ارباب
معنی کلمه ارباب در لغت نامه دهخدا

ارباب

معنی کلمه ارباب در لغت نامه دهخدا

ارباب. [ اَ ] ( ع ص ، اِ ) ج ِ رَب . ( منتهی الارب ) ( اقرب الموارد ). رجوع به رَب شود. خدایان. پروردگاران : و لایأمرکم أن تتخذوا الملائکة والنبیین أرباباً... ( قرآن 80/3 )؛ و شما را امر نمیکند که ملائکه و پیامبران را به خدائی بگیرید. یا صاحبی السجن أارباب متفرقون خیر أم الله الواحد القهار. ( قرآن 39/12 )؛ ای دو رفیق زندانی من آیا خدایان متعدد بهترند یا خدای واحد قهار. || دارندگان. صاحبان.
- ارباب انواع ؛ اصنام عقلیه. مُثُل. امامان. امثله علیا. صواحب الطلسمات.
- ارباب ایام ؛ در احکام نجوم هر روز از ایام هفته را به کوکبی منسوب کنند و او را رب آن روز نامند.
- ارباب تغلّب ؛ فاتح و مظفر و کشورگشای. ( ناظم الاطباء ).
- ارباب تمیز ؛ زیرک و صاحب فراست و هوشیار. عاقل و خردمند و صاحب بصیرت. ( ناظم الاطباء ).
- ارباب تنعم ؛ اهل تنعم.
- ارباب تیمار ؛ اهل معاش و وظیفه خوار. ( ناظم الاطباء ).
- ارباب جاه و تمکین ؛ صاحبان جاه و جلال و قدرت. ( ناظم الاطباء ).
- ارباب حجت ؛ کنایه از اهل منطق. ( غیاث ) ( آنندراج ).
- ارباب حرفت ؛ پیشه وران : کسب ارباب حرفت و امثال و اخوات این معانی به عدل متعلق است. ( کلیله و دمنه ).
- ارباب حوائج ؛ حاجتمندان. نیازمندان : [ خواجه احمد حسن ] گفت متظلمان و ارباب حوائج را بخوانید. ( تاریخ بیهقی ص 153 ).
- ارباب خرد ؛ عقلا و دانایان. ( ناظم الاطباء ).
- ارباب دیوان ؛ وزرا و مدیرین امور جمهور. ( ناظم الاطباء ).
- ارباب ساعات ؛ هر یک از ساعات روز را احکامیان به کوکبی نسبت کنند و آن کوکب را رب آن ساعت نامند.
- ارباب سخن ؛ مردمان فصیح و بلیغ و خطبا. ( ناظم الاطباء ).
- ارباب سلوک ؛ پارسایان و مردمان زاهد از دنیا گذشته. عرفا. ( ناظم الاطباء ).
- ارباب صفای باطن ؛ مردمان متدین خوش عقیده. ( ناظم الاطباء ).
- ارباب صنایع مستظرفه ؛ هنرپیشگان. ( لغات فرهنگستان ).
- ارباب صنعت ؛ صنعتگران و پیشه وران و اهل حرفه. ( ناظم الاطباء ).
- ارباب عقول ؛ اولوالنهی. اولوالالباب. عقلا.
- ارباب عمایم ؛ عمامه داران. عمامه بسرها.
- ارباب فضل ؛ فضلا و ادبا. ( ناظم الاطباء ).
- ارباب قلم ؛ اهل قلم و صاحب قلمان.
- ارباب قلوب ؛ صاحبدلان.
- ارباب مثلثه ؛ اصحاب احکام ، بروج دوازده گانه را بر چهار قسمت کرده و هر قسمتی را که سه برج است به عنصری از عناصراربعه قدما نسبت کرده اند و هر یک از این قسمتها رابدین مناسبت نامی داده اند: مثلثه مائی ، مثلثه ناری ، مثلثه هوائی ، مثلثه خاکی ، و بر هر مثلثه کوکبی را مسلط شمرده اند و آن کوکب را رب آن مثلثه گویند.

معنی کلمه ارباب در فرهنگ معین

( اَ ) [ ع . ] ( اِ. ) جِ رب . ۱ - پرورش دهندگان ، مربیان . ۲ - مالک ، دارا، صاحبِ مِلúک . ۳ - خداوندگار. ۴ - آقا.

معنی کلمه ارباب در فرهنگ عمید

۱. رئیس، بزرگ.
۲. کارفرما.
۳. آقا، مخدوم، سَرور.
۴. صاحب، مالک.
۵. عنوانی احترام آمیز برای برخی از بزرگان زردشتی: ارباب جمشید.
۶. صاحبان.
۷. [جمعِ رَبّ] [قدیمی] = رَبّ &delta، فقط در معنی ۶ و ۷ به صورت جمع به کار می رود.

معنی کلمه ارباب در فرهنگ فارسی

صاحبان، پرورش دهندگان، جمع رب، درفارسی بصورت مفردبه معنی شخص پولدار و آقا وصاحب ومالک نیزمیگویند
( اسم ) جمع : رب . (در عربی معنی ارباب صاحبان و پرورش دهندگان است اما در فارسی بمعنی شخص بزرگ و دارنده و مالک بکار میرود و در بسیاری موارد صورت مفرد به آن میدهد و بار دیگر به ( ان ) جمعش می بندند : اربابان . ) ۱ - خداوندگار . ۲ - مالک ( مقابل رعیت یا دهقان ) دارنده . ۳ - آقا ( مقابل نوکر ) . یا ارباب انواع . جمع : رب النوع یا ارباب رجوع . رجوع کنندگان .

معنی کلمه ارباب در فرهنگ اسم ها

اسم: ارباب (پسر) (عربی) (مذهبی و قرآنی) (تلفظ: arbab) (فارسی: ارباب) (انگلیسی: arbab)
معنی: پادشاه کارفرما رئیس

معنی کلمه ارباب در دانشنامه عمومی

ارباب یا پروردگار ( به انگلیسی: Lord ) نامی است برای شخص یا خدایی که دارای قدرت ، کنترل یا نیرو بر دیگران است و به عنوان یک ارباب، رئیس یا حاکم عمل می کند. این نام همچنین می تواند به اشخاص خاصی اشاره کند که دارای عنوان همتا در انگلستان هستند یا از عنوان های ادبی برخوردارند. جمع "اربابان" می تواند به یک گروه یا بدنه ای از همتایان اشاره کند.
عنوان اساسی «ارباب مانور» در سیستم فئودالیسم قرون وسطایی انگلیس پس از فتح نورمن ها در سال ۱۰۶۶ مورد استفاده قرار گرفت. عنوان "ارباب مانور" یک حیثیت فئودالی بود که نیروی خود را از وجود و عملکرد یک دادگاه بزرگ یا بارون درباری که او یا مباشرش ریاست آن را بر عهده داشت، می گرفت، بنابراین او ارباب دادگاه عمارت بود که قوانین را تعیین می کرد و قوانینی که باید بر تمام ساکنان و املاک تحت صلاحیت دادگاه حاکم باشد. برای مستاجران طبقه خاصی از اراضی که در زمان ساکسون ها به نام Infangentef شناخته می شد، ارباب آنها مردی بود که قدرت اجرای مجازات اعدام بر آنها را داشت. اصطلاحی که همواره در اسناد قرون وسطایی معاصر استفاده می شود، صرفاً «ارباب X» است که X نام عمارت است. اصطلاح "ارباب مانور" استفاده اخیر مورخان برای تشخیص این لردها از بارون های فئودال و دیگر افراد قدرتمند است که در اسناد باستانی با نام های مختلف "Sire" ( فرانسوی قرون وسطی ) ، "Dominus" ( لاتین ) ، "Lord" و غیره نامیده می شوند. عنوان "ارباب ملک" توسط دولت بریتانیا برای هر عنوانی که پیش از ۱۳ اکتبر ۲۰۰۳ ( تاریخ آغاز قانون ثبت زمین در سال ۲۰۰۲ ) در اداره ثبت اسناد و املاک اعلی حضرت ثبت شده باشد به رسمیت شناخته می شود، اما پس از آن تاریخ دیگر نمی توان عناوین را ثبت کرد. و هر گونه عناوینی که به طور داوطلبانه توسط دارنده لغو ثبت شوند، نمی توانند بعداً مجدداً ثبت شوند. با این حال، هرگونه انتقال مالکیت املاک ثبت شده، در صورت اطلاع رسانی مقتضی، همچنان در دفتر ثبت خواهد شد؛ بنابراین در واقع ثبت برای ثبت نام های جدید بسته می شود. چنین عناوینی از نظر قانونی به عنوان «ارث غیرجسمانی» طبقه بندی می شوند زیرا وجود فیزیکی ندارند و معمولاً ارزش ذاتی ندارند. با این حال، در قرن بیستم بازار پرسودی برای چنین عنوان های پدید آمد، اغلب برای اهداف بیهوده، که با وجود یک ثبت رسمی کمک می کرد و به خریدار احساس وجود فیزیکی می داد. ثبت یا عدم ثبت عنوان «ارباب عمارت» تأثیری در اعتبار یا وجود قانونی آن ندارد که این امر در دادگاه تعیین می شود. پرونده های حقوقی مدرن توسط افرادی که مدعی حق مالکیت ارباب خانه بر سر سبزی های روستا هستند، به دست آمده است. رؤسای بسیاری از خانواده های مالک زمین انگلیسی باستانی همچنان ارباب زمین هایی هستند که به ارث برده اند.
ارباب (بازی ویدئویی ۲۰۰۷). «ارباب» ( انگلیسی: Overlord ) یک بازی ویدئویی در سبک بازی اکشن - ماجراجویی است که توسط کدمسترز و در سال ۲۰۰۷ و در پلت فرم های اکس باکس ۳۶۰، پلی استیشن ۳، مایکروسافت ویندوز، و مک اواس منتشر شده است.
دو نسخه قبلی این بازی در آمریکای شمالی در 26 ژوئن 2007، در اروپا در 29 ژوئن و استرالیا در 6 ژوئیه 2007 منتشر شد.
ارباب (درگز). ارباب، روستایی از توابع بخش نوخندان شهرستان درگز در استان خراسان رضوی ایران است. این روستا شمالی ترین نقطه استان خراسان رضوی از لحاظ مختصات جغرافیایی است.
این روستا در دهستان درونگر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۲۶ نفر ( ۳۳خانوار ) بوده است.
ارباب (زابل). ارباب، روستایی در دهستان بنجار بخش مرکزی شهرستان زابل در استان سیستان و بلوچستان ایران است.
بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، جمعیت این روستا برابر با ۵۰۲ نفر ( ۱۸۲ خانوار ) بوده است.
ارباب (فیلم). ارباب ( انگلیسی: Overlord ) یک فیلم جنگی و ترسناک به کارگردانی جولیوس ایوری است که در سال ۲۰۱۸ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به وایت راسل، پیلو اسبک، جیکوب اندرسون، جان ماگارو، و بوکیم وودبین اشاره کرد.
دو چترباز در روز نبرد نرماندی پس از سقوط هواپیمای حامل آن ها، در پشت خطوط دشمن گیر افتاده اند. آن ها ماموریتی دریافت می کنند که باید برج های رادیویی آلمان را در نرماندی از کار بیندازند. زمانی که آن ها روستای محل این ایستگاه های رادیویی را پیدا می کنند که توسط نازی ها اشغال شده، متوجه می شوند که این عملیات، یک عملیات ساده نظامی نیست و علاوه بر اینکه باید با نیروهای آلمانی مبارزه کنند، باید با نیروهای فراطبیعی که توسط آلمان نازی برای حفاظت از مرزها و مناطق جنگی ساخته شده اند نیز مقابله و مبارزه کنند…
ارباب (فیلم ۱۹۸۵). ارباب ( به هندی: Saaheb ) فیلمی محصول سال ۱۹۸۵ و به کارگردانی آنیل گانگولی است. در این فیلم بازیگرانی همچون آنیل کاپور، آمریتا سینگ، راکهی گولزار، اوتپال دوت، دون ورما، ای. کی. هانگال ایفای نقش کرده اند.
معنی کلمه ارباب در فرهنگ معین
معنی کلمه ارباب در فرهنگ عمید

معنی کلمه ارباب در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی أَرْبَابٌ: ارباب
ریشه کلمه:
ربب (۹۸۰ بار)

معنی کلمه ارباب در ویکی واژه

padrone
جِ رب.
پرورش دهندگان، مربیان.
مالک، دارا، صاحبِ مِلúک.
خداوندگار.
آقا.

جملاتی از کاربرد کلمه ارباب

مرگ در چشم سبک عقل، شکوهی دارد پیش ارباب دل این رطل گران اینهمه نیست
"ارباب و نوکر" (روسی: Хозяин и работник) داستانی کوتاه از لئو تولستوی به سال ۱۸۹۵ است.
این زمان ارباب جوهر دام تزویرند و بس می‌توان دانست آب زیرکاه آیینه را
پس از چندی مجلس در دورهٔ چهارم خود، بناهای واقع در شرق کاخ بهارستان و عمارت‌های آن را خریداری کرد و ارباب کیخسرو یکی از این عمارت‌ها را که پیشتر اصطبل و کالسکه‌خانه بود، به کتابخانه تبدیل کرد و این زمینه‌ای شد که نهایتاً در سال ۱۳۰۲ با انتقال کتابها از ساختمان مجلس شورای ملی (عمارت بهارستان) به ساختمان جدید، کتابخانه از لحاظ مکانی جدا شد. کتابخانهٔ مجلس پس از نزدیک به دو سال یعنی در سال ۱۳۰۴ به عنوان اوّلین کتابخانهٔ رسمی و دولتی گشایش یافت.
بحق قبله ارباب دل علی نقی جهان علم و ادب خسرو ملک خرگاه
ارباب کیخسرو در سال ۱۳۰۴ برای خرید لوازم چاپ برای راه‌اندازی چاپخانه مجلس به آلمان سفر کرد و چاپخانه مجلس را راه‌اندازی کرد.
و آنچه بر لفظ ملک می‌رود عین صدق و محض حقیقت است، اما در مذهب خرد قبول عذر ارباب حقد محظور است و طلب صلح اصحاب عداوت حرام. زیرا که دران خطر بزرگ است و جان بازی ندبی گران، تا حریف ظریف و کعبتین راست و مجاهز امین نباشد دران شروع نشاید پیوست. و نیز صورت نبندد که خصم موجبات وحشت فروگذارد و از ترصد فرصت در مکافات آن اعراض نماید، و بسیار دشمنانند که به قوت و زور بریشان دست نتوان یافت و به حیلت و مکر در قبضه قدرت و چنگال نقمت توان کشید، چنانکه پیل وحشی مؤانست پیل اهلی در دام افتد. و من به هیچ وقت و در هیچ حال از انتقام ملک ایمن نتوانم بود، روزی در خدمت او بر من سالی گذرد، چه ضعف و حیرت من ظاهر است و شکوه و مهابت او غالب.
با آن‌که مرگ ارباب کیخسرو در اواخر شب دهم و ساعات اولیهٔ بامداد ۱۱ تیر ۱۳۱۹ رخ داد، ولی روزنامه اطلاعات روز ۱۳ تیر این خبر را منتشر نمود. جسد او در پیاده‌رو کوچه سزاوار خیابان کاخ پیدا شد.
بهتر از صحبت ارباب خرد بگزینی ترک هم بزمی پرشور و شرر چند کنی
از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته‌است می‌توان به زن طلایی‌پوش، نجات سرباز رایان، جک رایان: سرباز سایه، یو-۵۷۱، شارلوت گری، ارباب، شعبده‌باز، یونایتد ۹۳، پرنده اسکاتلندی، کاپیتان آمریکا: نخستین انتقام‌جو، دختر دانمارکی، شتاب، دوازدهمین مرد اشاره کرد.
محمدسعید اربابی نمایندهٔ دورهٔ نهم مجلس شورای اسلامی و دبیر اول کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از حوزهٔ انتخابیهٔ ایرانشهر، سرباز، دلگان، فنوج، لاشار، بنت و آشار در استان سیستان و بلوچستان، رییس مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان، ناظر کارگروه اشتغال استان سیستان و بلوچستان، عضو شورای حل اختلاف شوراهای استان، عضو هیئت امناء دانشگاه سیستان و بلوچستان بوده‌است.ایشان معاون دفتر برنامه و بودجه سازمان بنادر و دریانوردی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌الملل چابهار و مشاور دبیرخانه توسعه سواحل مکران و عضو هیئت امناء دانشگاه ولایت ایرانشهر بوده است.
روی ان عیسی (ع) قال لا تکثروا الکلام بغیر ذکر اللَّه عز و جل فتقسو قلوبکم فان القلب القاسی بعید من اللَّه و لا تنظروا فی ذنوب العباد کانکم ارباب و انظروا فی ذنوبکم کانکم عبید فانما الناس رجلان: مبتلی و معافی، فارحموا اهل البلاء و احمدوا اللَّه علی العافیة.
سرمشق بی‌نیازی ارباب همت است این خط باطلی که به عالم کشیده‌ایم
پس از چندین اقتباس از این اثر، لایو اکشن سه‌گانهٔ ارباب حلقه‌ها ساختهٔ پیتر جکسون با موفقیت‌هایی بسیاری همراه بود. این سه‌گانه متشکل از ارباب حلقه‌ها: یاران حلقه (۲۰۰۱)، ارباب حلقه‌ها: دو برج (۲۰۰۲) و ارباب حلقه‌ها: بازگشت پادشاه (۲۰۰۳) است. تولید این سه‌گانهٔ بر عهدهٔ نیو لاین سینما بود. هر سهٔ این فیلم‌ها نامزد دریافت چندین افتخارات گوناگونی از جملهٔ جوایز اسکار در دستهٔ بهترین فیلم شدند. قسمت پایانی این سه‌گانه به‌نام ارباب حلقه‌ها: بازگشت پادشاه دومین فیلمی بود که از فروش یک میلیارد دلاری در گیشه عبور کرد و در مجموع ۱۱ جایزهٔ اسکار از جمله بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین فیلم‌نامه اقتباسی دریافت کرد. (رکوردی که تنها فیلم بن هور و تایتانیک تجربه کرده‌اند)
اربابی سفلی، روستایی از توابع بخش کوار شهرستان شیراز در استان فارس ایران است.
رب ارباب است عنقای بقا منطق الطیر است این اسرارها
پیش ارباب ذکا اینست دین سر لا احصی ثنا اینست این
نسبیت و آثارش منبع الهام بسیاری نویسندگان هم‌چون «انید بلایتون»، «جی. آر. آر. تالکین» نویسندهٔ «ارباب حلقه‌ها» و «سی. اس. لوئیس» خالق «نارنیا» بوده‌است و فیلم‌های متعددی با اقتباس از کتاب‌های این نویسنده ساخته شده‌است.
آن شیخ که سر حلقه ارباب ورع بود دیدیم که رندی عجب از کار بر آمد
نظام ارباب–رعیتی یا فئودالیسم که تیول‌داری، حکومت ملوک الطوایفی و خان‌خانی نیز نامیده می‌شود نظامی اجتماعی-اقتصادی است که در نتیجهٔ فروپاشی جامعه متکی بر برده‌داری به وجود آمده و با وجود تنوع راه‌های رسیدن بدان، تقریباً در کلیه سرزمین‌های جهان، البته در هر جا با ویژگی‌های مشخص خود، وجود داشته‌است. در اروپای غربی این نظام از قرن ۵ تا قرون ۱۷ و ۱۸ میلادی و در روسیه و شرق اروپا از قرن نهم تا نیمه دوم قرن نوزدهم میلادی را در بر می‌گرفت.