ارتعاشات

معنی کلمه ارتعاشات در فرهنگ فارسی

( اسم ) جمع : ارتعاش

جملاتی از کاربرد کلمه ارتعاشات

در اثر ارتعاشات کوچک اما سریع سیستم تعلیق در نظر گرفته شود
مدلسازی نیروهای برشی و ارتعاشات موجود، هرچند غیر دقیق موجب شبیه‌سازی ماشین‌کاری‌های دشوار و کاهش اثرات ناخواستهٔ ارتعاشات می‌شود. چند برابر نمودن مدل‌هایی که به وسیلهٔ نظریهٔ پایداری که به تعیین بهترین سرعت اسپیندل می‌انجامد، مدل‌های استواری را برای هر نوع ماشین‌کاری ارائه می‌دهد.
فرنل بیشتر به عنوان مخترع عدسی فرنل شناخته می‌شود.او نظریه موج عرضی نور را ارائه داد که حاصل کارها و مطالعاتش بر روی عدسی ها و تداخل نوری بود،فرنل نشان داد که نور طبیعی خورشید شامل ارتعاشاتی است که بر جهت حرکت آن عمود هستند (حالت عرضی دارند) او همچنین نوعی عدسی اختراع کرد که سطح آن به شکل مجموعه ای از پله های هم مرکز است که به سمت مرکز امتداد می یابند.ازعدسی فرنل هنوز هم به طور گسترده در فانوس های دریایی استفاده می شود.و معادلات او در امواج و بازتاب نور (معادلات فرنل) همچنین برای بسیاری از برنامه‌های کاربردی در گرافیک کامپیوتری امروزه، کاربرد دارد.
منیزیم یکی از کاندیدهای اصلی فلزات توسعه‌یافته با قابلیت جذب ارتعاشات بالا می‌باشد. برای استفاده از خواص جذب ارتعاشات منیزیم، که حاصل حرکت نابجایی‌هاست، و بهره‌گیری همزمان از خواص استحکامی این فلز، آلیاژسازی‌های معمول پاسخگو نخواهدبود. استحکام‌افزایی منیزیم خالص با افزودن الیاف یا ذرات غیرفلزی مناسب یکی از راهکارهای عملی‌ ساخت چنین ماده‌ای بدون افت زیاد خاصیت جذب ارتعاشات است. برای عملی‌کردن این ایده باید رفتار پیچیده جذب ارتعاشات منیزیم خالص مورد توجه قرارگیرد.
گوشی پزشکی سه قسمت اصلی دارد. قسمت اول گوشی روی بدن فرد قرار می‌گیرد و پرده دیافراگم یا (قسمت زنگوله‌ای آن) ارتعاشات بدن را تبدیل به ارتعاشات صوتی کرده و کمی تشدید می‌نماید. سپس صوت حاصل وارد لوله یا لوله‌های هدایت‌کننده صدا شده و در نهایت از طریق گوشی‌های مخصوصی وارد گوش پزشک می‌گردد. گوشی‌های پزشکی انواع گوناگونی دارند. قسمت دیافراگمی گوشی (که سطح بیشتری دارد) به صورت معمول برای گوش دادن صداهای مختلف بدن به کار می‌رود.
اتصال انبساطی ابزاری کاربردی است که به منظور جذب ایمن انبساط و انقباض ناشی از دما، ارتعاشات، حرکت سازه به دلیل نشست زمین یا فعالیت لرزه ای، وزش باد و … به کار می‌رود.
علاوه بر تئوری پایستگی، عموماً استفاده از ابزار با گام متغیر هم منجر به دریافت پاسخ مناسبی می‌شود. با وجود عدم هماهنگی محسوسی میان کاهش در تعداد ابزارهای استفاده شده، تولید این ابزارها رشد فزاینده‌ای توسط تولیدکنندگان ابزار داشته‌است. موضوعات دیگر تحقیقاتی نیز امیدوار کننده هستند، هرچند که به منظور عملیاتی کردن آنها در مراکز ماشین‌کاری به اصلاحات جدی نیازمند هستند. دو دستهٔ نرم‌افزاری بسیار امیدوار کننده شامل شبیه‌سازهای حوزهٔ زمان، که تا کنون موفق به ارائهٔ پاسخ‌های قابل قبول نشده‌اند، و نرم‌افزارهای تخصصی ارتعاشات ماشین‌کاری که بر اساس قوانین و دانسته‌های تجربی توسعه یافته‌اند، می‌باشند.
ارتعاشات مولکول‌های قطبی و ناقطبی متفاوت است. حالت‌های عادی ارتعاش مولکول‌های قطبی مستقل از یک دیگر هستند، اما هر حالت عادی شامل ارتعاشات همزمان از قسمت‌های مختلف مولکول (مانند پیوندهای شیمیایی مختلف) است.
انتخاب ابزارهایی که شامل فناوری میرایی ارتعاشات هستند.
ما راه‌های ساده ای برای نگاه کردن به خورشید نداریم. ما میکروسکوپی برای بزرگنمایی درون خورشید نداریم. " "بنابراین استفاده از یک ستاره یا ارتعاشات خورشید به ما امکان می‌دهد داخل آن را ببینیم."