترین کتابهای عرفانی به‌شمار آورد، «کشف‌المحجوب» تألیف ابوالحسن علی بن عثمان هجویری (متوفی حدود ۴۵۰ق) است. این کتاب که هجویری آن را در پاسخ پرسش‌های ابوسعید هجویری نگاشته‌است، شامل مطالب و اطلاعات بسیار باارزشی است که به اقتضای موضوع، گاه با دلایل و شواهد و استدلال‌های علمی و عرفانی و نقد و نظر همراه است.
اردشیر امیرارجمند مشاور میرحسین موسوی در گفتگو با جرس گفت: «نگذارند تفکر مردم نسبت به کل سپاه تغییر کند و از یک نیروی حامی مردم به یک نیروی سرکوبگر تبدیل شود». وی افزود: «بزرگداشت شهدای جنبش در یک مراسم غیردولتی و خودجوش و مردمی، خواست مشروع و عمومی است».
یا در آن از سینه ی یک ارجمند نعره ی الله اکبر شد بلند
سزاوار بخت‌ارجمندی نیم همین عیب من بس، که هندی نیم
از آن سو جهان پهلو ارجمند خلیده روان بود در زیر بند
اطلاعات بانوان یا بانوان نخستین مجله منتشرشده ویژه بانوان در تهران بود. این مجله اولین بار در ۱۲ فروردین ۱۳۳۶ در تهران با صاحب امتیازی و مدیر مسیولی قدسی امیرارجمند «مسعودی» به چاپ رسید. این مجله که به وسیلهٔ روزنامه اطلاعات در دوران حکومت محمدرضا پهلوی منتشر می‌شد، مطالبی در مورد سلبریتی‌ها، خانواده سلطنتی، سلامتی، زیبایی و دیگر مباحث مربوط به زنان مطلب منتشر می‌کرد.
ز بس حسرت آن کف ارجمند قلمها به سینه الف میکشند
فرمان بزالی ار دهد آن میر ارجمند کاندر جدال خصم دغا را کشد به بند
روان بس ارجمند و بس عزیزست چرا نزدت کم از نیمی پشیزست
ارجمندخواه عضو تیم ملی وزنه‌برداری زنان ایران اعزامی به مسابقات قهرمانی وزنه‌برداری جهان ۲۰۱۹ بود. (به همراه الهام حسینی، پوپک بسامی، پریسا جهانفکریان).این برای نخستین بار بود که تیم زنان ایران در مسابقات جهانی این رشته شرکت می‌کرد.
گریزنده گر نام کردی بلند بدی پیش پیشینیان ارجمند
ز شاهان کی چنو دیگر بزرگ و ارجمندستی که رادی و بزرگی را سزاوار و پسندستی
برای خمینی توسعه وسیله بود نه هدف نهایی. هدف از توسعه، به وجود آوردن یک «امت اسلامی» واقعی بود. سعید امیرارجمند نقل کرده‌است که خمینی در ۲۴ اوت ۱۹۷۹ گفته «اقتصاد مال خر است. مردم ما برای اسلام انقلاب کرده‌اند نه خربزه» در منبعی دیگر این موضوع به صورت «اقتصاد برای الاغ نیز دارای اهمیت است» نقل شده‌است. خمینی با این جمله جایگاه اقتصاد را در مرتبه پایینی قرار داده‌بود.
بجنبید از جا چو کوه بلند بیامد بر پهلو ارجمند
هم چنین پس از مخالفت وزارت کشور با صدور مجوز برای تظاهرات ۲۵ بهمن اردشیر امیرارجمند، مشاور حقوقی میرحسین موسوی و اسماعیل گرامی مقدم سخنگوی حزب اعتماد ملی و مشاور مهدی کروبی در مصاحبه‌هایی جداگانه با شبکه بی‌بی‌سی فارسی اعلام کردند که دیگر نیازی به مجوز نیست و راهپیمایی در هر صورت برگزار می‌شود.
از فیلم‌هایی که وی در آن نقش داشته‌است، می‌توان به بی‌غیرت ارجمند، ۱۹۰۰، ولکان، پسر ژوپیتر، لیبرتین، بیا درباره زن‌ها حرف بزنیم، سبقت، یک داستان عاشقانه، اسب عریان، میهمان و ماجرای ماتئی اشاره کرد.
در این دسته ( ۶۴ کیلوگرم) از مسابقات قهرمانی آسیا 2019 کلا" 16 شرکت کننده حضور داشتن که ارجمند خواه در پایان شانزدهم (آخر) شد.