ارتداد
معنی کلمه ارتداد در فرهنگ معین
معنی کلمه ارتداد در فرهنگ عمید
معنی کلمه ارتداد در فرهنگ فارسی
( مصدر ) رد شدن بر گشتن از دین و جز آن از اسم بر گشتن کافر شدن مرتد شدن . توضیح خروجی از دین اسم کفر بعد از اسم باین طریق که یکی از ضروریات دینی را منکر گردد و یا بطور کلی از دین خارج شود و آن دو قسم است : ۱ - ملی . ۲ - فطری . و مجازات مرتکب آن بسیار شدید است .
معنی کلمه ارتداد در دانشنامه عمومی
الکس، لوییزا و مادرشان از پیروان سرسخت یک فرقه مذهبی هستند. لوییزا با زیر سؤال بردن اصول فرقه شروع به سرپیچی از آنها می کند. این موضوع باعث می شود خانواده دچار ترس از خشم الهی شوند…
معنی کلمه ارتداد در دانشنامه آزاد فارسی
انکار علنی دین خود یا گرویدن به دین دیگری. نمونۀ آن یولیانوس مرتد، امپراتور روم، است که منکر تربیت مسیحی خود و مانع از رشد مسیحیت در امپراتوری شد و کوشید ادیان کهن روم و یونان را احیا کند. در کلیسای کاتولیک رومی به تَرک کامل مسیحیت یا پشت پازدن راهب یا راهبه به عهدهای دینی اش اطلاق می شود. در یونانی ابتدا به معنی زیر پاگذاشتن ارزش های نظامی به کار می رفت، اما بعد به تغییر تابعیت دینی معنی شد. ارتداد در اصطلاح فقه اسلامی به معنی کافرشدن پس از مسلمان بودن است. مسلمانی که وجود خدا، یگانگی او، اصل نبوت یا نبوت پیامبر اکرم (ص) را با وجود عقل، بلوغ، اختیار و قصد، از روی اعتقاد، عناد یا استهزا انکار کند و یا با کارهایی چون توهین و تحقیر آن ها را بیهوده انگارد، مرتد شناخته می شود. مشهور آن است که انکار ضروری دین نیز موجب ارتداد است؛ مانند وجوب نماز، روزه، حج، زکات. مقدس اردبیلی معتقد بود چنانچه مسلمانی، امری را که خود ضروری دین می پندارد، انکار کند، مرتد خواهد بود، ولو در حقیقت ضروری نباشد. انکار امر اجماعی که مورد اتفاق عالمان مسلمان است، لزوماً انکار ضروری نیست. در این که انکار ضروری دین مستقلاً موجب ارتداد می شود یا فقط منوط به انکار خدا یا نبوت است، میان فقیهان اختلاف است. مشهور آن است که انکار امر ضروری در مذهب شیعه، مانند انکار امامان (ع) موجب ارتداد نیست؛ اما صاحب جواهر گوید چنانچه امامی، امر ضروری در مذهب امامیه را انکار کند، مرتد خواهد بود. بسیاری از فقیهان معتقدند که انکار ضروری دین، در صورتی موجب ارتداد می شود که ناشی از شبهه و پرسش نباشد، مثلاً شهید ثانی گفته است کسی که پرداخت زکات را واجب نمی داند در صورتی مرتد خواهد بود که ادعای شبهه نکند. بسیاری از فقیهان به ارتداد نواصب (کسانی که به امام علی (ع) توهین می کنند) و غُلات (کسانی که دربارۀ آن حضرت غلو می کنند) نظر داده اند؛ اما در ارتداد برخی فرقه های کلامی مانند مجسّمه، مشبّهه، جبری ها و اختیاری ها، اختلاف است. مرتد بر دو گونه است: ۱. مرتد ملی، کسی است که پیش از مسلمان شدن کافر بوده و اکنون با ارتداد به کفر سابق بازگشته است؛ ۲. مرتد فطری، کسی است که مسلمان زاده شده باشد. توبۀ مرتد ملی، چه مرد و چه زن و نیز توبه زن مرتد فطری پذیرفته می شود و مانع مجازات آنان می شود. در پذیرش توبۀ مرد مرتد فطری اختلاف است. مشهور آن است که پذیرفته نمی شود؛ اما ابن جنید معتقد بود توبۀ همۀ اقسام مرتد قبول است. حکم مرتد مرد، اعدام است و مرتد زن را به زندان می افکنند تا بمیرد. بسیاری از فقیهان معتقدند که اعدام مرتد را باید امام معصوم (ع) یا نایب او اجرا کند. اموال مرد مرتد فطری، بلافاصله به ورثه اش منتقل می شود. زن و مرد مرتد ملی حق تصرف در اموال خود را ندارند. مرد مرتد ملی پس از ارتداد، همسرش از او جدا می شود و بلافاصله باید عدۀ وفات نگه دارد. مرد مرتد ملی، چنانچه دخول نکرده باشد، عقد نکاح او فسخ می شود. اگر ارتداد او بعد از دخول باشد بعد از انقضای عدۀ وفات، چنانچه همچنان بر ارتداد خود باقی بود، نکاح او فسخ می شود. زنی که مرتد شده است در حکم مرد مرتد ملی است. هیچ مرتدی نمی تواند با مسلمان، ازدواج کند.
معنی کلمه ارتداد در دانشنامه اسلامی
به مسلمانی که از آیین اسلام خارج شده و کُفر را برگزیده است، «مرتدّ» گفته می شود. واژۀ ارتداد ریشۀ قرآنی دارد. در فقه بحث ارتداد در باب حدود می آید و از آن به مناسبت در باب هایی مانند طهارت، صلاة، زکات، صوم، حج، تجارت، نکاح و ارث سخن گفته اند. برخی نیز در باب مستقلی تحت عنوان «کتاب مرتدّ»، از آن بحث کرده اند.
مرتدّ دو گونه است و هر یک احکام مختص به خود را دارد.
[ویکی اهل البیت] در لغت به معنای رجوع و بازگشتن است و اسم مصدر آن، «رِدّة» است به معنای بازگشتن به همان راه که آدمی از آن آمده است. کلمه «ردّة» تنها برای کافران کاربرد دارد؛ امّا معنای «ارتداد» عام است و برای غیر کفر نیز بکار می رود. اگر کسی که مسلمان است، از دین اسلام بیرون رود. او را در اصطلاح دینی «مرتد» گویند.
قرآن کریم در آیاتی پرشمار از ارتداد سخن گفته است. در روایات بزرگان معصوم علیهم السلام نیز فراوان از ارتداد یاد شده است. در روایتی، از امام باقر علیه السلام می پرسند که مرتد کیست.
می فرماید: «کسی است که از اسلام روی گردانَد و به آنچه بر پیامبر صلی الله علیه و آله نازل شده است، کفر ورزد».
متکلمان و فقیهان مسلمان و به ویژه شیعه درباره ارتداد، مفصل بحث کرده و تعاریف متعددی از آن به دست داده اند. از آن جمله است: حقیقت ارتداد، کفر پس از ایمان است. همچنین: ارتداد عبارت از کافر شدن است پس از آن که آدمی اسلام آوَرَد و به این حاصل می شود که اقرار کند: من از دین اسلام بیرون آمدم. نیز در تعریف دیگر آمده است:
ارتداد، کفرِ پس از ایمان است؛ خواه کسی در اصل مسلمان بوده و کافر شده یا در اصل کافر بوده و مسلمان شده و آنگاه از اسلام بیرون آمده است.
آنچه موجب ارتداد می شود نیز در منابع فقهی محل بحث است و کارهایی مایه ارتداد شمرده شده اند. از آن جمله است: انکار ضروری دین؛ چیزی را که از دین نیست جزء دین شمردن؛ کفر ورزیدن به خدا یا رسول؛ انجام کاری که حاکی از بی ایمانی است مانند سجده بر بت یا توهین به مقدسات اسلامی.
گونه های ارتداد: نظریّه مشهور شیعه این است که ارتداد بر دو گونه است: فطری و ملّی.
[ویکی حج] ارتداد، گرویدن به کفر پس از مسلمانی. ارتداد از سبب های باطل شدن احرام حج و عُمره است. در فقه از دو گونه مُرتَدّ نام برده می شود: مرتد فطری یعنی کسی که از پدر و مادر مسلمان به دنیا آمده و سپس کافر شده است. مرتد ملی یعنی کسی که ابتدا کافر بوده، بعد مسلمان شده و سپس به کفر برگشته است.
در فقه اسلامی مجازات ارتداد، مرگ است. همچنین در صورتی که مرتد ازدواج کرده باشد، پیوند زناشویی میان او و همسرش برداشته می شود. فتوای بیشتر فقیهان امامی این است که مرتد ملی اگر توبه کند، مجازات نمی شود و اگر توبه در زمان عِدّه باشد، پیوند زناشویی دوباره برقرار می شود؛ اما مرتد فطری در صورت توبه هم کشته می شود. بیشتر فقهاء اهل سنت چنین تفکیکی را میان مرتد ملی و فطری قائل نیستند و توبه مرتد را در هر صورت می پذیرند. به عقیده فقیهان شیعه اگر زن مرتد شود، کشته نمی شود و تنها زندانی می گردد؛ اما طبق دیدگاه مشهور فقیهان اهل سنت، در این زمینه تفاوتی میان مرد و زن نیست.
انکار اسلام، انکار یکی از اصول دین، انکار ضروریات دین، دشنام دادن به خدا و تمسخر او یا پیامبران یا امامان و یا ملائکه، سجده کردن به بت، هتک حرمت قرآن ازجمله عواملی است که به گفته فقیهان ارتداد را موجب می شود. فقیهان درخصوص برخی از این عوامل اتفاق نظر ندارند.
[ویکی فقه] ارتداد (ابهام زدایی). واژه ارتداد ممکن است در معانی ذیل به کار رفته باشد: • ارتداد (قرآن)، بازگشت از دین حق و اسلام، به سوی کفر و شرک و دارای کاربرد در قرآن• ارتداد (فقه)، کافر شدن پس از مسلمانی و دارای کاربرد در فقه• ارتداد (منطق)، بازگشتن، به چیز دیگر تحویل گشتن، به چیز دیگر منجرّ شدن
...
[ویکی فقه] ارتداد (فقه). کافر شدن پس از مسلمانی را ارتداد گویند. جایگاه اصلی عنوان یاد شده باب حدود است و از آن به مناسبت در باب هایی مانند طهارت، صلات، زکات، صوم، حج، تجارت، نکاح، و ارث سخن رفته است.برخی نیز در باب مستقلی تحت عنوان «کتاب مرتد»، از آن بحث کرده اند.
«ارتداد» از واژه «ردد» و در لغت به معنای «بازگشت» است. در فرهنگ دینی به بازگشت از اسلام به کفر «ارتداد و ردّه» گفته می شود. شخص مرتد به کسی گفته می شود که از اسلام خارج شده و کافر شده باشد. واژۀ ارتداد ریشۀ قرآنی دارد.
انواع ارتداد
از نظر فقیهان اسلامی مرتد دو نوع است؛ ۱. فطری ۲. ملی.
← مرتد فطری
شخص مرتد اگر مرد باشد، در صورتی که مرتد فطری باشد، اعدام می شود و عقد او یا زنش باطل است و اموال او نیز بعد از پرداخت بدهی هایش مانند اموال شخص مرده بین ورثه اش تقسیم می شود. اما اگر مرتد ملی باشد سه روز به او فرصت توبه داده می شود و اگر توبه نکرد اعدام می شود. این شخص در صورتی که توبه نکند و اعدام شود اموالش تقسیم می شود و عقدش باطل است. اگر شخص مرتد زن باشد- چه از نوع فطری و چه از نوع ملی –اعدام نمی شود، بلکه زندانی می شود تا زمانی که توبه کند و اموال او تا زمانی که زنده است تقسیم نمی شود و در صورتی که به خانه شوهر رفته باشد باید عده طلاق نگه دارد ولی اگر به خانه شوهر نرفته باشد بدون عده از شوهر جدا می شود.
اسباب ارتداد
...
[ویکی فقه] ارتداد (قرآن). ارتداد از «ردد» در لغت به معنای بازگشت و در اصطلاح ، بازگشت از دین حق و اسلام ، به سوی کفر و شرک است.
در این مدخل از واژه های «رد»، «کفر» و برخی مشتقات آن ها و جملات محفوف به قرائن همانند «یرجعون»، «یکفر بالایمان» «لو اشرکوا» «آمنوا ثم کفروا» «اتخذتم العجل من بعده»، «انقلبتم علی اعقابکم»، «لتعودن فی ملتنا»، فانسلخ منها» و... استفاده شده است.
آثار ارتداد
آمرزش ارتداد ، ارتداد بنی اسرائیل ، ارتداد در صدر اسلام ، تلاش برای ارتداد ، خطر ارتداد ، عوامل ارتداد ، کیفر ارتداد .
[ویکی فقه] ارتداد (منطق). ارتداد در منطق عبارت است از بازگشتن، به چیز دیگر تحویل گشتن و به چیز دیگر منجرّ شدن.
ارتداد در منطق به معنای بازگشتن، به چیز دیگر تحویل گشتن و به چیز دیگر منجرّ شدن است. «بسیار باشد که دعوی ارتداد این منفصله کنند به متصله مطلوبه، بنابر آنکه در منطق روشن شده است ارتداد منفصلات به متصلات، لکن ما را در این ارتداد نظر است...».
شیرازی، قطب الدین، درة التاج (منطق)، ص۱۷.
۱. ↑ شیرازی، قطب الدین، درة التاج (منطق)، ص۱۷.
منبع
خوانساری، محمد، فرهنگ اصطلاحات منطقی به انضمام واژه نامه فرانسه و انگلیسی، ص۱۰.
...
[ویکی فقه] ارتداد (کلام جدید). ارتداد یکی از مباحث فقه سیاسی اسلام است که از اهمیت زیادی برخوردار است و آیات و روایات زیادی به آن اشاره دارند. تمام مذاهب اسلامی برگشتن از دین اسلام و انکار اصول دین را ارتداد دانسته اند.بر اساس دیدگاه مشهور میان فقها، مجازات مرتد فطری مرگ است؛ ولی به مرتد ملی، فرصت توبه و بازگشت به دین داده می شود و مرتد زن چه ملی و چه فطری، کشته نمی شود، اما تا زمانی که توبه نکند، زندانی می شود.یکی از شبهاتی که در این مورد مطرح می شود این است که فلسفه حکم ارتداد چیست؟ آیا احکام اسلام در مورد مرتد با مسئله آزادی عقیده در جامعه اسلامى در تعارض نیست؟ابتدائا باید توجه نمود که ارتداد و احکام جزایى مترتب بر آن، به اسلام اختصاص ندارد و در برخى از ادیان دیگر و مذاهب بزرگ نیز هرگاه کسى از دینِ برگزیده و منتخب روى گرداند، کافر به شمار مى آید و بدان سبب که از دین سابق برگشته، مرتد خوانده و مجازات مى شود.ثانیا شخص مرتد به صرف شک و تردید اعدام نمی شود بلکه در صورتی این حکم در مورد او اجرا می شود که شخص با قول یا عملکرد کفرآمیز ارتداد خود را اظهار کند و راه عناد و کج روی پیش گرفته و در صدد تضعیف آئین اسلام برآید و الا کسی که در ظاهر شهادتین بر زبان جاری کرده تا زمانی که اظهار اسلام می کند کسی حق تعرض به او را ندارد.ثالثا بازداری از انتخاب کورکورانه، پاسداری از نظام اسلامی، جلوگیری از تحقیر دین و مصلحت شخصی مرتد و جامعه بخشی از دلائلی هستند که درباره فلسفه تشریع حکم مرتد ارائه شده است.
«ارتداد» از واژه «ردد» و در لغت به معنای «بازگشت» است. در فرهنگ دینی به بازگشت از اسلام به کفر «ارتداد و ردّه» گفته می شود.
راغب اصفهانی، حسین بن محمد، المفردات فی غریب القران، ص۱۹۲-۱۹۳.
از نظر فقیهان اسلامی مرتد دو نوع است؛ ۱. فطری ۲. ملی.مرتد فطری کسی است که یکی از پدر یا مادرش درحال انعقاد نطفه او مسلمان باشد و این شخص بعد از بلوغش اظهار اسلام نماید و سپس از اسلام خارج شود.مرتد ملی کسی است که پدر و مادرش درحال انعقاد نطفه او کافر باشند و این شخص بعد از بلوغش اظهار کفر نماید و بعد اسلام بیاورد و سپس از اسلام برگردد و اظهار کفر نماید، مثل فرد مسیحی که اسلام بیاورد و سپس به دین مسیحیت برگردد.
موسوی خمینی، روح الله، تحریرالوسیله، ج۲، ص۳۹۴.
شخص مرتد اگر مرد باشد، در صورتی که مرتد فطری باشد، اعدام می شود و عقد او یا زنش باطل است و اموال او نیز بعد از پرداخت بدهی هایش مانند اموال شخص مرده بین ورثه اش تقسیم می شود. اما اگر مرتد ملی باشد سه روز به او فرصت توبه داده می شود و اگر توبه نکرد اعدام می شود. این شخص در صورتی که توبه نکند و اعدام شود اموالش تقسیم می شود و عقدش باطل است. اگر شخص مرتد زن باشد-چه از نوع فطری و چه از نوع ملی– اعدام نمی شود، بلکه زندانی می شود تا زمانی که توبه کند و اموال او تا زمانی که زنده است تقسیم نمی شود و در صورتی که به خانه شوهر رفته باشد باید عده طلاق نگه دارد ولی اگر به خانه شوهر نرفته باشد بدون عده از شوهر جدا می شود.
موسوی خمینی، روح الله، تحریرالوسیله، ج۲، ص۳۹۴.
...
معنی کلمه ارتداد در ویکی واژه
جملاتی از کاربرد کلمه ارتداد
واکنشها به ترانه نقی زیاد بود بهطوریکه کار تا به آن جا پیش رفت که برخی از خبرگزاریهای وابسته به حکومت جمهوری اسلامی خبر از صادر شدن «حکم ارتداد و قتل» شاهین نجفی دادند.
قول حسن و مجاهد و سعید جبیر درین سؤال آنست که: طمس ایشان ارتداد ایشان بود، یعنی که جهودان پیش از مبعث مصطفی (ص) بوی ایمان داشتند، و پس از مبعث وی بوی کافر شدند، روی دل ایشان از آن هدی و بصیرت که در آن بودند برگردانیدند، و در کفر و ضلالت بماندند. و قال ابن زید: طمسهم محو آثارهم من وجوههم و نواحیهم الّتی هم بها.
حسن حامن اسد به دلیل ارتدادش نمیتواند در برنامه های دبلیودبلیوئی در عربستان سعودی و برخی از کشورهای مسلمان شرکت کند.
، فشک عند ذلک و قال ان کان محمّد صادقا یقول انّه یوحی الیه فقد اوحی الیّ کما یوحی الیه، و ان قال من ذات نفسه فقد قلت مثل ما قال فکفر باللّه، و قیل هذه الآیة غیر صحیحة لانّ ارتداده کان بالمدینة و هذه السّورة مکیّة «ثُمَّ إِنَّکُمْ بَعْدَ ذلِکَ» ای بعد الخلق، و قیل بعد ما ذکرنا من امرنا، «لَمَیِّتُونَ» ای صائرون الیه فنزل منزلة الکائن اذ لا بدّ من کونه، و یقال المیّت بالتّشدید و المائت الّذی لم یمت بعد و سیموت، و المیت بالتخفیف من مات، و لذلک لم یجرّ التخفیف هاهنا کقوله: «إِنَّکَ مَیِّتٌ وَ إِنَّهُمْ مَیِّتُونَ».
ادیب برومند در سال ۱۳۵۶ نیز با شروع فعالیت جبهه ملی چهارم تحت رهبری کریم سنجابی، دوباره در شورای مرکزی جبهه ملی حضور یافت و فعالیت بسیاری در جهت نیل به آزادی و برقراری حکومت مردمی و حاکمیت ملّی انجام داد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران (در سال ۱۳۵۷)، ادیب برومند، کریم سنجابی، اصغر پارسا، علی اردلان و یوسف جلالی موسوی، هیئت رهبری جبهه ملی را تشکیل دادند. ادیب برومند در انتخابات مجلس دوره (۱۳۵۹) اول از سوی جبهه ملی ایران ثبت نام کرد. در ۲۵ خرداد ۱۳۶۰، جبهه ملی در اعتراض به قانون قصاص، تظاهرات گستردهای به پا کرد و به دنبال آن، روحالله خمینی حکم تکفیر و ارتداد جبهه ملی را صادر کرد و دستگیری و سرکوب شدید اعضای جبهه ملی شروع شد.
صبحی منصور در ۹۲–۱۹۹۱ به همراه فرج فوده حزب «المستقبل» را بنیان نهاد، ولی طولی نکشید که فوده به دنبال اعلام حکم ارتدادش از سوی یکی از مشایخ الأزهر، چندی بعد به دست گروههای بنیادگرای اسلامی در ژوئن ۱۹۹۲ ترور شد.
شکر لله که در قلمرو دین کشوری ز ارتداد خالی شد
فصلشان بی انفصال و وصلشان بی اجتماع بعدشان بی ارتداد و قربشان بی اقتران
احمدیه یا قادیانیه که در هندوستان به صورت رسمی خود را جماعت قادیانی اسلام که ریشه در تعلیمات و زندگی میرزا غلام احمد، بنیانگذار مذهب دارد که ادعای مهدویت و منجیگری میکرد. به این دلیل، در میان تشیع و اهل سنت بهعنوان مذهبای ارتدادی شناخته میشود. مذهب احمدیه از پیروان میرزا غلام احمد، به عنوان «قادیانی»، که نشاتگرفته از شهر محل تولد اوست، یاد میکنند. قادیان در گرداس پور پنجاب هند است.
در دیدگاه حنفیه، مستحب است حاکم شرع، اسلام را بر مرتد عرضه نماید تا شبههاش برطرف گردد. مهلتی که برای توبه مرتد در نظر گرفته میشود، ۳ روز است که این ایام را در حبس سپری میسازد و اگر پس از انقضای مدت توبه نکرد، مجازات خواهد شد. البته حنفیان مهلت دادن به مرتد را تنها در دو صورت مستحب شمردهاند: حاکم امیدوار به توبه وی باشد، یا مرتد شخصاً تقاضای مهلت کند. زن مرتد به هیچ وجه کشته نمیشود و مجازاتش تنها حبس است. بهطور کلی با تحقق ارتداد مالکیت مرتد از میان میرود تا هنگامی که شخص توبه کند؛ اما اگر کشته شد، اموال به دست آمده در زمان اسلامش به وارثان مسلمانش تعلق میگیرد و اموالی که در زمان ارتداد به دست آورده، به بیت المال میرسد.
اختر اقبال او بی ارتداد و آسمان قدر او بی انقلاب
انکار امر ضروری دین موجب ارتداد شناخته شدهاست، اما تحقق ارتداد به انکار ضروری مذهب مورد اختلاف است. شهید ثانی مخالفت با اجماع را مصداق انکار ضروریات نمیداند، مگر مخالفت با اجماع بر سر مسئلهای که از ضروریات دین بهشمار آید، و نیز اجماع مورد نظر میباید توسط اهل حل و عقد از مسلمانان تحقق یافته باشد. از طرف دیگر، صاحب جواهر نظریه صاحب کشف اللثام را مبنی بر اینکه مسئله مورد انکار بر طبق اعتقاد منکر باید از ضروریات دین محسوب گردد و سپس انکار نماید و الا انکار به حساب نمیآید، مورد نقد قرار دادهاست و اعتقاد منکر را دخیل در تحقق عنوان ضروری دین نمیداند.
اختری در روشنی اما مصون از ارتداد و آسمانی در علو اما برون از انقلاب
قَبْلَ أَنْ یَرْتَدَّ إِلَیْکَ طَرْفُکَ ارتداد الطرف ان یرجع الی الناظر من رؤیة شیء کان ینظر الیه.
فقیهان شیعه ارتداد را سه نوع دانستهاند. ارتداد نیت، ارتداد فعلی و ارتداد قولی. جایگاه بحث ارتداد در فقه شیعه در کتاب حدود است و فقهای شیعه اثبات مرتد بودن فرد را مبتنی بر اقرار او میدانند.
سیر عزمت همچو سیر اختران بیارتداد دور حزمت چون قضای آسمان بیانقلاب
إِنْ یُرِیدُونَ إِلَّا فِراراً ای ما یریدون بهذا القول الا فرارا من القتال ثم اخبر اللَّه سبحانه عن الغیب الذی هو سوء نیّات الّذین قالوا إِنَّ بُیُوتَنا عَوْرَةٌ فقال و لو دخل العدوّ علیهم بیوتهم من جوانب المدینة یعنی من ایّ جانب دخلت ثُمَّ سُئِلُوا الْفِتْنَةَ ی الارتداد و الکفر و الکون مع المشرکین علی المؤمنین فی الحرب لَآتَوْها یعنی لاعطوها و اجابوهم الی ذلک.
پادشاهی عربستان سعودی یک سلطنت مطلقه اسلامی است که در آن اسلام سنی بر اساس قوانین محکم شریعت دین دولتی رسمی است. غیر مسلمانان باید در خلوت به دین خود بپردازند و در معرض تبعیض و تبعید هستند. با این که هیچ قانونی همه شهروندان را ملزم نمیکند که مسلمان باشند، خارجیهای غیرمسلمان که تلاش میکنند تابعیت عربستان سعودی را به دست آورند، باید به اسلام روی آورند. فرزندانی که از پدران مسلمان به دنیا میآیند، طبق قانون مسلمان تلقی میشوند و گرویدن از اسلام به دین دیگر ارتداد محسوب میشود و مجازات اعدام دارد. توهین به اسلام سنی نیز مجازات اعدام دارد، اما مجازات رایج تر برای آن، حبس طولانی است.
رضا پهلوی، شورای مرکزی اکس مسلم، مینا احدی،حزب کمونیست کارگری ایران،نوشابه امیری و احمد باطبی با صدور حکم ارتداد مخالفت کردند.
با ما مصاف و لاف مسلمانی ای عجب لعنت بر این نفاق کند شرک و ارتداد