ارتودنسی

ارتودنسی

معنی کلمه ارتودنسی در فرهنگ معین

(اُ تُ دِ ) [ فر. ] ۱ - (اِمص . ) اصلاح بی نظمی های دندان . ۲ - (اِ. ) شاخه ای از دندانپزشکی که به پیشگیری و اصلاح بی نظمی های دندان می پردازد.

معنی کلمه ارتودنسی در دانشنامه عمومی

اُرتودُنسی یا اَرتادَندان پزشکی ( به فرانسوی: Orthodontie ) یکی از رشته های تخصصی دندان پزشکی است. این کلمه مرکب است از دو واژهٔ لاتین «اُرتو» در فارسی «اَرتا» به معنای «راست» و «درست»، و «اودون» به معنای «دندان». ارتودنسی یکی از مهم ترین رشته های تخصصی دندانپزشکی است. همچنین اولین تخصص معرفی شده در دندانپزشکی می باشد. کار ارتودنسی بیشتر تصحیح مال اُکلوزیون ( مَل اُکلیوژِن ) یا جفت شدن نامناسب دندان هاست. این امر می تواند ناشی از موقعیت نادرست دندان ها یا دو آرواره نسبت به هم باشد، یا ممکن است درجاتی از هر دو مشکل در یک فرد موجود باشد. درمان های ارتودنسی ممکن است تنها بر تصحیح موقعیت دندان ها یا تغییر الگو و جهت رشد دو آرواره ( درمان های ارتوپدیک ) متمرکز باشد. از جنبهٔ دیگر می توان درمان های ارتودنسی را به درمان با دستگاه های ثابت و متحرک تقسیم کرد. دستگاه های ثابت دستگاه هایی هستند که در طول درمان نیازی به خارج نمودن آن ها از دهان توسط بیمار وجود ندارد و اجزای اصلی تشکیل دهندهٔ آن ها براکت و سیم می باشد. براکت ها همان اجزای کوچکی می باشند که توسط چسب خاصی به دندان چسبانده می شوند. در بین مردم از اصطلاح سیم کشی یا سیم بستن دندان هم برای اشاره به این عمل استفاده می شود. دستگاه های متحرک انواعی اند که بیمار می تواند در طول درمان آن ها را از دهانش خارج کند، البته گاهی این خارج نمودن ممکن است بنا بر تجویز ارتودنتیست محدود به زمان های کوتاهی مانند زمان غذاخوردن یا مسواک زدن باشد. این نوع دستگاه ها در بین مردم به «پلاک» مشهورند.
این کلمه مرکب است از دو واژه لاتین «ارتو» به معنای «راست» و «درست» و «ادوس» یا مشتق آن «دنس» به معنای «دندان».
زمان مناسب برای شروع درمان ارتودنسی بستگی به نوع ناهنجاری دارد؛ در مورد بیمارانی که مشکلات اسکلتی دارند، به عنوان مثال فک بالای آن ها جلوتر از موقعیت طبیعی است یا برعکس فک پایینشان عقب تر از موقعیت مناسب خود قرار گرفته، بهترین زمان برای شروع درمان، سال های قبل از بلوغ است چون می توان از رشد کودکان و نوجوانان برای درمان این ناهنجاری ها استفاده کرد، بنابراین حوالی سن ۹سالگی برای دختران و حوالی سن ۱۱سالگی برای پسران توصیه می شود. در مورد مشکلاتی که صرفاً مربوط به دندان ها می شود محدودیت سنی وجود نداشته ولی زمان طلایی برای درمان حوالی ۱۲سالگی است. بر اساس توصیه انجمن دندانپزشکان آمریکا ( ADA ) بهترین سن ویزیت جهت دندانپزشک عمومی مقارن با رویش دندانهای شیری یعنی حدود ۷ سال اول تولد می باشد.

معنی کلمه ارتودنسی در دانشنامه آزاد فارسی

اُرْتودُنسی (orthodontics)
اُرْتودُنسی
(یا: دندان آرایی) شاخه ای از دندان پزشکی. به وضعیت قرارگرفتن دندان ها و اصلاح بی نظمی های آن، ازجمله بد روی هم قرار گرفتن دندان ها و نامرتبی آن ها، می پردازد.

معنی کلمه ارتودنسی در ویکی واژه

اصلاح بی نظمی‌های دندان.
شاخه‌ای از دندانپزشکی که به پیشگیری و اصلاح بی نظمی‌های دندان می‌پردازد.

جملاتی از کاربرد کلمه ارتودنسی

۳. درمان ارتودنسی:در درمان ارتودنسی ممکن است برای چیدمان درست دندانهاهای بهبود یافته نیاز به کشیدن دندان باشد. دندان‌هایی که عموما خارج می‌شوند، پرمولر‌های اول ماگزیلا و مندیبل و مولرهای سوم هستند.
ارتودنسی در واقع یکی از شاخه‌های تخصصی دندانپزشکی است که برای زیباتر شدن صورت و دندان‌ها و بهبود عملکرد آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. کجی دندان‌ها، اوربایت و آندربایت (جلوتر بودن بیش از اندازه دندان‌های بالا یا پایین)، کراس بایت، شلوغی دندان‌ها و اختلال‌های مربوط به فک از مشکلاتی است که توسط متخصصان ارتودنسی درمان می‌شود. در مواردی متخصص اطفال دندانپزشکی ویا دندانپزشک عمومی نیز اقدامات درمانی ارتودنسی رانیز انجام می‌دهند.
فیلم کوتاه ارتودنسی نامزد نخل طلای بهترین فیلم کوتاه داستانی از هفتاد و چهارمین دوره جشنواره فیلم کن می باشد هم چنین این فیلم نامزد بهترین فیلم داستانی از جشنواره معتبر ساندنس می باشد.
فیلم ارتودنسی محصول سال 1400 است. این فیلم به نویسندگی و کارگردانی محمدرضا میقانی ساخته شده است.
ادعایی که از طرف بسیاری از طرفداران ارتودنسی دیمون مطرح می‌شود این است که نتایج آن بعد از ده هفته از شروع درمان در چهره بیمار قابل مشاهده است.
اگر ناهنجاری‌ها مربوط به استخوان فک باشد و تا قبل از بلوغ تشخیص داده نشود، بیمار ممکن است نیاز به جراحی فک پیدا کند؛ بنابراین تشخیص به موقع (محدوده سنی ۶ تا ۱۰ سالگی) می‌تواند باعث جلوگیری از جراحی فک و صورت، و تأمین زیبایی در سن بالاتر می‌شود. با این حال برای ارتودنسی محدودیت زمانی معمولاً وجود ندارد و تا زمانی که دندان در دهان سالم است می‌توان این درمان را انجام داد؛ ولی هرچه سن کمتر باشد بهتر است.
۱) در گذشته عقیده بر این بود که برای پیشگیری از بهم ریختگی دندان‌های جلویی (قدامی) فک پایین، بعد از اتمام ارتودنسی، دندان‌های عقل پایین کشیده شود؛ ولی امروزه مشخص شده که حضور یا عدم حضور دندان عقل عامل اصلی بهم ریختگی در دندان‌های قدامی فک پایین نیستند.
طول دوره درمانی ارتودنسی بسته به نوع عارضه و روش درمان متفاوت است. اما زمان اصلاح اختلالات دهان و دندان بوسیله ارتودنسی معمولاً بین چند ماه تا دو سال و نیم متغیر است. نظر نهایی در خصوص نحوه و مدت انجام درمان ارتودنسی را دندانپزشک متخصص پس از معاینه تخصصی دهان و دندان‌ها به بیمار اعلام می‌کند.
تیتانیوم بتا امروزه به صورت گسترده در ارتودنسی به کارگرفته می‌شود. این نوع آلیاژ در کاربردهای خاصی می‌تواند جایگزین فولاد زنگ نزن شود، همانظور که پیش از این در ارتودنسی از فولاد زنگ نزن استفاده می‌شد. مدول الاستیسیته و استحکام این گروه تقریباً دو برابر فولاد زنگ نزن ۸–۱۸ است و تغییر شکل الاستیک بزرگ‌تری در فنرها از خود نشان می‌دهد.
۳) استفاده از ریتینرها و نگهدارنده‌ها بعد از درمان ارتودنسی از بهم ریختگی مجدد دندانها جلوگیری می‌کند.