اراز

معنی کلمه اراز در لغت نامه دهخدا

اراز. [ اَ ] ( اِخ ) ( رود... ) رود آمل. ( ایران باستان ص 2216 ).

معنی کلمه اراز در فرهنگ فارسی

رود آمل

معنی کلمه اراز در فرهنگ اسم ها

اسم: آراز (پسر) (ترکی) (تلفظ: ārāz) (فارسی: آراز) (انگلیسی: araz)
معنی: قهرمان منسوب به طایفه آس، نام رود ارس، ارس، ( اَعلام ) قهرمان منسوب به طایفه ی آس، ن، ک، آراس، ( در اعلام ) قهرمان منسوب به طایفه ی آس + نکآراس، گویش ترکی رودخانه ارس

جملاتی از کاربرد کلمه اراز

تا چه خواهد کرد با آیینهٔ دل شوخیت شیشه بر خارازن مخمور بی پروای من
ماهوارهٔ هات‌برد که از سوی اغلب کانال‌های خبری خصوصاً شبکهٔ بی‌بی‌سی فارسی، ایران اینترنشنال، شبکهٔ صدای آمریکا و دویچه وله مورد استفاده قرار می‌گیرد و بزرگ‌ترین ماهوارهٔ مخابراتی اروپاست، شاهد بیشترین میزان ارسال پارازیت بوده‌است.
چو تو باشی نه برخورد اراز اوئی چو او باشد تو کی اندر میانی
می فشاند گوهر شهواراز لب زیرتیغ از صدف صائب طریق زندگانی یادگیر
روی سر پوشیدگان پرده ها عفتت روزگاراز سایه خورشید پنهان یافته
سری که فاطمه شستی غبارازاو خولی رخش نهاد به خاکستر تنور چرا؟
رخم چو آبی شدزرد و خاکساراز غم دلم چو نارودر آن نار ناردان آتش
چو حق در جان من گوید اناالحق ترا میگوید اینجاراز مطلق
در این روز ارتباطات تلفن همراه در ساعات اوج تظاهرات در شهرهای بزرگ ایران مانند تهران، اصفهان و شیراز قطع شد و پارازیت بر روی امواج شبکه‌های ماهواره‌ای افزایش یافت. هم چنین خدمات پیامک و اینترنت با اشکال مواجه شد.
برای مقابله با امواج ماهواره امواجی مشابه اما با قدرت بیشتر که به آن آپ لینک گفته می‌شود از یک فرستنده به‌سوی ماهواره فرستاده می‌شود. از آنجا که ماهواره تفاوت این امواج را درنمی‌یابد، تصمیم به برگزیدن موج قوی‌تر می‌گیرد و بدین گونه دچار اخلال می‌شود. این روش از ارسال پارازیت به دلیل شکایت سازمان‌های بین‌المللی و جریمه ایران و همچنین در مقابل قطع شبکه‌های صداوسیما از ماهواره هاتبرد و دیگر ماهواره‌ها از سوی ایران متوقف شده‌است.
به علت توانایی بالای پی‌ام‌تی در میزان بالای تقویت و پارازیت کم کاربردهای بسیاری در فیزیک هسته‌ای قطعات نیم‌رسانا از جمله دیودهای نوری بهمنی در عکس‌برداری‌های پزشکی مانند تلسین و نجوم کاربرد فراوان دارند.
ارسلان امینی با درخشش در مسابقات انتخابی تیم ملی پارازورخانه‌ای موفق به کسب سهمیه حضور در تیم ملی شد. مسابقات انتخابی تیم ملی پارازورخانه‌ای به مدت دو روز در تهران برگزار شد و ارسلان امینی با کسب دو عنوان برتر این مسابقات، به عضویت تیم ملی درآمد. عضو تیم باستانی جانبازان و معلولین استان در این مسابقات موفق به کسب عنوان قهرمانی در مادهٔ میل‌گیری شد و در مادهٔ کباده نیز به جایگاه نایب قهرمانی رسید. امینی با کسب سهمیهٔ حضور در تیم ملی، برای حضور در مسابقات برون مرزی راهی عراق خواهد شد.
باده او را گفت : هر جسمی که یابی تو خوری آتش او را گفت : بهتر جسم خواراز عقل خوار
کمالش ملک را پرگار و کلکش فضل را مسطر ولی را خانه زو خرم عدو را کارازا و مضطر
از پارازیت رگباری اغلب در جنگ جهانی دوم استفاده می‌شده که باعث درهم و برهمی سر و صدا و ایراد در سامانه‌ها رادار گردیده‌است.
خودگرفتم که پس از رنج وتکاپوی دراز کارازان سان که دلت خواست بسامان گردد
پیش از این از کشورهایی همچون بلغارستان، کوبا و ونزوئلا نیز اقدام به ارسال پارازیت صورت می‌گرفت.
در سال ۱۸۶۰، به توصیه مادارازو، وی به پاریس رفت و در کلاس‌های چارلز گلیر برای آماده‌سازی برای ورود به مدرسه عالی ملی هنرهای زیبا شرکت کرد. درخواست وی در آنجا رد شد، بنابراین به کارگاه‌های ارنست میسونیر مراجعه کرد و در آنجا موقعیتی پیدا کرد.
ارازمحمد آخوند، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان گنبد کاووس در استان گلستان ایران که در سال ۱۲۰۷ شاید هم قیل از آن بنیان نهاده شد.
در ۱ اسفند ۱۳۸۹ خطوط تلفن، اینترنت و خدمات پیامک در شهرهای بزرگ ایران نظیر تهران، اصفهان، شیراز و مشهد با اختلال مواجه شد. هم چنین پارازیت برامواج شبکه‌های ماهواره‌ای افزایش یافت.