اراتو

اراتو

معنی کلمه اراتو در دانشنامه عمومی

اراتو ( به انگلیسی: Erato ) ، موز غزل و ترانه.
از دختران زئوس و منموسونه که میوزها نامیده می شدند. تعدادشان نه تن بود و هر یک الههٔ حامی هنری خاص بودند. اراتو به معنی دوست داشتنی و موز غزل و ترانه بود.

معنی کلمه اراتو در دانشنامه آزاد فارسی

اِراتو (Erato)در اساطیر یونان، الهۀ شعر شهوانی (اروتیک) و لال بازی (پانتومیم). نماد او چنگ بود.

معنی کلمه اراتو در ویکی واژه

ارتو
الهه شعر و غزل یونان‌باستان. اراتو را از دختران زئوس نام می‌برند.

جملاتی از کاربرد کلمه اراتو

آلدینی یک بخش اداری در شهرستان کاراتو از توابع استان آروشا در کشور تانزانیا است. بر پایه نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن که در سال ۲۰۰۲ توسط دولت تانزانیا انجام شد جمعیت این بخش بالغ بر ٦٦٠١ نفر اعلام شده‌است.
شهر آتکارسک (به روسی: Аткарск) در کشور روسیه و در اوبلاست ساراتوف واقع شده‌است.
کاشت نخستین بذر توتون سیگار در ایران، ۱۱ خردادماه ۱۲۶۶ در رشت توسط استپان هاراتونیان معروف به «حکیم فانوس» صورت گرفت. حکیم فانوس از پزشکان ارمنی مقیم رشت بود. وی علاوه بر پزشکی به کار کشت توتون نیز مشغول بود. وی نخستین فردی بود که بذر توتون سیگار را از ترکیه به گیلان آورد و در ملک شخصی خویش کاشت. بذر توتون سیگار را او به تنباکوکاران فومن داد تا بکارند و بر اثر مساعی او کشت توتون جانشین تنباکو شد و کارخانه سیگارسازی در رشت به وجود آمد.
استئوکلاست‌های جوان تک‌هسته‌ای بوده و در هنگام فعالیت بازوفیلی و هنگام استراحت اسیدوفیلی هستند. با وجود اسید فسفاتاز در استئوکلاست‌ها این یاخته‌ها می‌توانند مادهٔ زمینه‌ای را تجزیه کنند. به علاوه هنگامی که میزان کلسیم خون به علت عمل هورمون تیروکسین و پاراتورمون کاهش می‌یابد، استئوکلاست کلسیم را از استخوان می‌گیرد و به جریان خون می‌فرستد. استئوکلاست‌ها نزدیک سطح استخوان از حفره‌ای از ماده استخوانی در حال تخریب قرار دارند.
الکسی الکساندروویچ اوستاپنکو (به روسی: Алексей Александрович Остапенко) (زاده ۲۶ مه ۱۹۸۶ در ساراتوف) بازیکن والیبال اهل روسیه عضو تیم ملی والیبال روسیه و باشگاه نیژنی نووگورود است. اوستاپنکو به همراه تیم ملی روسیه مدال برنز بازی های المپیک تابستانی ۲۰۰۸ را به دست آورد.
ماراتو کسی مدان که چون سیف ما هیچ کسان کسان اوییم
اراتوستن یک دهانه برخوردی در ماه‌ است.
استپان هاراتونیان (سده سیزدهم قمری) که در گیلان معروف به حکیم فانوس بود، از پزشکان ارمنی مقیم رشت بود. وی علاوه بر پزشکی به کار فلاحت توتون نیز مشغول بود، اول کسی بود که بذر توتون سیگار را در سال ۱۲۵۳ش از ترکیه به گیلان آورد و در ملک شخصی خویش کاشت. او بود که بذر توتون سیگار را به ‌تنباکوکاران فومن داد تا بکارند و بر اثر مساعی او کشت توتون جانشین تنباکو شد و کارخانه سیگارسازی در رشت به‌وجود آمد.
امروزه گفته می‌شود که معبد ریش آبی به علت اولین حمله هخامنشیان به یونان ویران شد و با معبد بزرگ‌تر و از جنس سنگ مرمر به نام «پارتنون قدیمی» جانشین شده و بنای آن پس از پیروزی ماراتون در ۴۹۰ قبل از میلاد مسیح آغاز شد. برای وفق دادن آن باید گفت که بخش جنوبی قله از بقایای قدیمی پاکسازی شده و تعداد ۸۰۰۰ بلوک سنگ دو تنی از جنس آهک در بنای «پیرائوس» به‌کار رفت. شالوده آن در بعضی نقاط ۱۱ متر عمق داشت و بقیه با خاک برای تثبیت دیوار پر شد. دروازه «مای‌سنی‌ها تخریب گردید و بنای پروپیلون قدیم» جانشین شد که یک بنای ستون‌دار بود و هدف آن به جای موارد دفاع، به جشن‌ها و مراسم اختصاص داشت.
طبق تعریف اراتوستن، خط مرزی آریانا رود سند در شرق، آب‌های آزاد (دریای عمان و اقیانوس هند) در جنوب، سرزمین‌های میان کارمانیا و دروازه کاسپین در غرب و کوه‌های توروس در شمال بوده‌است. حتی استرابون تاریخ‌دان یونانی از این محدودهٔ جغرافیایی به‌عنوان یک کشور واحد یاد کرده‌است.[نیازمند منبع]
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال پاختاکور تاشکند، باشگاه فوتبال سوکول ساراتوف، باشگاه فوتبال زسکا مسکو، و باشگاه فوتبال اسپارتاک مسکو اشاره کرد.