ارتودوکس

ارتودوکس

معنی کلمه ارتودوکس در فرهنگ معین

( اُ تُ دُ ) (ص . اِ. ) ۱ - دارای ایمان و عقیدة صحیح . ۲ - فرقه ای مخصوص از فرق مسیحیت .

معنی کلمه ارتودوکس در فرهنگ فارسی

مذهب ارتودوکس کلیسای ارتودوکس یکی از مذاهب مسیحیت که کلیسای آن در سال ۱٠۵۴ م . از کاتولیک ( کلیسای رم ) مجزا و مستقل گردید . ضح . - مذهب رسمی روسیه پیش از انقلاب اکتبر ۱۹۱۷ م . ارتودوکس بود .
(صفت اسم ) ۱ - دارای ایمان و عقید. صحیح . ۲ - فرقهای مخصوص از فرق مسیحیت . یا مذهب ارتودوکس .

معنی کلمه ارتودوکس در دانشنامه عمومی

ارتودوکس (بوکس). ارتودوکس ( انگلیسی: Orthodox stance ) در ورزش های رزمی همچون بوکس، نوعی از ایستادن است، که مبارز، پای چپ خود را جلوتر از پای راستش قرار می دهد، تا سمت ضعیف خود را به حریف نزدیک تر نگه دارد. این روش در بوکس بسیار معمول است و بیشتر توسط بوکسورهای راست دست استفاده می شود. بسیاری از قهرمانان از جمله؛ ایواندر هالیفیلد، آنتونی جاشوا، محمدعلی کلی، مایک تایسون، ولادیمیر کلیچکو، جک جانسون، فلوید می ودر و تایسون فیوری، از این روش استفاده کرده اند.
روش دیگر که بیشتر توسط بوکسورهای چپ دست استفاده می شود، قرینه همین روش است و چپ گارد نام دارد.

معنی کلمه ارتودوکس در ویکی واژه

دارای ایمان و عقیدة صحیح.
فرقه‌ای مخصوص از فرق مسیحیت.

جملاتی از کاربرد کلمه ارتودوکس

آناستاسیوس پس از رسیدن به قدرت، ارتش را وادار به رعایت نظم و انضباط نمود و فرمان به اعدام آن افسرانی داد که مستقیماً در توطئه علیه فیلیپیکوس شرکت داشتند. او تغییرات مذهبی فیلیپیکوس را ملغی کرده و بار دیگر تصویب‌نامه‌های ششمین شورای جهانی را اعمال نمود. او سپس در ۷۱۵ ژان چهارم، اسقف‌اعظم و مونولیت‌مذهب قسطنطنیه را از مقام خود برکنار و ژرمانوسِ ارتودوکس را جانشین او ساخت.
کلیسای ارتودوکس توحیدی اتیوپی، یکی از کلیساهای ارتودوکس مشرقی در کشور اتیوپی است که بخشی از کلیسای ارتودوکس قبطی تا سال ۱۹۵۹ بوده‌است.
در این استان بناهای تاریخی متعددی به چشم می‌خورد، از مهم‌ترین بناهای مشهور و تاریخی کلیسای خارطه یا جرج مقدس (ارتودوکس رومی) و کلیسای رسل می‌توان نام برد.
در دوران گذشته، امپراتوری بیزانس مکان اصلی کلیسای ارتدکس شرقی بوده و با نام کلیسای ارتدکس روم شرقی شناخته می‌شده است. پس از فروپاشی بیزانس به دست اعراب در خلال جنگ‌های اعراب و بیزانس کلیسای ارتودوکس تضعیف شد و پس از فروپاشی دوباره به دست ترکان عثمانی، قطب مسیحیت به کلی در این کشور نابود گشت. امروز کلیسای ارتدکس روسی میراث‌دار و قطب کلیساهای ارتدکس در جهان است.
آلکسی میخایلوویچ ریدیگر یا آلکسی دوم (۱۹۲۹ تا ۲۰۰۸) رهبر پیشین کلیسای ارتودوکس روسیه در سال ۱۹۲۹ در استونی به دنیا آمد. آلکسی دوم به دنبال فروپاشی شوروی، به احیای کلیسای ارتودوکس که در زمان شوروی سرکوب می‌شد، پرداخت. آلکسی دوم پانزدهمین رهبر کلیسای ارتدوکسال روسیه از سال ۱۹۸۹، زمان پا گرفتن کلیسای‌های روسیه بود. وی در تابستان سال ۱۹۹۰ در کلیسای جامع ارتدوکسال روسیه به این مقام برگزیده شد و به مدت ۱۸ سال رهبری کلیسای ارتدوکسال روسیه بود. نام الکسی دوم با دوره احیای معنوی روسیه عجین شده‌است. در زمان حیاتش کلیسای ارتودوکس روسیه امکان آزادی فعالیت مذهبی، آموزشی و خیره را پیدا کرد و در کنار احیای کلیساهای مختلف، هزاران صومعه، دیر و بیش از صد مرکز آموزش مذهبی دایر ساخت.
او در ۱ مارس ۱۸۳۷ یا ۱۰ ژوئن ۱۸۳۹ در یک خانواده روستایی ارتودوکس در روستایی نزدیک شهر تاگونیمت، در منطقه مولداوی رومانی به دنیا آمد. در دوران کودکی خاطرات خود را به شکل مکتوب نگهداری نمود. عمده شهرت آیون کرنگا به مجموعه کتاب‌های خاطرات کودکی او است. پس از پایان دوران مدرسه در سال ۱۸۶۰ در گروه فلسفه و عرفان دانشگاه لسی پذیرفته شد و تحصیلات خود را به پایان رسانید. در ۱۸۶۸ به عنوان آموزگار مدرسه مشغول به‌کار شد و در این دوران آثار خود را به رشته تحریر درآورد.
طبق سرشماری ملی سال ۲۰۱۵، ۵۶٫۱ درصد از مردم کره جنوبی هیچ وابستگی رسمی به مذهب ندارند. کسانی که عضو رسمی مذاهب هستند پروتستانت (۱۹٫۷٪)، بودایی (۱۵٫۵٪) و کاتولیک (۷٫۹٪) و درصد کوچکی از مردم کره جنوبی (مجموعاً ۰٫۸ درصد) اعضای مذاهب دیگر هستند، از جمله وون بودیسم، کنفوسیونیسم، چاندوئیسم، دائوسون جینریو، داجونگیسم، یوگسونیسم و ارتودوکس و اسلام و یهودیت .
بیشتر گروه‌های مذهبی ارتودوکس، دولت اسرائیل را پذیرفته و به‌طور فعال پشتیبانی کرده‌اند، گرچه حتی ایدئولوژی صهیونیسم را نپذیرفته‌اند.
قدرت مرکزی در دوران حکومت آندرونیکوس دوم به‌سرعت در حال از هم‌پاشیدن بود و مشکلات اقتصادی نیز خود را نمایان ساخته بود. با این حال آندرونیکوس بانی احیای هنر و فرهنگ بیزانسی شد و استقلال کلیسای ارتودوکس شرقی را اعلام داشت. همچنین در دوران حکومت او مجموعهٔ بزرگ کلیسایی واقع در کوه آتوس در یونان دوران طلایی خود را تجربه کرد.
این شهر سال‌های زیر سلطهٔ یونانیان و بلغارهای ارتودوکس بوده که در نهایت ترکان عثمانی برای چندمین بار آن را تصرف می‌کنند. تا پیش از تشکیل جمهوری ترکیه، بیشینهٔ باشندگان این شهر یونانی بودند اما پس از کشتار ازمیر و مهاجرت اجباری یونانیان، ترک‌ها در اکثریت مطلق قرار گرفتند.