ارادت

معنی کلمه ارادت در فرهنگ معین

(اِ دَ ) [ ع . ] ۱ - (مص م . ) خواستن . ۲ - (اِ. ) خواست ،میل ، قصد. ۳ - در فارسی علاقه مندی ، سرسپردگی مرید به مرشد. ۵ - دوستی از روی اخلاص و بی ریایی .

معنی کلمه ارادت در فرهنگ عمید

۱. علاقه، محبت همراه با احترام.
۲. [قدیمی] خواست، قصد.
۳. (تصوف ) توجه بسیار سالک به پیر.

معنی کلمه ارادت در فرهنگ فارسی

۱ - ( مصدر ) خواستن . ۲ - ( اسم ) خواست میل قصد آهنگ . ۳ - خواست خدا مشیت قضا قدر تقدیر . ۴ - توجه خاص مرید به مرشد و سالک به پیر و امثال آن . ۵ - اخص و اظهار کوچکی در دوستی دوستی از روی اعتقاد و ایمان . یا ارادت غایبانه . اخص و اظهار دوستی و عقه مندی بکسی قبل از آشنایی وی .

معنی کلمه ارادت در دانشنامه آزاد فارسی

(به معنی خواستن، میل، قصد و آهنگ). در اصطلاح تصوف، شور و شوق قلبی سالک در آغاز سیر و سلوک برای رسیدن به مقصود. ارادت را شرط اول سلوک دانسته اند. خواجه عبدالله انصاری در صدمیدان آن را میدان پنجم برشمرده است. اسفراینی ارادت را میوۀ محبت، و معرفت را میوۀ ارادت، و پایان مقام ارادت را ابتدای مقام ولایت دانسته است. ارادت تابع محبت است که باعث می شود سالک به مطلوب حقیقی دست یابد و دارای مراتبی است. خواجه عبدالله انصاری ارادت را در چند مرتبه دانسته که نخستین مرتبۀ آن ارادت عوام و آخرین مرتبه، ارادت خاصان است. در ارادت اگر مریدی به علم خود تکیه کند از ناتوانی اوست، اما در معرفت تکیه بر علم باعث نیرو و توانایی او می شود. صوفیه در طرح این مفهوم به آیه های ۵۲ سورۀ انعام و ۲۸ کهف استناد می کند.

معنی کلمه ارادت در ویکی واژه

خواستن.
خواست، میل، قصد.
در فارسی علاقه مندی، سرسپردگی مرید به مرشد.
دوستی از روی اخلاص و بی ریایی.

جملاتی از کاربرد کلمه ارادت

ارادتمند شما همچنین در هفته اول وارد ۱۰ آلبوم برتر چارت رسمی کشورهای انگلستان، کانادا، هلند، ایرلند، استرالیا، دانمارک و ژاپن شد.
ابراهیم فرزند دوم شیخ حیدر نیز پس از چندی به علّت بیماری درگذشت و به این ترتیب ریاست مریدان به اسماعیل، که طفل کوچکی بود، رسید. اسماعیل در لاهیجان اقامت کرد و مورد احترام و حمایت «میرزا علی کارکیاً» حاکم آنجا، قرار گرفت. اسماعیل کوچک‌ترین فرزند شیخ حیدر بود و روز سه شنبه ۲۵ رجب ۸۹۲ هجری قمری، یک سال قبل از قتل پدر تولّد یافته بود. او تا شش سالگی در قلعة استخر بود و در آن جا از ملاطفت‌هایی که منصور بیگ پرناک فرمانروای قلعه نسبت به این سه کودک می‌نمود، بی‌بهره نبود. زیرا او از طرفداران امام علی و از ارادتمندان شیخ صفی الدین بود و از این رو مخفیانه از سه محبوس صغیر حمایت می‌کرد.
چو من ز روی ارادت تو را ثنا خوانم مرا چرا تو به خواری ز پیش می رانی
از فلکت بند کیست وزتو اشارت از قدرت امتثال وز تو ارادت
آن که زیارت کند ترا به ارادت حاجتِ آن نبودش که حج بگزارد
نذری‌های ماه محرم و رمضان نیز زبان زد خاص و عام است که تنها گوشه‌ای از ارادت مردم این روستا به اهل بیت می‌باشد.
او در طول ازدواج خود، هوسوکاوا تاما، نوکیش مسیحی را به دنیا آورد که به یک چهره محبوب در تاریخ ژاپن تبدیل شد. هیروکو زنی مصمم بود که فعالانه در کمک به خاندان آکچی شرکت می‌کرد. ارادت او به خانواده اش در داستان‌ها، نقاشی‌ها و فرهنگ عامه جاودانه شد.
احمد کروبی (زاده ۱۲۷۵ شمسی درروستای اختخوان در گلپایگان، درگذشتهٔ ۱۳۶۳) معروف به شیخ احمد کروبی روحانی شیعه، از زندانیان سیاسی، پدر مهدی کروبی و متولد سال ۱۲۷۵ شمسی (۱۳۱۴ قمری) بود. کروبی برای ادامه تحصیل نزد استادانی نظیر سید ابوالحسن اصفهانی، به نجف عراق رفت و پس از بازگشت به ایران در مناطق غربی کشور به ویژه منطقه الیگودرز به سخنرانی و فعالیت علیه حکومت پهلوی پرداخت. وی از ارادتمندان و تاثیر پذیرفتگان سید محمدتقی غضنفری خوانساری بود. وی چندین بار توسط ساواک دستگیر و زندانی شد و بیش از سه دهه در زندان و تبعید به سر می‌برد.
در ۱۹۶۱ استوارت به همراه پاول فاستر و دیگران کافه لاماما را احداث کردند، که تبدیل به یکی از موفق‌ترین کمپانی‌های تئاتری آف‌آف‌برادوی یعنی کلوب تئاتر تجربی لا ماما شد. این مکان تئاتری لا ماما نامیده می‌شود زیرا غالباً استوارت به عنوان «مادر» نامیده می‌شد. معروف است که پیش از هر اجرا استوارات بیرون می‌آمده و «زنگ بزرگی را می‌نواخته‌است تا ارادت لاماما را به نمایشنامه‌نویس و همه جوانب تئاتر ابراز کند.»
گرانده کارش را در ۱۵ سالگی با حضور در تئاتر موزیکال ۱۳ (۲۰۰۸) آغاز کرد. او بابت بازی در نقش کت ولنتاین در مجموعهٔ تلویزیونی ویکتوریوس (۲۰۱۰–۲۰۱۳) و مجموعهٔ اسپین‌آف آن سم و کت (۲۰۱۳–۲۰۱۴) به شهرت رسید. گرانده در سال ۲۰۱۱ با ناشر ریپابلیک رکوردز قرارداد بست. نخستین آلبوم او، ارادتمند شما (۲۰۱۳) به صدر جدول بیلبورد ۲۰۰ آمریکا رسید و تک‌آهنگ آغازین این آلبوم، «راه»، در میان ده ترانهٔ برتر بیلبورد هات ۱۰۰ آمریکا قرار گرفت. گرانده در آلبوم بعدی، همه‌چیز من (۲۰۱۴) که در گونهٔ ئی‌دی‌ام بود، با تک‌آهنگ‌هایش «مشکل»، «خلاصی» و «بنگ بنگ» به موفقیت جهانی دست یافت. او در آلبوم زن خطرناک (۲۰۱۶)، به کاوش پاپ و آراندبی ادامه داد که با موفقیت هنری و تجاری همراه بود.
ثُمَّ قَسَتْ قُلُوبُکُمْ قسوت دل در حق جهال نامهربانی و بی رحمتی و از راه حق دوری، و در حق عارفان و ارباب صدق و صفوت قوت دل است و حالت تمکن و کمال معرفت و حالت صفوت، چنانک صدیق اکبر از خود نشان داد که هر گه کسی را دیدی که می‌گریستی و در خود می‌پیچیدی از استماع قرآن، وی گفتی هکذا کنا حتی قست القلوب اشارت است این قسوت بکمال حال عارفان و جلال رتبت صدّیقان در بدایت کار و عنفوان ارادت، مبتدی را بانگ و خروش و نعره و زاری بود که هنوز عشق وی ولایت خود بتمامی فرو نگرفته بود، پس چون کار بکمال رسد و صفاء معرفت قوی گردد و سلطان عشق ولایت خود بتمامی فرو گیرد، آن خروش و زاری در باقی شود شادی و طرب در پیوندد، بزبان حال گوید.
ارادتمند؛ نازنین، بهاره و تینا فیلمی به کارگردانی و نویسندگی عبدالرضا کاهانی ساخته سال ۱۳۹۵ است. عبدالرضا کاهانی که بعد از اکران استراحت مطلق در ایران و چند کشور دیگر برای مدتی به استراحت پرداخت، و در زمستان ۱۳۹۴ فیلم جدیدش را جلوی دوربین برد. این فیلم سه بازیگر زن اصلی دارد که این نقش‌ها را طناز طباطبایی، مهناز افشار و آیدا ماهیانی برعهده دارند و بازیگر مرد این فیلم هم مهران غفوریان است. فیلمنامهٔ این فیلم را نیز کاهانی نوشته‌است فیلمی که برخلاف کارهای قبلی این کارگردان فضایی زنانه دارد. فیلمبرداری فیلم از ۱۵ دی ۱۳۹۴ به تهیه‌کنندگی عبدالرضا کاهانی و سعید خانی آغاز شد. در تابستان سال ۱۴۰۲ نسخه باکیفیت این فیلم در فضای اینترنت پخش شد.
اندر کمرت دست ارادت زده محکم واندر طلبت پای جلادت بفشارند
ارادت کرده محرومی مقدر گنه بر آسمان نتوان نهادن
کتاب معتبر (وصیت‌نامه فرانسوی) که توجه بسیاری از اهل ادب را در فرانسه به خود جلب کرد موقعیت مکین را به طرز حیرت‌انگیزی در جامعه ادبی فرانسه تحکیم کرد او در این کتاب از جد مادریش که در پاریس زندگی می‌کرد سخن می‌گوید و همه عشق و ارادت خود را به فرهنگ این سرزمین (فرانسه) ابراز می‌دارد آکادمی فرانسه نیز با اعطای تابعیت فرانسوی و شناخت او به عنوان یک نویسنده فرانسوی از مکین قدردانی می‌کند.
ندا آمد که این پادشه به ارادت درویشان به بهشت اندر است و این پارسا به تقرب پادشاهان در دوزخ.
بعد از منتشر شدن آلبوم ارادتمند شما مجله بیلبورد گراندِی را به عنوان چهارمین هنرمند محبوبِ جوان سال ۲۰۱۳ و محبوب‌ترین هنرمند زیر ۲۱ سال معرفی کرد.
قال بعضهم: معناه، و اللَّه اعلم، انّ النّصاری تزعم انّ عیسی یملک النّفع و الضّرر مع اللَّه، کما یملکه اللَّه، فکفروا بأن جعلوا مع اللَّه شریکا او شریکین، و القدریة تزعم انّ الخلق کلّهم شرکاء للَّه، یملکون الضّر و النّفع، ان شاؤوا ضرّوا انفسهم، و ان شاؤوا نفعوها، و ان شاؤوا استقاموا، و ان شاؤوا اعوجّوا، من غیر أن یحتاجون الی توفیق، او یلحقهم خذلان، او سبق بخیرهم و شرّهم کتاب، او تکون فیهم مشیئة تغلب ارادتهم و لا یغلبونها.
موت ارادتی است ترا آب زندگی مت قبل ان تموت باین چشمه رهنماست
و گروهی از فلاسفه گفتند: ارادت باریست حافظ مرین چیزها را نام آن ارادت «طبیعت» است.