ارثی

معنی کلمه ارثی در لغت نامه دهخدا

ارثی. [ اِ ] ( ص نسبی ) منسوب به ارث. موروثی.
ارثی. [ اَ ثا ] ( ع ص ) مردی که استواری و اِحکام کار را نتواند. ( منتهی الارب ).

معنی کلمه ارثی در فرهنگ فارسی

( صفت ) منسوب به ارث موروثی .
مردی که استواری و احکام کار را نتواند

جملاتی از کاربرد کلمه ارثی

نزاریا تو و تسلیم و بنده فرمانی نه حارثی که کنی از قبول امر ابا
- ناهنجاری‌های نادر متابولیکی ارثی
وقتی زمان آن رسید که پدرشان وارثی شایسته برای ثروت خانوادگی انتخاب کند، کریستین به دلیل مشکل مواد مخدر و همجنس‌گرا بودن خود به‌طور خودکار از کار برکنار شد.
نقش خود بگذار و نقش دوست گیر تا بدانی سر «خیرالوارثین »
استئودیستروفی ارثی آلبرایت را نوعی «کم‌کاری کاذب غده پاراتیروئید» می‌دانند؛ چرا که واکنشِ کلیه به گونه‌ای است که گویی هورمون پاراتیروئید وجود ندارد. در حقیقت، سطح خونیِ هورمون پاراتیروئید در «کم‌کاری کاذب غده پاراتیروئید» افزایش می‌یابد که علتش پائین‌بودنِ پایدارِ سطح کلسیم خون (هیپوکلسمی) است.
و من اندر مذهب حارثیان طرفی از مقامات بیان کرده‌‌ام و میان حال و مقام فرقی کرده اما این‌جا از این چاره نیست.
فوناکوشی اولین بار آساتو را زمانی که همکلاسی پسر آساتو بود ملاقات کرد. او آساتو را «یکی از بزرگترین استادان اوکیناوا در هنر کاراته» نامید. به گفته فوناکوشی، خانواده آساتو از طبقه تونچی (殿内) (حاکمان ارثی شهر و روستا) بودند و در روستای آساتو، در میانهٔ راه، شوری و ناها، صاحب قدرت بودند و او نه تنها استاد کاراته بود، در اسب سواری، جیگن ریو کن‌دو (شمشیربازی)، تیراندازی با کمان، و نیز توانا بود.
و علی اله و اصحابه وارثی علمه و آدابه
از فیلم‌هیی که وی در آن نقش داشته‌است، می‌توان به ارثیه مرگبار، سکس شاپ خیابان هفتم، ارواح مردگان، تنه، شیطان عاشق، دجال، مظنون، کالیبر ۹، شیاطین بال‌دار و کالبدگشایی اشاره کرد.
▪ یائسگی پیش از موعد: یائسگی به‌طور متوسط در سن ۵۱ سالگی روی می‌دهد. اگر پیش از ۴۰ سالگی دچار یائسگی شوید، زودرس تلقی می‌شود. فقدان عملکرد تخمدان‌ها همراه با یائسگی، میزان استروژن در گردش در بدن شما را کاهش می‌دهد که به نوبه خود مخاط رحم را تحلیل برده و به قاعدگی‌های شما پایان می‌دهد. یائسگی زودرس می‌تواند ناشی از عوامل ارثی یا بیماری‌های خود ایمنی باشد اما اکثراً دلیلی برای آن یافت نمی‌شود.
او خالق رمان‌های لیدی الیزابت، خائن بی‌گناه، ارثیه شوم، بازی ازدواج، ملکه اسیر و... است.
که در همین موضوع مؤسسه علمی فرهنگی «وارثین ملکوت»، ردیه‌ای بر نظرات مکارم شیرازی با عنوان «نقدی بر آراء ناصر مکارم شیرازی در مورد تکامل حیات» نوشتند.
چنان که مجروح شد، و یاران را از وی پراکنده کرد. پس دیگر باره قصد رسول (ص) کرد. مصعب بن عمیر فراز آمد تا دفع کند، بدست حارثی کشته شد. حارثی بازگشت و میگفت: «انّی قتلت محمدا». و آوازدهنده‌ای از میان لشکر آواز داد: «الا انّ محمدا قد قتل». گویند: آن آواز دهنده ابلیس بود لعنة اللَّه. پس مصطفی (ص) با گوشه‌ای شد و میگفت: «الیّ عباد اللَّه! الیّ عباد اللَّه!».
هست ایران مادر و تاریخ ایرانت پدر جنبشی کن‌ گرت ارثی زان‌ پدر وین مادر است
آن در تمام طول عمرش گرفتار بیماری بود و از سی سالگی، این بیماری به همراه چاقی شدت پیدا کرد. به رغم هفده بارداری از شوهرش، شاهزاده جورج دانمارک، بدون هیچ وارثی در ۱ اوت ۱۷۱۴ درگذشت و آخرین فرد خاندان استوارت شد. براساس لایحه حل‌وفصل ۱۷۰۱ که کاتولیک‌ها را از جانشینی منع میکرد، قرار بود سوفیا پالاتینیتی دختر الیزابت استوارت (دختر جیمز یکم، پادشاه انگلستان) به حکومت برسد. اما سوفیا دو ماه پیش از مرگ ملکه آن، درگذشت و پسرش جرج لوئیز، که در آن زمان فرمانروای پادشاهی هانوور بود، با عنوان جرج یکم جانشین او شد. از دیگر وقایع مهم دوران زمامداری وی، می‌توان به انعقاد قرارداد صلح اوترخت در ۱۷۱۳ اشاره نمود.
و روی عن عبد القدّوس بن بکر قال: سمعت محمد بن النضر الحارثی یذکر فی قوله عزّ و جلّ هُوَ أَهْلُ التَّقْوی‌ وَ أَهْلُ الْمَغْفِرَةِ قال: انا اهل ان یتّقینی عبدی فان لم یفعل کنت انا اهلا ان اغفر له.
اوست که خود را دوست می‌دارد در تو، اینجا معلوم شود که: لایحب الله غیرالله، چه معنی دارد؟ مفهوم گردد که: لایری الله غیرالله، چه اشارتست؟ روشن شود که: لایذکرالله الا الله چرا گویند؟ مبرهن گردد که مصطفی صلوات الله علیه بهر چه می‌فرماید: اللهم متعنی بسمعی و بصری واجعله الوارث منی. مگر می‌گوید: متعنی بک،‌ چه سمع و بصرمن توئی،و انت خیر الوارثین.
پس کلمه شهادت بگفت و جان تسلیم کرد. و گویند وارثی بود او را، در بخارا، بمرد. علمای بخارا آن مار را نگاه داشتند. سفیان را خبر شد. عزم بخارا کرد. اهل بخارا تا لب آب استقبال کردند و به اعزاز تمام در بخارا بردند، و سفیان هژده ساله بود و آن زر بدو دادند و آن را نگاه می‌داشت، تا از کسی چیزی نباید خواست، تا یقین شد که وفات خواهد کردبه صدقه داد. و آن شب که وفات کرد آوازی شنیدند که مات الورع مات الورع. پس او را به خواب دیدند. گفتند: چون صبر کردی با وحشت و تاریکی گور؟
به اعتقاد دنیس صوفی ابوبکر نمی‌توانسته برای واقعه فدک از حدیث مذکور (که می‌گوید پیامبران از خود ارثی باقی نمی‌گذارند) استفاده کرده باشد
بنبی الهدی و احبابه وارثی علمه و آدابه