ارتشبد

ارتشبد

معنی کلمه ارتشبد در فرهنگ معین

(اَ تِ بُ ) (اِمر. ) بالاترین درجة نظامی در نظام ایران .

معنی کلمه ارتشبد در فرهنگ عمید

بالاترین درجۀ نظامی در ارتش ایران، افسر ارشد.

معنی کلمه ارتشبد در فرهنگ فارسی

افسرارشدکه بالاترین درجه نظامی رادرارتش ایران دارد
( اسم ) باترین درج. نظامی در نظام ایران که بتازگی معمول گردیده است و آن برابر است با ژنرال چهار ستاره در نظام آمریکا .

معنی کلمه ارتشبد در دانشنامه عمومی

ارتشبد (فیلم ۱۹۹۸). «ارتشبد» ( انگلیسی: The General ( 1998 film ) ) فیلمی در ژانر سرقت، جنایی، و درام به کارگردانی جان بورمن است که در سال ۱۹۹۸ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به برندن گلیسون و جان ویت اشاره کرد.

معنی کلمه ارتشبد در ویکی واژه

بالاترین درجة نظامی در نظام ایران.

جملاتی از کاربرد کلمه ارتشبد

ابوالحسن سعادتمند (زاده ۱۲۹۸ – اعدام ۱۳۵۸) سپهبد نیروی زمینی شاهنشاهی ایران، وزیر اطلاعات و جهانگردی در کابینه ارتشبد ازهاری، رئیس دادگاه انتظامی ارتش و معاون کل سازمان اطلاعات و امنیت کشور (ساواک) بود.
وی در ابتدا از فرماندهان مورد اعتماد محمدرضا شاه پهلوی بود. خاتمی در ۱۳۳۷ با فرمان شاه به فرماندهی نیروی هوایی شاهنشاهی ایران منصوب گردید. خاتمی در زمان جانشینی هدایت‌الله گیلانشاه دارای درجه سرتیپی بود. وی یک سال بعد درجه سرلشگری را دریافت نمود و در ۱۳۴۷ به درجه سپهبدی و در 1350 به درجه ارتشبدی ارتقاء یافت.
علم میگوید در روز های بعد شاه در باره ارتشبد خاتمی مطالب گوناگون بسیار محرمانه ای را افشا کرد که وی هرگز در موقعیتی نخواهد بود که آنها را برملا سازد. ویراستار در پاورقی آورده است " ظاهرا در اواخر دهه 1960 دولت آمریکا نقشه اظطراری را در صورت مرگ ناگهانی شاه طرح کرد. قرار بود در طول دوره مذکور نقش مهمی توسط ارتشبد خاتمی ایفا شود. احتمالا شاه از آن باخبر شد و سو ظنش علیه خاتمی تحریک گردید."با این حال بر خلاف ادعای کتاب فوق که در جمهوری اسلامی چاپ شده است،محمد باهری در این رابطه احتمال مرگ مشکوک را رد می کند و اظهار میکند بعد از این واقعه اسدالله علم در تماس تلفنی به او می گوید: «شاه یک خدمتگزار صمیمی و صدیق را از دست داد.»
او برخلاف دونالد ترامپ، جوزف دانفورد (رئیس ستاد مشترک ارتش) و ارتشبد جیمز متیس (وزیر دفاع آمریکا) دربارهٔ استفاده از گزینه نظامی علیه برنامه هسته‌ای کره شمالی گفته بود که تا زمانی که امنیت جانی ۱۰ میلیون ساکن شهر سئول پایتخت کره جنوبی تضمین نشود حمله نظامی به کره شمالی «بی‌معنا است».
اسدالله علم در خاطرات خود مینویسد که هنگامی که پس از فوت ارتشبد خاتمی برای تسلیت به حضور شاه رفته شاه را چندان متاثر از این موضوع نیافته و در روزهای بعد شاه تاکید بر افسرده بودن ارتشبد خاتمی و خودکشی وی داشت که موجب تعجب علم گردید. شاه اظهار میکند به او گزارش رسیده که وی در هنگام پرواز با کایت خودش بالها را جدا کرده و به پایین پریده است.
روز ۱۴ دسامبر فن کگوله بدون دریافت تأیید از هیلتر، با عقب‌نشینی محدود، نیروهای خود را به جانب غربی رود اوکا منتقل کرد. هیتلر با اطلاع از این اقدام، این فرمان را لغو کرد و از نیروها خواست از هر ذره از زمین تحت سلطه خود دفاع کنند. پس از شکست ورماخت در نبرد مسکو، فیلدمارشال فدر فن بک روز ۱۸ دسامبر از مقام خود در فرماندهی گروه ارتش مرکز عزل و فن کلوگه در این منصب جانشین او شد تا ارتشبد لودویگ کوبلر به فرماندهی ارتش چهارم برسد. با توجه به نارضایتی او از تصمیمات هیلتر مبنی بر عدم عقب‌نشینی، کوبلر نیز تنها یک ماه بعد از این منصب برکنار و ارتشبد گتهارت هاینریکی جانشین او شد.
از سال ۱۳۳۷ تا سال ۱۳۵۵، هجده تن از امیران ارتش به درجهٔ ارتشبدی رسیدند که چهار نفر از نیروی هوایی و سیزده نفر از نیروی زمینی بودند. همچنین، یک نفر از نیروی دریایی به درجهٔ دریابُدی ترفیع یافت که معادل ارتشبد در نیروهای زمینی و هوایی است. آخرین ارتشبد در ارتش شاهنشاهی، عباس قره‌باغی، فرمانده ژاندارمری بود که در سال ۱۳۵۵ به این درجه رسید.
احمد معمارزاده فعالیت خود را از سال ۱۳۳۹ در بانک ملی ایران و هم‌زمان با تأسیس این بانک شروع کرد و بعد از تشکیل بانک مرکزی به این بانک منتقل و به سمت به معاونت اداره نظارت بر امور ارزی منصوب شد. سپس به وزارت اقتصاد رفت و بعد از تشکیل وزارت بازرگانی در سال ۱۳۵۳ به عنوان امور بازرگانی و بعد معاونت در تجارت خارجی فعالیت کرد تا سال ۱۳۵۶ در زمان ریاست حسنعلی مهران به‌عنوان قائم‌مقام بانک مرکزی انتخاب شد. او در سال ۱۳۵۶ در کابینه نظامی ارتشبد ازهاری به سمت وزیر بازرگانی برگزیده شد.
در قانون ارتش جمهوری اسلامی ایران، سپهبد و دریاسالار به‌عنوان بالاترین درجه‌های ارتش ذکر شده است و درجه‌های ارتشبد و دریابد حذف گردیده است. بااین‌حال، در آیین‌نامهٔ انضباطیِ نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، به وجود این دو درجه در ارتش اشاره شده است.
پس از جنگ چهار سال را در اسارت متفقین گذراند. ارتشبد آدولف اشتراوس در سال ۱۹۷۳ درگذشت.