اراضی

معنی کلمه اراضی در لغت نامه دهخدا

اراضی. [ اَ ] ( ع اِ ) ج ِ ارض.
اراضی. [ اَ ] ( اِخ ) از بلوکات قم ، و عده قرای آن 15 و جمعیت 3000 تن است. رجوع به جغرافیای سیاسی تألیف کیهان ص 394 و 396 شود.

معنی کلمه اراضی در فرهنگ معین

( اَ ) [ ع . ] ( اِ. ) جِ اَرض . ۱ - زمین ها. ۲ - زمین های دایر و مزروع . ، ~ موات زمین - هایی که دایر نباشد و مالکی نداشته باشد. ،~ ِ عُشر زمین هایی که موقع گرفتن مالیات مساحت آن منظور نمی شود. ، ~ بایر زمین هایی که در آن ها کشت و زرع و آبادی نبا

معنی کلمه اراضی در فرهنگ عمید

= ارض

معنی کلمه اراضی در فرهنگ فارسی

زمین ها، جمع ارض
( اسم ) جمع : ارض . ۱ - زمینها . ۲ - زمینهای دایر و مزروع . یا اراضی موات . زمینهایی که دایر نباشد و مالکی نداشته باشد اعم از اینکه در سابق دایر بوده و مالک داشته و در اثر اعراض مالک بایر شده باشد یا اینکه از اصل بایر بوده باشد . یا اراضی خالصه .
از بلوک قم

معنی کلمه اراضی در ویکی واژه

جِ اَرض.
زمین‌ها.
زمین‌های دایر و مزرو
دایر.

جملاتی از کاربرد کلمه اراضی

دل مشبک گشت و ناراضی است می‌خواهم که باز یک شبیخون دگر بر ناوک ترکش زنم
وضعیت به‌وجود آمده زمینه را برای شورش‌های گروه‌های قومی و دینی فراهم کرد. پس از جنگ در عراق، ناآرامی‌های اجتماعی و قومی بین شیعیان، کردها و واحدهای نظامی ناراضی می‌توانست خطر بزرگی برای دولت صدام باشد. شورش‌های کردها در شمال و شیعیان در جنوب و مرکز عراق با بی‌رحمی تمام پاسخ داده شد.
چون نمایم کلاه خود قاضی نیستم زبن قضیه ناراضی
از داخل این قلعه یک راه زیر زمینی به سمت اراضی بیرون قلعه وجود داشته که هم‌اکنون مسدود گردیده‌است. منازل داخل ارگ در ۲ طبقه ساخته شده‌اند.
اراضی (مبارکه)، روستایی از توابع بخش گرکن جنوبی شهرستان مبارکه در استان اصفهان ایران است.
سلیمان خان سرتیب را با هزار نفر سرباز مأمور بمحافظت قلعه کردیم و توپخانه و قورخانه و جبه خانه را که در نارین قلعه بود کلا باو سپردیم وراه های قوافل و تجار را که از فارس و عراق و خراسان به یزد می آمد و سال هاست ناامن و مغشوش بود، همه را سواره و سرباز و تفنگچی ولایتی تعیین فرمودیم و فراری های رعایا را استمالت دادیم. فوج فوج در زیر سایه همایون شاهنشاهی بر میگردند وعمارات ویران و اراضی بایر است که بعدل و انصاف ظل الله روحنا فداه آباد ودایر می شود.
در مرحله نخست تعیین شد که هیچ مالکی بیش از یک ده ششدانگ یا ششدانگ زمین در چند ده مختلف نداشته باشد. دولت زمین‌های مازاد بزرگ مالکان را خریداری و بخش‌هایی که دارای زارعان صاحب نسق بودند را به صورت اقساطی به آن‌ها فروخته و زمین‌های بلاکشت باقی‌مانده تحت عنوان اراضی دولتی در اختیار دولت قرار می‌گرفت. با فروش سهام کارخانجات دولتی ترتیب باز پرداخت بهای زمین‌ها به مالکان فراهم گردید.
مثل زنند خری را که زیر بار گران ز پا فتاد و از او خر خدای ناراضیست
هم ازو ویله در اراضی روم هم ازو مویه در نواحی زنگ
بندر «کوپر» مهم‌ترین اسکله تجاری و صنعتی اسلوونی است و اراضی اطراف این بندر یکی از مهم‌ترین مناطق ویژه اقتصادی این کشور قلمداد می‌شود.
چو آفتاب ز شرق جلا دمید و گرفت سمای روح و تمام اراضی و اجسام
این روستا ضلع شرقی آزادشهر و در دهستان خرمارود شمالی قرار دارد. روستا در ۳۷ درجه و۵ دقیقه عرض شمالی و۵۵درجه و۱۲ دقیقه طول شرقی واقع شده و چسبیده به شهر است و مرز آزادشهر و این روستا یک پل ۲۰ متری می باشد. از شمال به اراضی زراعی، از غرب و جنوب غربی به شهر آزادشهر، از جنوب و جنوب شرقی به سرکهریزا و از جنوب به فاضل آباد و خاندوز سادات و از شرق به نوده حاجی لر و نوده خاندوز محدود می‌شود.
پسری فقیر برای پیدا کردن شغل باید در مسابقه‌ای با بچه‌های فقیر دیگر شرکت کند. هرکدام از بچه‌ها بهتر بتواند بچه‌ای که پاهایش را در جنگ از دست داده‌است را برای رفتن به مدرسه کول بگیرد، برنده است. مسابقه آغاز می‌شود و سرانجام پسر فقیر برنده می‌شود. پسر در مقابل دریافت ۱ دلار دستمزد روزانه، هر روز پسر بی‌پا را مانند اسب به کول می‌کشد و با خود به مدرسه می‌برد و می‌آورد. وقتی که او را بر کول خود دارد با خرها و اسب‌هایی که در کوچه رفت و آمد می‌کنند، مسابقه می‌دهد. او را در خانه به حمام می‌برد و بر تاب سوار می‌کند اما پسر بی‌پا از او ناراضی است، چون آن‌طور که او می‌خواهد هنوز برایش اسب نشده‌است.
او در سال ۵۰۰ پ. م شورشی را علیه حکومت ایرانیان ترتیب داد. اگرچه هکاتئوس دانشمند یونانی با نقشه او مخالفت کرده بود و کلِاُمن حاکم اسپارت نیز از همکاری و کمک به او خودداری کرد، اما آریستاگوراس با نطق پرشوری در مجلس ملی آتن آنان را به حمایت خود برانگیخت و سایر دولت شهرهای یونانی هم که غالباً از جایگزینی دولت‌های دمکراتیک با حکومت تک‌نفره، که مطلوب پارسیان بود، ناراضی بودند از این طغیان پشتیبانی کردند.
اکرفلت عمده دلیلی که موجب شد تا گروه با این ناشر قرارداد ببندد را گسترهٔ پخش آن ناشر و همچنین اطمینان از اینکه آلبوم در خرده فروشی‌ها به اندازه کافی موجود است؛ عنوان کرد. از آنجا که این ناشر با گروه‌های راک و متال عامه‌پسندتر و باب روز همکاری می‌کرد؛ پس از اینکه خبر انتشار قرارداد بارودرانر درز کرد؛ برخی هواداران از این موضوع ناراضی بودند که اکرفلت در واکنش به این هواداران گفت:«نمی‌توانم باور کنم که پس از این همه سال ما اعتبار هریک از هواداران خودمان را به‌دست نیاورده باشیم، منظورم این است که ترانه‌های ما بالای ده دقیقه است!».
خوابیده اند در تو تن کشته گان عشق زان روی از تمام اراضی نکوتری
با وجود این همه مردم کشیها هیچ‌کس نیست ناراضی ز اطوارت چه اطوارست این
عصمت است اینکه نیستی قاضی که چو باشی ز خواجه ناراضی
برابر اعلام رسمی اداره کل جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی سطح زیر کشت اراضی زراعی و باغی استان خراسان رضوی حدود یک میلیون هکتار است که از این مقدار بیش از ۶۲۷ هزار هکتار زراعی و حدود ۳۶۲ هزار هکتار باغی است.
ملت زهر آن شقی که ناراضی بود دیدیم که راضی است منصورالملک